Gå til innhold

Plastposer


Gjest Blondie65

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Nå er den siste hypen fra fjern og nær: plastposer må fjernes og inn med papirposer.

MEN ... Gjorde man ikke et forsøk med det for noen år siden og konkluderte med at resirkulerte papirposer var mer miljøskadelig enn plastposer? Jeg husker ikke argumentene lenger (tror det hadde noe med at papiret gikk fortere i stykker).

Jeg er for å redusere mengden og at det selvsagt skal være de mest miljøvennlige alternativene som finnes. Samtidig er det vel slik at de aller fleste av oss bruker hver enkelt plastpose mange ganger eller i alle fall en gang til (som søppelpose).

Selv har jeg begynt å ta med meg pose til butikken (når jeg husker det ... :frustrert: ). Jeg bruker handleposene om igjen som søppelpose (det må vel være bedre enn å KJØPE plastposer til dette formålet).

Når jeg en gang går tom for plastposer (jeg har et enormt berg hjemme dessverre ...) vil jeg vurdere å kjøpe et handlenett i tøy (men det må være sammenleggbart slik at det går ned i håndvesken).

Innsamling av plast er i ferd med å bli utprøvd her vest og det er jo også interessant å vite at en stk plastpose faktisk blir til akkurat samme mengde ny plastpose når den resirkuleres. Er det da noe poeng i å forby det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er nok som du sier å bruke tøyposer.

Resirkulering av plast er vel og bra, men i tillegg til at kvaliteten på plasten forringes etter resirkulering, så koster det energi å gjøre det. Så det beste er å bruke mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det beste er nok som du sier å bruke tøyposer.

Resirkulering av plast er vel og bra, men i tillegg til at kvaliteten på plasten forringes etter resirkulering, så koster det energi å gjøre det. Så det beste er å bruke mindre :)

Koster det ikke energi å resirkulere papir da? Jeg skjønner ikke argumentet med (som i Stavanger) å tvinge butikkene til å tilby papierposer.

Tøyposer er helt greit, den er jeg med på.

Jeg har hørt at kvaliteten på plast ikke forringes (det er en av grunnene til at de ligger der ute i naturen og aldri forsvinner blant annet).

Dessuten er det mange former for gjenvinning, energigjennvinning f.eks. - 1 liter olje gir akkurat samme mengde eneri som samme mengde olje omdannet til plast og siden brent. Minus transporten selvsagt ... Men det gjelder nå i begge tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inbiller meg at det koster mer energi å gjenvinne plast til ny plast enn det koster å gjenvinne papir til nytt papir, men her er jeg på usikker grunn.

Papir er jo også en fornybar ressurs, mens plast som er fra olje ikke er det. Produksjon av papir vil jeg også tro er billigere, energimessig (må jo ikke hentes opp fra de store dyp, bare hugges i skogen), enn produksjon av plast.

Om papir ellers er så veldig mye bedre enn plast vet jeg ikke nok om, husker at Good Food hadde en artikkel om det i vår, så jeg kan slå opp litt av argumentene der når jeg kommer hjem fra jobb.

Synes uansett det blir litt feil fokus, all den tid man har alternativer som er mye bedre. I storbritania får man (eller kjøper billig) sammenleggbare kasser til å ha bak i bilen. Ikke så dumt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Synes uansett det blir litt feil fokus, all den tid man har alternativer som er mye bedre. I storbritania får man (eller kjøper billig) sammenleggbare kasser til å ha bak i bilen. Ikke så dumt det heller.

BIL? Ehem ... ;)

En helt uaktuell problemstilling for meg. Jeg har ikke slikt. Ikke har jeg behov for det daglig heller.

Olje er ikke en fornybar resurs det er sant. Men som jeg sa så var det en grunn for at alle papirposene forduftet fra dagligvaren for noen år siden, men jeg husker altså ikke hvorfor.

Jeg synes den ny-opprettede "plastfiendligheten" vitner om: Oi vi må gjøre noe, dette er noe, la oss gjøre det" - politikk. Uten å tenke helhet. Jeg er motstander av såkalt miljøvern som tenker i lukkede bokser uten å ta med helheten (ref. kvikksølvet i enerigpærer f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Plastposer som har vært brukt til søppel blir ikke gjenvunnet - det blir restavfall fordi man ikke får rengjort plasten godt nok.

Plast forringes, men det tar lang tid. Elasiteten i plasten blir borte. Man kan se det hvis man skal forsøke å få tak i en plastpose som naturen har omsluttet. Tar man tak i den, så går det gjerne av bare som biter.

I min kommune har de forsøkt emd papirposer på våtavfallet. Det gikk greit når vi la litt tykt lag med avispapir i bunnen.

Så forsøkte de med poser lagd av maisstivelse. hvis det ble kastet varmt kaffefilter i de posene, gikk de i stykker med en gang. De tålte ellers veldig lite, og burde kastes i dunken ute får det hadde gått 2 dager.

Jeg bruker også plastposer flere ganger. tar de emd meg på butikken på nytt, og de ender til slutt som søppelposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Plastposer som har vært brukt til søppel blir ikke gjenvunnet - det blir restavfall fordi man ikke får rengjort plasten godt nok.

Det vet jeg. Det er ikke bare derfor men også fordi noen jo måtte ha stått der og plukket dette fra hverandre.

Noe som også er interessant: Hvor miljøvennlig er det egenlig å "skylle, brette og stappe"? Bruker du varmt vann til skyllingen? Mest sannsynlig for du vil jo ha vekk fettet som stinker. Men da er det jo mye vann som går rett ut i kloakken fordi man skal ha en "ren" kartong ...?

Motargumentet er selvsagt at skal man gjenvinne papp fra drikke så må det vaskes uansett. Men det er nok et paradoks, og et eksempel på denne "bokstenkningen" som jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det vet jeg. Det er ikke bare derfor men også fordi noen jo måtte ha stått der og plukket dette fra hverandre.
Det foregår maskinelt. I min kommune har de altså droppet både papirposer og maisposer og gått over det plastposer som fjernes av en maskin.

Noe som også er interessant: Hvor miljøvennlig er det egenlig å "skylle, brette og stappe"? Bruker du varmt vann til skyllingen? Mest sannsynlig for du vil jo ha vekk fettet som stinker. Men da er det jo mye vann som går rett ut i kloakken fordi man skal ha en "ren" kartong ...?

Motargumentet er selvsagt at skal man gjenvinne papp fra drikke så må det vaskes uansett. Men det er nok et paradoks, og et eksempel på denne "bokstenkningen" som jeg ikke liker.

Jeg har også utviklet en viss skepsis til denne gjenvinningen. Papir i form av blader og aviser er jo ok - det krever ikke noe skylling. Jeg bretter og skyller melkekartonger slev om jeg også tenker det samme som det når det gjelder vannforbruket.

Jeg har tro på gjenvinning av metaller, fordi det er en ressurs som fornyer seg sent (kobber etc).

Men når det gjelder gjenvinning av papir, så vet ejg ikke helt hva jeg mener. Det er ikke regnskogtømmer som går til papirindustrien. Det er treverk som er så dårlig at det ikke en gang kan brukes til ved som brukes til cellulose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gelmte å svare på spørsmålet ditt :)

Jeg bruker ikke varmt vann til skylling av kartonger lenger - jeg gjorde det før. Nå tar jeg først litt kaldt vann i bunnen og sveiver rundt så det verste kommer ut. Så fyller ejg opp med kaldt vann og tømmer ut. Det lukter ikke av det.

Men jeg gjør det altså med en liten bismak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bruker (for det meste) tøyposer når vi handler og kjøper heller poser til søppel. Søppelposene vi bruker, er tynne, mye tynnere enn de posene som man kjøper som handleposer på Rimi. Derfor mener jeg at søppelposer er et bedre alternativ enn å bruke handleposer som søppelposer.

Vi har også en slik kasse stående i bilen til de gangene vi handler og har bilen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det foregår maskinelt. I min kommune har de altså droppet både papirposer og maisposer og gått over det plastposer som fjernes av en maskin.

Her brennes restavfallet - også det våtorganiske. Energien går i rør som fjernvarme til Bergen sentrum.

Men når det gjelder gjenvinning av papir, så vet ejg ikke helt hva jeg mener. Det er ikke regnskogtømmer som går til papirindustrien. Det er treverk som er så dårlig at det ikke en gang kan brukes til ved som brukes til cellulose.

Rent papir (fritt for mat) er greit nok. Det finnes det også gode ordninger på. I verste fall blir det toalettpapir.

Men når papp og papir må skylles ...? Mnja ... skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg bruker (for det meste) tøyposer når vi handler og kjøper heller poser til søppel. Søppelposene vi bruker, er tynne, mye tynnere enn de posene som man kjøper som handleposer på Rimi. Derfor mener jeg at søppelposer er et bedre alternativ enn å bruke handleposer som søppelposer.

Mener du at det er bedre å kjøpe poser som du bruker EN gang enn å bruke opp igjen poser som du allerede har brukt? Den logikken skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Ettersom jeg kaster søppelet mitt i sjakt fra tiende etasje kreves det at jeg bruker dobble søpleposer for å unngå at de går i stykker på veien :forvirret: MEN jeg er blitt mye flinkere til å takke nei til poser, eller si at jeg ikke trenger poser når jeg er og shopper. I løpet av en shoppingrunde ender jeg vanligvis opp med noen få poser og mange små, som alltid bare blir kastet rett i søppelet. De store trenger jeg, men de små er ubrukelige og da putter jeg heller småtingene i de andre posene.

Jeg irriterer meg faktisk litt over H&M, for de pakker alt av dusjsåpe, shampo etc i en stor pose som legges oppi den andre posen. Det skaper dobbelt så mye plastsøppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når papp og papir må skylles ...? Mnja ... skeptisk.

Jeg skjønner at folk stusser over dette. Men forsøk å se det på denne måten:

For å produsere papp/papir kan man enten bruke nyfiber eller resirkulerte fiber. Når man produserer papp/papir fra nyfiber går det med store mengder energi og vann - det kan ikke sammeliknes med den energien og det vannet som går med til å skylle kartongene.

Når et produkt vurderes etter hvor miljøvennelig det er, må det alltid sees i forhold til hvilke alternative produkter som finnes.

Jeg liker forresten ikke begrepet "miljøvennelig". Det er få produkter vi mennesker omgir oss med som kan kalles vennelige for miljøet - det finnes stort sett bare produkter som er bedre/verre enn andre produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Her brennes restavfallet - også det våtorganiske. Energien går i rør som fjernvarme til Bergen sentrum.

Rent papir (fritt for mat) er greit nok. Det finnes det også gode ordninger på. I verste fall blir det toalettpapir.

Men når papp og papir må skylles ...? Mnja ... skeptisk.

Det er tydeligvis forskjellig praksis rundt omkring. I min kommune går våtorganisk avfall til kompost.

Jeg deler din skepsis til skylling, men skyller altså melkekartonger enn så lenge.

Tilleggsinfo: Gavepapir skal heller ikke i papirinnsamling, men i restavfall fordi det er lagd av papir som er gjenvunnet så mange ganger at fibrene har blitt veldig korte.

Når det gjelder dopapir av resirkulert papir, så er det kanskje grunn til å sette spørsmålstegn ved hvor miljøvennlig det er også. resirkulert papir dopapir bruker visstnok lang tid på å løse seg opp, og har eltt for å klumpe seg sammen med det resultat at kloakkrørene blir tilstoppet. Avløpsverkene foretrekker at folk bruker dopapir som ikke er lagd av resirkulert papir, fordi dette visstnok løser seg fort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ettersom jeg kaster søppelet mitt i sjakt fra tiende etasje kreves det at jeg bruker dobble søpleposer for å unngå at de går i stykker på veien :forvirret: MEN jeg er blitt mye flinkere til å takke nei til poser, eller si at jeg ikke trenger poser når jeg er og shopper. I løpet av en shoppingrunde ender jeg vanligvis opp med noen få poser og mange små, som alltid bare blir kastet rett i søppelet. De store trenger jeg, men de små er ubrukelige og da putter jeg heller småtingene i de andre posene.

Jeg irriterer meg faktisk litt over H&M, for de pakker alt av dusjsåpe, shampo etc i en stor pose som legges oppi den andre posen. Det skaper dobbelt så mye plastsøppel.

Oi, jeg trodde ikke det fantes steder hvor det fremdeles var tillatt med søppelsjakter.

Trodde overgangen med kildesortering og felles søppelskur ute hadde overtatt for sjaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Mener du at det er bedre å kjøpe poser som du bruker EN gang enn å bruke opp igjen poser som du allerede har brukt? Den logikken skjønner jeg ikke.

Logikken er at da trenger jeg ikke kjøpe tykke plastposer på butikken, men kan bruke tynnere til søppel. Samlet sett bruker jeg jo like mange poser til søppel, men det blir mindre plast per pose.

Tøyposene bruker jeg jo i evigheter, tror ikke jeg har kastet noen av dem ennå.

Hvis jeg en sjelden gang glemmer å ta med tøyposen min, bruker jeg selvfølgelig plastposen som søppelpose senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner at folk stusser over dette. Men forsøk å se det på denne måten:

For å produsere papp/papir kan man enten bruke nyfiber eller resirkulerte fiber. Når man produserer papp/papir fra nyfiber går det med store mengder energi og vann - det kan ikke sammeliknes med den energien og det vannet som går med til å skylle kartongene.

Dette synes jeg var en interessant opplysning, og vil nok bidra til at bismaken min falmer betraktelig :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Oi, jeg trodde ikke det fantes steder hvor det fremdeles var tillatt med søppelsjakter.

Trodde overgangen med kildesortering og felles søppelskur ute hadde overtatt for sjaktene.

I størsteparten av hovedstaden finnes det nesten ikke kildesortering. :forvirret:

Og søpplesjakter er fremdeles veldig vanlig.

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg irriterer meg også over alle de små ubrukelige posene man blir prakket på. Det hadde vært kjekt om betjeningen alltid kunne spørre om man trengte pose når man bare handler en håndkrem eller et hårstrikk eller noe annet lite. Jeg sier alltid at jeg ikke trenger pose, men da har de jo som regel allerede funnet frem en uten å spørre meg først, og så får jeg sure blikk av dem av en eller annen snodig grunn.

Jeg har ikke bil, og har et stykke å gå til butikken. I tillegg bor jeg i Bergen, så det regner en del. Hverken papir eller tøyposer er derfor praktisk å bruke når jeg handler. Må ha noe som tåler å bli regnet på en god del. Jeg prøver å ta med meg poser når jeg handler, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...