Gjest Hovedinnlegger Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Hei Her inne er det så mange som kan mye og på jobben diskuterer vi dette temaet ganske heftig..... Jeg har to barn med min samboer. Jeg er fra en annen kant av landet enn der vi nå bor. Så til spørsmålet: Kan jeg bare ta med meg barna og flytte til hjemstedet mitt mot fars vilje? Er det forskjell om vi er gift eller samboere? Dersom jeg kan flytte med barna, kan far gjøre det samme? Ta med seg barna og flytte langt unna der hvor vi nå bor? Håper noen kan gi meg svar på disse spørsmålene slik at vi får slutt på diskusjonene på jobben :-) (Vil bare si at dette spørsmålet er overhodet ikke aktuelt for min egen del. )
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Mener å ha hørt at en kan flyte hvor som helst innen landets grenser.
Helen Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 Hvis dere har delt foreldreansvar må far skrive under på flyttemeldingen til barna.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Hvis dere har delt foreldreansvar må far skrive under på flyttemeldingen til barna. Hvilken flyttemelding tenker du på?
Gjest allium Skrevet 22. august 2007 #5 Skrevet 22. august 2007 Så lenge dere bor sammen, og har felles foreldreansvar, kan ikke den ene flytte med barna uten den andres samtykke, verken til en annen kant av landet eller til nabohuset.
Helen Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Hvilken flyttemelding tenker du på? Adresseendring.
Far til 2 Skrevet 22. august 2007 #7 Skrevet 22. august 2007 Hvis dere har delt foreldreansvar (skjema som undertegnes på sykehuset eller senere) må den som IKKE flytter skrive under på flyttemelding (ref innlegget til m@msen). Om dere er gift har far automatisk foreldreansvar. Hvis far ikke har delt foreldreansvar (dvs er samboer) vil han få dette, da det er en kuriositet å få det. Det er nesten umulig for en mor å nekte far delt foreldreansvar. Om mor (eller far) velger å flytte langt bort med ungene kan den som sitter igjen gå til rettsak. Å flytte barn fra et etablert nærområde samtidig som barna blir fratatt en oppegående samværsfprelder, blir sett på som noe av det værste en kan gjøre mot barn, - av NOEN dommere. Resultatet kan da bli at omsorgen overføres til den som blir boende. MEN -, "barnets beste" er kun en talemåte som politikerene bruker i lovteksten og ved fine anledninger. Realiteten er at det går an å komme seg unna med flytting over lange avstander fordi foreldrenes ønske om å ivareta egne verdier teller mer enn å ivareta barnas ønsker. Det er derfor ingen fasitsvar mht hva som skjer med barn om "bostedsforelder" velger å flytte. Ved rettsak kan bostedsforelder miste omsorgen til samværsforelder, ELLER - bostedsforelder kan ta seg til rette uten omtanke for barna som berøreres og flytte så langt hun/han vil innenfor landets grenser. Det finnes dessverre foreldre som setter seg seg høyere enn barna på denne måten.
Tule Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Hvis dere har delt foreldreansvar (skjema som undertegnes på sykehuset eller senere) må den som IKKE flytter skrive under på flyttemelding (ref innlegget til m@msen). Om dere er gift har far automatisk foreldreansvar. Hvis far ikke har delt foreldreansvar (dvs er samboer) vil han få dette, da det er en kuriositet å få det. Det er nesten umulig for en mor å nekte far delt foreldreansvar. Om mor (eller far) velger å flytte langt bort med ungene kan den som sitter igjen gå til rettsak. Å flytte barn fra et etablert nærområde samtidig som barna blir fratatt en oppegående samværsfprelder, blir sett på som noe av det værste en kan gjøre mot barn, - av NOEN dommere. Resultatet kan da bli at omsorgen overføres til den som blir boende. MEN -, "barnets beste" er kun en talemåte som politikerene bruker i lovteksten og ved fine anledninger. Realiteten er at det går an å komme seg unna med flytting over lange avstander fordi foreldrenes ønske om å ivareta egne verdier teller mer enn å ivareta barnas ønsker. Det er derfor ingen fasitsvar mht hva som skjer med barn om "bostedsforelder" velger å flytte. Ved rettsak kan bostedsforelder miste omsorgen til samværsforelder, ELLER - bostedsforelder kan ta seg til rette uten omtanke for barna som berøreres og flytte så langt hun/han vil innenfor landets grenser. Det finnes dessverre foreldre som setter seg seg høyere enn barna på denne måten. hei bare en ting til samboende foreldre har same retigheter som gifte dersom barna er føt eter 2003 hilsen
Gjest Litehe Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 hei bare en ting til samboende foreldre har same retigheter som gifte dersom barna er føt eter 2003 hilsen Jeg skjønner ikke denne loven. Dersom man blir skilt i en storby hvor det er dyrt å bo, så må det da for fanken være for barnas beste at f.eks mor flytter til hjemplassen sin der hun har slekt som kan hjelpe. Det er en tragedie at denne loven finnes. Ofte er det mor som har flyttet ut fordi kvinner flytter seg mer enn menn.Når mor er ensom og fattig så er det ikke bra for barna. Hvem laget disse lovene, det spør jeg bare?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Jeg skjønner ikke denne loven. Dersom man blir skilt i en storby hvor det er dyrt å bo, så må det da for fanken være for barnas beste at f.eks mor flytter til hjemplassen sin der hun har slekt som kan hjelpe. Det er en tragedie at denne loven finnes. Ofte er det mor som har flyttet ut fordi kvinner flytter seg mer enn menn.Når mor er ensom og fattig så er det ikke bra for barna. Hvem laget disse lovene, det spør jeg bare? Det er overhodet ingen tragdie at en av foreldrene ikke kan ta med seg barna og flytte ut av felles hjem uten samtykke fra den andre. Hvis du mener at dette burde være mulig, mener du at far skal ha samme rettighet også? Det bør han jo da i rettferdighetens navn ha, og så får vi et kappløp om hvem som klarer å flytte først. Selvfølgelig må foreldrene bli enige om hvem som skal ha omsorgen før den ene bare kan ta barna og flytte. Eller argumenterer du egentlig mot noe helt annet nå? Etter at skilsmissen er et faktum, og foreldrene bor hver for seg, med barna hos en av dem, kan den som har barna boende hos seg flytte hvor som helst i landet med barna, uten samtykke fra den andre. Noen regler mot dette finnes ikke, og forslaget om slike regler blir antagelig ikke vedtatt. Og Tule gir forøvrig som vanlig feil opplysninger. Det er fra 2006 at samboende fedre fikk foreldreansvar automatisk.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 Hei, jeg lurer på hvor dette regelverket som dirigerer dette finnes, da jeg har problemstilling med at far "truer" med å ta med barna bort en uke mot min vilje. Vi bor (foreløpig) sammen og har begge foreldreansvar- har han lov til dette?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #12 Skrevet 12. april 2009 Regelverket som diskuteres i denne tråden er permanent flytting, ikke en ukes ferieturer. Jeg tviler på at det finnes regler mot det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå