Gjest Blåstrupe Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Lurer på hva jeg gjør feil. Jeg setter en vanlig brøddeig med hvetemel, sammalt hvete fin og grov, litt rug hvis jeg har, 1 pose tørrgjær, en blanding av melk og vann og litt sirup og litt salt. Det blir 3 brød. Jeg lar deigen heve i ca 2-4 timer før jeg baker den ut og etterhever ca 1 kvarter. Steker på 175-200 grader i ca time. Jeg følger min mors oppskrift og framgangsmåte, men hun har aldri brød med gjærsmak.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Bruker moren din tørrgjær? Jeg synes nemlig at tørrgjær gir en gjærsmak som du ikke får når du bruker vanlig gjær.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Hever brødet bra? Og hvordan er andelen sammalt/fint mel? Jeg har noen ganger merket litt gjærsmak (bruker tørrgjær), men det virker som det stort sett har sammenheng med at deigen ikke har fått heve riktig. Prøv å elte deigen igjen etter f eks en time og la den etterheve lengre? Det skal sies at jeg ikke er noen erfaren baker.
Elbereth Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Min erfaring er at det kan bli gjærsmak hvis brødet står for lenge og hever med tørrgjær. Når du bruker sirup, får gjæren en skikkelig kickstart, så kanskje du skulle prøve å korte litt ned på hevetiden. La heve til dobbel str, slå ned deigen og la den heve opp en gang til før du knar og baker ut brødene. Brødoppskriften hørtes ellers kjempegod ut! Lykke til!
Gjest vimselot Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 Lurer på hva jeg gjør feil. Jeg setter en vanlig brøddeig med hvetemel, sammalt hvete fin og grov, litt rug hvis jeg har, 1 pose tørrgjær, en blanding av melk og vann og litt sirup og litt salt. Det blir 3 brød. Jeg lar deigen heve i ca 2-4 timer før jeg baker den ut og etterhever ca 1 kvarter. Steker på 175-200 grader i ca time. Jeg følger min mors oppskrift og framgangsmåte, men hun har aldri brød med gjærsmak. Du bruker tørrgjær, som noen har påpekt her, så jeg ville latt deigen hevet til dobbel størrelse, ca en time, bakt ut brødene, latt de heve ca 45-60 min. og satt de til steking. Din stekovn kan være svakere enn din mors, så jeg ville skrudd opp tempen til 220 grader, og latt de steke 60 min. Ta ut brødene, uten å slå av ovnen, bank brødet i midten på undersiden med fingeren. Er lyden hul (vet ikke hva jeg skal kalle den, står stille, men som å banke lavt på bordet), er brødet gjennomstekt. Hvis ikke, la de stå 10-20 min lengre.
Gjest Blåstrupe Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 Tusen takk for svar! Min mor bruker både tørrgjær eller fersk gjær, men jeg har ikke lagt merke til om hun lar deigen heve kortere med tørrgjær. Må spørre henne, men det er litt flaut. Skal liksom klare meg sjøl... Skal prøve å korte ned hevetiden på deigen neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå