Connie80 Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Noen som kan hjelpe meg? Er så glad i pannekaker, spesielt den grove typen (bruker sammalt mel). Men er ikke flink til å steke. Hva gjør jeg feil? De svir seg fort, vet ikke om jeg har for lite olje eller for høy varme? Bruker jeg for mye olje blir det jo bare klin, setter jeg ned varmen er jeg redd de ikke blir stekt. Hvor lang tid tar det normalt å steke en pannekake? Noen som kan hjelpe en frustret sjel ?
Drua Skrevet 14. juli 2007 #3 Skrevet 14. juli 2007 (endret) Du må bruke ordentlig smør, olje blir ekkelt på pannekaker synes jeg. Jeg pleier å ta en ny liten klatt smør for hver pannekake (pannekaker er ikke hverdagskost her i huset, men lager de skikkelig når jeg først gjør det ) Altså, det du må gjøre er å ha platen på fullt og la den bli skikkelig varm før du begynner. Så skrur du ned varmen et par hakk før du heller oppi røra. De første pannekakene tar litt tid, men så går det fortere etterhvert. Endret 14. juli 2007 av Drua
Gjest Vampyra Skrevet 14. juli 2007 #4 Skrevet 14. juli 2007 Skru ned varmen og bruk lengre tid! Da blir de stekt og gyllenbrune og ikke sorte Jeg synes smør egner seg bedre enn olje til å steke pannekaker.
skrue Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 Som alle andre: Smør og lavere varme. Ha litt smeltet smør i røren også. Generelt: Blir det svidd før man kan snu pannekaken, så er det for mye røre i forhold til tempraturen. Altså: Mindre røre og/eller lavere temperatur.
Gjest Alou Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 Jeg bruker også smør, aldri olje. Ha ikke for sterk varme og ha tynne pannekaker. Hvis de er for tykke og du har for sterk varme blir de brent, men rå inni.
Gjest Ballerina Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 Jeg bruker alltid smør, middels varme og ikke for tykke pannekaker, men de blir aldri bra... kan stekepanna ha noe å si?
Drua Skrevet 15. juli 2007 #8 Skrevet 15. juli 2007 Mulig stekepanna kan ha noe å si. Jeg bruker en eldgammel jernstekepanne, den er perfekt til formålet.
Gjest Alou Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Hvis man bruker for mye vaskemidler i panna kan den bli dårligere. Det har jeg erfart og da brant pannekakene seg og ble ødelagt uansett hva jeg gjorde.
Miel Skrevet 16. juli 2007 #10 Skrevet 16. juli 2007 Du må bruke ordentlig smør, olje blir ekkelt på pannekaker synes jeg. Jeg pleier å ta en ny liten klatt smør for hver pannekake (pannekaker er ikke hverdagskost her i huset, men lager de skikkelig når jeg først gjør det ) Altså, det du må gjøre er å ha platen på fullt og la den bli skikkelig varm før du begynner. Så skrur du ned varmen et par hakk før du heller oppi røra. De første pannekakene tar litt tid, men så går det fortere etterhvert. Det er nøyaktig slik jeg gjør det, og jeg er en mester i pannekakesteking, om jeg får si det selv.
Drua Skrevet 16. juli 2007 #11 Skrevet 16. juli 2007 Det er nøyaktig slik jeg gjør det, og jeg er en mester i pannekakesteking, om jeg får si det selv. Wow, du også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå