Gå til innhold

Tenker alle menn dette?


AlmaCity

Anbefalte innlegg

Jojo beklager at jeg sa alle menn. Hvis jeg sier fra mitt synspunkt, mine betraktninger om andre og slik jeg ser det ut ifra egen erfaring. Høres det bedre ut?

Akkurat hvordan du som kvinne skal diskutere har ikke jeg fasiten på. Jeg sa ikke at du skulle gjøre som en mann heller men jeg tror også det sikkert er noen ting du ikke får med deg også. Menn har vel igjennom hele evolusjonen løst problemer sammen det har nok ført til at man blir samspilte kjønnene imellom.

Hvis mannen er av typen som analyserer alt i senk som du sier har jo situasjonen jeg nevnte over allerede inntruffet. Skaden har skjedd.

Jo grunnen til at det er lettere med ”den snertene nabofrua” er jo lett å se den. Det er fordi hun er ute etter et råd og vil sannsynligvis følge det rådet uten diskusjoner. Hjemme hos henne sitter det sannsynligvis en mann som har diskutert akkurat samme sak litt tidligere. Men hun velger å spørre en til for å bli mer sikker på saken. Hun mener ikke noe galt i det. Men, I samme øyeblikk sårer hun kanskje mannen sin i at hun ikke stolte på det han sa. Eller for han virker det slik.

Slik jeg ser det:

I en mann/mann diskusjon er tonen ofte positiv og løsningsorientert. Det er en enighet om å løse problemet. Ordet nei og direkte konfrontasjon kommer sjeldent opp. Man vil løse problemet raskest mulig og gå videre.

I en kvinne/mann diskusjon kan det fort bli en argumentasjonskamp og ikke et mål å finne løsningen. Direkte konfrontasjon og nei antyder nettopp dette.

Tør jeg prøve meg på et eksempel:

Tor og Kari skal kjøpe bruktbil. Tor tar med seg kompis å sjekker biler. Kompis har nemlig peiling på biler og sammen finner de en rød og en blå Opel som kandidater. Den blå bilen er mye bedre en den røde men de er aktuelle begge to. Tor tar med Kari for å se. Han legger frem saken men Kari sier nei. Hvorfor?. Den røde bilen er finere, jeg vil ha den. Her kommer det frem noe som ikke har hvert i tankene på mannfolka fordi det ikke var viktig. Men for Kari er fargen viktig. Det skjønner ikke mannfolka. Like lite skjønner Kari hva det vil si at kamakselen er slitt. Arbeidet som mennene har gjort er bortkastet fordi fargen var feil. Likeledes føler Kari at det var bortkastet å dra henne ut for å se på en blå bil.

Joda du nevner jo et svært spesifikt eksempel med Svalbard da. Og ekstreme situasjoner er ikke det jeg sikter til. Man trenger ikke nødvendigvis å sitte på Svalbard singel og med høye krav..

Kommunikasjon som du sier, er viktig. Likeledes er det viktig å forstå hva som skjer slik at situasjonene kan snues til det bedre. Mye jeg sier her liker dere nok ikke. Men det er likevel en manns synspunkt og jeg anbefaler dere å tenke litt over det. Jeg har lært mye av dere kvinner her inne og svarene har ofte hvert helt annerledes en det jeg har kunnet tenke meg. Det har jeg vokst på og det gjør min forståelse for kvinner større.

Caracal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tor og Kari skal kjøpe bruktbil. Tor tar med seg kompis å sjekker biler. Kompis har nemlig peiling på biler og sammen finner de en rød og en blå Opel som kandidater. Den blå bilen er mye bedre en den røde men de er aktuelle begge to. Tor tar med Kari for å se. Han legger frem saken men Kari sier nei. Hvorfor?. Den røde bilen er finere, jeg vil ha den. Her kommer det frem noe som ikke har hvert i tankene på mannfolka fordi det ikke var viktig. Men for Kari er fargen viktig. Det skjønner ikke mannfolka. Like lite skjønner Kari hva det vil si at kamakselen er slitt. Arbeidet som mennene har gjort er bortkastet fordi fargen var feil. Likeledes føler Kari at det var bortkastet å dra henne ut for å se på en blå bil.

Jøss. Hva slags kvinner er det du omgås? Kjenner ingen sånne jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Tør jeg prøve meg på et eksempel:

Tor og Kari skal kjøpe bruktbil. Tor tar med seg kompis å sjekker biler. Kompis har nemlig peiling på biler og sammen finner de en rød og en blå Opel som kandidater. Den blå bilen er mye bedre en den røde men de er aktuelle begge to. Tor tar med Kari for å se. Han legger frem saken men Kari sier nei. Hvorfor?. Den røde bilen er finere, jeg vil ha den. Her kommer det frem noe som ikke har hvert i tankene på mannfolka fordi det ikke var viktig. Men for Kari er fargen viktig. Det skjønner ikke mannfolka. Like lite skjønner Kari hva det vil si at kamakselen er slitt. Arbeidet som mennene har gjort er bortkastet fordi fargen var feil. Likeledes føler Kari at det var bortkastet å dra henne ut for å se på en blå bil.

Helt herlig eksempel og et fint som viser at man ikke har klarlagt på forhånd hvem som tar hvilke avgjørelser.

Jeg ville også likt å bli tatt med på for å se på bil. Jeg kunne også sagt at den røde var finere, men hadde du sagt at den blå var et bedre kjøp fordi den ikke krevde så mange reparasjoner så hadde jeg stolt på det. Faktum hadde det holdt for meg at du sa at Ola (vår mekaniker kompis) hadde sagt at den blå var et langt bedre kjøp, uten videre forklaringer.

Jeg kan også gi deg eksempel på hvordan det kan gå galt. Hun har lyst å pusse opp hjemme men han viser liten interesse. Hun sier at hun kunne tenke seg noen nye møbler, og han viser fortsatt ingen interesse. Hun viser han konkret noen møbler hun kunne tenke seg og han sier det er for dyrt.

Men hun er svært sta og bestemmer seg for at disse møblene skal i hus og kjøper dem av sine sparepenger. Først DA sier han på direkte forespørsel om han synes de nye lyse tremøblene var fine: jeg liker ikke lyse tresorter, jeg liker kun mørke.

Hvor gikk det galt? I dette tilfellet skyldtes feilen en total kommunikasjonssvikt og muligens helt forskjellig smak hos de to. Jeg tror aldri akkurat disse to på dette stadiet i livet kunne blitt enig.

Skal man ha god kommunikasjon må man avklare hvilke avgjørelser som er for den ene å ta pga interessefelt eller smak.

Det morsomme er at jeg har gått fra en kvinnedominert arbeidsplass til en mannsdominert en og du verden så mye bedre jeg trives i den mannsdominerte. Det er noe med at det er så mye færre intriger, gjøre seg til, gå bak ryggen på, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady M
Tor og Kari skal kjøpe bruktbil. Tor tar med seg kompis å sjekker biler. Kompis har nemlig peiling på biler og sammen finner de en rød og en blå Opel som kandidater. Den blå bilen er mye bedre en den røde men de er aktuelle begge to. Tor tar med Kari for å se. Han legger frem saken men Kari sier nei. Hvorfor?. Den røde bilen er finere, jeg vil ha den. Her kommer det frem noe som ikke har hvert i tankene på mannfolka fordi det ikke var viktig. Men for Kari er fargen viktig. Det skjønner ikke mannfolka. Like lite skjønner Kari hva det vil si at kamakselen er slitt. Arbeidet som mennene har gjort er bortkastet fordi fargen var feil. Likeledes føler Kari at det var bortkastet å dra henne ut for å se på en blå bil.

Joda du nevner jo et svært spesifikt eksempel med Svalbard da. Og ekstreme situasjoner er ikke det jeg sikter til. Man trenger ikke nødvendigvis å sitte på Svalbard singel og med høye krav..

Herremin for et elendig eksempel. Det er den klassiske bil-mann greia som alle kvinner er så lei av. Samme som om jeg skulle ta eksemplet "Mannen som skulle stelle heime"- eventyret og bruke det mot alle menn. Men bare for å få det sagt, jeg vet mer om biler enn de fleste menn så for meg er eksemplet ditt ugyldig.

Jeg liker heller ikke den suverene og belærende bedrevitertonen din som om mannen var kvinnen overlegen og mannen må lære kvinnen alt. Og når hun er villig til det, ja da først er hun en ordentlig og feminin kvinne. Er det så innmari vanskelig å få inn i hodet at det finnes ikke "det sterke kjønn"! Sammen er vi sterke med alle egenskaper, talemåter, problemløsninger osv osv. Jeg er så luta lei den evinnelige konkurransen mellom kjønnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe flere gode eksempler…

Jo mange menn syntes det er pes å pusse opp. Det er nok sjeldent at menn er hyperinteressert i dette. Eksempelet ditt gjenspeiler det. Mannens tanke rekkefølge ligger nok kanskje slik: Han ser på prisen først og vurderer det for dyrt. Om det er fint eller ikke kommer sekundært fordi han mener det er for dyrt anyway..

Jeg vet hva du mener med å ha byttet arbeidsplass til et mannsdominert yrke. Jeg har hørt flere kvinner si det samme. Jeg jobber selv i et firma med bare menn. Nå har vi fått in ei jente der og det er fint for miljøet hos oss også.

Å stole på hverandre det er fint ja. Slik jeg har det nå hender det hun sier: Vi gjør som du syntes, dette vet du best. Siden jeg får denne tilliten så passer jeg på å gi den tilbake til henne der jeg vet hun har kompetanse eller interesse for det vi skal gjøre.

Joda mulig eksempelet var ”elendig” men det var faktisk tatt fra det virkelige liv. (altså basert på en sann historie) Meningen min var ikke å si noe mer en at kvinner og menn tenker forskjellig. Jeg prøver virkelig å ikke være nedlatende på noe vis. Det trenger jeg ikke.

Ta gjerne et eksempel hvis du vil du også. Det vil sikkert belyse akkurat samme problem som tidligere eksempler har vist. At menn og kvinner tenker forskjellig. Det er poenget. Ikke hvem som har rett eller feil. For det finnes ikke rett eller feil. Kvinner reagerer på sin måte og det er det opptil menn å tolke riktig. Samme gjelder andre veien også. Så er spørsmålet: Er man villig til det??

Øhh.. mannen overlegen???? Har jeg sagt det??? Jeg er generelt meget fascinert av kvinner. Min kvinne er mer feminin en de fleste. Likevel er hun ikke ”svak” på noen måte. Tvert i mot så er hun meget sterk. Så jeg vil si det på en annen måte: Det finnes ikke noe, det svake kjønn.

Hvis du vil diskutere biler ned i små deler, historie, motorkonstruksjoner eller hva det måtte være er jeg klar når som helst…

Caracal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady M

Jaja Caracal, ønsker deg lykke til med mannsrollen og kjæresten din. Hun er sikkert en klok kvinne.

PS. Har gitt opp bilskruinga etter at jeg skiftet arbeidsplass. Der jeg er nå går det ikke an med sorte sørgerender under neglene og inngrodd olje på hendene. Dessuten har jeg fått bedre råd og kan benytte et verksted.

Du aner ikke hvor moro det er å komme på verksted med bilen, stå kalvbeint med stiletthæler og lakkerte negler og la Mannen få briljere over hva han kan, mens jeg later som ingenting. Jo deiligere jeg er, jo bedre service får jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lady M
Lykke til Lady M, i rollen som "blond, dum og deilig".

Takk takk, du. men jeg erfaktsik sorthåret, klok og deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Lykke til Lady M, i rollen som "blond, dum og deilig".

En meget klok blond venninne av meg sa en gang: fordelen med å være blond er at svært mange tror at vi er dum. Og går i bakken når vi åpner kjeften og oppdager at vi faktisk har noe innabords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jojo beklager at jeg sa alle menn. Hvis jeg sier fra mitt synspunkt, mine betraktninger om andre og slik jeg ser det ut ifra egen erfaring. Høres det bedre ut?

Akkurat hvordan du som kvinne skal diskutere har ikke jeg fasiten på. Jeg sa ikke at du skulle gjøre som en mann heller men jeg tror også det sikkert er noen ting du ikke får med deg også. Menn har vel igjennom hele evolusjonen løst problemer sammen det har nok ført til at man blir samspilte kjønnene imellom.

Hvis mannen er av typen som analyserer alt i senk som du sier har jo situasjonen jeg nevnte over allerede inntruffet. Skaden har skjedd.

Jo grunnen til at det er lettere med ”den snertene nabofrua” er jo lett å se den. Det er fordi hun er ute etter et råd og vil sannsynligvis følge det rådet uten diskusjoner. Hjemme hos henne sitter det sannsynligvis en mann som har diskutert akkurat samme sak litt tidligere. Men hun velger å spørre en til for å bli mer sikker på saken. Hun mener ikke noe galt i det. Men, I samme øyeblikk sårer hun kanskje mannen sin i at hun ikke stolte på det han sa. Eller for han virker det slik.

Slik jeg ser det:

I en mann/mann diskusjon er tonen ofte positiv og løsningsorientert. Det er en enighet om å løse problemet. Ordet nei og direkte konfrontasjon kommer sjeldent opp. Man vil løse problemet raskest mulig og gå videre.

I en kvinne/mann diskusjon kan det fort bli en argumentasjonskamp og ikke et mål å finne løsningen. Direkte konfrontasjon og nei antyder nettopp dette.

Tør jeg prøve meg på et eksempel:

Tor og Kari skal kjøpe bruktbil. Tor tar med seg kompis å sjekker biler. Kompis har nemlig peiling på biler og sammen finner de en rød og en blå Opel som kandidater. Den blå bilen er mye bedre en den røde men de er aktuelle begge to. Tor tar med Kari for å se. Han legger frem saken men Kari sier nei. Hvorfor?. Den røde bilen er finere, jeg vil ha den. Her kommer det frem noe som ikke har hvert i tankene på mannfolka fordi det ikke var viktig. Men for Kari er fargen viktig. Det skjønner ikke mannfolka. Like lite skjønner Kari hva det vil si at kamakselen er slitt. Arbeidet som mennene har gjort er bortkastet fordi fargen var feil. Likeledes føler Kari at det var bortkastet å dra henne ut for å se på en blå bil.

Joda du nevner jo et svært spesifikt eksempel med Svalbard da. Og ekstreme situasjoner er ikke det jeg sikter til. Man trenger ikke nødvendigvis å sitte på Svalbard singel og med høye krav..

Kommunikasjon som du sier, er viktig. Likeledes er det viktig å forstå hva som skjer slik at situasjonene kan snues til det bedre. Mye jeg sier her liker dere nok ikke. Men det er likevel en manns synspunkt og jeg anbefaler dere å tenke litt over det. Jeg har lært mye av dere kvinner her inne og svarene har ofte hvert helt annerledes en det jeg har kunnet tenke meg. Det har jeg vokst på og det gjør min forståelse for kvinner større.

Caracal

Ok, jeg har lest alle innleggene i denne tråden, også dine, TS. Det er fint du forklarer med et eksempel, slik kan alle forstå bedre hva som egentlig menes.

Som kvinne sitter jeg igjen med et inntrykk, TS:

Jeg forstår godt at du mener det du gjør og har de holdningene du viser i denen tråden. De eksemplene og kvinnene du har bilde av hos deg er en type kvinner jeg selv ikke omgåas, men jeg kjenner til "typen".

Menn som har å gjøre med den type kvinner TS henviser til blir sikkert frustrert og slitne av kvinnene...hvilket jeg kan forstå.

Selv omgås jeg mer intelligente kvinner i min vennekrets...kvinner som klarer å være rasjonelle. Jeg håper virkelig det finnes menn der ute som har erfart det samme som meg!

Kvinner er også mangfoldige vesener...alle er ikke urasjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Ok, jeg har lest alle innleggene i denne tråden, også dine, TS. Det er fint du forklarer med et eksempel, slik kan alle forstå bedre hva som egentlig menes.

Trådstarter heter AlmaCity - du siterer Caracel. Bare en liten oppklaring.

Jeg vet at det finnes en del kvinner av den sorten Caracel beskriver. Dessverre finnes det de som både gjør seg dumme fordi de tror det er det mannen ønsker og de som er mer opptatt av diskutere en hver sak i filler fremfor å være løsningsorientert. En del kvinner er også mer opptatt av hvordan ting ser ut utad - altså fasaden - enn hva som er bra for familien/ekteskapet. Jeg har dessverre jobbet sammen med noen slike.

Slike kvinner omgås jeg ikke og hvis jeg må pleier det å ta ca 5 minutter før jeg ryker i tottene på dem eller jeg snur og går motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg startet ikke denne tråden. Og denne tråden fikk jo et helt annet fokus en det opprinnelige, men slike er det jo ofte, det ene tar det andre osv.. Har lest artikkelen men i utgangspunktet hadde jeg ikke noen grunn for å kommentere den..

Dessuten er det Caracal og ikke Caracel.

Bare så det er sagt så ser jeg at det selvfølgelig er store forskjeller kvinner i mellom også.

Jeg har en slik kvinne nå så jeg vet at de finnes. Vennene mine har også slike kvinner så det er greit det..

Det som er mest interessant for meg er forskjellen i tanke mønstrene som kan skape problemer. Uten at noe er feil eller riktig. Så det å ta kommunikasjonen på alvor er nok noe av det viktigste.

Caracal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lizzie_*

Jeg synes Rødde er en tosk. Han hevder ting går feil vei, at kvinner tar etter alle uvanene til menn. Dette er en påstand som for meg er urimelig; menn er ikke halvaper. De er ikke predestinert til å gjøre masse tåpelige ting ut fra sitt kjønn. Når Rødde gjør dumme ting, er det fordi han som enkeltindivid er en tosk, ikke fordi han er mann.

Han påstår også at kvinner av naturen er bedre omsorgspersoner. Dette er jeg også uenig i, det er tøfft å være omsorgsfull pappa! Gammelmodig forståelse av mannsrollen krever at mannen skal være macho og uten særlig empati. Det er ikke slik lenger.

Det eneste han på en fjern måte er inne på eller snubler over, som Ingebrikt Steen Jensen har vært inne på, er at noen ganger i dagens samfunn ofres familien på selvrealiseringens høyalter. Dette er imidlertid et PAR-problem, ikke et kvinneproblem. Når et par velger å få barn, har begge to ansvar for å legge opp hverdagen slik at barna blir godt ivaretatt. Småbarnsårene er ikke den beste tiden til å legge inn karriererykk.

Forøvrig har ikke overvektige unger så mye med hvorvidt mamma er yrkesaktiv å gjøre. Og likestilling betyr ikke at man ofrer ungenes velbefinnende, men at mann og kvinne gis like muligheter og rettigheter i et samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni

Jeg er overbevist om at de aller fleste menn i Norge vet at grunnen til at noen menn henter koner fra asia er ikke fordi de savner en husmor/Kjerring og slik ikke finnes i Norge, men rett og slett fordi norske jenter/kvinner ikke er interessert i dem. De er ikke attraktive nok.

Evt. at samme menn har såpass store problemer med nærme seg en norsk uavhengig og selvstendig kvinne at det blir enklere når man kan skilte med et "bedre liv". Undskyldninger som "de er bedre på kjøkkenet" og "kjenner sin plass" osv er bare det....Undskyldninger. Og undskyldninger skifter hverken navn eller karakter om de kommer fra en FrP-politiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norsk kvinne
Jeg er overbevist om at de aller fleste menn i Norge vet at grunnen til at noen menn henter koner fra asia er ikke fordi de savner en husmor/Kjerring og slik ikke finnes i Norge, men rett og slett fordi norske jenter/kvinner ikke er interessert i dem. De er ikke attraktive nok.

Evt. at samme menn har såpass store problemer med nærme seg en norsk uavhengig og selvstendig kvinne at det blir enklere når man kan skilte med et "bedre liv". Undskyldninger som "de er bedre på kjøkkenet" og "kjenner sin plass" osv er bare det....Undskyldninger. Og undskyldninger skifter hverken navn eller karakter om de kommer fra en FrP-politiker.

Takk! ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Don Giovanni
Tør jeg prøve meg på et eksempel:

Tor og Kari skal kjøpe bruktbil. Tor tar med seg kompis å sjekker biler. Kompis har nemlig peiling på biler og sammen finner de en rød og en blå Opel som kandidater. Den blå bilen er mye bedre en den røde men de er aktuelle begge to. Tor tar med Kari for å se. Han legger frem saken men Kari sier nei. Hvorfor?. Den røde bilen er finere, jeg vil ha den. Her kommer det frem noe som ikke har hvert i tankene på mannfolka fordi det ikke var viktig. Men for Kari er fargen viktig. Det skjønner ikke mannfolka. Like lite skjønner Kari hva det vil si at kamakselen er slitt. Arbeidet som mennene har gjort er bortkastet fordi fargen var feil. Likeledes føler Kari at det var bortkastet å dra henne ut for å se på en blå bil.

Denne må du litt lenger ut på landet med ;) De kvinnene jeg har møtt (og hatt hehe) er vel egentlig motsatt. Det er JEG som vil ha en bil med større motor enn Apollo 13, og JEG som mener at 18" hjul og 275"/45" dekk er mye viktigere enn plass til barnevogn i bagasjerommet :ler: Og farge ER viktig!!! (jeg må innrømme at jeg er en smule mer fornuftig enn det jeg "bekjenner" her, men skal vektskåla på bordet, er jeg den minst fornuftige målt mot de kvinner jeg omgås).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Denne må du litt lenger ut på landet med ;) De kvinnene jeg har møtt (og hatt hehe) er vel egentlig motsatt. Det er JEG som vil ha en bil med større motor enn Apollo 13, og JEG som mener at 18" hjul og 275"/45" dekk er mye viktigere enn plass til barnevogn i bagasjerommet :ler: Og farge ER viktig!!! (jeg må innrømme at jeg er en smule mer fornuftig enn det jeg "bekjenner" her, men skal vektskåla på bordet, er jeg den minst fornuftige målt mot de kvinner jeg omgås).

Etter å ha lest en del innlegg fra han som er gift med en asiatisk kvinne i denne tråden er det en sann lettelse å lese dine, D. Giovanni. Det vitner om både håp og kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke riktig hvor folk får disse kjønn-steriotypene fra.

Jeg er 27 år og gift med en mann på 32. Vi har en omgangskrets av høyt utdannede menn og kvinner på vår egen alder. Ingen av disse har store problemer med verken å kjøpe bil eller å ta tak i husarbeid i fellesskap.

Så lenge man har åpen kommunikasjon og respekt for hverandre, så ser jeg ikke helt at det skulle oppstå slike store "kjønnskamper" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Forøvrig har ikke overvektige unger så mye med hvorvidt mamma er yrkesaktiv å gjøre. Og likestilling betyr ikke at man ofrer ungenes velbefinnende, men at mann og kvinne gis like muligheter og rettigheter i et samfunn.

Jeg synes i det hele tatt det å kaste frossen pizza inn i likestillingsdebatten er fjernt. Jeg har ikke spist det siden jeg ble skilt, og den gangen var det HANS versjon av middag å lage frossen pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...