Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg var i Firenze for noen uker siden og på en restaurant valgte jeg ost til forrett. Jeg fikk noen solide stykker på forskjellige pecorino oster og jeg fikk en skål med et slags syltetøy. Jeg tror aldri jeg har fått dette til ost før men det funket ganske fra...syltetøyet var nemlig både søt og litt spicy. Er dette standard og ha som tilbehør til ost? Jeg tror forresten at jeg har fått tak i dette syltetøyet på Ultra. På glasset står det Pære-Honning-Krydder så jeg gleder meg til jeg skal teste det ut :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått liknende syltetøy til ost i et par sammenhenger, ja - pæremarmelade eller en blanding av fiken og pære, tror jeg. Ganske syrlig smak. Det passer sikkert bedre til visse oster enn andre (og som drikke fikk vi portvin), men akkurat DET vet jeg ikke så mye om :sjenert:

Skrevet

.. kan jo legge til at ost med portvin naturligvis (?) var dessert og ikke forrett i mitt tilfelle :ler:

Skrevet

Man kan også lage en liten kompot/sirup selv ved å koke 1 dl portvin, 1 dl balsamico, 1 dl sukker og 50 gram rosiner ned til en sirupskonsistens.

Skrevet

Mange marmelader er nydelig til ost.

Selv bruker jeg ofte tomatmarmelade eller chilimarmelade til pecorino. :sikle:

Skrevet

Ja chilimarmelade er kjempegodt til ost. Kan være det var det du fikk. Ellers er også fiken syltetøy veldig godt til.. Jeg tror de har begge deler på ultra :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Du fikk antagelig en eller annen form for Cugna eller Mostarda som er vanlig å servere til ost i Italia. Det er forskjellig ting forskjellige steder, men i bunn og grunn en slags marmelade. Cugna er div. frukt kokt i druejuice, det kan være mørkt og lyst, og noen ganger er det nøtter i.

Jeg har ikke sett det i butikker i Norge, men jeg ser at du har fått mange gode forslag til ostetilbehør som kan passe.

Her har de visst mostarda: http://www.matcompaniet.no/prodliste.php?kat=3300

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg fikk servert blåmuggoster med aprikossyltetøy en gang, og det har blitt en vane. Er ikke alle som liker det, men jeg synes det passer godt med noe litt søtt til litt sterke oster, søte oster derimot....

Skrevet

For skikkelige slikkmunner prøv denne nøtte- og sjokoladerøren til en vellagret ost en gang (Jarlsberg, cheddar e.l.)

Til ca 4 pers

1 salte cashewnøtter

25 g mørk sjokolade, gjerne med apelsinsmak

1/2 dl rosiner

2 ss flytende honning

1/2 lime

100 g vellagret ost

Grovhakk nøtter og sjokolade og bland med rosiner, honning, limesaft. Skjær osten i f.eks. tynne trekanter, ca 25 g pr porsj, og fordel røren over bitene.

Gjest Elastica
Skrevet

Blåmuggost og fikensyltetøy eller aprikoschutney. Mmmmm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...