Gå til innhold

Dele opp/ blande maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deler du opp middagsmaten før du spiser? Blander du?

Mannen min syns maten smaker aller best da, men jeg synes liksom det er en barne-greie...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pippen_*
Skrevet

Nei det syns jeg er noe man bør slutte med før konfirmasjonen :fnise: Var i bryllup for litt siden der ei av gjestene moste potetene i sausen... For det første ser det ufattelig uappetittelig ut, for det andre så er det kun babyer som trenger å mose maten!

Skrevet

Eneste gangene jeg kan finne på å gjøre det er om potetene er forferdelig tørre og "må" blandes i sausen... men da kun hjemme hos meg selv eller andre uformelle steder - synes ikke det er noe man bør gjøre i middagsselskaper, på restaurant osv...

Det betyr kanskje ikke så mye, men om noen gjør slike "glipper" - moser sammen all maten, tar en giga-enorm porsjon fra koldtbordet, spiser av kniven, raper litt osv i fint selskap så legger jeg jo merke til det og tenker at vedkommende kanskje ikke har vært i så mange selskap/spist ute med foreldrene sine under oppveksten :sjenert: Og det sier noen ganger litt om "kårene", at man kommer fra en udannet familie :ler: Men for all del, det er ingen stor greie, og selv om man har spist med feil bestikk kan jeg fortsatt lett la meg overbevise om at man er en oppegående person.

Dessuten skrev vel Sylvia Plath at om man bare later som man er kul, så er det ingen som bryr seg om man spiser med fingrene, forsyner seg i feil rekkefølge osv :)

Skrevet

Hehe... I følge min samboer er det typisk amerikansk å dele opp all maten først, for så å spise med bare gaffel. Jeg synes det er skikkelige barnehagetendenser! :ler:

Jeg gjør altså ikke dette.

Skrevet

jeg synes ikke det er barnslig å blande saus, poteter og kjøttkaker for så å spise det.

Det er ikke all mat man kan gjøre det med, men feks kjøttkaker, fiskeboller, joikakaker, osv så er det ganske greit.

Skrevet

Jeg gjør det vanligvis ikke, men når det er kjøttkaker så må jeg innrømme at jeg knuser potetene og blander med sausen :sjenert: Det er jo litt godt da!!

Skrevet

Jeg synes også det er barnslig. Må likevel innrømme at det er én eller to retter jeg godt kan finne på å dele opp maten eller knuse poteter i saus, men det er i såfall kun hjemme og ikke noe jeg ville drømme om å gjøre hos andre eller på restaurant og synes ikke det ser bra ut når jeg ser andre gjøre det.

Skrevet

Jeg blander bare sammen når jeg spiser fiskeboller i hvit saus. Og etter å ha most det godt sammen pøser jeg på med ketchup og karri :ler:. Ellers er jeg sivilisert og spiser maten min med kniv og gaffel, uten å mose.

Skrevet

Jeg blander saus og poteter hvis jeg er hjemme. Om jeg er i selskap eller spiser borte gjør jeg ikke det.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke - med ett unntak. Hvis jeg har laget hjemmelaget lapskaus og "sausen" er blitt litt tynn så kan jeg finne på å mose poteter/grønnsaker for å få med meg hele greia, men det gjør jeg i såfall bare hvis jeg er hjemme og spiser alene.

Skrevet

Jeg spiser sjelden poteter, men når jeg gjør det så moser jeg alltid potetene først - uten unntak.

Skrevet
Hehe... I følge min samboer er det typisk amerikansk å dele opp all maten først, for så å spise med bare gaffel. Jeg synes det er skikkelige barnehagetendenser! :ler:

Jeg gjør altså ikke dette.

Jepp, veldig amerikansk. Jeg var utvekslingselev der et år på videregående, og alle var veldig imponerte over at jeg spiste med kniv og gaffel. Selv kuttet de alltid opp all maten for så å legge bort kniven og kun bruke gaffelen. Faktisk var det mange som spurte meg hvordan jeg fikk til å bruke både kniv og gaffel for å spise :ler: !

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Bare når jeg spiser fiskeboller i hvit saus med poteter hos bestefar. Han sier det er greit.

Skrevet

Kun når jeg spiser fiskeboller i hvit saus. Da må alt krakkes sammen og blandes med karri. Og når jeg spiser fårikål så moser jeg alltid poteten før jeg har over fårikålen. Øvrig mat spiser jeg med kniv og gaffel uten å dele opp først. Men jeg kan ikke påstå folk er barnslige fordi de foretrekker å blande alt først, det er snakk om smak og behag. Det viktigste er at maten smaker for den som skal spise det.

Skrevet

Jeg moser poteter og blader maten når jeg er alene hjemme og spiser. Men ute blandt folk eller hvis vi er fler som spiser sammen spiser jeg pent. Unntaket må være hvis det er helt umulig å få med sausen uten å mose potetene litt.

Skrevet

Jeg gjør det ikke, men jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være barnslig å gjøre det? Det handler om smak og behag, slik jeg ser det. Noen spiser pizza med kniv og gaffel, andre ikke. Noen tømmer sausen oppå potetene, andre vil ha den ved siden av. Det finnes mange måter å tilberede maten på tellerkenen, og med mindre man roter og griser ser jeg ikke hvorfor det ene skulle være bedre enn det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...