Gjest Vampyra Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Jeg er så dårlig på å variere kjøttdeigoppskriftene mine, noen som har noen gode forslag?
Gjest Vampyra Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Poenget var at jeg ønsket oppskrifter andre har prøvd og synes er gode Oppskrifter har jeg i massevis....
Loevinna Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 (endret) Denne tråden henger jeg meg på! *håper på gode forslag* Liker du taco?! Denne oppskriften er en annen variasjon, og er kjempe god!!! Jeg lager den mange ganger, og fått mye skryt av den... Pastagrateng med meksikansk smak 4 personer. 300 gram pastaskruer Maisolje 400 gram kjøttdeig 1 stor løk 1 rød paprika 1 boks maiskorn 1 lite glass tacosaus 2 ss el. 1 pose tacokrydder Saus: 2 ss maisenna 5 dl melk 1 ss sennep el. Tomatpurê ½ ts salt Litt malt allehånde el. Pepper Ca. 2 dl reven ost Forslag til tilbehør: Salat med moden tomat og moden avokado, hakket persille, eventuelt agurk, kan smakes til med ørlite tabascosaus og salt 1. sett stekeovnen på 225 grader c. Pensle en ildfast form. 2. kok opp rikelig med lettsaltet vann i en stor kjele. Kok pastaen, sjekk tiden på pakken. La pastaen renne godt av og fordel den i bunnen av formen. 3. varm litt maisolje i en stor stekepannen. Fres kjøttdeigen over god varme. Rens og hakk løk og paprika og la det steke sammen med kjøttdeigen, til kjøttet er brunet og løken myk. 4. rør inn avrente maiskorn, tacosaus og tacokrydder. Hell stuingen over pastaen i formen. 5. saus: visp sammen maisenna og melk i en liten, tykkbunnet kjele. Visp sausen til den koker. Smak til med sennep eller tomatpurê, allehånde eller pepper. 6. hell sausen i et jevnt lag i formen og dryss osten over. La stå i ovnen i ca. 15 minutter, til osten er smeltet. Forresten, personlig synes jeg det er best å ha sausen over pastaen før man har over kjøttdeigfyllet... Endret 7. september 2007 av Loevinna
Gjest Alou Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Nam, den pastagratengen så god ut! *noteres*
Gjest Vampyra Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Jeg kan jo skrive ned det som ble dagens middag: 500 gram kjøttdeig (jeg brukte kyllingkjøttdeig) 4 røde paprika 1 egg 1 dl melk 1 ss mel 1 ss potetmel salt pepper Skjær ut den grønne stilken på paprikaene slik at du får et litt stor hull på toppen. Ta ut alle frøene. Bland så resten sammen og ha det oppi paprikaene. Pakk de inn i aluminiumsfolie og grill de på laveste temperatur i forvarmet grill. (ca 25 min avhengig av hvor store paprika du bruker). Snu litt på de underveis så blir de ikke svidde på et sted. Jeg har bare brukt gassgrill til dette, men det går naturligvis helt fint med annen grill også. Serveres med ønsket tilbehør. Her ble det saltbakte poteter, salat og hvitløkssaus.
Gjest Alou Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 (endret) Jeg har et tips til en kjappis- middag: 1 gryterettpose (jeg bruker mye spansk gryte) 1 kjøttdeigpk. 7-8 store poteter(evt. 1 pose potetmos hvis man har liten tid) Revet ost Stek kjøttdeig og ha i gryteretten som vanlig. Skrell poteter og skjær dem i skiver. Kok dem noen minutter så de blir litt myke. Kle en hel ildfast form med potetskivene i olje og stek dem på 200grader i 20 minutter. Ta den ut av ovnen og hell over gryteretten med kjøttdeig, så ost på toppen. Stek nye 20 minutter. (bruker du potetmos skal den kokes som vanlig og ha i bunnen, så gryteretten og osten over. Inn i ovnen på 20 min. ) Endret 7. september 2007 av Alou
razmatazz Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 (endret) Jeg er fan av Chilli Con Carne: Ingredienser: 2 løk 2 fedd hvitløk tabasco ca 300-400 g kjøttdeig 2 bokser tomater 2 ss tomatpuré 5 dl kjøttkraft (bruker som regel buljong) forskjellige bønner (jeg bruker 1 boks red kidney beans og 1 boks canellini beans; vet ikke hva det heter på norsk) Fremgangsmåte: Surr løk (i mellomstore biter), hvitløk (finhakket) og kjøttdeig i olivenolje og noen dråper tabasco i en gryte/kjele til kjøttet er stekt og løken blir myk og gylden (ca 5 min). Ha i kraft/buljong, tomatpuré, tomater på boks, bønner og 1-2 ss tabasco (kan smakes til etterhvert), og la koke i minimum 30 min (jeg pleier å la den stå i 1.5-2 timer, da blir den ekstra god). Server med ris, rømme og nacho-chips Endret 8. september 2007 av razmatazz
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 Jeg er fan av Chilli Con Carne: Ingredienser: 2 løk 2 fedd hvitløk tabasco ca 300-400 g kjøttdeig 2 bokser tomater 2 ss tomatpuré3 dl kjøttkraft (bruker som regel buljong) forskjellige bønner (jeg bruker 1 boks red kidney beans og 1 boks canellini beans; vet ikke hva det heter på norsk) Fremgangsmåte: Surr løk (i mellomstore biter), hvitløk (finhakket) og kjøttdeig i olivenolje og noen dråper tabasco i en gryte/kjele til kjøttet er stekt og løken blir myk og gylden (ca 5 min). Ha i kraft/buljong, tomatpuré, tomater på boks, bønner og 1-2 ss tabasco (kan smakes til etterhvert), og la koke i minimum 30 min (jeg pleier å la den stå i 1.5-2 timer, da blir den ekstra god). Server med ris, rømme og nacho-chips Det var da voldsomt mye tomatpure. Mener du kanskje 2 bokser tomatbønner? Dette ligner min oppskrift. Jeg bruker i tillegg å ha i en boks mais.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2007 #10 Skrevet 8. september 2007 Det var da voldsomt mye tomatpure. Mener du kanskje 2 bokser tomatbønner? Dette ligner min oppskrift. Jeg bruker i tillegg å ha i en boks mais. Meg ovenfor. Beklager, men jeg leste feil. Ser nå at det står 2 bokser tomater, og ikke tomatpure.
razmatazz Skrevet 8. september 2007 #11 Skrevet 8. september 2007 Det var da voldsomt mye tomatpure. Mener du kanskje 2 bokser tomatbønner? Dette ligner min oppskrift. Jeg bruker i tillegg å ha i en boks mais. Nei jeg mener 2 spiseskjeer tomatpuré, og 2 bokser tomater som jeg har skrevet. Er 2 spiseskjeer så mye? Men jeg oppdaget akkurat at jeg skrev feil mengde buljong/kraft. Det skal være 5 dl ikke 3 dl.
razmatazz Skrevet 8. september 2007 #12 Skrevet 8. september 2007 Meg ovenfor. Beklager, men jeg leste feil. Ser nå at det står 2 bokser tomater, og ikke tomatpure. Aha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå