Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spelt er jo en fin ting..Jeg bruker spelt til det meste nå etter at jeg fant ut at jeg ikke tålte blant annet hvetemel. - Bruker det omtrent som jeg gjorde med hvetemel, det funker til det meste.

Ellers så går det mye i frukt og grønt, det er jo MASSE å velge mellom der - spesielt på diverse innvandrerbutikker er det masse spennende frukter og grønnsaker man sjeldent ser i butikkene.

Nå vet jeg ikke om du generelt ikke kan drikke melk/bruke melkeprodukter, men jeg har erstattet vanlig melk med blant annet rismelk og soyamelk.

Eller som drikke kan du jo lage deg grønnsaksjuice...Jeg pleier å blande omtrent 2/5 gulrot og 3/5 appelsin..Nam nam..

Masse forskjellig kjøtt å velge mellom, og kylling, kalkun, pølser (?)...Du kan jo lage karbonader også hvis du blir lei av rent kjøtt.

Det er veldig mange måter å variere med kjøtt, fugl og fisk. - mye forskjellig fisk å velge mellom også.

Salater er jo også en mulighet, der kan man jo lage til det uendelige, masse forskjellige varianter - med kjøtt, med bønner, med linser, osv..

Pizza med speltbunn, dog uten ost, kanskje litt fetaost på? med f.eks masse annet godt oppå - jeg pleier å ha spinat og basilikum og tomat, men det er det ikke så mange andre som liker :P

Håper dette hjalp litt..Jeg kommer sikkert på mer etterhvert siden jeg nylig ble satt på et anti-hvetemel-sukker-melkeprodukter-kosthold :)

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Tusen takk for svar Devana :)

Jeg ble anbefalt å holde meg unna spelt, men at jeg kunne bruke durumhvete.

Jeg kommer til å slite skikkelig med å holde meg unna ost. Vet du om det gjelder brunost også?

Er det ok å spise naturris? Fikk beskjed om at pasta er fy.

Hvorfor er de matproduktene så skadelige? :tristbla:

Jeg vet ikke helt hvorfor du er blitt bedt om å holde deg unna de matvarene, men jeg ble det pga at jeg rett og slett blir dårlig av dem, magesmerter, oppblåst...Også sliter jeg endel med blodsukkeret mitt enda jeg ikke har diabetes.

Durumhvete ble jeg også anbefalt, det kan også brukes på omtrent samme måte som hvetemel :)

Brunost er også fy fy tror jeg, det er ost og et melkeprodukt.

Jeg fikk også beskjed at pasta er fy, og ris også, men kunne innimellom spise fullkornspasta, gjerne i salater blant annet, men ikke i store mengder. Naturris vet jeg ikke med, men jeg har holdt meg unna alt sånt hittil i hvert fall.

:jepp:

Kom forresten på at spekemat går jo også ann å spise for deg kanskje...? Men det er endel salt så kanskje ikke i altfor store mengder.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*rydde*

Endret av emi
Skrevet
Kanskje jeg kan prøve pizza med durumhvete og fetaost + annet fyll? Da blir det iallefall litt å se frem til.

Jeg er ikke så stor kjøttspiser, men er så veldig glad i ost.

Det er ikke så veldig gøy å endre kostholdet, men hvis det hjelper så får det gå ;)

Durumhvete og fetaost burde gå...Hmm...du kan jo ha på absolutt hva du vil oppå pizzaen egentlig :jepp:

Ost er jeg også glad i, men har klart å så og si kutte det ut nå, men du kan nok se fram til noen fæle "abstinenser" en liten periode..Jeg var veldig hissig og grinete en stund i begynnelsen :fnise:

Lykke til :klem1:

Edit: Fetaost er forresten godt i salater om jeg ikke sa det istad :)

Skrevet
Her fant jeg en link for sånne som oss Devana.

Flott link emi, der skal jeg ta en titt imorgen :) Leste litt der nå og det hørtes ut som meg nesten :jepp:

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Tenk om det som står i linken stemmer, da kan vi kanskje spise mer normalt om en stund.

Må jo bli innmari tynn med et sånt kosthold, siden jeg nesten ikke har lyst på noe av det. :ler:

Fikk du beskjed om avgifting Devana?

Nei, har ikke hørt noe om det.....? Har du?

Eneste jeg fikk beskjed om var det med kostholdet og en hel haug med vitaminer og mineraler jeg skal gå på som er tilpasset meg etter en mineralprøve av håret mitt - eller vevsprøve som hun kalte det.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Har egentlig ikke så veldig lyst til å leve på så smalt utvalg mat :tristbla:

Kanskje du skal prøve å huske hva alternativet er?

Forøvrig syns jeg denne tråden har utartet slik at den bør flyttes til "kopp og helse" - den har ikke så mye med mat å gjøre lenger.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Og jeg bare lurer på hvorfor durumhvete er ok, men ikke pasta? Pasta lages jo stort sett av durumhvete.

Skrevet
Og jeg bare lurer på hvorfor durumhvete er ok, men ikke pasta? Pasta lages jo stort sett av durumhvete.

Det lurte jeg på også. Og hva er grunnen til at du kan spise akkurat fetaost og ingen annen ost?

Skrevet
Det lurte jeg på også. Og hva er grunnen til at du kan spise akkurat fetaost og ingen annen ost?

Jeg vet egentlig ikke, men antar det er fordi den vanligvis er laget av geite- og/eller fåremelk.

Skrevet

Kan du bruke rismelk og/eller soyamelk/soyaprodukter da? Det finnes masse soyaprodukter for folk som skal holde seg unna melk, både som melk/fløte, yoghurt, ost osv. Kanskje det hadde vært verdt å sjekke ut? Om det er noe godt aner jeg ikke.

Ellers er det sikkert mulig for deg å velge quinoa som du kan lage grøt på som alternativ til havregrøt. Quinoa kan også spises på samme måte som couscous. Quinoa skal visstnok være fint for dem som har cøliaki og derfor må holde deg unna ting med gluten i. Fåes kjøpt på helsekost. Har omtrent samme næringsinnhold som havre, men noe mindre fett. Du får kjøpt det både som mel, gryn og hele korn. Jeg bruker grynene til grøt og kornene som alternativ til couscous.

Hvis du kan bruke f.eks skummet kulturmelk evt. Biola (du sa noe om at syrnet melk var ok), så kan du jo bruke dette i steden for yoghurt til smoothies, smoothies kan også lages på banan, juice og frukt/bær i stedenfor yoghurt.

Her har du også mer info om candida-kuren: http://www.matoppskrift.no/sider/Candidasok.asp

Skrevet
Jeg vet egentlig ikke, men antar det er fordi den vanligvis er laget av geite- og/eller fåremelk.

Ikke for å være vanskelig her, men det meste av den fetaosten man kjøper her i landet er laget av kumelk. Og rene geite-/fåreoster får hun jo tydeligvis ikke spise, så...

Jeg lurer altså bare på hva som skiller fetaosten fra alle andre oster, og hvorfor pasta av durumhvete ikke er greit når alle ingrediensene er det.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall undersøkt hva som er ok og ikke, det finnes oster som er basert på gjeitemelk som er gode, og andre typer oster fra helt forskjellige dyr og behandlet på forskjellig måte.

ville også undersøkt hvorfor du kan spise durumhvete men ikke pasta av durumhvete, og kan du sa spise cous-cous? dette er av durumhvete og kan veldig fint erstatte både ris og pasta i de fleste måltider (personlig synes jeg det er mye mer og bedre smak på couscous også)

Det er så mange muligheter idag at jeg ville undersøkt enda mer før jeg slo meg til ro med at det var minimalt du likte, gå innom en helsekost og hør med dem, de har ofte mange alternative varer som erstatter alt som melk, is, sikkert også ost+++ og som kan svare på hva du kan bruke og ikke, også dobbeltsjekker du med legen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...