Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvorfor sier du ikke noe da? Denne svarte dagmammaen undrar nok mer skatt over et par år enn PDS lille beløp på en sveitsisk konto, men det er greit?

Selvsagt skal vi forvente at politikere er bedre enn "mannen i gata" og at de holder høyere moral og standard. Men jeg tror ikke "mannen i gata" hadde reagert hvis noen h*n kjente fortalte at h*n ikke hadde oppgitt et arvebeløp til skattemyndighetene. Kan det hende at politikerne våre speiler samfunnet forøvrig, eller er de en rase for seg? Og hvorfor syns du det er helt greit at nabokona er med på å bidra til skattesnusk?

(og som sagt - jeg unnskylder ham ikke. Men jeg syns de trådene du trekker her blir vel søkte. Hvilket parti stemmer nabokona di på?)

Så det er helt ok å drepe en person, men hvis man dreper mange så er det ikke ok? Det er altså gradsforskjellen som avgjør om mann skal straffes og ikke handlingen?

Ja - flott! Et relevant og svært sammenlignbart spørsmål! Hmm... den der tror jeg jeg må grunne vel og lenge på...

-----------------------

Det er vel noe med at når det kommer til våre folkevalgte som disponerer de midler som betales inn til staten i form av skatt så er det en soleklar forventning at de betaler sin skatt på lovlig vis.

Suzie - ikke innlogget!

Når det gjelder nabodama så sitter ikke hun med noe politisk makt, og skal ikke forvalte mine interesser som velger. Og jeg synes ikke det er greit, med det er heller ikke det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke bare Høyre som får kritikk i denne saken

Cecilie Ditlef Simonsen er ansvarlig for bl.a. "Omdømmeforvaltning".

Omdømmeekspert Christian Sinding sier at saken skader Hydros omdømme. Hydro, som den utenforstående 3.part, blir med andre også skadelidende for ansattes "mislighold ?" i private saker pga Cecilie Ditlef Simonsen's funksjon som ansvarlig for bedriftens omdømme.

Gjest kkleppej
Skrevet

Svin på skogen er vel relativt vel fordelt i samfunnet.

Hvor mange snekkere er det som alltid har gitt opp alt?

Hva med rørleggerer, elektrikere og andre håndtverkere?

Har alle frisører gitt opp alle inntekter.

Har alle som selger egen frukt gitt opp alle inntekter?

Hva om fryseren din gikk i stykker. Er du sikker på at alt som er oppgitt til forsikringsselskapet faktisk lå i fryseren? Eller hva med reiseforsikringen din?

Har du krevet kvittering for alle håndtverkertjenester som du har mottatt?

Hva med Jens Stoltenberg som brukte skattebetalernes penger til å dekke privatutgifter til egen bil, eller Siv Jensen som brukte skattebetalernes penger til personlig trener. http://www.ba.no/blog/page/8?entry=434.

Er ikke dette tyveri av samfunnets midler?

Ellers er det her en link til en oversikt over politikere på kant med loven: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article268791.ece.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article268790.ece forteller at Høyre er det eneste partiet som ikke har straffedømte på listene.

Jeg tror nok ikke høyrefolk er bedre enn andre heller. Det er nok litt snusk og fanteri overalt.

Skrevet
Når det gjelder nabodama så sitter ikke hun med noe politisk makt, og skal ikke forvalte mine interesser som velger. Og jeg synes ikke det er greit, med det er heller ikke det samme.

Nei, det er ikke det samme, det er faktisk mye verre. For sjansen er nemlig stor for at denne dagmammaen ikke betaler skatt i det hele tatt, men kanskje mottar trygd OG benytter seg av andre goder betalt av alle andre skattebetalere uten å selv bidra. En "riking" derimot betaler gjerne flere millioner i skatt årlig selv om han unndrar et par hundre tusen, mao bidrar h*n uansett til felleskassen med betydelige beløp.

Jeg sier ikke at det er greit å unndra skatt, men en svindlende dagmamma er slett ikke bedre enn PDS.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg tror ikke høyrevelgere har noen flere svin på skogen hva gjelder snyte på skatten, bruke svart arbeidskraft og ellers trikse seg gjennom hverdagen.

For ikke å snakke om at de fleste daglig begår bevisste lovbrudd ved å kjøre for fort, smugle alkohol og laste ned ulovlig fra nett. Høyrevelgere eller ikke.

At formuesskatten også er nokså lav i Norge (1%), og noe helt annet enn å unnta inntekt fra beskatning (etter mine begreper) synes å være en overflødig opplysning.

Det er selvsagt ikke greit at Høyres ordfører gjør slikt - og det er en svært pinlig affære for Ditlev-Simonsen - men jeg skulle likt å få bekreftet at alle andre politikere fra alle andre partier har rent mel i posen. Fordommer som at Oslo Vest og Bærumsfolk tjener masse og betaler ingenting i skatt, bekrefter bare det jeg trodde; at denne saken er kommet helt ut av proporsjoner nettopp fordi det dreier seg om en Høyrepolitiker.

Skrevet

"Omstendighetene gir i beste fall sympati. En toppolitiker kan ikke drive med skattesnusk. Når noen prøver å bagatellisere saken, forstår de ikke politikerens rolle. Mange har brukt fine ord som tillit, troverdighet og integritet, men til syvende og sist handler det om at skatt er politikkens viktigste verktøykasse. Det er de inntektene politikere skal bruke til å opprettholde velferdsstaten og gjennomføre sin politikk. Å la være å betale skatt, er i praksis å ta fra den kassa staten og Oslo kommune skal leve av. Og hvem er sjef i Oslo? Jo, Per Ditlev-Simonsen."

Marie Simonsen, Dagbladet.no - Hele artikkel her

Dette er jeg fullstendig enig i!

Skrevet
Fordommer som at Oslo Vest og Bærumsfolk tjener masse og betaler ingenting i skatt, bekrefter bare det jeg trodde; at denne saken er kommet helt ut av proporsjoner nettopp fordi det dreier seg om en Høyrepolitiker.

Og når Høyre da har brukt masse tid og energi for å avlive disse fordommende og mytene, må det da være frustrerende for Høyre sentralt at Oslo Høyre vil bagatellisere dette med at alle har sine svin, og gir uttrykk for at dette ikke er så farlig...

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg forsvarer overhodet ikke at han eller andre snyter på skatten, men du kan jo gå inn i hvilken som helst dagmammatråd eller vaskehjelptråd her på kg, hvis du trenger å nyansere ditt syn på at snuske og fanteri er noe som kun henger sammen med de rike. Mitt intrykk er at "mannen i gata" syns det er helt greit å benytte svart arbeidskraft (jmfr dagmamma og vaskehjelp) uansett parttilhørighet, og at man nærmest er dum hvis man mener noe annet.

For ikke å snakke om å motta offentlig støtte som alenemor når man i virkeligheten bor sammen med samboer og hvis man er så syndig å nevne hvor man kan rapportere slike så er man selvsagt et teit angiver svin.

Oj ... glemte at det selvsagt er høyre-politikk å mene slikt. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article398193.ece

Gjest Blondie65
Skrevet
Og når Høyre da har brukt masse tid og energi for å avlive disse fordommende og mytene, må det da være frustrerende for Høyre sentralt at Oslo Høyre vil bagatellisere dette med at alle har sine svin, og gir uttrykk for at dette ikke er så farlig...

En ting er at PDS ble tatt og har trukket seg. Så kan man diskutere om det var rettmessig, hvor mye skyld han hadde osv.

Men jeg er helt enig i at enkelte Høyre-politikere burde klappet igjen gapet og sluttet å bagatellisere det. Det VAR en diger blemme, for meg ufattelig at man lar skapet være fullt av potensielle skjelletter når man har en slik rolle, nå er det kommet frem, han er borte fra valgkampen, end of story.

Når ordrføreren i Bergen går ut og kaller angiverne for de verste og lokalpartiet i Oslo bagatelliserer det med å si at alle har svin på skogen så har de jo ikke skjønt så mye.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg er enig i at det er tullete å prøve å bagatellisere det pds har gjort. Men jeg står fremdels ved at jeg mener at saken er blåst ut av proporsjoner på grunn av at han er høyremann.

Folk går rundt i fullt alvor og mener at det kun er de rike som snyter på skatten. Det forstår ikke jeg...

Skrevet
Folk går rundt i fullt alvor og mener at det kun er de rike som snyter på skatten. Det forstår ikke jeg...

Men det kan kanskje argumenteres med at de "rike" både har større anledning til å snyte på skatten - og at det har større konsekvenser for samfunnet når de gjør det.

Gjest Elastica
Skrevet
Men det kan kanskje argumenteres med at de "rike" både har større anledning til å snyte på skatten - og at det har større konsekvenser for samfunnet når de gjør det.

Men det gjør det ikke mer forstålig av den grunn. Som nevnt ovenfor i tråden, er listen over potensielle lovbrudd som folk flest synes er greit å begå nokså lang. Det ramaskrik som man nå presenterer, mener jeg overhodet ikke står i forhold til det lovbrudd om er begått. Tross alt er det ikke mange skattekroner det er snakk om.

På den annen side er jeg tilbøyelig til å være enig med Simonsen sin kommentar om at skatt er en politikers viktigste verktøy - og det er selvsagt en trist affære det som er skjedd. På dagsnytt18 hørte jeg Bård Folke Fredriksens pinlige forsøk på å bagatellisere det hele. Et dumt grep, selv om man bør få lov til å slå tilbake på det oppstyret som er presentert til nå.

PDS's hardeste kritikere bør virkelig ha rent mel i posen - ellers blir dette bare dumt og platt. (Hvilket jeg ikke tror de har.)

Skrevet
PDS's hardeste kritikere bør virkelig ha rent mel i posen - ellers blir dette bare dumt og platt. (Hvilket jeg ikke tror de har.)

Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg forventer LANGT mer av PSD enn Jørgen Hattemaker for å si det sånn.

Om de rike og best posisjonerte i samfunnet unndrar seg skatt er det mye verre enn om den jevne lønnsmottaker gjør det.

Gjest Emotivisten
Skrevet

Jeg syns det er viktig å få med seg at dette ikke er en korrupsjonssak, men en privatsak, hvor en privatperson har valgt å prioritere noe han har direkte fordeler av framfor lojalitet til systemet.

Det siste skaper et troverdighetsproblem for denne personen når han oppfordrer andre til å følge spillereglene.

Når det gjelder Høyre, så kan jeg og de fleste andre her bare spekulere. Jeg innbiller meg at det er flere i Høyres valgandedam/ øvre middelklasse som driver med snusk, rett og slett fordi de har flere muligheter til å trikse og mikse.

Nedre middelklasse har ikke de samme mulighetene til å sjonglere.

Forøvrig var jeg mer oppgitt over oppslagene i VG en saken i seg selv. De var svært så påpasselige med å slå opp Simonsen sine hytter og prislappene for å trigge folks misunnelse og antipatier. Slik mediemanipulering er søppel, men det er søppel som virker.

For ordens skyld har jeg aldri stemt Høyre.

Skrevet
Jeg syns det er viktig å få med seg at dette ikke er en korrupsjonssak, men en privatsak, hvor en privatperson har valgt å prioritere noe han har direkte fordeler av framfor lojalitet til systemet.

Det er derfor det er så skuffende å se hvordan Oslo Høyre håndterer denne saken, med evt. støtte fra andre lag.

Jeg trodde ikke de bifallt skatteunndragelse. ENORMT skuffende. Det er snakk om mennesker som skal styre landet vårt.

Gjest kkleppej
Skrevet

Jeg vil nå påstå at håndtverkere har størst anledning til å snyte på skatten.

Gjest Elastica
Skrevet

...dette stemmer nok i stor grad. Det er mye skatteunndragelser i lavere middelklasse også.

Skrevet (endret)

Anledning har de helt klart, men da jobber de også for disse pengene.

Det blir helt andre summer når man "glemmer" å rapportere om 1,5 millioner kroner på konto eller rapportere gevinst på 14 millioner kroner på aksjer(http://www.dn.no/arkiv/article30450.ece)

Disse sakene oppdages ofte tilfeldig da myndighetene har begrensede ressurser til å overvåke pengestrømmen.

Er du en "normal" lønnsmottager i middelklassen(slik de fleste av oss er) er det selvfølgelig langt enklere for myndighetene å ha kontroll på dette.

Endret av Paradokset
Gjest Elastica
Skrevet
Anledning har de helt klart, men da jobber de også for disse pengene.

Det blir helt andre summer når man "glemmer" å rapportere om 1,5 millioner kroner på konto eller rapportere gevinst på 14 millioner kroner på aksjer(http://www.dn.no/arkiv/article30450.ece)

Disse sakene oppdages ofte tilfeldig da myndighetene har begrensede ressurser til å overvåke pengestrømmen.

Er du en "normal" lønnsmottager i middelklassen(slik de fleste av oss er) er det selvfølgelig langt enklere for myndighetene å ha kontroll på dette.

...rent bortsett fra at ligningsmyndighetene har nokså god oversikt over aksjegevinster (kapitalinntekt). Formuesskatten er noe helt annet, kun 1 %.

Og det er faktisk rimelig enkelt å arbeide svart for en håndverker - og det krever store ressurser å avdekke det. Så det er jeg ikke enig i, Paradokset.

Skrevet

Vil bare minne om at Gro Harlem Brundtland brukte de smutthull hun kunne i skatteloven, hun gikk etter ligning ut som 0 skatteyter. Altså hun betalte kr 0,- i skatt, og hennes inntekt var bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...