Gå til innhold

hvor økologisk er du?


^me^

Anbefalte innlegg

jeg så en episode av oprah winfrey i dag og fikk det for meg at jeg skulle skjerpe meg når det gjelder gjenvinning og slik.

det jeg har gjort til nå:

- begynt og sortert restavfall,matavfall, plast og papp

- panter alle flasker og bokser

- skal bestille 100% naturlig stoff pose til og ha varer i når jeg handler (lærte at plastposer ødelegger naturen pga lang nedbrytningstid og at papp-poser nesten er like ødeleggende som plast pga alle trærne som må hugges ned for at vi skal ha poser og ha varene våre i)se/kjøp her

- bruker ikke papir utenom toalettpapir, resten bruker jeg klut o.l

- får ikke reklame i posten i det hele tatt pga. klistremerke som fåes av postbilen som det står "uadressert reklame neitakk!" på..

- samler ikke på kviteringer utenom hvis det er noe høyst viktig

- bruker ikke unødvendig strøm/vann (kjører bare oppvaskmaskin og vaskemaskin når de er nesten helt fulle)

- er flink til og skru av lys når jeg ikke er i rommet

- har ikke med vilje tørketrommel pga stort strømforbruk

- bruker 1 glass pr. dag

- bruker nedbrytbar pose til matavfall

hvor flink er du?

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Resirkulerer og panter alt jeg kan og har mulighet til.

- Takker nei til små poser (på f eks HM og apotek). Bruker poser om igjen i matbutikk.

- Nei takk-klistremerke på postkasse og utenfor døren.

- Bruker så lite som mulig av engangsprodukter.

- Har ikke bil, bruker mye kollektivtransport og går.

- Bruker ikke vaskemaskin/oppvaskmaskin før det er fullt, aldri på høyere grader enn 60. + + +

Og noe av det viktigste jeg gjør:

- Bruker ting om igjen! (Klær vaskes ikke før de er skitne, baksiden på brukt papir kan brukes som kladdepapir, tallerkenen/glasset fra frokosten kan brukes en ekstra dag, oppvaskbørsten kan vaskes i oppvaskmaskinen i stedet for å kastes etc)

Disse tingene ser jeg faktisk på som en selvfølge og jeg blir dessverre overrasket hver gang jeg hører om folk som ikke en gang gidder å pante flasker eller resirkulere papp/papir. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, jeg tror jeg er ganske flink og jeg

* sorterer søppel: plast, glass, metall, papir, mat

* panter

* bruker oftest kurv når jeg handler

* bruker sjelden tørkerull

* har "reklame nei takk" å postkassa

* leser aviser på nett

* kjører full vaske- og oppvaskmaskin

* unngår å bruke tørketrommel

* bruker sparepærer

* slår av lys når jeg ikke er i rommet

* trekker ut kontakten på stand-byapparater

* sykler til jobb

* kjøper økologiske matvarer

Jeg kan helt sikkert bli enda flinkere, og prøver å være miljøbevisst i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått opp et par ting til på lista mi nå som jeg kom på nuh.

så oxo at det er et underforum dette innlegget hadde passet best på..

kansje noen kan flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte lister! :tommel:

Min liste:

- har ikke bil, kjører kollektivt

- nei til reklame-klisterlapp på postkassen

- får medlemsblad på e-post i stedet for i posten (der det er mulig)

- er medlem av De Grønne og Fremtiden i våre hender

- har miljøblogg

- får økologisk frukt og grønt på døren en gang i uka

- kjøper ellers økologisk der vi kan

- kildesorterer avfall

- tar med tøybag når vi handler for å slippe plastposer

- kjøper aldri toalettpapir/tørkepapir som ikke er Svane-merket

- Kjøper oppvakssåpe og andre husholdningsprodukter uten parfyme

- kjøper hygieneprodukter på The Body Shop

- slukker lys og PC

- har så og si bare sparepærer i leiligheten

- har lavt forbruk generelt og er bevisst på å ikke kjøpe ting jeg ikke har behov for/evt. ikke kjøpe engangsprodukter

- gir bort pynteting til Fretex, bøker og blader til bruktbladbutikk og gir bort DVDer og CDer vi ikke lenger ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

:tommel: IMPONERT over dere her! :klappe:

Har brukt litt klipp og lim, og lagt til egne:

- spiser aldri kjøtt/egg/melk. På ulike nett-tester og lister virker det som om det er den største innsatsen vi gjør.

- har ikke bil, reiser kollektivt og går når det er mindre avstander

- panter

- nei til reklame-klisterlapp på postkassen

- kjøper økologisk der vi kan

- kildesorterer avfall

- tar med tøybag når vi handler for å slippe plastposer

- kjøper oppvakssåpe og andre husholdningsprodukter fra EcoVer

- kjøper hygieneprodukter fra ulike leverandører med god miljøprofil. Bruker stort sett såpestykker i stedet for flytende såpe.

- kjøper stort sett klær på Fretex og har generelt et lavt forbruk

- kaster ikke ting som kan brukes. Familie og venner har førstevalg, så fretex og ulike hjelpeorgansiasjoner, og det som er direkte filleslitt blir til vaskefille eller matter til dyr.

- skyller mye av bestill og tallerker, og bruker opp igjen. Bruker oppvaskmaskin når vi har noe som er ekstremt skittent og da fyller vi i med resten.

- har ikke tørketrommel

- går jeg på wc før jeg dusjer, skyller jeg ikke ned før etter jeg har dusjet og går på wc for andre gang (unntak: nr 2)

- har et gammelt wc, så når jeg kommer hjem skal jeg se om jeg får en full vannflaske i wc-cisternen, da blir det brukt mindre vann.

- bruker minst mulig plastbind. Bruker natracare unntatt på natten. Vurderer tøybind, men det er en såpass stor engangsinnvestering at det ikke går pr dags dato.

- bruker ikke hormonprevensjon (østrogenet skilles ut i urinen og går ut i sjøen, renseanlegget stopper det desverre ikke). Andre medisiner leveres på apotek om de ikke blir brukt. Har jeg til overs fra en kur så legger jeg den til side og bruker resten av den før jeg kjøper ny pakke så sant det er forsvarlig.

- har og bruker vedovn, men må bli flinkere til å bruke den nå til vinteren

- har sparedusj

- bruker oppladbare batterier der det går

Godt mulig det er flere ting vi gjør, men isåfall kommer jeg ikke på de nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! :tommel:

Det glemte jeg å skrive, men spiser heller ikke industrikjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å slutte med plastposer når jeg handler (men her hos oss er vi nødt til å pakke søppel i plastposer. Men kanskje finnes det noen tynnere typer som nedbrytes bedre, til dette formålet?).

En ting oppdaga jeg da vi var på Malta: Der er alle plastposene vi får på butikken merket med "this bag is 100% degradable, but you can still reuse it" eller noe slikt. Den er av helt tynn plast, og altså langt mer økologisk enn våre plastposer, så vidt jeg kan forstå... Her har nok vi mye å lære her ialndet, jeg har noen plasser sett/fått "økologisk nedbrytbare poser" men stort sett er det ikke det vi får nei....

Jeg er slett ikke like flink som mange av dere...

Jeg sorterer/resirkulerer selvsagt glass og papir (vi har ikke innsamling av organsik, og jeg har ikke kompostbinge, så matavfall går dessverre i søpla, og heller ikke plastinnsamling som jeg vet om (ehh, der lærte jeg noe nytt, enkelte returpunkter har plastinnsamling. Da skal jeg bytte returpunkt, til ett som har plast i tillegg til glass (og papir, men papir leverer jeg jo uansett hjemme, så...))

Jeg panter selvsagt alle flasker (som noen andre sa; det gjør da vel alle?)

Jeg kaster aldri søppel på gata

Jeg tar kollektivtrafikk til jobb (For langt å sykle/gå, men jeg kunne vært flinkere å gå andre steder)

Også bruker jeg en god del kluter i stedet for papir ja, men kunne vært flinkere (bruker i alle fall papirlommetørkler når jeg er forkjøla, storforbruk hjemme hos oss for tida)

Har "neitakk til reklame" på postkassa, og hittil har det funka godt

Har sparedusj på den dusjen vi bruker i alle fall (i farta usikker på om vi har bytta på gjestebadet...)

Vasker bare full vaskemaskin (ehh, jeg har alltid mer enn nok klesvask å ta av, så jeg skjønner ikke at noen noen gang vasker halvfulle maskiner jeg...)

Oppvaskmaskina står konsekvent på spareprogram, og vi stopper den når den begynner å tørke. Og er selvsagt full når den kjøres.

Kunne nok blitt mye flinkere...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er sambo mye flinkere enn meg, men han passer på at jeg også henger litt med :)

- sambo har el-bil!

- jeg tar tog til jobb, ellers bor vi svært sentralt, så da går jeg over alt.

- skrur av vannet under tannpuss, mens jeg vasker meg/håret i dusjen osv

- resirkulerer papir, papp, glass og metall

- panter selvsagt

- bruker sekk/veske istedetfor poser så ofte vi kan, trenger vel ikke kjøpe nytt handlenett for å unngå å bruke plastposer?

- bruker ukloret, resirkulert toalettpapir og tørkepapir, men er flinke til å bruke kluter på kjøkken osv

- har så og si aldri varme på i leiligheten, sjeldent elektrisk lys

- velger tog fremfor fly på lengre innlandsreiser (trondheim - oslo osv.), fremfor å fly!

- kjøper økologiske matvarer

- Nei takk til reklame!

- Kjøper aldri aviser, leser alt på nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
- har og bruker vedovn, men må bli flinkere til å bruke den nå til vinteren

Er det miljøvennlig? Jeg trodde at det å brenne fossilt materiale var "ut" pga utslipp?

En ting når det gjelder plastposer: Plast er 100% gjennvinnbar, dvs. at en viss mengde olje går med til å lage plast, og dersom man gjenvinner plasten enten i form av nye produkter eller brenner den (energigjennvinning) så blir det man får ut i andre enden NØYAKTIG samme mengde energi eller nøyaktig samme mengde plastprodukter som mengden olje ville gitt. Jeg blir derfor litt matt av denne frenetiske motstanden mot plastposer og at man skal bruke tøyposer isteden. Hva skal du da ha bosset i? Kjøpeplastposer?

Jeg er selvsagt for at man kan ta med seg en pose og bruke om igjen, noe jeg kan bli veldig mye flinkere til selv. Det er likevel en fin grense mellom fornuft og hysteri. F.eks. handler jeg så lokalt som overhodet mulig (en dyd av nødvendighet når man ikke har bil). Hvis jeg skulle handlet på butikker som fører de mest miljøvennlige alternativene måtte jeg hatt bil for å kjøre dit (mest sannsynlig). Skulle jeg fått økologiske produkter hjem på døren ville halvparten blitt kastet pga at jeg er alene i husstanden, etc.

Når det gjelder kvitteringer: Kasselappen skrives som regel ut uansett om du vil ha den med eller ikke, hva er forskjellen på om du eller butikken kaster den?

Min skryteliste:

- vasker bare fulle maskiner og selv om jeg har tørketrommel er den full med 3 til 4 maskiner før den går i gang (liten leilighet og umulig å henge klær)

- bruker kun resirkulert toalettpapir med svanemerke

- sorterer papp, papir, glass og metall (men irriterer meg grønn over at returpunktet for glass og metall ligger utenfor alfarvei for oss som busser)

- tar buss eller går til/fra jobb/trening/andre

- tenker gjennom det jeg har av engangsprodukter og prøver å gå vekk fra det mest mulig

- bruker refill på såpe (vurderer også her andre løsninger) men har ikke kommet til svanemerket enda (er avhengig av å handle på Rema/Rimi

- bruker ALDRI skyllemiddel

- koker den mengden vann jeg skal ha til te/kaffe/kakao - ikke en full kanne

- bruker oppladbare batterier der jeg kan

- leverer inn batterier der jeg kjøper nytt når jeg skifter L6 batterier

- lar være å slå på lys i rom jeg ikke oppholder meg (bare går igjennom)

- har nattsenking (timer) på varmeovner og disse er helt slått av nå om "sommeren" (bruker teppe når det nå er for kaldt i godstolen foran tv)

- vasker når det er skittent, ikke fordi det er vaskedag

- trekker ut støpsel for PC og TV om natten for å unngå "standby" strømbruk

- panter alt alltid :) - og prøver å velge produkter med pantbar emballasje dersom det står mellom flere valg

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...