Vannmelon Skrevet 31. august 2007 #1 Skrevet 31. august 2007 Jeg har planer om å få til et par fiskemåltider i uka (er egentlig glad i fisk, men har ikke vært flink nok likevel), og kunne tenke meg å lage fisk på litt andre måter enn å bare steke eller koke. Hvis noen har noen gode oppskrifter, håper jeg dere vil dele dem med meg Det spiller ingen rolle hvilken fisk det er snakk om. Jo større variasjon, jo bedre. På forhånd takk for svar! Her er min favoritt så langt: Smør en ildfast form og legg skiver av laksefilet uten skinn i denne. Strø på salt og pepper. Legg sitronskiver mellom hvert fiskestykke, en rømmedæsj på hvert stykke og strø over revet sitronskall og persille tilslutt. Bakes i ovnen på 175 grader i 15-20 minutter. Jeg pleier å servere med agurksalat og kokte poteter eller hjemmelaget potetstappe.
Bokormen Skrevet 31. august 2007 #2 Skrevet 31. august 2007 Mmmmm fisk er kjempegodt Min beste oppskrift er med sånne frossne torskeblokker (som jeg akkurat nå ikke husker navnet på...koketorsk??) Iallefall: Ha litt olje i en ildfast form, og hell i 1-2 bokser hermetiske tomater, litt hakket løk, hvitløk, purre, mais, egentlig hva som helst. Så legger du blokken med fisk midt i, press gjerne litt sitron over og litt salt og pepper. Kan varieres i det uendelige, og er særlig god med ris og nystekte baguetter til
Arkana Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Hjemmelaget fiskegrateng: Frosne erter og hardkokte egg i båter legges i bunnen av en ildfast form. Lag hvit saus smaksatt med muskat og tilsett torskefilet i biter og kokt makaroni. Fordel i formen og dryss på strøkavring og et par smørklatter. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter. Jamie Olivers fiskepai: Hakket løk og gulrot freses mykt. Tilsett fløte og kok opp. Rør inn revet cheddar, litt sitronsaft og sennep. Bland inn dampet spinat, hardkokte egg i biter og torskefilet i biter. Fordel i en ildfast form. Kok poteter og mos dem med litt olivenolje og tilsett salt, pepper og revet muskat. Dryss potetene over formen og stek ved 230 grader i 25-30 minutter. Foliebakt torsk med aïoli: Legg torskefilet på et stort ark aluminiumsfolie. Dryss på salt og pepper og legg på strimlet purre, sitronskiver og noen klatter smør. Pakk sammen og stek ved 200 grader i ca 20 minutter. Server med kokte poteter, forskjellige grønnsaker og hjemmelaget aïoli.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 min svigerfar lager en fiskerett jeg falt pladask for, en seiblokk i skiver stekes i stekepanna, sammen med masse løk, paprika, chilli, selleri, evt hvitløk. når det er stekt har man på en halv boks rømme, og lar det bli varmt, smakes til med salt og pepper... serveres med kokte poteter....
Gjest Alou Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Stekt seifilet, råkost av revet eple og gulrøtter, kokte poteter og dressing. Wokgrønnsaker, seifeilet i biter og ris. Seifilet med fløtegratinerte poteter. Ja, du gjettet riktig - jeg liker sei best!
Bridget Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Sei er også min favoritt og yndlingsretten ligner mye på de nevne overfor: Seifileter vendes i blanding av mel, salt og pepper. Brunes og koser seg på svak varme. Ha i purre og fløte eller fløtemel. la det putre litt og server m potet og råkost (raspede gulrøtter med sitron og et lite dryss sukker - blandes sammen).
Gjest Frk Åberg Skrevet 31. august 2007 #7 Skrevet 31. august 2007 Har mange favoritter, men det siste jeg spiste som var veldig godt, tror jeg var hentet fra forrige lørdags Magasinet (eller før det igjen?). Husker ikke detaljene, men det var en fiskegryte med torsk, kirsebærtomater, vårløk, vann + buljong, kokosmelk, karripulver, tomatpuré. Det var noe mer, men husker ikke. Det ble hvertfall passe sterkt og godt.
Gjest =tentacle= Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Laksepasta, med lakseterninger som stekes og krydres med havsalt og nykvernet pepper, saus med innkokt fløte og litt sjalottløk/annen smakstilsetning, asparges eller sukkererter som stekes eller dampes lett, helles over nykokt pasta og serveres med fersk parmesan, pesto og baguetter.
Gjest Neria Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Gammeldags plukkfisk syns jeg er ganske godt og det smaker allerbest med seifeileter. Lag hvit saus og kok småbiter av sei og løk i sausen. Når fisken er ferdig har du kokte poteter kuttet i småbiter oppi sausen. Krydre med salt, pepper og muskat.
Gjest Vampyra Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Jeg elsker laks så her i huset går det i mye laksepasta. Denne har blitt tatt godt imot av flere og er veldig lett å lage. Ellers anbefaler jeg å blande sammen stekt laks, kokt pasta og pesto. Ellers så elsker jeg gratinert laks. (En pose med maggi-mix laks, blandes med 2,5 dl fløte. Ha laksefileten i en ildfast form, hell fløteblandingen over og stek på 180 grader i 25 min) (serveres med kokte poteter og grønnsaker)
Rainbow Brite Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 (endret) I denne tråden er en god del tips Lakseburger med tzatziki og mangosalsa er kjempegodt Minner meg om at jeg skal prøve ut oppskriften til itla snart! Torsken med aioli, til Arkana så også veldig god ut! Til lunsj er det veldig godt med potetlefser med hjemmelaget guacamole (avocado, chili, hvitløk, tomat, rødløk, sitron), ruccola, ristede pinjekjerner og gravlaks. Det hele rulles sammen til en pølse som deles opp i biter og holdes sammen ved hjelp av tannpirkere. Det er KJEMPEGODT! Ellers er det jo den klassiske ovnsbakte laks/ørreten i folie med poteter, agurk og pepperrotsaus til Og i wok! Lagde noe veldig godt med steinbit her om dagen... Hva var det igjen? :klø: Fisk er i hvertfall veeeldig godt! :rødme: Edit: Ah, her er steinbitoppskriften! Anbefales!!! Endret 31. august 2007 av Rainbow Brite
Drua Skrevet 1. september 2007 #12 Skrevet 1. september 2007 Jeg elsker foliebakt laksefilet, og har laget mange varianter. Nå har jeg funnet den perfekte kombinasjonen (fra bunn til topp): en smørklatt, gulerot og squash i staver, ganske mye purre, laksefilet uten skinn og bein, persille, sitronsaft, salt og pepper. 200 grader, cirka 20 min. Serveres med mer sitron, rømme og kokte poteter.
Rosenrød Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 Her var det myyyyye godt! Bler nok fisk til middag på mandag!
Vannmelon Skrevet 1. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. september 2007 Takk for alle oppskriftene! Nå gleder jeg meg til å lage mange forskjellige fiskemiddager. Skal jeg bare begynne fra toppen, tro? Hvis det er flere som har gode oppskrifter, håper jeg dere legger dem inn her
Gjest bada Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 Jeg har ikke én favorittfiskerett. Jeg er veldig glad i fiskepaier, -former, -curryer, -supper, -gratenger og lignende, men jeg tror allikevel at hvis jeg måtte velge, ville jeg foretrukket en rett med ovnsbakt, fersk fiskefilet og godt grønnsakstilbehør. På den måten kommer fiskesmaken best til sin rett, synes jeg. I dag hadde vi hysefilet som ble bakt i ovnen med litt olivenolje og safran på toppen (180 grader i ca. 10 minutter) og servert med strimlet basilikum på toppen, sammen med ovnsbakte tomater med frisk timian, og squashterninger som ble stekt i stekepanne, og tilsatt et par teskjeer ristede gresskarkjerner og balsamico som ble kokt inn litt på slutten. Akkurat i kveld er dét min favorittfiskerett.
Vannmelon Skrevet 6. september 2007 Forfatter #16 Skrevet 6. september 2007 Nå har jeg prøvd lakseburgeren, Rainbow Brite. Knallgodt!
Rosenrød Skrevet 6. september 2007 #17 Skrevet 6. september 2007 I dag skal jeg ha stekt hysefilet med kokte poteter, gulrøtter og neper, med hollandaisesaus til. Nammi!
iss Skrevet 26. september 2007 #18 Skrevet 26. september 2007 *vil ha på mine innlegg* Skal legge marinerte laksefileter i Ultra Pluss gryta fra Tupperware. Med eller uten lokk????
Trillrund Skrevet 26. september 2007 #19 Skrevet 26. september 2007 Når vi skal kose oss skikkelig med fisk tar vi laksefileter og marinerer med teryakisaus! Serverer med sandefjorsaus eller eggesmør, poteter og revet gulrot. Da blir det fest. Ellers spiser vi mye selvfisket ørret! Aller best rett på bålet..
Rainbow Brite Skrevet 26. september 2007 #20 Skrevet 26. september 2007 Nå har jeg prøvd lakseburgeren, Rainbow Brite. Knallgodt! Så gøy at du likte! Jeg elsker de selv! :rødme:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå