Rainbow Brite Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Hva er det med brokkolien for tiden?!? De to siste gangene vi har kjøpt brokkoli, har det enten vært et insektsbol i midten, eller vært svære, grønne larver innimellom buskene. Dette er jo ting man ikke kan se når brokkolien er innpakket i plastfolie!! Vi har ikke kjøpt økologisk de gangene heller, så skulle jo trodd at sprøytemidlene tok kverken på sånt! Er egentlig kjempeglad i brokkoli, men nå begynner jeg å få litt aversjon mot det! Hva skjer, har vi vært uheldige, eller er all brokkolien ubrukelig? Hva gjør DU når du velger brokkoli? Er det en hemmelig brokkolikode jeg ikke har blitt innviet i? Kan jeg i såfall få bli innviet?
~white lady~ Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 Usj! Det der har jeg heldigvis aldri opplevd, kanskje med unntak av noen bittesmå (døde?) larver... Det jeg pleier å gjøre når brokkolien skal brukes, er å dele den opp i buketter og legge den i en bolle med saltvann. Da skal visst ting og tang inni brokkolien dø og flyte ut i vannet... Vil gjerne også bli innviet i brokkolikoden
Gjest bada Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Det har jeg bare opplevd med økologisk brokkoli. Du kan jo trøste deg med at det antakelig betyr at de ikke har brukt mengder av sprøytemidler.
Arkana Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Har aldri opplevd det faktisk, heller ikke den siste tiden. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 Det er nokså vanlig med larver i broccoli, i hvert fall "hjemmedyrket". Da jeg gikk i skolehagen (så gammel er jeg, nemlig), lærte vi at vi burde legge broccolien i saltvann en god stund før vi tilberedte den - da flyter larvene ut. Og selv broccoli som ser fin ut kan godt ha larver... Men det er ikke alltid jeg gidder å legge den i vann, pleier bare å dele den opp og kikke relativt nøye etter insekter.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 det samme er det jo med blomkål, men man ser det ikke før man legger den i saltvann siden larvene stort sett er hvite... hadde en uheldig episode med larver i grønnsaksuppe da jeg var liten så blomkålen er alltid en tur innom saltvann før den brukes. Tror det er på tide å gjenninnføre en del av de tingene våre bestemødre gjorde, siden man tydeligvis ikke sprøyter så mye lenger.. Men når det er sagt vil jeg heller bruke noen minutter på saltvannet enn å spise grønnsaker fulle av sprøytemiddler....
Rainbow Brite Skrevet 1. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2007 Er litt usikker på om jeg kommer til å ville spise grønnsakene dersom det tyter ut larver i saltvannbadet på forhånd! Men hvordan lager man dette saltvannet? Bare kaldt vann og salt? Tror nok jeg begynner med det, for opplever jeg flere episoder av det slaget nå, så slutter jeg å spise grønnsaker!!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #8 Skrevet 2. september 2007 Jeg vet ikke helt hvor mye salt som trengs, men tipper en spiseskje eller to i passe mengde kaldt vann er nok Det blir jo en vurderingssak om man vil se larer flyte ut, eller bare late som det ikke finnes larver i grønnsakene Jeg må innrømme at jeg ofte velger løsning nr 2...
Gjest Catwoman Skrevet 2. september 2007 #9 Skrevet 2. september 2007 Det er fordi de er norske - så enkelt faktisk Det dyrkes nok litt mer naturlig i Norge enn endel steder utenlands. Men i år har de vært fine her - har ikke sett en eneste larve - og jeg jobber med gørnnsaker, så jeg ser temmelig mange brokkolier og blomkåler i løpet av en uke. hehe. Brokkolien blir veldig fort dårlig bare. (har vært for dårlig vær i sommer)
Rainbow Brite Skrevet 2. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2007 Jeg vet ikke helt hvor mye salt som trengs, men tipper en spiseskje eller to i passe mengde kaldt vann er nok Det blir jo en vurderingssak om man vil se larer flyte ut, eller bare late som det ikke finnes larver i grønnsakene Jeg må innrømme at jeg ofte velger løsning nr 2... Joa, du sier noe... Men er det så mye larver i brokkolien a? Har aldri opplevd det noensinne før i høst! :klø:
Luzi Skrevet 6. september 2007 #11 Skrevet 6. september 2007 Elsket brokkoli før, men etter et par larve-episoder spiser jeg det ikke lengere. synd, for det er utrolig godt. blir dårlig bare ved tanken på de tykke hvite larvene som ligger inni brokkolien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå