Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far snakker hver jul om noen småkaker (julekaker?) hans mor lagde da han var ung, Kvernkaker. Moren hans døde når han var 18, og oppskriften var kun i hennes hode.

Derfor lurer jeg da på om noen har hørt om kvernkaker og om noen kunne tenke seg å dele sin oppskrift med meg?

Har googlet kvernkaker, og også prøvd andre søkemotorer og sjekket alle mat-portaler på nettet jeg har kommet over, uten hell :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men kan du ikke prøve å få faren din til å fortelle litt mer om disse kakene? Hvordan de så ut, hva de smakte? Er kanskje lettere for dere å finne en oppskrift da, for det er jo ofte sånn at den samme tingen har forskjellige navn i forskjellige deler i landet, og til og med i forskjellige familier fra samme sted?

Prøv å beskriv kakene, så er det kanskje noen som kan hjelpe :) .

For øvrig mener jeg å ha sett i mammas Hjemmet, Allers eller Norsk Ukeblad at de har en matspalte der folk av og til skriver inn og etterlyser oppskrifter. Dessverre ikke sikker på hvilket blad det er (tror kanskje mest på Hjemmet, siden det er det mamma oftest kjøper), men det kan jo kanskje være rette stedet å spørre etter en slik oppskrift, sitter kanskje en gammel bestemor der et sted og er godt kjent med denne oppskriften, men har aldri vurdert å skive den på internett?

Skrevet

Godt tips, hehe, jeg skal få pappa til å beskrive disse vidunderkakene til helgen når mor og far er på besøk!

Og tror det finnes sånn spalte i Norsk Ukeblad og... Mor Hubro ellerno?

Verdt ett forsøk!

Takk for tipsa :)

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_marie_*
Skrevet
Min far snakker hver jul om noen småkaker (julekaker?) hans mor lagde da han var ung, Kvernkaker. Moren hans døde når han var 18, og oppskriften var kun i hennes hode.

Derfor lurer jeg da på om noen har hørt om kvernkaker og om noen kunne tenke seg å dele sin oppskrift med meg?

Har googlet kvernkaker, og også prøvd andre søkemotorer og sjekket alle mat-portaler på nettet jeg har kommet over, uten hell :tristbla:

hei kom over deg når jeg selv søkte på kvernkaker på google. min far snakker også om at han har så lyst på disse kakene, for han hadde de da han var ung=) tilfeldigvis var det en gammel tante av meg som hadde denne oppskriften og da vil jeg jo selvfølgelig også hjelpe deg=) oppskriften er altså: 500g hvetemel, 250g smør, 250gsukker, 1 og 1/2 egg, 1/2 dl fløte, 125g kokosmasse, 2ts bakepulver visp smør og sukker hvitt, bland deretter alt det tørre sammen og hell deretter alt oppi smøret og sukkeret. la deigen stå i kjøleskapet til neste dag. nå bør du få tak i en kjøttkvern hvis du ikke har, på grunn av denne kjøttkvernen har jeg ikke laget dem selv ennå så nå vet jeg ikke helt hvordan diss kakene skal se ut men det kan du kanskje få faren di til å beskrive i alle fall skal denne deigen i gjennom kjøttkvernen (du bør kjøpe en egen "hullskive" eller "mønsterskive" hvet ikke helt hva den heter men du kan kjøpe den billig på nille det er i alle fall en skive som er beregnet til kvernkaker)og når den kommer ut av denne kvernen har du disse kvernkakene=)

Skrevet

Fantastisk!!

Tusen takk :) Det skal prøves!

• 11 måneder senere...
Gjest eronicav
Skrevet

KVERNKAKER

750 smør

1 kg hvetemel

330 melis

3 egg

elt sammen, sett kaldt et par timer

bruk kjøttkvern med kjekspresse i front

kakene er ca 1 cm brede og 0,5 cm høye med tagger på toppen før de blir stekt

stekes på 175 grader i ca 10 minutter

• 2 uker senere...
Gjest Heidi41
Skrevet

:) Tror jeg kan hjelpe deg. Skal til å lage deigen til kvernkakene nå.

250 g mykt smør

500 g mel

250 g farin

2 egg

1 ts natron

ev. litt vaniljesukker

Smuldre smør i mel, så resten av det tørre. tilslutt eggene. kna godt sammen. legg kaldt noen timer, ev. til neste dag.

Fram med den gamle kjøttkverna.

i den må du ha en innsats/lokk slik at du får mønster på det som kommer ut.

kutt kakene ca 8 cm lange om du har det flate hullet med striper. jeg bruker og det runde og lager s-er og o-er.

Lykke til.

Gjest Gjest_Tove_*
Skrevet
hei kom over deg når jeg selv søkte på kvernkaker på google. min far snakker også om at han har så lyst på disse kakene, for han hadde de da han var ung=) tilfeldigvis var det en gammel tante av meg som hadde denne oppskriften og da vil jeg jo selvfølgelig også hjelpe deg=) oppskriften er altså: 500g hvetemel, 250g smør, 250gsukker, 1 og 1/2 egg, 1/2 dl fløte, 125g kokosmasse, 2ts bakepulver visp smør og sukker hvitt, bland deretter alt det tørre sammen og hell deretter alt oppi smøret og sukkeret. la deigen stå i kjøleskapet til neste dag. nå bør du få tak i en kjøttkvern hvis du ikke har, på grunn av denne kjøttkvernen har jeg ikke laget dem selv ennå så nå vet jeg ikke helt hvordan diss kakene skal se ut men det kan du kanskje få faren di til å beskrive i alle fall skal denne deigen i gjennom kjøttkvernen (du bør kjøpe en egen "hullskive" eller "mønsterskive" hvet ikke helt hva den heter men du kan kjøpe den billig på nille det er i alle fall en skive som er beregnet til kvernkaker)og når den kommer ut av denne kvernen har du disse kvernkakene=)

Hvis du har en kenwood maskin kan man kjøpe kvern til den. Del deigen som kommer ut i passe lengder og lag de formene man ønsker. F.x ringer eller streker.

Tove

Gjest stripebakkelsen
Skrevet

Hei. Verdens beste julekaker............

Dette svaret kommer 1 år forsent......

Her her noen knallgode kvernkaker eller stripebakkels som vi i stavanger kaller det. Min mor hadde deigen i en sånn gammel kjøttkvern som hun kvernet deigen i. Så hadde hun et lite knippe med forskjellige mønster som hun presset det ut i. Vi presser deigen ut i en kakepresse en i hardt plast.

400 gr. margarinsmør

250 gr. sukker

4 eggeplommer

500 gr. hv. mel

2 toppet ts vaniljesukker

Rør smør og sukker hvit. Tilsett eggeplommene. Sikt inn mel med vaniljesukker.

Kna deigen sammen, bruk hendene om nødvendig.

press deigen ut i en kakepresse. De skal være flate ca 2 cm brede m riller oppå. stek de bare så vidt lyse brune, mer mot gult m brunt i kantene. ca 175 gr. Pass på, stekingen går fort. Denne er julefavoritten hjemme hos oss. Det var også min favoritt da jeg var liten... nå er jeg 43... god jul

Gjest Kakemons
Skrevet

Kvernkaker er godt, har akkurat bakt en SVÆR porsjon! Oppskriften er i hvert fall 4. generasjons:

500g myk margarin

375g sukker

Røres hvitt.

2 egg

1 kg hvetemel

3 ts bakepulver

3 ts vaniljesukker (gjerne mer, en smakssak)

Kna godt, når den er ferdig slipper den både bolle og hender. Settes i kjøleskap over natta. Når den tas ut er den "sprø", sånn skal den være. Skjær "skiver" av deigen og

Kjør i kjøttkvern med "kakesprøyte", de fås til de fleste kjøkkenmaskiner. To stykker må man være, en til å kjøre maskin og en "mottaker. Bruk begge hender og litt av underarmene! :)

Stekes på 175 grader i 6-8 minutter avhengig av stekovnen. Mmm..

OBS! Dette er MYE deig, reduser etter ønske.

Mvh

Kakemons

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...