Gå til innhold

De siste 14 dagene før vårt bryllup


Gifteklar:)

Anbefalte innlegg

Velkommen til Gifteklar:) sin bryllupsdagbok!

Vi gifter oss 21.07.07.

Starter opp i siste liten, siden jeg føler at jeg må samle sammen trådene nå på slutten, og fordi jeg har blitt inspirert etter å ha lest i andres dagbøker :)

Siden vi forlovet oss 16. august 2006 har vi begge brukt mye tid på å drømme om, tenke på og planlegge bryllupet vårt. Det har vært litt fram og tilbake, men nå begynner vi å komme i mål!

Jeg gleder meg veeeldig mye! Håper og tror det blir en vakker dag, hvor både vi og gjestene trives.

Endret av Gifteklar:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antrekk

Mitt antrekk består av følgende:

Benjamin Roberts kjole nr 705:

http://www.benjaminroberts.co.uk/side_sweep.htm

Slør fra Ebay:

http://cgi.ebay.com/2-TIER-IVORY-RATTAIL-W...1QQcmdZViewItem

Sko fra Rainbow, med spiss tå og lav hæl, ivory sateng.

Sølvsmykke med 1 perle og 1 strass-stein i anhenget fra Pan, og matchende enkle perleøredobber.

Nyydelig tiara som jeg har fått låne, har dessverre ikke bilde av den. Med både perler og strass, "lav" og diskret.

Brudeundertøy fant jeg på KappAhl: "Korsettoverdel", truse og strømper. Strømpebånd får jeg låne.

Brugdgommens antrekk:

Svart skreddersydd dress som han har fra før , sølvgrå vest og kalvekryss, hvit smokingskjorte. Var og handlet gode dressko fra Ecco. Han blir kjempefin, gleder meg til å se han i komplett antrekk :)

Endret av Gifteklar:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers:

Vi gifter oss i kirken på hans hjemsted kl 12.30 den 21. juli 2007. Den er nymalt på dugnad - den trengte det virkelig. Blir kjempefin:)

Festen holdes i et forsamlingshus på mitt hjemsted, det også relativt nyoppusset og ganske fint.

Det blir 1 time å kjøre i mellom vielse og festen, da blir vi kjørt i en sort Jaguar veteranbil.

Vi stopper for å bli fotografert i naturskjønne omgivelser av en amatørfotograf/fotolærer, som også skal fotografere i kirken. Han tar i utgangspunktet 1500 kr for fotografering og bearbeiding av bilder. Vi framkaller selv.

Når gjestene (ca 55 middagsgjester og 20 kaffegjester) ankommer festlokalet får de servert Martini Asti/Mozell, samt jordbær, melon, moreller, sjokolade osv. Vi skal prøve å skaffe hagemøbler slik at de kan sitte utendørs i finværet vi håper å få :)

Middagen serveres mellom 16.00 og 16.30 (skrev 16.00 i invitasjonene).

Vår bryllupsmeny:

Potetlemse med røkt laks og snøfrisk (mye bedre enn det høres ut).

Marinert lammelår med fløtegratinerte poteter, ratatouille og rosmarinsaus.

Svigermors hjemmelagede karamellpudding med saus og krem.

Vi har hyret kokk, 2 kjøkkenpersonell og 6 servitører. Det blir servert på fat som gjestene selv sender rundt.

Vi byr på hvitvin til forretten og rødvin/øl til hovedretten, i tillegg til vann, brus og alkoholfritt øl.

Vi har en venn som gleder seg til å være toastmaster :)

Til festen har vi leid inn to musikere, som er erfarne og har spit i mange bryllup/fester. De skal i utgangspunktet spille fra 21.30/22.00 til 02.00. Siden de kjenner oss, spiller de 1 time lenger gratis, hvis det er stemning for det. (Det håper jeg virkelig!).

Vi skal ha 3 etasjers bryllupskake. Marsipankake, med bringebær og vaniljekrem inni, siden jeg ikke liker lukket valnøtt... Serverer kaffe avec (cognac og bailey's).

Vi skal ha fri bar, med øl, vin, cognac, whisky, gin tonic, fjellbekk, tom collins, vodka og battery (+ vodka og div blandevann), likør. Mulig jeg har glemt noe her...

Nattmat blir pølse med brød! "Alle" liker det, det er litt salt, det blir så og si 0 oppvask og forhåpentligvis lite søl (sammenlignet med suppe/gryte/sodd).

Det var vel en grov skisse over bryllupet vårt :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig regnskap:

Kjole og underskjørt - 6000 kr (brukt)

Slør - 200 kr

Smykker - 300 kr

Undertøy - 350 kr

Sko - 350 kr (brukt)

-------------- = 7200 kr Bet.

Vest, kravatt, smokingskjorte, mansjettknapper - 2500 kr

Dressko - 1100 kr

---------------= 3600 kr Bet.

Fotograf: 1500 kr... (eller 2000 kr)

Musikk: 6500 kr

Kokk: max 3000 kr (har han sagt)

Lokale: 2500 kr (torsdag-mandag, m/vasking).

Mat og alkohol har jeg ikke helt oversikt over... Men vi har kjøpt inn kjøtt, og noe alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg har litt mer oversikt enn det ser ut til her i bryllupsdagboka:)

Var og snakket med blomsterdama i går, ang. brudebukett, borddekorasjoner og pynt i kirka.

Fant et bilde på finn.no med en kjempefin bukett, akkurat slik som jeg ville ha, så nå vet hun hva jeg har prøvd å forklare henne tidligere. Den blir rund/dråpe, henger litt ned, og består hovedsakelig av kremhvite roser, evt. små cala som henger ned, og grønt, i tillegg til litt perler i rosene. Satengbånd festet med perlenåler rundt håndtaket. Tror den blir kjempefin!

Borddekorasjonene skal jeg lage selv, med litt hjelp av søstrene mine og forloveren. Vi tar litt glassperler i bunnen av et rødvinsglass, og oasis, som vi dekker med blad/grønt. Oppå oasisen tar vi en rose, som blir omkranset av brudeslør og eføy, hvor eføyen henger/står litt utenfor glasset. Litt vann i bunnen av glasset, slik at perlene kommer til sin rett. Har sett dekorasjonene tidligere, og de var pene.

Vil gjerne ha litt høye dekorasjoner, siden den andre pynten på bordet blir kremhvite kubbelys med riller på speilplater (sekskantede) med perlepynt rundt. Har også tenkt på å strø roseblader/glassperler på bordene, men må prøve meg litt fram.

Er veeeldig usikker på hvilken farge blomsterdekorasjonene skal ha. Skal ha vanilje duk og servietter fra Duni. Serviset er hvitt, vanlig stålbestikk. Vanlige vinglass. Fargene i bryllupet er kremhvit, vinrød og sølv... Bordkortene er kremhvite med sølvfarget pynt og skrift... Så rosene i blomsterdekorasjonene må enten være vinrøde eller kremhvite. Er redd for at bare krem og sølv på bordet blir kjedelig, men samtidig har jeg sett flere bilder med disse fargene, og det er veldig elegant. Hm... Men røde roser vil jo friske opp litt. Tror jeg må tenke litt på dette... :klø:

I kirka ska jeg ha pynt på annenhver stolradende... De må være små, siden det kun er stoler, og ikke brede benkeradender. Blomsterdama foreslo jasminblomst?? (kremhvit) + grønt. Hun skulle skaffe jasmin fra en venninne, og jeg skulle få 8 dekorasjoner for 160 kr, med "blomsterfot", tror jeg. Håper det blir bra. Skal også ha to buketter på alteret, men de tror jeg at jeg ordner selv. Skal også ha markblomsterbuketter i vinduene i skipet (6 stk).

Har spurt søskenbarnet mitt som driver kafé om å låne hagemøbler til kaffen hjemme på gården på søndag, og det blir greit. Synes det er finest med matchende ordentlige hagemøbler i stedet for mange forskjellige sett lånt fra alle i slekta. Regner med det blir gratis, og det er jo ingen ulempe ;)

------------------------------------------

Kvelden før bryllupet drar min forlovede hjem til foreldrene sine, mens jeg blir hjemme. Forloveren min kommer og overnatter... Tro jeg kommer til å trenge litt selskap!

Har tenkt å skrive et ordentlig "kjærlighetsbrev" som jeg smetter sammen med sakene til min kjære, og får ham til å lese på morgenen før bryllupet, eller evt fredagskvelden... Først og fremst fordi det vil være en koselig overraskelse. Han har skrevet mange små brev til meg, mens jeg er litt dårligere på sånt. Men også som "plaster på såret" fordi jeg ikke tør å holde tale til han. Ikke at han forventer det, men jeg vet han hadde satt pris på det. Men vet han vil bli veldig glad for brevet også :) Forhåpentligvi gir det ham en god stemning som kan "roe" ham litt før vielsen ;)

Endret av Gifteklar:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ordnet gjesteboka!

Kjøpte en svart ringperm, ikke plastikk, men "kartong"... Vanskelig å forklare. Skrev ut "Gjestebok" på data, og tegnet over på et kremhvitt ark med sølvpenn. Festet arket på framsiden av permen med kontaktpapir. Det har jeg over hele permen så den holder seg fin. Deretter limte jeg et glitrende bredt sølvbånd rundt arket som ramme, og deretter et kremhvitt pyntebånd oppå der igjen. Ble ikke så verst, med tanke på at ikke-kunstneriske meg har laget det... :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kakeliste:

1: 3 etasjers bryllupskake (marsipan m/bringebær og krem)

2. Kransekake (1 eller 2 stk.) M

3. Peanøttkake M

4. Vanlig suksessterte M

5. Nøttekake M

6. Kvæfjordkake R

7. Crispkake AB

8. Kake med kokos eller noe... Mektig og søt. E

9. Dobbel suksessterte med sjokolade på toppen og gult inni K

10. Ostekake med jordbærgele I

11. Romkake MM

12. Gulrotkake I

13. After Eight Kake Mo

14. Blåbær/marengskake A-M

15. Ostekake med blåbær C

16. Waleskringle (kjøper)

+ div lemsesorter

Mangler i hvert fall en sjokoladekake her... Og sikkert mer. Bare kom med innspill :hoppe: 16.07. After Eight kake er lagt til :)

Endret av Gifteklar:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkalBliKone

Gratulerer med bryllupsdagbok og forestående bryllup :bryllup:

Tenk at det bare er 14 dager til du blir kone, skal bli morsomt å følge deg i innspurten :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk SkalBliKone! :) Koselig at noen er innom og leser.

I dag har jeg kjøpt inn Dunicel duker, Dunilin middagsservietter og Duni kaffeservietter, alt i vanilje.

Kjøpte også gavebok, lapper (for nummerering), penner, saks og tape.

Min kjære hentet dressen sin på renseriet.

Jeg opprettet "kredittkonto" på butikken, slik at vi får samlet regning på alle innkjøpene vi kommer til å gjøre.

Spurte onkelen min om å holde takk-for-maten-tale, tror nok han har lyst til det ja :)

Endret av Gifteklar:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på "harrytur" i dag!

Dette har vi handlet:

*Velkomsdrink

10 flasker Martini Asti = 7,5 liter (+ 4,5 liter fra før)

*Til middag

15 flasker Königsmosel = 11,25 liter

10 bokser Oude Kaap (rødvin) = 30 liter

*Til baren (blir sikkert igjen etter middagen også)

10 brett x 24 bokser øl på 0,5 l = 120 l øl

5 bokser Chapel Hill (hvitvin) = 15 liter

5 bokser Castillo de Gredos (rødvin) = 15 liter

Bra tollerne ikke fant oss :tommel:

Skal ha Dahls eller Carlsberg til middagen i tillegg til vin.

Har kjøpt inn endel cognac, gin og vodka tidligere, men må handle inn litt mer + likør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal leiligheten ryddes og vaskes og shines! Er 3 personer som skal overnatte her i helga, så vil at det skal se ordentlig ut. Har hatt det så travelt i det siste at det er rotete over alt... :overrasket:

Håper å være ferdig til i kveld, for da er det feiring hos mormor som blir 70 år :klem:

Ellers er det litt krisefølelse ang. kjolen... Svigermor har lagt den opp med nydelig små, tette sting. Mamma dampet den i går, og da viser det seg at stingene lager en kant langs hele framsiden på kjolen! Jeg kjøpte den brukt, og da var det ikke slik, selv om den var lagt opp, så lurer på om det er for mange tette sting... Dvs at vi må ta opp alt og sy med løse, færre sting i stedet. Håper dette ordner seg, for det vises utrolig godt...

Ellers var vi og så på bilen som vi skal sitte på i går. En sort Jaguar 82-modell med skinninteriør. Det blir stilig :)

Var også innom kirken i går, og fant ut hvordan vi skal pynte. I vinduene (6 stk) skal vi ha glassvaser med geitrams (4 stk) og noe annet viltvoksende med kremhvite "blomster" (2 stk). Det ble faktisk veldig fint! Og gratis ;) Skal også ha sengeteppe over alterringen, og muligens kunstige roseblad oppå. De ekte farget av... I tillegg blir det to buketter på alteret, med roser fra svigermors hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

:hallo:

Så ikke at du hadde fått deg bryllupsdagbok før nå... :sjenert: Så gratulerer med dagbok! :-D Nå er det jo bare noen dager igjen, men skal bli gøy å følge deg de siste dagene :)

Alt ser helt nydelig ut, dere kommer til å få et kjempefint bryllup :)

Lykke til med husvask og 70-årsdag i dag!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Så ikke at du hadde fått deg bryllupsdagbok før nå... :sjenert: Så gratulerer med dagbok! :-D Nå er det jo bare noen dager igjen, men skal bli gøy å følge deg de siste dagene :)

Alt ser helt nydelig ut, dere kommer til å få et kjempefint bryllup :)

Lykke til med husvask og 70-årsdag i dag!!

:klem:

Tusen takk for det! Hyggelig at du kikket innom! Må innrømme at i disse dager har jeg ikke tid til å lese i andres dagbøker... Har en del som må gjøres.

Nå har vi skaffet taffelmusikk etter at han vi engasjerte i mars "dumpet" oss for litt siden. Så nå er det i boks :)

Har også erstattet en servitør som meldte avbud. Godt å ha det i orden også.

I dag skal jeg på bytur, og innom bakeren. Skal ha med et bilde av hvordan vi vil at kaka skal pyntes. Har bestemt oss for å ikke ha kaketopp. Den vi ville ha kostet 500 kr, og det synes vi er for mye for en så lite viktig ting. (Den "Go fishing"/"Great catch" eller hva den heter).

Er ikke ferdig med vasking og rydding ennå, men er ikke såå mye som gjenstår.

Nabogutten som skal ta bilder på festen kommer innom i kveld, for å snakke litt om hvordan vi skal gjøre det. Har også snakket med fotografen om å ta bilder under vielsen og utenfor kirka (tenkte han kunne ta ledelsen under fotograferinga ute, slik at alle ser i samme retning osv.) og han skal ha 2000 kr for alt. (Under vielse, utenfor kirka, "vanlige" brudebilder utendørs på to steder + behandling av bildene. Da får vi alle bildene på CD, og han kan skrive ut dem for oss rimelig hvis vi vil det).

Må begynne å tenke på innkjøp... Forskjellige ting som kaffe, sukkerbiter, søppelsekker, evt kurv til badet osv... Sikekrt mye småtteri som jeg kommer til å glemme. Men vi skal dekke bord på torsdag, og jeg får jo tid til å handle etter det hvis jeg mangler noe.

Skal prøve på kjolen i ettermiddag og se om kanten fremdele vises like godt... Det er det eneste som plager meg nå egentlig... Ellers er det meste under kontroll.

Bordkortene har jeg levert til forloveren min. Hun skal skrive på, siden hun skriver mye penere enn meg :)

Ska handle litt sminke i dag. Har lyst til å kjøpe den DiorShow-mascaraen. Også pudder til å "fylle på" med på lørdag. Vil ikke være blank på alle bildene fra festen... :ler:

Det beste av alt er at alle nettsteder jeg har sjekket melder fint vær på lørdag!!! :) Er så utrolig glad for det, og håper det ikke forandrer seg....

Her har det nemlig vært drittvær den siste uka, med regn, lyn og torden. Det vil vi ikke ha i helga!

Nå har jeg skrevet alt for mye ijen, så nå slutter jeg av! Nyvaska klær som roper på meg nå.... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytur i går.... Brukte alt for lang tid på ingenting...

Bakeren har kun stativ med 4 "søyler"... Litt nedtur. Men går bra når vi vet at denne bakeren (kun 2 i byen) lager de beste kakene. Litt verre at de ikke visste om han kunne lage mørkerøde marsipan roser! Skjønner ikke hvorfor det er et problem. - Men han kan lage mørkeROSA roser, eller kanskje vanlige røde... Ja, men det er ikke det jeg vil ha. Hm... Holder bridezillaen i meg på å våkne?

Deretter dro jeg til parfymeriet. Jeg spurte om pris på en mascara (DiorShow) og fikk et kort svar før hun så bort. Jeg sto der leeenge sammen med forloveren min og så på mascara og forskjellige pudder, prøvde litt på hånda, så bort på butikkdama. Men hun spurte ikke om vi ville ha hjelp... Hun så nesten ikke på oss. Og dette var daglig leder. Ble så irritert at jeg dro uten å kjøpe noe. Det er lov til å yte litt service, synes jeg. Tror ikke det er noen andre steder med de merkene jeg så på i byen heller :forvirret:

---------------------------------------

- kakepynt kanskje i orden, hvis ikke ringer de.

- sminke fikk jeg ikke kjøpt, tar det i morgen når jeg skal ha ansiktsbehandling på samme sted...

- fikk tatt sol, både jeg og den kommende brudgom :)

- 1 1/2 rom igjen av vaske-rydde-shine-razziaen min!

Så nå har jeg noe å holde på med mens det regner og regner og regner... Krysser fingrene VELDIG hardt for at det i hvert fall blir oppholds i helga! Værvarselet melder ikke strålende sol lenger, nå er det litt mer skyet/delvis skyet.... :sur::sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert kjempefint på dagen din som kommer. Høres ut som om du kommer til og få en kjempefin dag hvertfall.

Er jo ikke mange dagene igjen nå :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kosejoker*

Innom for å si at jeg krysser fingrene for fint vær for deg til helgen og for å ønske deg til lykke med bryllupet på lørdag :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for det AnnChristin86 og *kosejoker* !:)

I dag regner det ikke, og himmelen er merkbart "lettere"... Men :sol: er fremdeles litt beskjeden ;) Men så lenge det er oppholds og grei temperatur i helga, så skal jeg ikke klage. *krysse fingrene*

Kjoleproblemet er løst! Tusen takk til min supre mamma! Godt at hele antrekket er 100% klart.

Bordkortene er ferdigskrevet, og jeg synes de ble pene og enkle. Snill forlover jeg har ja :)

Bakeren ringte i dag. Mørkerøde roser får han til. Men noen slike "kruseduller" av tørket marsipan ble verre. Synd... For det var skikkelig stilig.

I dag skal vi få nøklene til lokalet og dekke bord. Det tror jeg blir gøy! På fredag ettermiddag blir det møte i lokalet med kokk, kjøkkenpersonell, servitører og bartendere.

I dag skal jeg ha ansiktsbehandling! :) Gleeeder meg. Ville egentlig ha det litt tidligere, og ikke så kort tid før bryllupet, men det var kun ledig i dag. Har aldri prøvd det før, så det blir 1 time "bortskjemming" :)

I går møtte vi kokken i butikken vi skal handle, og han tok med seg lammelårene (som skal tines og beines ut). Han plukket også ut diverse, og fant ut hva han skal kjøpe inn på lørdag. Han virker så avslappet! Tydelig at han har prøvd det før. Vi handlet også inn øl og brus til middagen, samt snacks til festen. I dag blir det også litt handling.

Når jeg leser over det jeg skriver er det tydelig hvordan dagen nærmer seg... Men det virker så fjernt ennå, og nå er det bare 2 dager igjen! Tipper jeg får nerver for fullt på lørdagsmorgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg burde egentlig skjønt at jeg ikke fikk tid til å skrive her de siste dagene før bryllupet... Men, men ;)

Torsdag dekket vi bord - gikk tom for duk.... Måtte vaske og sortere bestikk og diverse andre *****jobber.

Fredag: Siste shoppingrunde: blomster til dekorasjoner, nattmat++++++ Alle mulige småting egentlig...

Var på lokalet til i 22tida for å få dekt og pyntet ferdig, men det var verdt det! Synes det ble kjempepent!

Jeg og forloveren prøvde å slappe av med litt kjeks, ost og vin... Det var utrolig godt, men vi var veldig trette... la meg halv 1, men fikk selvsagt ikke sove med en gang... Sommerfuglene begynte å komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...