Gå til innhold

Sunn mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i Dagbladet på lørdag at sunn mat er mye dyrere enn usunn mat. Stemmer dette nødvendigvis? :klø: Greit nok at pølser er billigere enn rent kjøtt, men tørkede bønner og linser er enda billigere og dessuten sunnere. Hjemmebakt brød er gjerne billigere og sunnere enn kjøpebrød (selvfølgelig avhengig av hva slags brød man baker), og det er ikke noe problem å lage lasagne som er både billigere og sunnere enn kjøpevarianten.

Jeg kan dessuten komme på mange matvarer som er både billige og sunne:

- Grønnsaker som gulrøtter, løk, kål og kålrot

- Frosne grønnsaker

- Hermetisk tunfisk og hermetiske tomater

- Frosne reker

- Fersk seifilet, hel rødspette, levende blåskjell og noen ganger fersk ørret- og laksefilet (jeg er selvsagt klar over at langt fra alle nordmenn har mulighet til å kjøpe fersk fisk og skalldyr, dessverre)

- Tørkede erter, bønner og linser

- Havregryn

- Fersk champignon (jeg vet ikke om det er spesielt sunt, men det er i hvertfall ikke usunt)

- Bær og sopp fra skogen er helt gratis, likeledes selvfisket fisk (om man har anledning til å fiske, da).

Det finnes også matvarer som er både dyre og usunne - særlig gjelder dette frosne ferdigretter.

Hva mener dere andre? Trenger man nødvendigvis å ha høye matutgifter dersom man vil spise sunt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Det jeg kan komme på som dyrt, er fersk frukt og endel grønnsaker (andre enn de nevnte), spesielt hvis man velger de økologiske variantene.

Men generelt tror jeg det er en myte at sunn mat er dyrt; problemet ligger kanskje heller i at sunn mat krever en viss evne til å faktisk lage mat, mens det finnes mengdevis av usunn ferdigmat.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei sunn mat trenger ikke være dyrere enn usunn mat.

Eller rettere sagt: mat man lager fra grunnen av trenger ikke bli dyrere enn mat man tiner fra en frossenpakke eller ferdig mat.

Men for oss enslige er ofte problemet det at en boks med erter f.eks. hvor lenge skal jeg spise erter liksom før jeg går lei? Blir jo mange dager på rad.

Det samme med ferske grønnsaker. Ikke tale om at jeg greier å spise opp en bunt gulerøtter, et hode broccoli og andre av de store tingene der man bare delvis får kjøpt i løsvekt.

Det samme gjelder kjøtt og ikke minst fisk. Det er begrenst hvor godt det er med laks i en hel uke ...

For en vanlig familie vil jeg tro at det er mye billigere å kjøpe råstoff og lage maten selv, "fra grunnen" enn å kjøpe halv og hel fabrikat. For oss som lever alene begrenser mulighetene seg selv.

Gjest Deception
Skrevet
For en vanlig familie vil jeg tro at det er mye billigere å kjøpe råstoff og lage maten selv, "fra grunnen" enn å kjøpe halv og hel fabrikat. For oss som lever alene begrenser mulighetene seg selv.

Med litt planlegging går det meste. Man kan for eksempel lage nok middag til at man har til lunsj dagen etter, og kjøpe ingredienser som kan brukes i flere retter. Ferske grønnsaker har ikke så kort holdbarhet at de ikke holder seg i et par-tre dager i kjøleskap. Ellers kan man putte ferdige retter i plastbokser og sette i fryseren, så har man til senere...

Gjest Blondie65
Skrevet
Med litt planlegging går det meste. Man kan for eksempel lage nok middag til at man har til lunsj dagen etter, og kjøpe ingredienser som kan brukes i flere retter. Ferske grønnsaker har ikke så kort holdbarhet at de ikke holder seg i et par-tre dager i kjøleskap. Ellers kan man putte ferdige retter i plastbokser og sette i fryseren, så har man til senere...

Et par tre dager ja? Hvor mye gulerøtter spiser du i løpet av et par tre dager? Eller kålrabi? Eller broccoli? Og hvis jeg nå IKKE vil ha det samme på rad i tre dager til ende ...?

Selvsagt går mye med planlegging - men det begrenser seg likevel selv når man ikke kan plukke 3 gulerøtter eller 1/4 broccolihode.

Skrevet
Et par tre dager ja? Hvor mye gulerøtter spiser du i løpet av et par tre dager? Eller kålrabi? Eller broccoli? Og hvis jeg nå IKKE vil ha det samme på rad i tre dager til ende ...?

Selvsagt går mye med planlegging - men det begrenser seg likevel selv når man ikke kan plukke 3 gulerøtter eller 1/4 broccolihode.

Jeg synes så absolutt at det burde være mulig å kjøpe gulrøtter i løs vekt - jeg skjønner ikke hvorfor det bare selges i pakker eller bunter.

Det går jo an å lage fire porsjoner med middag og fryse ned de tre andre (selvfølgelig enklest med supper, gryter og sauser). Da har man dessuten middag i en fei de dagene man ikke orker å lage mat.

Gjest Deception
Skrevet

Gulrøtter står seg i ukesvis, brokkoli har også relativt lang holdbarhet, så det er ikke holdbarheten det kommer an på når det gjelder om dem som bor alene kan lage mat fra grunnen av eller ikke.

Ja, jeg bor også alene selv i lange perioder, og lager mat fra grunnen av. Med ferske grønnsaker, laks, kyllingfilet....Det er ikke noe problem, men man må tenke kreativt. Og jeg spiser ikke det samme tre dager på rad, heller.

Skrevet
Men generelt tror jeg det er en myte at sunn mat er dyrt; problemet ligger kanskje heller i at sunn mat krever en viss evne til å faktisk lage mat, mens det finnes mengdevis av usunn ferdigmat.

Det tror jeg du har helt rett i. Jeg har lest at noen franske kommuner tilbyr matlagingskurs til innbyggerne som ledd i å begrense økningen i overvekt blant folk. Det kan kanskje være en vei å gå?

Jeg har forståelse for at enkelte rett og slett ikke liker å lage mat, og jeg skal ikke predike om matlagingens gleder. :ler: Men for de som gjerne vil lage billig og sunn mat og som ikke kan så mye om matlaging må det jo være midt i blinken.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er to ting som i hverdagen hindrer meg i å lage mat fra grunnen av.

Det ene er tid. Man skal rett og slett av og til fra til b så raskt at det å stå og lage kunstferdige retter av alskens råvarer er helt uinterresant. Man har ikke tid til å lage det og ikke tid til å nyte det heller.

Den andre er at jeg bor alene. Det er begrenset hva jeg gidder å diske opp av "fem om dagen" og råvarer på en travel hverdag når det bare er meg det er snakk om.

Det betyr at jeg oftere velger halv fabrikat, men prøver å unngå farsemat mest mulig. I en gryterett tilsettes rent kjøtt eller fisk f.eks.

I helgene har jeg både tiden og energien til å legge litt mer tid i dette, og da har jeg også tid å kose meg med både tilberednignen og med fortærelsen etterpå :)

Skrevet

Gulrøtter holder jo en måned, ca... og broccoli minst en uke, ofte lengre. Jeg vet hvordan det er å være enslig og ikke engang ha fryserplass, men akkurat gulrøtter, løk og broccoli har jeg aldri hatt problemer med å oppbevare. De fleste andre norske rotgrønnsakene og kål osv holder seg veldig lenge. Men klart det lett blir mindre variasjon og at utvalget varer begrenser seg om man er alene - enten må man basere seg på å bruke mye penger OG å kaste 1/3 av maten man lager (forutsatt at amn ikke har stor fryser), eller man må basere seg på et mindre utvalg råvarer. Man kan likevel spise sunt og billig om man er bevisst og baserer seg på f eks tørkede linser, relativt lite kjøtt osv. Da jeg var student klarte jeg meg også bra bare på pastaretter og woker med kylling eller billig fisk - i tillegg til ikke så rent lite ferdigmat.

Jeg har også pleid å tenke at sunn mat er dyrt - og da spesielt noen typer grønnsaker, særlig når man bor steder uten særlig konkurranse (typisk at grønnsaker er svindyrt på landet..). Utover det har jeg antatt at rent kjøtt er dyrt, men det er fordi det ikke har interessert meg som singel student å spise svære måltider med koteletter, biff etc. Faktisk er jo svinekjøtt rimelig (kylling enda billigere og sunnere), og om man ikke kjøper indrefilet får man mye god mat ut for lite penger, av storfebog og annet kjøtt med bein.

Men ja, det krever mer planlegging og interesse for matlaging (evne ser jeg bort fra, det er lett å lage mat...) å leve sunt, særlig om man i tillegg har økonomiske begrensninger. Også krever det bevissthet - jeg skal innrømme at det var mange varer jeg ikke visste om for noen år siden, og mange sider av et sunt/usunt kosthold jeg ikke ante noe om - en ubevissthet jeg tror må være vanlig blant mange sosiale lag.

Ellers er det jo sånn at fullkorn er dyrere enn "hvit" pasta etc, økologisk dyrere enn annet, men jeg synes ikke det er disse matvarene som utgjør noe merkbart innhogg i matkassa. Det som blir dyrt er å kjøpe "feil" grønnsaker/frukt (utenom sesong, uten å sjeke prislappen) og kjøtt uten å sammenlikne prisene. Dermed kan man også bli litt motløs om man ikke har så mye å velge mellom, enten det er fordi det er dårlig utvalg i butikken, eller man ikke vet hva man kan få ut av ingrediensene... Mange ferdigprodukter som karbonader, kjøttkaker/boller osv er forøvrig langt fra billigere enn å lage en sunnere variant selv.

Det er forøvrig en interessant dannelsesreise å gå fra å være nokså ignorant rundt dette med mat (jeg har alltids spist salat, kokt noen grønnsaker o.l til middagen, men utover det...), til å lære å bruke sunne, grunnleggende ingredienser. Det er SÅ mye morsommere å lage mat nå, og selv i perioder hvor jeg jobber døgnet rundt prioriterer jeg en "kvalitetspause" med matlaging. Maten smaker mye mer, bedre osv, og da vi også bruker mindre kjøtt enn før - jeg tror det er litt typisk at man i et ubevisst/usunt kosthold bruker ganske mye rødt blandingskjøtt som pølser, farseprodukter, kjøttdeig - blir maten billigere og man føler seg ikke tung og kvalm etter middag.

Langt innlegg dette :sjenert: Men jeg synes det er en interessant diskusjon. Forøvrig synes jeg man kunne fjernet moms på grønnsaker om det ikke får konsekvenser for landbruket.

Skrevet

Vil tro det kommer an på hva man velger å kjøpe, og at Dagbladet gjerne velger ytterpunktene for å skape oppslag? Enten er det Toro, eller så er det fasan og trøfler...

Selv om vi spiser forholdsvis *sunt*, tror jeg ikke vi bruker så mye mer penger på mat enn om vi skulle kjøpt ferdigmat/halvfabrikata. En pose gryterett koster vel en tyve kroner minst, og består jo av fint lite enn krydder og noen tørkede grønnsaker. I tillegg kommer kjøttdeig/biff/kylling og ris/pitabrød/salat/pasta og da er vi vel plutselig oppi en 50-60-70 kroner. Jeg syns ikke det er spesielt billig egentlig. :)

Men at sunn mat krever planlegging og at dette er bøyen for mange, er jeg enig i. Spesielt dersom man bare ser utfordringene og ikke løsningene... Og klart det handler om interesse og kunnskap også. Man må lage seg noen lure triks som fungerer i hverdagen tror jeg.

For eksempel pleier jeg å hakke gulrøtter, hvitløk og løk og hive i fryseren. Dette bruker jeg til tomatsaus, bolognesaus, supper osv. Rask hverdagssuppe er for eksempel å hive litt dypfrossen gulrot og løk i gryten, la det surre og tine mens jeg finner fram litt bacon eller noen gode pølsebiter, hiver i litt vann og en buljongterning, tilsetter en boks tomater, litt pastaskruer og noen grønnsaksrester fra kjøleskapet (som strimlet sukkerert, broccoli osv) og vips, på 15 minutter har jeg laget en tulle-minestronesuppe. Et annet triks er dypfrossen, skrelt ingefær i en boks, denne går fint ann å hakke direkte fra frysen, og er kjempegodt i wok og gir mye smak som utkonkurrerer diverse posevarianter.

Når det er sagt, tror jeg det lureste trikset er å bestemme dagen før hva man skal ha til middag, fortrinnsvis noe man har i fryseren eller kjøleskap. Da går det mye raskere å lage maten, og sjansen for at man spiser sunnere er større, og det blir billigere siden man bruker av det man har istedenfor å kjøpe noe på hjemveien.

Skrevet

På én måte er det som sto i Dagbladet riktig. Dersom man hadde hatt anstendige mengder fisk i fiskegratengen eller nok kjøtt i pølsene, ville de vært en del dyrere. På den annen side har jeg vanskelig for å vurdere matvarers pris utelukkende på grunnlag av salgspris. Slik det er nå betaler man for ca. 50% potetmel, annen stivelse, saltvann og tilsetningsstoffer når man kjøper pølser fra Gilde og lignende produsenter. Da synes jeg ikke at det å betale dobbelt så mye for pølser fra Grøstadgris eller Henriettes (*reklamerer vilt nå*), og som inneholder opp mot 90% kjøtt relativt sett er så veldig mye dyrere, i og med at kjøtt er mer verdt å betale for enn potetmel eller saltvann.

Jeg tror dessuten at Norges befolkning har blitt litt bortskjemt, og at man med fordel kunne kutte ned på kjøttforbruket. I følge Budstikka:

"Forbruket av alle typer kjøtt har økt kraftig de siste femti årene. Sau og lam har økt med nesten 40 prosent per innbygger, svin har gått opp 70 prosent, mens storfe har steget med hele 75 prosent. Og selv om vi spiser hele 17 ganger mer hvitt kjøtt nå enn i 1959, spiser vi bare 11,8 kilo hvitt kjøtt hver i året, mot 50,5 rødt kjøtt." (http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_trening_og_velvaere/article94308.ece)

Dessuten skriver Framtiden i våre hender følgende:

"Kjøttsalget i Norge har gått opp med 15% de siste ti årene. 85% av det norske jordbruksarealet går til dyrefôr, og i tillegg importeres betydelige mengder fôr, blant annet fra ryddet regnskogsmark i Brasil, viser ny rapport fra Framtiden i våre hender."

http://www.framtiden.no/index.php?artikkelid=1344&back=1

En måte å redusere husholdningsbudsjettet på uten å gå på akkord med helse og sunnhet er å spise mindre kjøtt. Det er dessuten bare av det gode når det gjelder miljømessige hensyn. Jeg leste nettopp at en gjennomsnittlig kjøtt- og fiskeetende inder (som kjent finnes det dessuten hundrevis av millioner av vegetarianere i India) spiser fisk eller kjøtt 2-3 ganger i uken, mens en gjennomsnittlig kjøttetende nordmann antakelig spiser kjøtt så å si hver eneste dag. Dersom man spiser kjøtt hver dag og dessuten ønsker å opprettholde et sunt kosthold, får man temmelig høye matutgifter. Den opplagte løsningen er derfor å spise mindre kjøtt. For mange innebærer det sikkert å måtte tenke annerledes når det gjelder mat. For eksempel må man begynne å tenke på erter, bønner og linser som vanlige proteinkilder, og man bør begynne å lage mer mat fra bunnen av.

Uansett er det fullt mulig å ha et sunt kosthold på et lavt budsjett, og det er synd dersom man blir indoktrinert fra alle hold at "sunn mat = dyr mat". For det stemmer ganske enkelt ikke.

Skrevet

Hvilket spørsmål. Ja det er billigere å leve på havregrøt enn å måtte stjele mat...

JJ.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror faktisk de aller fleste ville blitt overrasket over at sunn mat er såpass billig i forhold til ferdigmat (som faktisk, bortsett fra Grandiosa da) ikke er billig i det hele tatt.

Utfordringen ligger - som nevnt - i planlegging, utnytting av råvarer, etc.

Hvis jeg lager gryterett fra pose får jeg minst fire middager av det, på halve mengden kjøtt nevnt i oppskriften, men det er sjelden jeg gjør det. Vanligvis steker eller woker jeg kjøtt og grønnsaker som serveres med fullkorns pasta eller ris (er fremdeles på jakt etter naturris som ikke er hurtigkokt, har til gode å finne det).

Jeg er dessverre ikke noe flink til å bruke kikkerter, linser, etc. I mitt hode ligger der en sperre på "mye arbeid" selv om det kanskje ikke er det. Det har nok med planlegging å gjøre.

Når det gjelder gulerøtter og broccoli som nevnt tidligere i tråden har løsningen for meg blitt frossen posene med dette i. Det fungerer bedre for meg. Da kan jeg ta akkurat den mengden jeg vil ha i kokende vann.

Gjest Deception
Skrevet

Naturris som ikke er hurtigkokt, får du på helsekostbutikker. Ulempen er at den gjerne har 45 minutters koketid. :forvirret:

Linser trenger stort sett ikke å bløtlegges før koking, så det går greit å koke der og da.

Skrevet
Jeg leste nettopp at en gjennomsnittlig kjøtt- og fiskeetende inder (som kjent finnes det dessuten hundrevis av millioner av vegetarianere i India) spiser fisk eller kjøtt 2-3 ganger i uken, mens en gjennomsnittlig kjøttetende nordmann antakelig spiser kjøtt så å si hver eneste dag.

Og hvem lever lengst? Neida, gjennomsnittsalder skyldes selvfølgelig flere andre faktorer. Ellers er det jo et faktum at varer som sukker, fint mel og stivelsesrike produkter (mais, ris, poteter) er billige sammenliknet med så godt som all annen mat og regnet ut fra energi (les: raske karbohydrater) man får for pengene. Derfor går mye av matbudsjettet til folk i fattige områder/land til slike produkter. Men det er vel ikke akkurat noen unnskyldning i Norge, selv om det gjerne blir sagt at vi nordmenn ser mer på pris enn kvalitet når vi handler mat.

Gjest Blondie65
Skrevet
Naturris som ikke er hurtigkokt, får du på helsekostbutikker. Ulempen er at den gjerne har 45 minutters koketid. :forvirret:

Linser trenger stort sett ikke å bløtlegges før koking, så det går greit å koke der og da.

Vanlig ris som ikke er i sånne porsjonspakninger bruker da ikke 45 minutter på å koke. Hvorfor gjør naturrisen det?

I så fall er det uaktuelt å kjøpe naturris

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har ikke så mye å tilføye det som allerede er sagt, men jeg har selv hatt denne diskusjonen mange ganger med bekjente. Nylig satt vi i lunsjen og diskuterte bl.a. at det er billigere med kjøpepizza enn hjemmelaget. Jeg ble overrasket over dette, da våre hjemmelagde pizzaer blir en del billigere enn å kjøpe i butikken. Jeg innså at da at ere hjemmelagde pizza ikke ble lagd fra grunnen av, men med diverse halvfabrikata. Det samme gjelder på andre områder. Mange tenker at halvfabrikata er sunn mat, og konklusjonen blir derfor at sunn mat er dyrt. Hvis man lager ting mer fra bunnen av, tror jeg mange ville blitt overrasket over at det er billigere.

Men jeg innser at en del ikke har den nødvendige kunnskapen til å tilberede sunn mat på den måten. Men jeg syns likevel ikke at staten skal sette ned prisene på halvfabrikata fordi det er manges sunne alternativ. Da bør man heller f.eks. komme med flere reklamer på tv à la de for opplysningskontoret for kjøtt, hvor de viser lette og billige oppskrifter med grønnsaker og fisk.

Gjest Blondie65
Skrevet
Men jeg innser at en del ikke har den nødvendige kunnskapen til å tilberede sunn mat på den måten. Men jeg syns likevel ikke at staten skal sette ned prisene på halvfabrikata fordi det er manges sunne alternativ. Da bør man heller f.eks. komme med flere reklamer på tv à la de for opplysningskontoret for kjøtt, hvor de viser lette og billige oppskrifter med grønnsaker og fisk.

Den viktigste grunnen er mangel på kunnskap og det at de TROR at det tar lenger tid å blande mel, vann og smør til en gjær enn å slenge en pakke i bollen for å lage deig. De glemmer at det er utkjevlingen av deigen som tar tid - uansett metode.

Pizzasaus i pose har jeg aldri skjønt vitsen med - ei heller lasagne fra pakke? Jeg lager begge deler fra grunnen av når jeg en sjelden gang lager det. Begge disse rettene er usannsynlig gode - men så er det også kalorier nok for en dag i dem også. Dessverre.

Vi lever nok midt i "just add water" generasjonen ...

Skrevet
Vanlig ris som ikke er i sånne porsjonspakninger bruker da ikke 45 minutter på å koke. Hvorfor gjør naturrisen det?

I så fall er det uaktuelt å kjøpe naturris

"Vanlig" ris er polert og det ytterste laget (med mye fiber og næringsstoffer) er derfor fjernet. Derfor går det raskere å koke denne risen enn naturris.

Jeg bruker begge deler, naturris de gangene jeg har tid til at den må stå litt lenger, og basmatiris de andre gangene. Det er jo ikke mer arbeid med naturrisen, det tar bare litt mer tid før man kan spise den.

Jeg har ikke prøvd dette selv, men kanskje kan man forkorte koketiden på naturris om man legger den i kokevanet før man går på jobb om morgenen og lar den ligge i bløt? Eller man gir den et raskt oppkok, og lar den stå med lokket på, før man koker den ferdig når man kommer hjem? Har noen prøvd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...