Jump to content
Sign in to follow this  
Frk Doodad

Lammelår!

Recommended Posts

Frk Doodad

Skal lage lammelår til helga. Gleder meg!! :lol:

Steikinga skal gå greit, men er ute etter tips til tilbehør??

Grønnsaker, saus....??

Fortsetter under...

chimp

Vi har som regel fløtegratinerte poteter (hjemmelagde) og ratatouille (fransk grønnsakblanding) som tilbehør + en litt kraftig saus. Du får gjerne oppskrift hvis du vil....

Frk Doodad

Hei Chimp :)

Lager du sausen fra bunnen?

Eller jukser du litt med posesaus? (Pleier ofte starte med en poseaus og 'sprite' den opp litt med kraft + fløte)

chimp

Jeg gjør begge deler, alt ettersom hva jeg føler for.....Når jeg lager den fra bunnen av gjør jeg d på trad måte m å brune smør og mel og tilsette buljong (gidder aldri koke kraft) og rødvin og gjerne litt soyasaus hvis du har og la den koke m et laurbærblad i. Tilsetter gjerne litt fløte på slutten, men d passer ikke at sausen blir for lys til denne varianten m fløtegratinerte poteter.

Fakse

Synes stekt sopp og smørdampet brokkoli er godt til lam. Bakte poteter med urtesmør er også deilig :)

Guest Anonymous

Lam er deilig!

Min venninne serverer ofte lam med følgende tilbehør: Gode klase eller plommetomater skåret i skiver bredt utover et fat. Strø tynne ringer av rødløk over og oliven for de som liker det. Ha over rause skiver med fetaost og topp med GOD extra virgin olivenolje og frisk basilikum. Nam!

I tillegg serverer hun hjemmelaget tzatsiki, råstekte poteter med urter og evt. en god saus. Med rødvin til er dette nydelig mat der mye kan forberedes på forhånd.

Annonse

chimp

Ååååååååhhhhh!!! Du Gjest m d siste innlegget! D der hørtes knallgodt ut; tror jammen jeg skal prøe meg på den varianten i påsken ja....