Gå til innhold

Cipralex!


Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

Apoteket vet om du må ha skriv, og kan eventuelt gi deg det skrivet du trenger.

Var på kurs i psykofarmica for noen dager siden og da ble jeg fortalt at det gjerne tar 6 uker (4-8 uker)før tablettene når sin virkning - så dere nystartere - hold ut og ikke slutt!

Hva er skriv?

Anonym poster: f0d203d694c5f4968ef2dab25c29a726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille_meg

Det er godt å lese at flere av dere skriver om at virkningen ikke trer i kraft før etter 4-6 uker.

Jeg var nemlig hos fastlegen etter 3 uker og ble sett litt rart på fordi jeg fortalte at jeg ikke hadde merket noe forskjell.

Legen gikk da direkte over og sa at han helst så at jeg kun gikk på dette i 3-6 måneder. Han vet bare en brøkdel av hva depresjonen min går ut på. Har han virkelig lov til å nekte meg dette? Syns også det var veldig rart da jeg kun har gått på det i 3 uker.

Jeg lurer også om det er noen her inne som bruker cipralex mot ADD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man ikke skulle slutte for tidlig, for å hindre tilbakefall. Tror det er vanlig å gå på det nærmere et år enn 3-6 mnd...

Anonymous poster hash: bef14...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_meg

Det er det jeg også har lest meg opp til. Det virker som om legen min har utrolig lite kunnskap om Cipralex. Og det skremmer meg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også har lest meg opp til. Det virker som om legen min har utrolig lite kunnskap om Cipralex. Og det skremmer meg litt

Det høres slik ut, ja. Skulle tro det var i legensinteresse å la deg fortsette på en behandling du føler virker ogngirlitenbivirkninger Og det er rart han ikke vet mer, siden Cipralex er det vanligste medikamentet mot depresjon. Hadde vurdert å bytte fastlege, eller komme med et sterkt ønske om å fortsette med Cipralex, om du føler det hjelper.

Man kan også ha nytte av å kombinere det med samtaleterapi (henvisning fra lege er en fordel økonomisk sett).

Anonymous poster hash: bef14...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ipad - sorry skrivefeil i forrige innlegg.

Anonymous poster hash: bef14...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_meg

Ja, det eneste jeg plages med er munntørrhet. "Det er bare å kjøpe sukkerfrie drops på Rimi" var svaret jeg fikk. Selv om jeg sa at jeg hadde munntørrhet 24/7. Fikk heldigvis en krem og pastiller på apoteket av en hyggelig ansatt der. Det lindrer ihvertfall litt. Men det er veldig tungt å føle at jeg står "alene" mot fastlegen. Har vurdert sterkt å bytte flere ganger, men det har blitt med tanken da jeg ikke er der så ofte. Skal tilbake om 3 måneder da min resept går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det eneste jeg plages med er munntørrhet. "Det er bare å kjøpe sukkerfrie drops på Rimi" var svaret jeg fikk. Selv om jeg sa at jeg hadde munntørrhet 24/7. Fikk heldigvis en krem og pastiller på apoteket av en hyggelig ansatt der. Det lindrer ihvertfall litt. Men det er veldig tungt å føle at jeg står "alene" mot fastlegen. Har vurdert sterkt å bytte flere ganger, men det har blitt med tanken da jeg ikke er der så ofte. Skal tilbake om 3 måneder da min resept går ut.

Ja, han høres litt lite forståelsesfull ut.

Om du har munntørrhet, så pass på tannhelsen. Det er lett å få hull når man ikke produserer nok spytt. Det er sånn sett en litt kjip bivirkning, men kan jo gå over, om du kun har stått på Cipralex i tre uker. Men om det ikke gjør det, hadde jeg revurdert den medisinen...

Anonymous poster hash: bef14...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde grusom personangst for ca 2 år siden, disse tablettene hjalp meg.

I fjor satt jeg inne hele dagen, og var redd for tanken på å bare gå i butikken, nå er jeg på vei ut i jobb, og føler jeg tør å snakke med personer uten å ha angst etterpå om det var noe dumt jeg sa.



Anonymous poster hash: ba037...f42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hvert eneste innlegg gjennom de 18 sidene som er skrevet i denne tråden, men jeg har lest en del, og jeg kan like gjerne komme med mine erfaringer når det gjelder cipralex og anti-depressiva.

Jeg fikk disse tablettene fordi jeg følte meg slapp, sliten, og var kanskje litt nedstemt en periode. Jeg oppfylte kriteriene for en "depresjon" og fikk dermed skrevet ut disse tablettene.

Jeg begynte på disse i "god" tro, og trodde faktisk at de skulle hjelpe, og forandre livet mitt til det positive. Vel, de forandret livet mitt, men på en brutal og forferdelig måte. Dette begynner å bli noen år siden nå, og jeg grøsser litt av tanken på å "snakke" om det, men jeg bare kjører på.

Etter at jeg begynte med disse pillene ble jeg en helt annen person. Jeg hadde aldri røyket, jeg hadde hele livet vært totalt avholds når det kom til alkohol. Jeg trente og var nøye med kosthold, kroppen osv. Vel.. Etter at jeg begynte på disse tablettene: Selvfølgelig alle de vanlige bivirkningene, kvalme, svimmelhet, uro, økt svette, hodepine, utslett, humørsvingninger ++. Men det verste var at de "fucka" med hjernen min. Ettersom jeg gikk på disse tablettene så merket jeg det ikke selv en gang. Det var de rundt meg som faktisk måtte "tvinge" meg til å slutte med disse tablettene, for hjernen min fungerte ikke. Jeg gikk på disse i 6 mnd, og disse mnd er nesten visket bort fra livet/minnet mitt. Jeg begynte å røyke som en svamp, jeg begynte å drikke sinnsykt mye (husk, jeg var sterk motstander av røyk og alkohol), jeg satte meg selv i en "gjeldskrise" fordi jeg ikke kunne styre pengene mine, jeg la på meg over 40 kg i løpet av de 6 mnd (høres nesten helt utrolig ut, men sant).

GREIT nok, jeg husker nesten ikke en dritt fra de 6 mnd, så jeg var nok rimelig likegyldig psykisk. Men bivirkningene forandret livet mitt. Jeg bestemte meg for å slutte når det endelig gikk opp for meg hva de tablettene hadde stelt i stand. Tablettene ble trappet ned, og det var et helvete, og jeg slet med abstinenser i en uke, akkurat som en narkoman som prøver å slutte på dop. Bare det hadde gått for lang tid før jeg tok neste tablett under "kuren" så ble jeg nesten en gal mann, og når jeg begynte å slutte så ble jeg heelt psycho.

I dag, 5 år etter.. Tablettene har ødelagt livet mitt. Jeg har heldigvis gått ned de 40+ kg, men jeg er konstant redd for å legge på meg, og jeg har fått et stort problem når det gjelder mat (jeg spiser, men jeg tenker alt for mye på kalorier osv). Jeg,som bestandig har vært tynn. og med en forbrenning av en annen verden, som kunne spise hva jeg ville uten å gå opp et gram. Jeg hadde strøken sixpack (haha, skryte litt), og trente seriøs styrketrening. Har ikke løftet en vekt siden jeg begynte på disse tablettene. Jeg mistet "alt", energien,motivasjonen, muskler..ja, alt. Har ikke hatt krefter til å begynne igjen.

Jeg sliter fortsatt med rødming/svetting. Jeg svetter hele tiden, bare jeg går inn og ut av bilen. Jeg har fortsatt vondt knær og hofter etter den sinnsykt brå vektøkningen. Jeg har stygge strekkmerker på magen, rumpa og hofter. Jeg har overflødig fett på magen som ikke blir borte uansett hvor mye jeg slanker meg. Jeg begynte å stamme når jeg trappet ned på tablettene, og sliter fortsatt med det.

Jeg har fortsatt gjeld jeg betaler på etter pengebruken under "dopkuren". Hele livet mitt ble forandret, og har blitt helt forferdelig i forhold til før jeg begynte. Jeg har erstattet en kanskje veldig lett depresjon til å bli 100 ganger verre med komplekser, plager, sosial angst, konstant uro osv. Dette har ødelagt for fremtiden min, og spolert alt jeg hadde foran meg. Jeg mistet venner og kontaktnettverk,og jeg ødela alt for meg selv ved å kaste i meg disse pillene. Heldigvis, får man si, så begynte jeg ikke med dop og narkotika mens jeg gikk på pillene. Hadde jeg vært i det rette miljøet hadde jeg ikke nok ikke nølt med å prøve. Jeg tok også to tatoveringer som jeg angrer på. Jeg gjorde sikkert myyye annet idiotisk og dumt også som er helt borte fra minnet mitt.

Jeg sliter, mye mer i dag, enn når jeg begynte med disse pillene. Jeg kommer aldri til å ta en pille igjen. Det kan jeg love. Jeg tar ikke en gang paracept mot sterk hodepine eller ved høy feber. Jeg skal ALDRI røre en pille igjen.

Jeg hadde fremtiden foran foran meg, med utdanning, idrett, trening, masse gode venner, sunn og aktiv livsstil ++. Alt dette ble tatt bort fra meg med disse pillene.

Jeg er nok et av de "ekstreme" tilfellene,men jeg har også hørt om andre. Jeg er ikke alene som har fått livet ødelagt av anti-depressiva. Det var en periode jeg var veldig bitter, og gjorde masse undersøkelser rundt dette. Mange er i mine sko. I tillegg kan jeg også nevne at jeg nesten ikke har vært i stand til å hatt sex siden jeg startet på pillene. Potensproblemer til tusen. Jeg hater pillene, og jeg er veldig bitter på legen min som satte meg på disse. I tillegg var leververdiene mine farlig høye lenge etter at jeg sluttet med pillene.

Pillene virker nok for noen, og mange har god nytte av dem. Poenget mitt: VÆR FORSIKTIG. Tenk deg godt om. Pillene bør være siste utvei, du vet aldri hvordan livet ditt blir etter at du har startet. Følg det nøye opp med fastlege, og slutt umiddelbart om du er i tvil. Jeg har fått erfare hva disse pillene kan gjøre på verst tenkelig måte.



Anonymous poster hash: 391e2...17e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har hatt meget god effekt av Cipralex, men jeg hadde noen tøffe uker med bivirkninger når jeg startet. Jeg får veldig lett bivirkninger av medisiner så jeg var forberedt på at det kom og hadde sagt fra på jobb. Jeg var kvalm, kastet opp, var trøtt og svimmel og fikk angst. Jeg måtte derfor være hjemme fra jobb en periode. Bivirkningene varte i ca 2 uker.

Nå er den eneste bivirkningen som er igjen at jeg drømmer. Hver natt. Ikke nødvendigvis mareritt.

For meg var bivirkningene som har forsvunnet samt de som fortsatt er der verdt det. Jeg fikk et nytt liv. Mange mener de blir flatet ut av antidepressive. For meg var det motsatt. Etter jeg hadde gått på det i 4 uker kommenterte folk, både nære venner og folk jeg ikke er så tett med at jeg var anderledes. Mamma reagerte positivt på at jeg fikk mer mimikk i ansiktet og selv følte jeg meg så mye bedre.

Jeg går fortsatt på cipralex og må kanskje gjøre det resten av livet. Det gjør meg ingenting. Folk med sukkersyke må bruke sine medisiner, jeg må bruke disse. Dog vil jeg gjerne også påpeke at jeg går jevnlig til psykolog samtidig.

Jeg vil anbefale å prøve cipralex, men husk at alle reagerer forskjellig og det merket som fungerer for noen fungerer kanskje ikke for andre. Jeg vil også anbefale at antidepressive brukes etter råd fra pyskolog og at man skal gå til samtaleterapi også. Det er ingen quick-fix. Skyldes ikke depresjonen din en kjemisk ubalanse i hjernen vil ikke medisinene fungere heller. Derfor er det så viktig at man også snakker med noen om det som plager en.

Mvh Ida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt her jeg og, jeg har nettopp gått på Cipralex to uker. Jeg har heldigvis ikke opplevd særlig ubehagelige bieffekter, jeg hadde 3-4 dager med svak kvalme, men det ga seg. Jeg merker at drømmemønsteret mitt er forandra, jeg drømmer KJEMPEMYE og litt merkelige drømmer, men det er ikke mareritt, så helt til å leve med.<br /><br />Ellers har jeg ikke merket noe ennå, men har som sagt bare gått to uker. Får god oppfølging av en veldig flink lege og.<br />-H

Anonymous poster hash: 1acb8...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg har gått på Cipralex i 4 måneder.

Positive sider jeg har merket:

- Humøret er mye mer stabilt. Ingen berg og dalbane ila en dag.

- Ikke lenger stresset 24/7

- Tankene er mye roligere og føles ikke ut som konstant kaos. Jeg drøvtygger ikke tanker i den grad jeg gjorde tidligere.

- Jeg sover tungt. For første gang i mitt liv og våkner utvilt.

- Om jeg har en tung dag faller jeg ikke like langt ned i "det sorte hullet." Det er enklere å hente seg opp igjen.

Negative sider:

- Munntørrhet, som jeg personlig holder på å bli smågal av. Bruker munngel fra apotek, men det lindrer kun et par timer av gangen. Verst er det når jeg skal sove.

- Økt svetting. Svetter enormt mye, noe som naturligvis er svært sjenerende.

Er det noen som har noen råd til meg angående plagene jeg har?

Jeg har gått på Cipralex i 4 måneder og disse bivirkningene har vært der fra første uka.

Er takknemlig for alle tips :)



Anonymous poster hash: 74a3a...04f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men velger å ta den opp igjen.

Begynte på Cipralex for 25 dager siden (straks 4 uker), og skal om tre dager øke fra 5 mg til 10. Foreløpig effekt er at jeg føler meg følelsesløs. Jeg, som tidligere gråt hver eneste dag, klarer ikke å få utløp for en eneste følelse. Tidligere var jeg helt avhengig av andre mennesker for å ikke synke helt til bunns, men nå ser jeg absolutt ingen glede/motivasjon med sosiale relasjoner lenger, noe som fører til at jeg har begynt å isolere meg i større grad enn før. Det skremmer meg igrunn litt. Merker godt effekten av at toppene og bunnene forsvinner. Det er godt å slippe alle de vanskelige følelsene, men det er tungt å ikke evne å føle noe som helst av glede (som kunne fremkomme i perioder tidligere).

Jeg har merket bivirkninger som munntørrhet, mangel på matlyst, hetetokter, noe kvalme, søvnproblemer og noe angst. Er for øvrig livredd for å legge på meg, men har foreløpig ikke gått noe opp i vekt, mest sannsynlig har jeg heller gått ned. Håper dette vedvarer.

Har begynt å supplere med curcadin (melatonin) mot søvnproblemer, men foreløpig føler jeg meg mer våken enn noen gang, og har vel sovet to timer per natt siden jeg begynte. Har lest at effekten ikke kommer umiddelbart, så håper virkelig på endring snart. Noen som går på det samme og har merket bieffekter?



Anonymous poster hash: 702f8...a55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på de et år, fungerte ikke i det hele tatt for meg. Slutta med de uten og trappe ned og fikk heller ingen bivirkninger, skulle tro det var sukkerbiter jeg fikk. Nå begynner jeg å slite igjen så håper jeg får noe som hjelper denne gangen. Har begynt å slite med panikkangst/panikkenanfall på jobben. Passer dårlig når jeg er ute å kjører tunge ting med truck, redd jeg må si opp jobben :(

Anonymous poster hash: ba037...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei alle sammen, jeg har nå lest gjennom alle sidene og tror dette er beste tråd for mine spørsmål.

Først og fremst så har dere gitt meg bedre forståelse for partneren min. han har gått på Escitalopram over mange år. Han har i samråd med lege prøvd å trappe ned to ganger, men det går ikke. Vi er begge klar over at han nok må gå på en slik medisin i uforutsigbar fremtid (alltid).

Han har flere bivirkninger, men grunnen til at jeg spør her er for å be om råd angående manglende sexlyst og orgasme. De tre første mnd sammen hadde han vanlig sexdriv, selv om det tok lang tid for han å få orgasme. Plutselig sluttet det - jeg vet ikke om han presset seg for å være "normal" i begynnelsen av et forhold, eller om man kan få et "kick" når man er forelsket.

Mitt spørsmål til dere som har gått på dette preparatet lenge er - er lav sexlyst og manglende orgasme et vedvarende bivirkning, eller går det i bølger? Jeg vet at han må være på et slikt preparat, og det gjør livet hans verdt å leve, MEN det hadde vært fint med sex også. Vi er begge enige om dette.

Er det noen som har noen trøstende ord? Vondt å se for seg de neste (forhåpentligvis) 50 årene der han ikke har lyst, der det tar han en time å komme, der han greier å komme 15% av gangene vi har sex osv osv.

På grunn av fæle bivirkninger når han prøvde å trappe ned så er å bytte medisin veldig skummelt.



Anonymous poster hash: 78e9d...141
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...