Gå til innhold

Hvor ofte spiser dere dessert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset er det veldig sjelden vi spiser dessert. Det hender, særlig nå når det er modne bær i hagen, at jeg prøver meg på rips, jordbær eller f eks stikkelsbærgrøt, men jeg har en tendens til å glemme lysten på dessert mens jeg spiser selve middagen :sjenert: Så blir det til at vi ikke orker desserten :ler: Men jeg har lest at det egentlig ikke er så dumt å spise dessert for å balansere blodsukkeret, regner med det holder med frukt eller yoghurt el, egentlig... Hva gjør andre folk - spiser dere dessert daglig, eller bare ved spesielle anledninger - og i tilfelle hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser dessert hver søndag (broren min kommer alltid til middag da, og jeg synes det er litt koselig med dessert), og ellers på spesielle dager som bursdager, i julen, når vi er ute på restaurant osv. Vi spiser omtrent hva som helst til dessert. Yoghurt og frukt (med unntak av fruktsalat) regner jeg ikke som dessert. Frukt spiser vi daglig uansett.

Skrevet

Ja, jeg spiser jo også frukt så og si daglig, men ikke alltid etter middag, derfor tenker jeg at det å spise f eks et eple etter middagen regnes som en slags dessert. Men etter middag er jeg stort sett så mett at jeg ikke har lyst på noe...

Skrevet

Det varierer veldig - når vi har lyst på dessert, spiser vi dessert. Men det kan være alt fra fruktsalat (lager blant annet en veldig god en med appelsinfileter, mango og saus av appelsinjuice, Cointreau, mynte og kanel), kjappe, hjemmelagede små flytende sjokoladekaker, til ferdigkjøpte desserter (sambo er veldig glad i sjokoladepudding) og is/sorbet. Tenker dog ikke på ubearbeidet frukt som dessert. Det blir likevel ikke så ofte til at vi lager noe særlig annet enn fruktsalater til hverdags, rett og slett fordi det føles sunnere enn sjokoladekake (og også er like godt!). :)

Skrevet

Om sommeren blir det mye is og jordbær/banan, men ellers sjelden eller aldri.

Skrevet

Stort sett hvis vi har middagsgjester, men i helgene hender det vi lager oss dessert selv om ikke vi har gjester. Jeg får stort sett alltid lyst på noe søtt etter middag, men prøver å holde stand i uka (dermed frukt).

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg er så mett etter middag, at jeg sjelden har noe behov for dessert. På fredagskvelden har vi ofte litt is etter den hjemmelagde pizzaen, men det blir en stund etter at maten har fått synke litt. Når jeg er hos bestefaren min, har han alltid dessert etter middag, og jeg merker at det er en vane som ikke passer meg helt. Har i grunnen sjelden behov for noe søtt når jeg er mett.

Endret av Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jo bedre middag (og vin), dess mer lyst får jeg på dessert (og god kaffe). En god middag fortjener dessert, pleier jeg å si. :)

Desserter begrenses til helgene (men ikke hver helg), bortsett fra spesielle anledninger (jul, påske etc). Om sommeren/ i ferien blir det nok dessert ganske ofte, fordi vi unner litt ekstra, og fordi det er så mange gode bær å fråtse i. Og da er feks jordbær med vaniljekesam en fin hverdagsdessert. Ellers har vi alltid dessert (og som regel forrett) når vi har middagsgjester. Praktisk fordi man da kan beregne mindre porsjoner av hver rett.

Jeg regner absolutt frukt som dessert, særlig når vi har gode moreller og plommer som på denne tiden av året. Fristende frukt rett etter middagen er en frisk avslutning på måltidet, og det demper søtsug.

Endret av piaf
Gjest Peachbud
Skrevet

Spiser circa aldri noe søtt rett etter middag. Spiser jeg is ol. er det til andre tider på dagen.

Eneste unntaket er når vi er på middagsbesøk til slektninger.

Skrevet

Spiser nesten aldri dessert. Spiser omtrent bare dessert hvis det blir servert når jeg er på middagsbesøk hos andre.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Jeg har alltid druer i kjøleskapet og spiser noen druer til kaffen etter middag og etter frokost i helgene :fnise:

Druer er bedre enn de fleste desserter jeg vet om ... Når jeg er ute og spiser på restaurant velger jeg ofte en Irish Coffee istedet for dessert - når jeg går ut med venninnen min så er det standard med ostekake til dessert ... verdens beste ostekake :)

Ellers så er det riskrem til dessert på julaften og som regel en god is om jeg har dessert andre ganger .. Har masse frukt og bær i hagen - det brukes som dessert sommer og høst.

Skrevet

Vi spiser veldig sjelden dessert. Det er vel fordi magen som oftest er mett... Dersom vi har planlagt noe godt, blir det som oftest til kaffen en time eller to senere. Om det defineres som dessert kommer vel litt an på. Men jeg mener ikke det blir dessert. For desserten spises jo i direkte sammenheng med middagen....

Skrevet

til dere som blir så mette: man har vel alltid litt plass til dessert?? hihihi :fnise:

vi spiser dessert når vi har middagsgjester.

Gjest Cathena
Skrevet

Jeg spiser aldri dessert, bare en-to ganger i året og det er på julaften og nyttår. Da tillater jeg meg å spise meg aaaaaaaaltfor mett. Ellers er tanken på dessert aldri noe fristende etter middag.

Skrevet

Spiste dessert på Ikea i går jeg. Valgte barnemenyburger og det var ikke mye burger og pommes frites å bli mett på så da passet det gått med et pent lite stykke dais-kake til kaffen :hjerter_rundt:

Ellers spiser jeg sjokkis og søtt hver dag, ikke alltid like mye, men hver dag.. Hver dag er en fest, sier Ari Behn :Hehe:

Skrevet

Spiser dessert til jul, bursdager og spesielle anledninger. Hadde familieselskap her om dagen og lagde en fantastisk creme brulee med friske bringebær til dessert. Tror jammen jeg skal lage dessert litt oftere :sikle:

Skrevet

Stort sett aldri, bare på julaften og enkelte ganger når vi spiser ute. Lager aldri dessert her hjemme, men når vi har gjester til middag lager jeg ofte en god kake istedet som jeg serverer en time eller noe sånt etter middagen.

Gjest Thelma :-)
Skrevet
til dere som blir så mette: man har vel alltid litt plass til dessert?? hihihi :fnise:

vi spiser dessert når vi har middagsgjester.

Helt enig med deg - dessert er jo sånn som glir ned innimellom alt det andre når vi er mette :fnise: man blir ikke mer mett av dessert .. det bare kompletterer middagen.

Jeg må alltid ha et eller annet etter middag .. men oftest så holder det med litt frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...