Quirky Skrevet 26. august 2007 #1 Del Skrevet 26. august 2007 Roer Ritalinen dere ned så mye at der får sove godt, eller trenger dere medkamenter for å få sove? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 26. august 2007 #2 Del Skrevet 26. august 2007 Tar jeg siste tabletten før klokken 1700 sover jeg som en stein. Men senere enn det, da kan det bli problemer. Er vel anbefalt at siste tabletten skal taes klokken 1600. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quirky Skrevet 26. august 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 26. august 2007 Tar jeg siste tabletten før klokken 1700 sover jeg som en stein. Men senere enn det, da kan det bli problemer. Er vel anbefalt at siste tabletten skal taes klokken 1600. Hadde du søvnproblemer før du begynte på Ritalin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 26. august 2007 #4 Del Skrevet 26. august 2007 Hadde du søvnproblemer før du begynte på Ritalin? Ja, veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #5 Del Skrevet 26. august 2007 Vi har en gutt på 7 som går på Ritalin, og han får siste dose (20 mg) kl. 19.00. Veldig mange med ADHD trenger Ritalin som sovemedisin da de har så mye uro at det er omtrent umulig å sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 17. april 2013 #6 Del Skrevet 17. april 2013 En vanlig bivirkning av Ritalin er jo at man kan få søvnproblemer. Jeg skjønner derfor ikke hvordan ma kan få Ritalin som sovemedisn? Min sønn sovnet veldig raskt før han begynte på Ritalin, men etter han fikk medisinene bruker han mye lenger tid før han sovner. En lav pris likevel, for alt det positive han får pga medisinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 18. april 2013 #7 Del Skrevet 18. april 2013 Tar jeg min Ritalin (20mg), etter 12.00 så klarer jeg ikke og sove. Meeen.. Så har jeg alltid slitt med å legge meg. Ilke har jeg rutiner på jobber heller. Skal sjekke det ut igjen når jeg håpefullt får en 8-4 jobb og står opp tidlig hver dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #8 Del Skrevet 18. april 2013 En vanlig bivirkning av Ritalin er jo at man kan få søvnproblemer. Jeg skjønner derfor ikke hvordan ma kan få Ritalin som sovemedisn? Min sønn sovnet veldig raskt før han begynte på Ritalin, men etter han fikk medisinene bruker han mye lenger tid før han sovner. En lav pris likevel, for alt det positive han får pga medisinen. Det er vanligst at det er slik du beskriver. Om han tar vanlige Ritalin-tabletter bør siste tas minst fem timer før leggetid, man regner vel normalt med ca. fire timer med full virkning. Ser likevel ikke helt bort fra at Ritalin kan ha en beroligende virkning på en del av oss. Mange med ADHD (eller ADHD-I, gamle ADD) har et voldsomt tankekjør, og en medisin som gjør at tankene samles litt mer og at hodet "roer seg ned", at ting "går saktere", kan nok også gjøre det lettere for enkelte å sovne. Men som sagt - det du beskriver er det vanligste. Det er sentralstimulerende, ikke helt ulikt koffein hva gjelder akkurat den oppkvikkende effekten, og vil for de aller fleste gjøre det vanskeligere å sovne heller enn bedre. Rent fysisk er medisinen oppkvikkende, men det kan altså tenkes at dette oppveies av et roligere sinn for en del ADHD-ere. Anonym poster: aa68a5bc7cb5b4970d301fd335a3e877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #9 Del Skrevet 18. april 2013 Vi har en gutt på 7 som går på Ritalin, og han får siste dose (20 mg) kl. 19.00. Veldig mange med ADHD trenger Ritalin som sovemedisin da de har så mye uro at det er omtrent umulig å sove. Forer du sjuåringen din med amfetaminpreparater? Du er klar over hvor populært ritalin er blant narkomane? At du tørr. Anonym poster: 4ca33ddb45a25c578366e07ceb8ba7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 18. april 2013 #10 Del Skrevet 18. april 2013 Forer du sjuåringen din med amfetaminpreparater? Du er klar over hvor populært ritalin er blant narkomane? At du tørr. Anonym poster: 4ca33ddb45a25c578366e07ceb8ba7d8 tull! Ritalin er ikke særlig populært blant narkomane, med mindre de også har konsentrasjonsproblemer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 18. april 2013 #11 Del Skrevet 18. april 2013 Jeg sleit med å sovne før jeg begynte på ritalin, pga 10.000 tanker i hodet på en gang og en del bekymringer (generell angst). Når jeg begynte på ritalin så tok jeg den siste pilla senest kl 16 (men ikke senere hvis jeg glemte den dosen) og uansett om jeg tok den eller ikke så sov jeg MYE bedre enn før fordi den fikk meg til å slappe mer av (selv om jeg har add og ikke adhd). På meg virket det som at ritalinen på en måte funker selv etter den ikke er i kroppen lenger, derfor merket jeg veldig godt om jeg glemte å ta den om morgenen, fordi hjernen min forventet å få dosen sin. Nå har jeg en pause fra ritalin pga gravid, og sover dårligere, men ikke like dårlig som før og det trur jeg er fordi jeg er veldig gravid-trøtt for tia. Som nevnt over er det noen som sover bedre med ritalin i kroppen (men som regel med concerta, som er det samme som ritalin), det har jeg ikke prøvd, men mora mi (har ikke adhd) sovner av kaffe (koffein og ritalin er ca det samme, ikke amfetamin som mange trur) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 18. april 2013 #12 Del Skrevet 18. april 2013 Sovner av kaffe? Jeg sovnet en gang rett etter jeg drakk en iskaffe, men så har jeg blitt "immun". Hvordan hadde du det før du fikk medisin mot ADHD-1? Aldri vært borti den betegnelsen før btw. Jeg skal bli utredet for ADHD-1 snart, ble utredet for det da jeg var rundt 16 år, og de mente helt tydelig at jeg ikke hadde det. Jeg merket ikke engang at de testet meg for ADHD, antok de tok en IQ-test, de nevnte ikke ADHD med et ord. Jeg er oppmerksom når jeg prater med folk, men jeg er ganske surrete i huet, tenker fullstendig på mine egne ting og er i en annen verden. Tok Ritalin et par ganger, og det herlige med dem var at jeg endelig fikk roen til å prate med folk. Har også et lite helvete med å konsentrere meg, føler meg helt idiot når jeg skal konsentrere meg og så gjør jeg 1000 andre ting. Blir sprø av å sitte i ro med oppgaver. Har gjort ekstremt få lekser opp igjennom årene, bare de jeg likte, som å pugge gloser. Avtaler er et annet kapittel, forrige uke tullet jeg bort avtalen jeg hadde hos legen, og uken før der igjen tok jeg feil av avtalen med psykiateren. Jeg blir så utrolig oppgitt på meg selv når jeg gjør feil som selv ikke retards klarer. Jeg glor i avtaleboken min og tenker "OK, det er på TORSDAG!", i boken står det at det er på fredagen, likevel får jeg for meg at det er på en torsdag, selv om jeg sjekker opp for sikkerhets skyld. Det verste er at jeg presterer å gjøre det gang på gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #13 Del Skrevet 18. april 2013 Ritalin er METAMFETAMIN. Skulle vært totalt forbudt å gitt disse til barn. Har dere prøvde kostholdsendring? Å gi narkotika til barn må være totalt siste utevei, og da må barnet dingle i lysekronene for å roest ned. Lurer også på, blir skoleresultatene bedre med ritalin??? Stakkars barn sier bare jeg. Anonym poster: d6c9725409798c21072ccd472a9ff0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finn andre veier Skrevet 18. april 2013 #14 Del Skrevet 18. april 2013 Ritalin, amfetamin, kokain - Har prøvd det ut nok av ganger. Aldri om jeg ville gitt Ritalin til et barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #15 Del Skrevet 21. april 2013 Ritalin, amfetamin, kokain - Har prøvd det ut nok av ganger. Aldri om jeg ville gitt Ritalin til et barn. Du har vel ikke brukt det som du skal da? misbrukt tabletter og rus? I så fall så er det minimalt med stoffet amfetamin i ritalin og ved ADHD vil det være til stor hjelp for mange... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spiderpig Skrevet 21. april 2013 #16 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg sovner mye fortere og sover mye bedre etter jeg begynte på Ritalin. Før brukte jeg gjerne 2-3 timer på å sovne, og våknet ofte. Nå bruker jeg 30-60 minutter og sover stort sett natten igjennom. Medisinene har hjulpet stort der, jeg roer meg ned og er ikke så rastløs og tenker ikke så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 21. april 2013 #17 Del Skrevet 21. april 2013 Sovner av kaffe? Jeg sovnet en gang rett etter jeg drakk en iskaffe, men så har jeg blitt "immun". Hvordan hadde du det før du fikk medisin mot ADHD-1? Aldri vært borti den betegnelsen før btw. Jeg skal bli utredet for ADHD-1 snart, ble utredet for det da jeg var rundt 16 år, og de mente helt tydelig at jeg ikke hadde det. Jeg merket ikke engang at de testet meg for ADHD, antok de tok en IQ-test, de nevnte ikke ADHD med et ord. Jeg er oppmerksom når jeg prater med folk, men jeg er ganske surrete i huet, tenker fullstendig på mine egne ting og er i en annen verden. Tok Ritalin et par ganger, og det herlige med dem var at jeg endelig fikk roen til å prate med folk. Har også et lite helvete med å konsentrere meg, føler meg helt idiot når jeg skal konsentrere meg og så gjør jeg 1000 andre ting. Blir sprø av å sitte i ro med oppgaver. Har gjort ekstremt få lekser opp igjennom årene, bare de jeg likte, som å pugge gloser. Avtaler er et annet kapittel, forrige uke tullet jeg bort avtalen jeg hadde hos legen, og uken før der igjen tok jeg feil av avtalen med psykiateren. Jeg blir så utrolig oppgitt på meg selv når jeg gjør feil som selv ikke retards klarer. Jeg glor i avtaleboken min og tenker "OK, det er på TORSDAG!", i boken står det at det er på fredagen, likevel får jeg for meg at det er på en torsdag, selv om jeg sjekker opp for sikkerhets skyld. Det verste er at jeg presterer å gjøre det gang på gang. ADHD-1? Stadig nye greier jeg ikke har hørt om. Jeg har diagnosen ADD, men det begrepet har mange sluttet å bruke, nå heter ADD: "ADHD med hovedsaklig konsentrasjonsvansker", vel mye lettere å si ADD syns jeg. Hvorfor bytte det ut med ADHD-1? Ikke at du har svaret Å IQ-teste folk for å sjekke om de har ADHD er bare tull, mange med ADHD er veldig smarte, så en IQ-test vil ikke vise noe. De sa til meg når jeg ble utredet at de ikke tok en IQ-test av meg fordi jeg virket for oppegående til å være mindre smart. Jeg sliter til og med i samtaler med folk, hvis de varer mer enn et par minutter så detter jeg ut. Men at du fikk en slik effekt av Ritalin viser jo at du sikkert har ADHD. Så kjempe bra at du skal utredes Ritalin er METAMFETAMIN. Skulle vært totalt forbudt å gitt disse til barn. Har dere prøvde kostholdsendring? Å gi narkotika til barn må være totalt siste utevei, og da må barnet dingle i lysekronene for å roest ned. Lurer også på, blir skoleresultatene bedre med ritalin??? Stakkars barn sier bare jeg. Anonym poster: d6c9725409798c21072ccd472a9ff0ee Hehe, du har MYE å lære deg! Ritalin er IKKE metamfetamin eller amfetamin. Det er like mye disse tingene som at koffein er metamfetamin. Ritalin er i slekt med både koffein (drikker du kaffe? kremt kremt) og amfetamin, men er IKKE amfetamin/metamfetamin. Ritalin er noe som heter noe som heter methylphenidat, og går du på felleskatalogen og søker på Ritalin og trykker på atc-nr øverst så kommer det opp en liste over hva Ritalin er i slekt med, blant annet koffein og amfetamin. Ritalin er ikke noe særlig populært hos rusmisbrukere, da det ikke er metamfetamin eller amfetamin. Noen tar det som rus ja men sa som regel kombinert med noe annet, eller sprøyter det inn, og da kan det få en ruseffekt ja, men det er ikke slik man medisineres. Hadde det vært amfetamin så hadde Ritalin vært veldig populært hos dem. Metamfetamin er ekstremt vanedannede og det er null problem å slutte på Ritalin, har gjort det selv da jeg er gravid. Men det finnes ADHD medisin som er amfetamin ja, men den gies ikke til barn, som jeg har skjønt, jeg ville ikke gitt den til mitt barn, men hadde vurdert Ritalin. Ritalin har reddet livet mitt, så kan jeg redde mitt barn fra et slitsomt liv som jeg hadde så vil jeg absolutt vurdere å gjøre det! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #18 Del Skrevet 21. april 2013 Ritalin er METAMFETAMIN. Skulle vært totalt forbudt å gitt disse til barn. Har dere prøvde kostholdsendring? Å gi narkotika til barn må være totalt siste utevei, og da må barnet dingle i lysekronene for å roest ned. Lurer også på, blir skoleresultatene bedre med ritalin??? Stakkars barn sier bare jeg. Anonym poster: d6c9725409798c21072ccd472a9ff0ee Tror du kan for lite om ADHD og ritalin. Jeg skal fortelle deg om meg. Jeg er 23 år og har ADHD. Hele oppveksten har jeg slitt med konsentrasjonsproblemer og mye mer. Jeg fikk konstantert diagnosen når jeg var 20 og det forandret livet mitt totalt! Jeg kan konsentrere meg godt og er mer samlet.. Så for min del kan jeg godt gå på Ritalin resten av livet! Synes du kanskje skal lese litt hvordan ritalin funker. Og så kan du synes synd på barn som får det etterpå! Og hvis dere virkelig tror at det er rus så tar dere feil, en med ADHD vil bli rolig og samlet.men er klart hvis man overdoserer så er vi inne på noe annet! Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne fått ritalin som barn og da kunne både jeg og familien vært spart for mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #19 Del Skrevet 21. april 2013 Forer du sjuåringen din med amfetaminpreparater? Du er klar over hvor populært ritalin er blant narkomane? At du tørr. Anonym poster: 4ca33ddb45a25c578366e07ceb8ba7d8 Det er stor forskjell på missbruk og å bruke ett legemiddel. Siden du vet det er så populært så vet du vel også at det kalles apedop! Og du vet sikkert også at en med ADHD blir rolig og konsentrert av det??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #20 Del Skrevet 21. april 2013 ADHD-1? Stadig nye greier jeg ikke har hørt om. Jeg har diagnosen ADD, men det begrepet har mange sluttet å bruke, nå heter ADD: "ADHD med hovedsaklig konsentrasjonsvansker", vel mye lettere å si ADD syns jeg. Hvorfor bytte det ut med ADHD-1? Ikke at du har svaret Å IQ-teste folk for å sjekke om de har ADHD er bare tull, mange med ADHD er veldig smarte, så en IQ-test vil ikke vise noe. De sa til meg når jeg ble utredet at de ikke tok en IQ-test av meg fordi jeg virket for oppegående til å være mindre smart. Jeg sliter til og med i samtaler med folk, hvis de varer mer enn et par minutter så detter jeg ut. Men at du fikk en slik effekt av Ritalin viser jo at du sikkert har ADHD. Så kjempe bra at du skal utredes Hehe, du har MYE å lære deg! Ritalin er IKKE metamfetamin eller amfetamin. Det er like mye disse tingene som at koffein er metamfetamin. Ritalin er i slekt med både koffein (drikker du kaffe? kremt kremt) og amfetamin, men er IKKE amfetamin/metamfetamin. Ritalin er noe som heter noe som heter methylphenidat, og går du på felleskatalogen og søker på Ritalin og trykker på atc-nr øverst så kommer det opp en liste over hva Ritalin er i slekt med, blant annet koffein og amfetamin. Ritalin er ikke noe særlig populært hos rusmisbrukere, da det ikke er metamfetamin eller amfetamin. Noen tar det som rus ja men sa som regel kombinert med noe annet, eller sprøyter det inn, og da kan det få en ruseffekt ja, men det er ikke slik man medisineres. Hadde det vært amfetamin så hadde Ritalin vært veldig populært hos dem. Metamfetamin er ekstremt vanedannede og det er null problem å slutte på Ritalin, har gjort det selv da jeg er gravid. Men det finnes ADHD medisin som er amfetamin ja, men den gies ikke til barn, som jeg har skjønt, jeg ville ikke gitt den til mitt barn, men hadde vurdert Ritalin. Ritalin har reddet livet mitt, så kan jeg redde mitt barn fra et slitsomt liv som jeg hadde så vil jeg absolutt vurdere å gjøre det! SÅ enig med deg!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå