Gå til innhold

Gjæren og jeg - ikke så gode venner

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Katerina_*
Skrevet

Jeg har i flere år nå vært uvenner med gjærbakster av den grunn at jeg ikke får fine hevete deiger. Er det noen som har noe idiotsikre metoder som garanterer fin deig hver gang? I såfall er jeg evig takknemlig :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel generelle punkter som å passe for at væsken ikke er for varm (dreper gjæren), heller litt for kald, og jeg setter gjerne deigen et sted det er varmekabler, og lar den stå litt lenger enn opskriften sier :)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Den dør ved høye temperaturer (ikke ha den i for varm væske, væsken skal ha kroppstemperatur), og trenger lang hevetid hvis den står i lave temperaturer. Den skal ha det lunt og trekkfritt når den hever, plast over bollen er bra. Elt den godt før heving, da får du luft i deigen og det skal hjelpe på glutennettverket som holder på gassboblene. Ikke hev for lenge, den skal bare doble seg i størrelse før utbaking. Overheving gir daffe resultater.

Skrevet

Hvis du lager boller f.eks. hjelper det å ta 1-2 ts bakepulver som du blander med melet - og videre i deigen. Da hever de seg ekstra fint!

Gjest Gjest_tullfrid_*
Skrevet

Min bolleoppskrift (som jeg bruker til det meste av gjærbakst) inneholder en teskje hornsalt - det funker også bra sammen med gjæren. Jeg pleier å heve deigen ca. 30 minutter, og så etterhever jeg de ferdig trillede bollene i en time. Lang etterheving er mitt stalltips. Jeg pleier å få noen schvære og luftige boller!

Sett gjerne deigen til heving på varmekablene på badet :-)

Skrevet

Du sier ikke om du bruker tørr- eller ferskgjær, men hvis du bruker ferskgjær anbefaler jeg at du smuldrer gjæren i bakebollen, tilsetter 1 ts sukker og rører til gjæren blir flytende. Så tilsetter du væske som ikke skal være varmere enn 37 grader.

Bruker du tørrgjær er det lurt om væsken holder ca 40 grader, er væsken for kald våkner ikke gjærcellene til live som de skal.

Ellers er jeg enig i tipset om 1 ts bakepulver i bolledeigen, det gir et veldig bra resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...