Gjest Elastica Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 (endret) Mannen min har æren for at jeg er så glad i alt viltet han bringer i hus. I tillegg til å være en ivrig jeger, er han også veldig flink til å tilberede maten han skyter. Dette er måten han tilbereder nesten all type kjøtt på, og sann mine ord! - etter at han lærte dette har aldri noe noensinne blitt tørt eller for mye stekt. Anbefales på det varmeste (vel...ca 60-70 grader...) Gjør slik: *Pakk inn kjøttet i en liten vanlig plastpose, klem ut all luft (vikitg, mannen pleier å bruke støvsuger på lav hastighet), knyt igjen. *Legg posen i vannbad i en gryte i ca en time hvis det er et godt stykke kjøtt. La denne stå i ca en time, sjekk at temperaturen holder seg. For and eller annet fuglebryst holder det med 20-30 minutter. *Dersom man ønsker stekeskorpe kan man frese kjøttet litt i pannen etterpå. *Hvile, så spise. Fordelen med denne metoden er at man har full kontroll over temperaturen. Kjøttet blir aldri varmere enn varmen på vannet og det har egentlig ikke noe å si hvor lenge det ligger - det blir aldri for stekt. Det blir utrolig saftig. Vi har prøvd med både elg, rådyr, and, rype, fasan og due. Aldri har jeg smakt noe bedre og mørere kjøtt. Endret 1. september 2007 av Elastica
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Dette gjør jeg med av og til med biff, lammekoteletter ++. Det blir helt supert
Gjest bada Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Det høres lurt ut, og det minner meg om en artikkel Andreas Viestad skrev for noen få år siden, hvor han anbefalte å bruke ønsket kjernetemperatur som steketemperatur. Dette fører jo til at det blir umulig å oversteke kjøttet.
Gjest Elastica Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Det høres lurt ut, og det minner meg om en artikkel Andreas Viestad skrev for noen få år siden, hvor han anbefalte å bruke ønsket kjernetemperatur som steketemperatur. Dette fører jo til at det blir umulig å oversteke kjøttet. Riktig! Jeg tror faktisk det var denne artikkelen som inspirerte han til å teste denne metoden. Nå er han helt overbevist og det er sannelig jeg også! Det blir iallefall aldri for mye stekt - et område jeg tror det syndes kraftig på, og som er årsaken til at mange ikke liker vilt fordi det får litt leversmak om man overbehandler det i panna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå