Gå til innhold

Kan man få bot hvis passasjeren holder mobiltelefonen?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Hele vitsen er jo at man skal ha hendene frie mens man kjører og derfor er det påbudt med hands-free om man skal snakke i telefonen. Men hvis da passasjeren holder mobilen opp til øret på sjåføren mens han kjører å politiet stopper bilen. Gir politiet da bot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men får man da bot hvis man har hands-free? For det går jo ut på det samme. Jeg hadde nok kverulert på den der om F hadde fått bot fordi jeg holdt telefonen så han kunne kjøre med begge hender og ikke vært så opptatt med å holde telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet

Tror nok ikke du hadde kommet noen vei ved å kverulere på det, egentlig. Jeg hadde syntes det hadde vært mer distraherende enn å holde den selv, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele vitsen er jo at man skal ha hendene frie mens man kjører og derfor er det påbudt med hands-free om man skal snakke i telefonen. Men hvis da passasjeren holder mobilen opp til øret på sjåføren mens han kjører å politiet stopper bilen. Gir politiet da bot ?

Ja, du og/eller passasjer får bot. Antagelig høyere bot enn normalt også, på grunn av den opplagte forstyrrelsen.

Kjøp handsfree, - det er billigere ;)

Endret av caso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke klart å konsentrere meg hvis feks mannen skulle holde tlf inntil øret mitt når jeg kjører bil. Det hadde ikke gått ann heller for man må lee litt på hodet mens man kjører for å få med seg trafikkbildet.

Jeg er helt sikker på at politiet vil skrive ut bot hvis man blir stoppet pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har handsfree, han bare bruker den ikke enda den ligger i bilen. (ja det er dust, jeg visste ikke om den før jeg satt å tenkte på denne problemstillingen da han snakket i telefonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

All bruk av håndholdt telefon er forbudt, dette gjelder OGSÅ ved bruk av disse øredingsene! Kun fastmontert handsfree er tillatt å bruke så lenge bilen er i bevegelse under din føring.

Det merkelige er at fastmonterte telefonrør som man finer i enkelte biler, er tillatt å bruke, selv om du må holde dem til øret selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
All bruk av håndholdt telefon er forbudt, dette gjelder OGSÅ ved bruk av disse øredingsene! Kun fastmontert handsfree er tillatt å bruke så lenge bilen er i bevegelse under din føring.

Det merkelige er at fastmonterte telefonrør som man finer i enkelte biler, er tillatt å bruke, selv om du må holde dem til øret selv :P

Øøøh, hvis jeg har blue tooth handsfree, og selve telefonen ligger i brystlommen, så er det forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøh, hvis jeg har blue tooth handsfree, og selve telefonen ligger i brystlommen, så er det forbudt?

Yep. Faktisk. Hvordan de håndhever det, det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...