Gå til innhold

Westerdals reklameskole

Gjest Lynn

Anbefalte innlegg

Gjest Jenna88

Hei.

Skriver dette innlegget fordi jeg har hatt en ganske seriøs samtale med en av venninnene mine i dag.

Hun er 22 år, har toppkarakterer fra videregående og relevant journalistisk/tekstforfatterpraksis fra henholdsvis en stor lokalavis og et meget vel ansett reklamebyrå.

For å gjøre en lang historie kort; venninna mi søkte på Westerdals, kom videre fra inntaksprøven til intervju og fikk tilslutt beskjeden om at hun kom inn som student. Jubelen stod i taket og hun var helt sikker på at dette var rette utdanninga for henne.

Nå er hun imidlertid ikke så sikker på om hun ønsker å gå der lenger. Hun har bla. funnet ut at hun ønsker å bli journalist, med tanke på å ende opp som informasjon/pressesjef etter noen år.

I tillegg har hun snakket med tidligere tekststudenter som har fortalt henne at mange redaktører FORETREKKER journaliststudenter fremfor kreative sjeler fra Westerdals.

Samtidig får hun (slik jeg har forstått det på henne), en helt spesiell utdannelse dersom hun velger Westerdals. De tar inn et fåtalls studenter hvert år, basert på en eller annen form for arbeidsprøver.

(Kjenner ikke til skolen selv, så jeg må bare beklage hvis informasjonen er slett). Skal en tro skolens hjemmesider (som hun har vist meg), er jo skolen en ener på sitt felt, men jeg har som sagt ikke stor kjennskap til skolen, og tør derfor ikke å råde henne til noe.

Hvis hun ønsker å bli journalist, skulle en tro journalisthøgskolen er beste alternativ (i alle fall er det, det alle har fortalt meg), men for alt jeg vet kan jo denne skolen være Norges svar på Harvard.

Venninna mi har lenge ivret for å gå på denne skolen (og søkt to ganger). Likevel ønsker hun ikke å punge ut med nesten hundretusen på en utdannelse hun ikke vet om hun får bruk for.

Så hvis det er noen som har erfaring fra/kjenner til denne skolen her inne, setter jeg/vi pris på alle svar.

Venninna mi har forsøkt å spørre en rådgiver på Westerdals om råd, og han påstår at til tross for at skolen ikke har mange tidligere studenter som jobber som journalister, bør hun ha gode sjanser for å komme inn i en redaksjon også. Han påstår Westerdals er medieb ransjens største talentfabrikk. (Ganske snodig egentlig, for hverken jeg, eller flere av de jeg kjenner til har i det hele tatt hørt om skolen). Venninna mi fant først ut om den da eks-kjæresten hennes studerte der. Han gikk filmlinja og var absolutt ikke fornøyd med studiet. Det viser seg også at flere tidligere studenter stort sett livnærer seg som frilansskribenter, og det er ikke spesielt aktuelt, slik jeg har forstått det på min venninne.

Som sagt, jeg har ikke kjennskap til denne skolen, og håper derfor på innspill fra noen som vet litt mer.

Mvh Jenna.

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil bli informasjonssjef velger du Journalisthøyskolen (som forøvrig ikke er Norges svar på Harvard... :eeeh: )

En informasjonssjef skriver referat for ledelsen og må formidle det andre har bestemt...En kommunikasjonssjef må sitte på et kontor og sørge for at bedriftens nettsiden er ok og tilpasset brukerne...

Velger du Westerdahls har du større sjanser for å få jobb i Arne Berggren og alle avdankede politikeres fotspor (snillisme-Rune G. osv.), den oppblåste Ona fyr-"forfatteren" og alle de andre tullingene uten dybde.

De gode idéene - de kreative sjelene- finnes uavhengig av disse jipposkolene. Synd bare at ingen ansetter dem fordi de ikke "kjenner noen."

Uansett: lykke til! :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne ta kontakt med bedrifter hun ser for seg at hun vil jobbe i, og be noen sjefer der fortelle henne om hvilke bakgrunner de søker når de lyser ut stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Westerdahls utdanner (gjorde i alle fall) folk til reklamebransjen, og det er jo en del av media, så på den måten var jo rådgiveren ærlig (men reklamebransjen har ikke et rykte på seg for å være ærlige som man vet... )

Men ønsker hun å bli journalist, tror jeg ikke denne skolen er noe for henne, hvis hun ikke skal redigere tekst og bilder dvs. være grafisk designer.

De som ønsker jobb innenfor reklamebransjen, må ofte ta kjedelige redigeringsjobber dvs. lage reklamebrosjyrer for f.eks. Rimi, fordi konkurransen er så stor og det gjelder å kjenne folk innad i miljøet.

Som tekstforfatter, skal du selge et produkt og jeg ville ikke utdannet meg til tekstforfatter hvis det var journalist jeg ville jobbe som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...