Gå til innhold

Jeg er miljøbevisst! Nei takk til dopapir.


Gjest TaraTarantell

Anbefalte innlegg

Gjest TaraTarantell

Jeg høres vel syk ut nå som bruker håndkle i steden for dopapir.

Ja, jeg gjør det. jeg er miljøbevisst og det AKTER meg IKKE å tørke meg i rumpa meg regnskogen!

Det er sant. Og tenker ikke dere over hvor ufyselige egoistisk det er å tørke seg med papir? noe vi snart mangler her i verden!!!!!

Da blir spørsmålet fra min side. er jeg usunn? Ja jeg vil tro jeg er det men på LIDL får man kjøpt 70pakkninger med våtservietter som lukter lime. bare å bruke det etter man har tørka seg med håndkle, og da er det ikke så ille da vel?

er det flere som er med meg i det å spare på papiret?

vet ikke om dette innlegget skal under miljø eller helse og kropp jeg men jeg la det nå ut.

Endret av TaraTarantell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med det ekstra avfallet du generer på denne måten - er det bra for miljøet? Dopapir er heller ikke laget av regnskogtrær - der er det parkett og utemøbler som er populært. Men du kan jo bruke papiret på begge sider :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bevisst

synest ideen med å slutte å bruke dopapir for å spare miljøet er kjempebra. :tommel: Og når man bruker våtservietter i stedet for blir det jo heller ikke så ekkelt.

Kjempefint initiativ Spidy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forvirret. Du skriver først at du byttet til håndkle for å spare miljøet. Men senere i innlegget skriver du at du bruker våtservietter. Det går vel ut på det samme om du bruker toalettpapir eller våtservietter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DyneTryne

Det blir mye hånklevask på deg når du skal tørke opp etter de små kattungene den kastrerte katten skal føde fram for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg høres vel syk ut nå som bruker håndkle i steden for dopapir.

Ja, jeg gjør det. jeg er miljøbevisst og det AKTER meg IKKE å tørke meg i rumpa meg regnskogen!

Det er sant. Og tenker ikke dere over hvor ufyselige egoistisk det er å tørke seg med papir? noe vi snart mangler her i verden!!!!!

Da blir spørsmålet fra min side. er jeg usunn? Ja jeg vil tro jeg er det men på LIDL får man kjøpt 70pakkninger med våtservietter som lukter lime. bare å bruke det etter man har tørka seg med håndkle, og da er det ikke så ille da vel?

er det flere som er med meg i det å spare på papiret?

vet ikke om dette innlegget skal under miljø eller helse og kropp jeg men jeg la det nå ut.

Toalettpapir er det papiret eller pappen som er for dårlig til å resirkuleres videre (vel og merke hvis du kjøper miljøpapir). Det er altså siste ledd før kassering.

Våtserivetter er også papir - de er dessuten ikke resirkulert, men første kvalitets papir. Så den der var ikke videre gjennomtenkt var den vel?

Dessuten tilfører du naturen kjemiske stoffer ved å bruke våtservietter, så hvis du skal være miljøvennlig bør du kanskje begynne å tenke helhet og ikke luker slik du har gjort til nå.

Håndkle du har brukt må vaskes, og jeg tipper at klesvasken din har økt formidabelt etter du begynte med dette, så der har du vel også blitt mer miljøfiendtlig, for vann og strøm er også resurser det er knappet på.

Et annet eksempel på den luketenkingen din: er det varmt vann på det håndkleet du bruker "der bak"? Hvor mye varmt vann ekstra bruker du pr tørk, har du veiet dette opp mot hvor miljøvennlig du er?

Vi produserer papir fra trær som har grodd i dette landet, ingen i hele verden ville funnet på å importere regnskogtømmer til toalettpapir. Ja vi er noen miljøsvin fra tid til annen men vi er ikke dum. Treet i disse tresortene er velegnet til båter og hagemøbler fordi det tåler regn ekstra godt og fordi det er pent. Heldigvis begynner vettet å skli inn også blant disse produsentene, men INGEN ville funnet på å hogge teak, mahogny og lignende for å produsere toalettpapir.

Kunnskapsløst "miljøvern" er tull ...

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettpapir er det papiret eller pappen som er for dårlig til å resirkuleres videre (vel og merke hvis du kjøper miljøpapir). Det er altså siste ledd før kassering.

Våtserivetter er også papir - de er dessuten ikke resirkulert, men første kvalitets papir. Så den der var ikke videre gjennomtenkt var den vel?

Dessuten tilfører du naturen kjemiske stoffer ved å bruke våtservietter, så hvis du skal være miljøvennlig bør du kanskje begynne å tenke helhet og ikke luker slik du har gjort til nå.

Håndkle du har brukt må vaskes, og jeg tipper at klesvasken din har økt formidabelt etter du begynte med dette, så der har du vel også blitt mer miljøfiendtlig, for vann og strøm er også resurser det er knappet på.

Et annet eksempel på den luketenkingen din: er det varmt vann på det håndkleet du bruker "der bak"? Hvor mye varmt vann ekstra bruker du pr tørk, har du veiet dette opp mot hvor miljøvennlig du er?

Vi produserer papir fra trær som har grodd i dette landet, ingen i hele verden ville funnet på å importere regnskogtømmer til toalettpapir. Ja vi er noen miljøsvin fra tid til annen men vi er ikke dum. Treet i disse tresortene er velegnet til båter og hagemøbler fordi det tåler regn ekstra godt og fordi det er pent. Heldigvis begynner vettet å skli inn også blant disse produsentene, men INGEN ville funnet på å hogge teak, mahogny og lignende for å produsere toalettpapir.

Kunnskapsløst "miljøvern" er tull ...

Tok du virkelig dette seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Tok du virkelig dette seriøst?

Nei.

MEN det sitter vel en hel haug "der ute" som ikke vet nok om miljø så da tok jeg det som en anledning til å belære en hel verden.

Moderatorene er forøvrig ikke så veldig glad i at vi ikke tar ting seriøst eller skriver at vi tror ting er tull ...

På den annen side har det vært en del seriøse tråder her inne som er ganske ufattelige så hvem vet egentlig ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Hva med det ekstra avfallet du generer på denne måten - er det bra for miljøet? Dopapir er heller ikke laget av regnskogtrær - der er det parkett og utemøbler som er populært. Men du kan jo bruke papiret på begge sider :ler:

ja. det råttner jo?

det er fortsatt papir. det er derfor treverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Toalettpapir er det papiret eller pappen som er for dårlig til å resirkuleres videre (vel og merke hvis du kjøper miljøpapir). Det er altså siste ledd før kassering.

Våtserivetter er også papir - de er dessuten ikke resirkulert, men første kvalitets papir. Så den der var ikke videre gjennomtenkt var den vel?

Dessuten tilfører du naturen kjemiske stoffer ved å bruke våtservietter, så hvis du skal være miljøvennlig bør du kanskje begynne å tenke helhet og ikke luker slik du har gjort til nå.

Håndkle du har brukt må vaskes, og jeg tipper at klesvasken din har økt formidabelt etter du begynte med dette, så der har du vel også blitt mer miljøfiendtlig, for vann og strøm er også resurser det er knappet på.

Et annet eksempel på den luketenkingen din: er det varmt vann på det håndkleet du bruker "der bak"? Hvor mye varmt vann ekstra bruker du pr tørk, har du veiet dette opp mot hvor miljøvennlig du er?

Vi produserer papir fra trær som har grodd i dette landet, ingen i hele verden ville funnet på å importere regnskogtømmer til toalettpapir. Ja vi er noen miljøsvin fra tid til annen men vi er ikke dum. Treet i disse tresortene er velegnet til båter og hagemøbler fordi det tåler regn ekstra godt og fordi det er pent. Heldigvis begynner vettet å skli inn også blant disse produsentene, men INGEN ville funnet på å hogge teak, mahogny og lignende for å produsere toalettpapir.

Kunnskapsløst "miljøvern" er tull ...

kunnskapsløst miljøvern?

Tror du ikke at jeg vet at våtserviettene mine ikke er laget av tre? ;) det er jo ikke ekte "vare" jeg vasker meg med men det er ikke skadelig for meg heller. hvis du hadde visst mer viste du at det gikk an å tørke seg sånn i rumpa.

jeg har til og med en dusj hengendes ved doen. hva tror dere den er til? Derfor øker ikke klessvasken så marginabelt. jeg vasker jo en rumpa som er ren, bruker så en våtserviett ikke laget av treverk også tørker jeg stussen med et håndkle. er dette kunnskapsløst miljøvern? ikke nok med at det ER kunnskapsrik, men jeg er MYE mer renslig en deg og vil jeg tru ;)

det er sånn det burde vært i alle husstander. en dusj som man dusja stumpen sin ell no etter man hadde driti ;)

men dette er vel for radikal og fremmed for dere?

Endret av TaraTarantell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusser litt igjen:

Om du bruker dopapir eller våtservietter så blir det likevel like mye avfall. I tillegg er våtserviettene innsatt med kjemikalier.

Ved bruk av håndkle blir det mer vask, og ved bruk av dusj går det energi. Men om du har sparedusj og bruker lunkent vann, så ser jeg ikke bort fra at det er mest miljøvennlig. Kjempeflott, i så fall. Men våtservietter er nok mer forurensende enn miljøvennligl, ubleket dopapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Jeg stusser litt igjen:

Om du bruker dopapir eller våtservietter så blir det likevel like mye avfall. I tillegg er våtserviettene innsatt med kjemikalier.

Ved bruk av håndkle blir det mer vask, og ved bruk av dusj går det energi. Men om du har sparedusj og bruker lunkent vann, så ser jeg ikke bort fra at det er mest miljøvennlig. Kjempeflott, i så fall. Men våtservietter er nok mer forurensende enn miljøvennligl, ubleket dopapir.

poenget mitt er jo at jeg sparer på treverk?

avfall blir det ikke like mye det samme av tror jeg. jeg vet jo ikke hvor mye papir du bruker. bruker du en på 15 cm lang flake uten flere brett så er nok vi like på avfallet, men bruker du mer så slår jeg deg ganske kraftig og det trur jeg du gjør. håper det for din skyld så du lever opp til dassidealet her da ;)

Endret av TaraTarantell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tolettpapir er resirkulert, og våtservietter er - om jeg har forstått tråden riktig - syntetisk og innsatt med kjemikalier. Det er flott at du ville gjøre en innsats for miljøet, det har jeg stor respekt for - og alt teller! Men jeg tror helt oppriktig at ressursbruken ved å lage våtservietter er større enn ved toalettpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TaraTarantell
Men tolettpapir er resirkulert, og våtservietter er - om jeg har forstått tråden riktig - syntetisk og innsatt med kjemikalier. Det er flott at du ville gjøre en innsats for miljøet, det har jeg stor respekt for - og alt teller! Men jeg tror helt oppriktig at ressursbruken ved å lage våtservietter er større enn ved toalettpapir.

det er ikke bare att jeg er miljøbevisst. som du ser påpeker jeg rensligheten over for meg sjøl her! nei jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Skaff deg heller en japansk spyledo ! :)

det går fint med en sånn minidusj som henger ved siden av toleletten. :)

det har nok bodd muslimer her før meg tenker jeg ;) og jeg ble inspirert av det. har bodd her i 2 år nå og begynte å bruke spyla for ett år siden. det kommer jeg til å anskaffe meg en gang hvis jeg flytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...