Gå til innhold

Er du en sløser eller en sparer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Yvette_*
Skrevet

Hva skjer når du får penger på konto? (Lønn, stipend, skattepenger, feriepenger etc.) Sparer du så mye som mulig, eller tar du deg en heidundrandes runde på nærmeste shoppingsenter?

Jeg innrømmer at jeg ikke har vært så flink til å spare penger. Jeg har klart det greit hvis det har vært noe spesielt jeg har spart til, men sånn generelt har jeg likt bedre å bruke pengene enn å spare dem. :sjenert:

Nå har jeg siden nyttår klart å spare 6000,- som står på sparekontoen min, og det er jeg litt stolt av. De er ikke øremerket noe spesielt, men jeg liker veldig godt den lille følelsen av trygghet det gir å ha dem der. Ok, seks tusen er ikke mye, men det er litt... Og det er en begynnelse. Det langsiktige sparemålet er å etterhvert ha 25-30 000 på sparekontoen til enhver tid.

Jeg tror det var mer vanlig å spare pengene sine før, enn det er nå. Forbrukersamfunn og så videre. ;)

Hvor bevisst er du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en sparer. Hvis jeg får et uventet beløp inn på konto, sparer jeg som regel det meste. Men jeg har uregelmessig inntekt, og er derfor avhengig av en buffer.

Skrevet

Definitivt en sløser... :sjenert: Bruker det jeg har, som om penger brenner opp om jeg lar dem ligge.

Men nå er jeg ferdig med studiene og kommer til å tjene dobbelt så mye som jeg har gjort de siste årene. Har godt håp om å kunne klare å spare litt fremover. :)

Gjest Deception
Skrevet (endret)

Jeg er både-og; jeg sparer fast hver måned, men kan også bruke litt hvis det er noe jeg har lyst på. :)

At det er lurt å ha en buffer, kan jeg skrive under på. For en tid tilbake gikk jeg helt uten noen form for inntekt i tre måneder, og da kom de ekstra pengene på kontoen godt med. Surt å måtte bruke oppsparte midler til å leve av, men bedre enn alternativet.

Endret av Deception
Skrevet

Jeg er ingen sløser, men jeg shopper jevnt og trutt, og unner meg både det ene og andre. Jeg er sjelden blakk før lønningsdag, og jeg sparer fast.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er en sparer. Hvis jeg får et uventet beløp inn på konto, sparer jeg som regel det meste. Men jeg har uregelmessig inntekt, og er derfor avhengig av en buffer.

Fullstendig enig :) Men det hender nok at det meste av buffere blir brukt opp. Heldigvis har jeg stort sett hatt noen litt mer utilgjengelige sparepenger i form av fond og aksjer i bakhånd, i tillegg til litt flaks; det har faktisk aldri skjedd at jeg har vært helt skrapa for penger selv om jeg har hatt inntekt (og forbruk) på rundt og mindre enn 100 000 enkelte år. Når jeg har lite på kontoen er jeg ekstremt forsiktig med penger - og så kommer det av en eller annen grunn "alltid" noe inn før kontoen er tom.

Men jeg kan godt bruke noen tusenlapper i slengen også, uten å tenke meg så veldig godt om, når kontoen er velfylt og jeg har fått planlagt de nærmeste månedene lønnsmessig (oppdrag). Det er tross alt godt å slippe å ALLTID handle på salg eller se mer på prislappen enn varen...

Skrevet

Jeg bruker litt, men sparer et bestemt beløp hver mnd. Veldig veldig fornøyd :)

Samboeren min var tidligere en stoooor sløser, og nå har han også begynt å spare litt, og skjønner hvor deilig det er å slippe å bekymre seg og dra seg i håret når det kommer en ekstra regning (bilen, oppvaskmaskinen etc) og har penger til dette.

Drar og shopper litt hver mnd også og er en del på cafe med venninner. Noe må man jo unne seg også synes jeg!! ;)

Har vokst opp med foreldre som har spart spart og spart hele tiden, og var kjempenøye med at man ikke kastet mat eller dro ut og spiste eller brukte penger "unødvendig". Sparte til boka var stooor. En kaffe ute var tull, siden man kunne jo lage det hjemme?! De forstod ikke gleden med å sitte ute og ta en kaffe til 30kr. Sånn klarer ikke jeg leve...så vi er veldig forskjellige jeg og mine foreldre..

MEN er takknemlig for å ha lært litt om sparing, noe som har kommet veeeeldig godt med. Nå har jeg økonomisk frihet, leilighet og bil i en alder av 21år.. :) litt stolt....

Skrevet

Jeg bruker nok penger jeg får inn litt for fort for jeg er gjerne blakk før lønn, men jeg har faktisk trossalt greid og spare 25000 på sparekontoen min i år, og 6000 på BSU.

Skrevet

Jeg er en sparer og en fordeler. :ler:

Når lønn etc kommer inn, trekker jeg først skatt og mva (selvstendig næringsdrivende). Deretter sparer jeg 10% og fordeler resten til ulike kontoer. Det jeg får inn på min egen konto (også 10%), bruker jeg som jeg vil (og det vil si bøker, stort sett ;) )

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg bruker de pengene jeg får inn på konto jeg... :sjenert: Har levd på stipend/lån dette året: store deler går til faste utgifter og av resten så brukes det aller meste på mat (vi har litt fine vaner når det kommer til mat...). Er sjelden jeg shopper, det har jeg rett og slett ikke råd til, men jeg abbonerer på endel magasiner (mye pga studier) og bruker endel penger på loppis i sesongene.

Skulle gjerne hatt råd til å spare, men vi er som sagt litt for flink til å kjøpe god mat ;) Samboeren min legger av litt hver måned og fra og med neste år (når jeg begynner å jobbe) så vil vi spare ganske mye. Får jo bedre økonomi, og utgiftene øker jo ikke bortsett fra at jeg må betale på studielån.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg fordeler pengene på regningskonto og brukskonto. Det som er igjen når ny lønn kommer inn, settes på sparekontoen. Jeg har noen verv som gir litt ekstra innimellom og alt derfra går rett inn på sparekontoen.

Skrevet

En mellomting...

putter inn mesteparten av lønna (dvs det som ikke går til regningskontoten) inn på BSU (som nå er fylt opp for i år :) ) og en sparekonto.. det resternede beløpet bruker jeg fritt... og tenker ikke så mye på hva jeg bruker de til

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er definitivt en sparer. Så mye at det er plagsomt til tider.. Foreldrene mine kom fra litt trange kår, så de har alltid vært veldig nøye med at man må spare til trange tider og ikke sløse og slikt, til tross for at de nå tjener godt over gjennomsnittet. Dette smittet over på meg i så stor grad at jeg i mange mange år hadde kjempeproblemer med å kjøpe meg en kaffe ute uten å få skikkelig dårlig samvittighet. Måtte alltid velge det billigste fra menyen de få gangene jeg unnet meg å spise ute. Det positive var jo at jeg sparte opp en pen slump penger, klarte meg helt uten studielån og hadde en fin egenkapital da jeg skulle kjøpe leilighet. Det negative var jo at jeg hadde for mye dårlig samvittighet til å nyte livet.

Nå har jeg løsnet litt på snippen, jeg klarer å drikke kaffe ute og til og med kjøpe meg klær og sko uten at jeg absolutt -må- ha det fordi alt annet jeg har er slitt i filler, helt uten å få dårlig samvittighet. Jeg liker dog ikke gå i butikker og slikt, så jeg sparer likevel en god slump hver måned. Jeg liker å ha en god buffer.

Skrevet

Tja, på en del ting (som kosmetikk og bøker) er jeg en sløser, mens det meste andre er jeg en sparer. Jeg er for tiden student, men har jobb ved siden av, men det sier seg selv at det ikke blir all verdens til overs. Det blir enda spinklere til neste år når jeg får en mye dyrere bolig og flere utgifter.

Jeg har kjøpt så mye ting jeg egentlig ikke har bruk for og sitter egentlig bare igjen med tom lommebok og fullt hus. Jeg MÅ lage en liten avtale med meg selv om visse ting jeg IKKE skal kjøpe meg fremover. Småbeløp på 30-40kroner om dagen blir jo faktisk mange tusen i året og hvis det egentlig bare er en kaffe og avis om dagen så er det jo mange argumenter for å heller spare de pengene.

Jeg synes du er flink som har spart såpass mye hittil i år. :)

Skrevet

Jeg er begge deler, jeg kan sløse en måned, spare den neste. Men når jeg har sløst er jeg ganske flink på å kutte inn andre utgifter, så det går som regel greit.

Skrevet

Jeg er en gjennomført sløser, dessverre. Tenker ikke så mye over hva jeg bruker på mat og denslags, og kan fint finne på å kjøpe meg en dyr ting bare fordi det har kommet lønn på konto. Jeg prøver å ta meg selv i nakken gang på gang, men foreløpig er det rimelig resultatløst. Setter penger på sparekonto, for så å tre dager etterpå finne ut at jeg har lyst på noe som koster mer enn det jeg har satt av til personlig forbruk...

Ikke for det, jeg har full kontroll på utgiftene, jeg betaler alltid regningene mine og jeg har ikke kredittkort, jeg er bare ute av stand til å la det være igjen penger på konto dagen før lønning.

Gjest Fliss
Skrevet

Er nok en mellomting. Jeg betaler selvsagt huslån, billån og regninger ..

I tillegg sparer vi fast 5.000 kroner i diverse aksjer og fond .. og overfører 1.000 kroner til sparekonto i banken ... Men det som er igjen etter alt dette blir brukt. Jeg elsker å shoppe klær, sko, sminke, vesker, osv ... Shopping er gøy ... gleder meg masse til ferien for da kommer Visa`en til å gløde :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Siden jeg har lav inntekt er det vanskelig å være en sparer. Men setter inn 12 000 på regningkontoen og 150 kroner på sparekontoen hver mnd. Hvis jeg en en gang får mer utbetalt eller får igjen på skatten, betaler jeg ned på boliglånet eller kjøper ting jeg trenger. Jeg har ingen forbrukslån eller kredittkort.

Skrevet

Litt av hvert egentlig.....

Har spart ferdig bsuen min for flere år siden og sparer 2000 i aksjefond og 1000 på høyrentekonto hver måned. Betaler også ned litt ekstra på leilighetslånet.

Men ELLERS bruker jeg alt jeg har, elsker å shoppe....!

Skrevet

Jeg er en sløser...og kommer antakelig alltid til å være det. Penger på konto gir meg ingen glede før visa'n er trukket gjennom terminalen! ;)

Men jeg betaler jo selvsagt regninger og faste utgifter før jeg bruker penger på "tull". Og så sparer jeg noen kroner hver måned.

Men alt i alt - jeg er nok en sløser ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...