Gå til innhold

Plastposer


Gjest Blondie65

Anbefalte innlegg

MEN ... Gjorde man ikke et forsøk med det for noen år siden og konkluderte med at resirkulerte papirposer var mer miljøskadelig enn plastposer? Jeg husker ikke argumentene lenger (tror det hadde noe med at papiret gikk fortere i stykker).

Dette har det sikkert blitt gjort mange undersøkelser på. Men faktum er at det ofte er veldig vanskelig å dra skikkelige konklusjoner ut av miljøanalyser som sammenlikner to ulike produkter. Dette fordi de to produktene kan gi opphav til helt forskjellige miljøproblemer.

F.eks. kan produksjonen av produkt A være svært energikrevende mens det alternative produktet B kan ha produksjon som ikke krever særlig med energi men som er forbundet med store utslipp av miljøgifter. For å kunne konkludere med hvilket produkt som er best, må man da bestemme seg for hva som er verst: global oppvarming eller forgiftning av land, luft eller vann. En ganske så vanskelig oppgave.

Miljøanalyser (eller livsløpsanalyser, som det også kalles) er ofte svært komplekse og langt ifra noe man kan si noe om utfallet om kun ved en magefølelse. Selv har jeg jobbet litt med dette og har ved flere anledninger blitt overrasket over analysenes konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette synes jeg var en interessant opplysning, og vil nok bidra til at bismaken min falmer betraktelig :)

Jeg tenker også at det uansett er bedre resirkulere papiret enn at det havner på fyllinga og bidrar til søppelberget som allerede er stort nok. Spesielt siden kartonger lages av veldig høyverdig papir, slik at papiret har lang potensiell levetid igjen, og kan resirkuleres mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIL? Ehem ... ;)

En helt uaktuell problemstilling for meg. Jeg har ikke slikt. Ikke har jeg behov for det daglig heller.

Vi har ikke bil til daglig vi heller, men om man handler inn til en stor familie en gang i uka så er det jo fortsatt en fordel å bruke tøyposer eller kasser selv om man kjører til butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

Vi handler èn gang i uken - og kjøper alltid plastposer i butikken. Hvis jeg skulle hatt med tøyposer, så måtte jeg hatt 5-6 stykker og hva skulle jeg hatt restavfallet i hjemme da?

Kjøpe egne søppelposer poser til formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler èn gang i uken - og kjøper alltid plastposer i butikken. Hvis jeg skulle hatt med tøyposer, så måtte jeg hatt 5-6 stykker og hva skulle jeg hatt restavfallet i hjemme da?

Kjøpe egne søppelposer poser til formålet?

Vi handler også en gang i uken, og har da med 2 flaskenett (plass til 6 melkekartonger/flasker i hver) og 5-6 tøyposer hver gang. Får nok poser til restavfall likevel, for det hender vi glemmer å ta med poser, og det hender vi drar impulsivt på butikken f.eks på tur hjem fra jobb når vi finner ut at vi skal grille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt noen skikkelig store, gode handleposer av kraftig plastmateriale på Sainsbury's i England, som vi nå har hatt i rundt 2 år. De er helt supre - når vi handler inn for uka klarer vi oss faktisk med de to, som måler ca 40x50 cm, med en bunn på ca 20 cm. Riktignok er vi bare to i husstanden, da, det er klart det blir annerledes med barnefamilier, men bagene våre er betraktelig romsligere enn hva jeg forbinder med tøyposer. Dessuten har de flat, avstivet bunn, noe som gjør det mye enklere å stable godt i dem. Det at de er av kraftigere plast gjør at de tåler mye mer vekt enn vanlige poser. Jeg elsker dem, og blir skikkelig irritert på meg selv hvis jeg glemmer dem hjemme. Jeg synes ikke det er så ille at de er av plast når jeg vet at jeg kommer til å ha dem i flere år fremover, heller.

Forøvrig har jeg en sammenleggbar tøypose liggende i veska, som jeg bruker hvis jeg handler inn ekstra melk etc. Takker for det meste nei til småposer på H&M etc, de er jo ikke brukbare til noe som helst, og småting kan uansett ligge løst i veska hvis jeg ikke gidder å ta frem tøynettet for en kremtube eller hårklype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
I størsteparten av hovedstaden finnes det nesten ikke kildesortering. :forvirret:

Og søpplesjakter er fremdeles veldig vanlig.

Her i Bergen bygges det nå ut bossug i Bergen sentrum og i alle nye boligområder skal dette være standard.

Det kan ligne på rørsystemet for søppel i gamle bygårder, men man kan altså sortere ved å ha et nedkast for hver sort. Nedkastene er utendørs.

Fordelen med dette er selvsagt at søppelspann i alle størrelser forsvinner fra gateplanet og man får felles innkast for flere boliger.

Søppelet suges ut igjen fra spesielle stasjoner med en sugebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er den siste hypen fra fjern og nær: plastposer må fjernes og inn med papirposer.

MEN ... Gjorde man ikke et forsøk med det for noen år siden og konkluderte med at resirkulerte papirposer var mer miljøskadelig enn plastposer? Jeg husker ikke argumentene lenger (tror det hadde noe med at papiret gikk fortere i stykker).

Jeg er for å redusere mengden og at det selvsagt skal være de mest miljøvennlige alternativene som finnes. Samtidig er det vel slik at de aller fleste av oss bruker hver enkelt plastpose mange ganger eller i alle fall en gang til (som søppelpose).

Selv har jeg begynt å ta med meg pose til butikken (når jeg husker det ... :frustrert: ). Jeg bruker handleposene om igjen som søppelpose (det må vel være bedre enn å KJØPE plastposer til dette formålet).

Når jeg en gang går tom for plastposer (jeg har et enormt berg hjemme dessverre ...) vil jeg vurdere å kjøpe et handlenett i tøy (men det må være sammenleggbart slik at det går ned i håndvesken).

Innsamling av plast er i ferd med å bli utprøvd her vest og det er jo også interessant å vite at en stk plastpose faktisk blir til akkurat samme mengde ny plastpose når den resirkuleres. Er det da noe poeng i å forby det?

Jeg vil gjerne bruke papirpose,me ike når butikken tar 5 kr for de.

skal jo være lønnsomt med miljø,men butikken vil holde på plasten. enorme summer de får inn hvert år på det. derfor tar de 5 kr for de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg vil gjerne bruke papirpose,me ike når butikken tar 5 kr for de.

skal jo være lønnsomt med miljø,men butikken vil holde på plasten. enorme summer de får inn hvert år på det. derfor tar de 5 kr for de andre

Kan du dokumentere at det er derfor butikkene tar penger for plastposene - for å bli rik?

Butikkene ville gjerne gitt ut gratis poser de (mange som gjør fremdeles) men da to jo folk med seg mye mer enn de trengte og slengte fra seg over alt. Derfor begynte de å ta en sum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har også lurt på dette med plastposer. Noe skal vi som kjent ha å kaste søppel i, og de tynne posene syns jeg har lett for å revne.

Jeg fant noe interessant på denne siden: "For å transportere et likt antall plast- og papirposer, trengs det én lastebil til plastposene og syv til papirposene... Når en plastpose kastes i naturen, er den et estetisk sår før noen velger å fjerne den. Papir i naturen går i oppløsning og etterlater en cocktail av kjemikalier, insisterer forskerne, som mener vi må skille mellom visuell forurensning og kjemisk forurensning...Imitasjoner i plast er lettere enn tre, plastrør lettere enn betong. Det plasten bruker av energi på å produseres, tar den igjen i transport og levetid. "

og "Visste du at fleece lages av resirkulerte plastflasker? Til en genser går det med rundt 50 gøy-flasker. Sete og rygg i kontorstolene til HÅG lages av gamle bruskorker. 100 tonn bruskorker blir til 50 000 nye stoler."

Dette er skrevet av folk som er positive til plast, så det må man ta med i regnestykket, men jeg syns det var tankevekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg har også lurt på dette med plastposer. Noe skal vi som kjent ha å kaste søppel i, og de tynne posene syns jeg har lett for å revne.

Jeg fant noe interessant på denne siden: "For å transportere et likt antall plast- og papirposer, trengs det én lastebil til plastposene og syv til papirposene... Når en plastpose kastes i naturen, er den et estetisk sår før noen velger å fjerne den. Papir i naturen går i oppløsning og etterlater en cocktail av kjemikalier, insisterer forskerne, som mener vi må skille mellom visuell forurensning og kjemisk forurensning...Imitasjoner i plast er lettere enn tre, plastrør lettere enn betong. Det plasten bruker av energi på å produseres, tar den igjen i transport og levetid. "

og "Visste du at fleece lages av resirkulerte plastflasker? Til en genser går det med rundt 50 gøy-flasker. Sete og rygg i kontorstolene til HÅG lages av gamle bruskorker. 100 tonn bruskorker blir til 50 000 nye stoler."

Dette er skrevet av folk som er positive til plast, så det må man ta med i regnestykket, men jeg syns det var tankevekkende.

Endelig noen fakta - det var det med transporten av papir jeg var på jakt etter.

Plast er 100% resirkulerbart. Så lenge vi leverer det inn eller kaster det i søppelspannet kan det enten materialgjennvinnes (nye produkter) eller energigjenvinnes (brennes for å lage energi). Men vi skal ikke kaste det i naturen for der blir det ikke nedbrutt, men blir liggende å skjemme ut samt at det også sikkert er farlig for dyr. Nå er det tydelig at papir heller ikke skal kastes i naturen så moralen er egentlig bruk søppelspannet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg trodde ikke det fantes steder hvor det fremdeles var tillatt med søppelsjakter.

Trodde overgangen med kildesortering og felles søppelskur ute hadde overtatt for sjaktene.

Jeg bor ikke i hovedstaden, og her har vi også søppelsjakter (elsker dem), men her trenger vi ikke dobbel pose. Vi har allikevel containere for papirresirkulering ut. Glass og metall må man resirkulere selv.

Dette synes jeg var en interessant opplysning, og vil nok bidra til at bismaken min falmer betraktelig :)

Enig! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder søppelsug, så har de bygget dette i enkelte borettslag i Tromsø. Der er det bare en sjakt som alt går i, men det kildesorteres likevel. Måten det gjøres på er at posene fargekodes ut i fra hva som er i dem, mens restavfall går i en vrengt handlepose. Fungerer visstnok ypperlig, og jeg kan ikke se noen grunn til at dette ikke skal kunne fungere også i boligblokker med søppelsjakt.

Når det gjelder papir i naturen blir jeg litt forvirret av de motstridende påstandene her. Har blitt fortalt mange ganger av flere forskjellige kilder at kjøkkenpapir og servietter kan komposteres i varmkomposten, noe jeg ikke tror ville ha vært så lurt om de etterlot seg "en coctail av kjemikalier". Men det kan selvfølgelig være forskjell på kjøkkenpapir og papirposer, det må jo f.eks brukes lim i posene, og papiret er av en annen type.

Uansett er det jo best å ikke kaste i naturen enten det er plast eller papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...