Gå til innhold

Miljøhysteri


Gjest JM

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Miljøhysteri" eller "miljøhysteriker" er stempel mange artikler og mennesker får av de som ikke vil ta stilling til klimaendringene fordi de ikke ønsker å endre sin egen livsstil. Da er det mye lettere å stemple alt man leser og hører som "hysteri", så er man ferdig med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Nåja, jeg tror ikke jeg ville tatt så hardt i ang. ordet miljøhysteriker. Du har sikkert rett i at det brukes en del i den forstand, men det er vel egentlig en veldig subjektiv "tittel" å få.

En miljøhysteriker er i mine øyne en som skal ha alt lagt opp mest mulig gunstig for miljøet, fullstendig uten hensyn på hvor mye mer upraktisk det er og hvor store kostnader en slik endring innebærer. Jeg synes også en "alt eller ingenting" tankegang går igjen hos de som jeg ville karakterisere som miljøhysterikere. Hvor terskelen går varierer vel fra person til person, men når det kun er miljøhensyn som avgjør for beslutningsmekanismen hos et menneske synes jeg det minner om hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg tror ikke jeg ville tatt så hardt i ang. ordet miljøhysteriker. Du har sikkert rett i at det brukes en del i den forstand, men det er vel egentlig en veldig subjektiv "tittel" å få.

En miljøhysteriker er i mine øyne en som skal ha alt lagt opp mest mulig gunstig for miljøet, fullstendig uten hensyn på hvor mye mer upraktisk det er og hvor store kostnader en slik endring innebærer. Jeg synes også en "alt eller ingenting" tankegang går igjen hos de som jeg ville karakterisere som miljøhysterikere. Hvor terskelen går varierer vel fra person til person, men når det kun er miljøhensyn som avgjør for beslutningsmekanismen hos et menneske synes jeg det minner om hysteri.

Jeg har aldri støtt på personer som har en slik tilnærming til miljøvern og miljøbevissthet. Det er dessuten umulig i praksis. Bare det å leve i et moderne samfunn - å bo i hus, spise, gå med klær og forflytte seg på andre måter enn til fots utgjør en belastning på miljøet. Det er derfor umulig å ha en "alt eller ingenting"-tankegang, dersom du med det mener man forsøker å leve på en måte hvor man ikke belaster miljøet overhodet. Alle belaster miljøet i kraft av å leve. Det å ta miljøhensyn i hverdagen samt i hvordan man velger å leve, vil derfor alltid innebære kompromisser, enten man er svært miljøbevisst eller bare litt miljøbevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...