Gå til innhold

Steketips til nesten alle typer kjøtt.

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Mannen min har æren for at jeg er så glad i alt viltet han bringer i hus. I tillegg til å være en ivrig jeger, er han også veldig flink til å tilberede maten han skyter.

Dette er måten han tilbereder nesten all type kjøtt på, og sann mine ord! - etter at han lærte dette har aldri noe noensinne blitt tørt eller for mye stekt. Anbefales på det varmeste (vel...ca 60-70 grader...)

Gjør slik:

*Pakk inn kjøttet i en liten vanlig plastpose, klem ut all luft (vikitg, mannen pleier å bruke støvsuger på lav hastighet), knyt igjen.

*Legg posen i vannbad i en gryte i ca en time hvis det er et godt stykke kjøtt. La denne stå i ca en time, sjekk at temperaturen holder seg. For and eller annet fuglebryst holder det med 20-30 minutter.

*Dersom man ønsker stekeskorpe kan man frese kjøttet litt i pannen etterpå.

*Hvile, så spise.

Fordelen med denne metoden er at man har full kontroll over temperaturen. Kjøttet blir aldri varmere enn varmen på vannet og det har egentlig ikke noe å si hvor lenge det ligger - det blir aldri for stekt.

Det blir utrolig saftig. Vi har prøvd med både elg, rådyr, and, rype, fasan og due. Aldri har jeg smakt noe bedre og mørere kjøtt.

:spise:

Endret av Elastica
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjør jeg med av og til med biff, lammekoteletter ++. Det blir helt supert :)

Skrevet

Det høres lurt ut, og det minner meg om en artikkel Andreas Viestad skrev for noen få år siden, hvor han anbefalte å bruke ønsket kjernetemperatur som steketemperatur. Dette fører jo til at det blir umulig å oversteke kjøttet.

Gjest Elastica
Skrevet
Det høres lurt ut, og det minner meg om en artikkel Andreas Viestad skrev for noen få år siden, hvor han anbefalte å bruke ønsket kjernetemperatur som steketemperatur. Dette fører jo til at det blir umulig å oversteke kjøttet.

Riktig! Jeg tror faktisk det var denne artikkelen som inspirerte han til å teste denne metoden. Nå er han helt overbevist og det er sannelig jeg også! Det blir iallefall aldri for mye stekt - et område jeg tror det syndes kraftig på, og som er årsaken til at mange ikke liker vilt fordi det får litt leversmak om man overbehandler det i panna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...