BlåSkog Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Jeg tenkte å lage eplekake i dag. Mamma har en oppskrift som er himmelsk god etter min bestemor, men hun er bortreist nå, så jeg får ikke tak i den. Derfor lurte jeg på om det er noen husmødre der ute som har en oppskrift på en god eplekake?
Høstjenta Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Her er min mammas oppskrift som jeg alltid bruker. Jeg syns jo den er knall god Oppskrift: 1 egg 1,5 dl sukker 1,25 dl melk 2 ss smør - smeltes 3,5 dl mel 2 ts bakepulver Miks først egg og sukker der etter bland vekselsvis mel/bakepulver og melk. Smør godt evt legg et kryss med bakepapir i bunn i en rund form og hell i. Skjær 2 epler i båter og legg i en pose (eksempel brødpose) sammen med 3 ss sukker og 3 ts kanel. Rist posen til det er blandet og festet på eplebåtene. Hell/fordel båtene utover kaken og resten av sukker/kanelen. Stekes på 200 grader i 30 min.
Arkana Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Denne er veldig god. Eplekake med crème fraîche 200 g sukker 175 g smør 3 egg 175 g hvetemel ½ ts bakepulver 2 ss sitronsaft 750 g epler 1 ss sitronsaft 3 ss grovhakkede mandler 1 beger crème fraîche 2 egg 75 g sukker revet skall av ½ sitron Rør smør og sukker lyst. Ha i litt av melet og deretter eggene, ett av gangen. Ha i resten av melet med bakepulver og sitronsaft. Ha røren i en smurt 26 cm springform. Fordel eplebåter i pent mønster over deigen. Pensle med sitronsaft og strø på hakkede mandler. Pisk sammen crème fraîche, egg, sukker og sitronskall og hell blandingen over eplene. Stek på nederste rille ved 180 grader i ca 1 time. Avkjøl litt i formen før den tas ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå