Gå til innhold

Live Earth


Tabris

Anbefalte innlegg

http://www.liveearth.org/

Det skal arrangeres popkonserter over hele verden - som også skal sendes på tv over hele verden - for å fremme bevisstgjøring omkring global oppvarming.

For meg virker det hele lite gjennomtenkt. For det første så kan jeg ikke se at de har noe overordnet mål. "Concerts for a climate in crisis" heter det på hjemmesiden deres. Hva skal inntektene gå til? Hvordan skal popkonserter bevisstgjøre global oppvarming?

For det andre så er jo hele konserten og alt rundt veldig lite miljøvennlig. Hva med alle privatflyene til artistene? Hva med all transporten av utstyr? For ikke å snakke om transport, mat og forbruk av publikum! Hva med lyssettingen og energiforbruket på selve konsertene? Skal dette være bevisstgjørende omkring global oppvarming?

Hvis man først skal bruke kjendiser som motivasjonsfaktor, så mener jeg det riktige her er at de selv foretar miljøtiltak i egne liv og jobber for å motivere andre til å gjøre det samme - ikke gigantiske, forurensende konserter som ikke bidrar til så mye annet enn PR.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Spørsmålene du stiller er svært gode.

På den annen side hender det en gang i mellom at man må bruke både penger og energi på markedsføring. Hvordan skal du nå frem til like mange mennesker som disse konsertene med tilsvarende budskap?

Dette er en holdningskampanje som går på at vi som enkelt personer også kan gjøre noe. Innimellom sangene og mellom hvert band er det tips til hva hver enkelt kan gjøre og effekten av det.

Så se på det som en gigantisk reklameplakat på et språk som målgruppen forstår.

Og så kan man jo selvsagt håpe at artistene som deltar selv tenker gjennom sitt forbruk og i det minste kjøper sin andel med CO2 kvoter f.eks.

Et annet aspekt med denne konserten er at det i stor grad brukes lokale artister - har akkurat sett gjennom den australske delen med australske band, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva sier det om holdningene når virkemidlene som brukes er forurensende i seg selv? For meg mister de troverdigheten når de flyr bort med privatfly, rigger opp en veldig energikrevende scene og forteller folk at de må "bli bevisst miljøet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Men hva sier det om holdningene når virkemidlene som brukes er forurensende i seg selv? For meg mister de troverdigheten når de flyr bort med privatfly, rigger opp en veldig energikrevende scene og forteller folk at de må "bli bevisst miljøet".

Hvordan ville du gjort det for å nå like mange mennesker på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Litt info. fra dem selv om deres energiforbruk:

Among the steps being taken are:

- All electricity that powers the shows will be from renewable sources, either through utility supplied renewable energy, biodiesel generators, or renewable energy credits.

- Concessionaires will be encouraged to use and directed to suppliers of agricultural/ biodegradable plastics (i.e. made from corn). Also, concessionaire waste will be minimized through a comprehensive recycling and reuse system organized at the venue.

- Venue offices, walkways, etc will be optimized to use as little electricity as possible.

- The entire production design will follow sustainable light design principles. Production lighting will include the use of LED light bulbs, signage will be produced from recycled or agricultural materials, and some tickets will be integrated with public transportation access and green messaging.

-Live Earth staff and artist air travel will be offset through carbon credits. Ground travel will be hybrid or high-efficiency vehicles, where possible.

Steps being taken in our offices:

- Set computers, printers, etc. to go to "sleep" after a few minutes.

- Print and copy double-sided to reduce paper use

- Use recycled paper products

- Purchase furniture that is made of recycled products, and recycle or donate once it's no longer needed

- Replace incandescent bulbs with CFLs

- Turn off computers and lights at night - install power strips so it's easy to turn off all electronics at once

- Encourage recycling by having bins accessible around the office

Have reuseable ceramic mugs for coffee or water, rather than disposalbe ones

- Encourage carpools

- Purchase carbon offsets

"The green event guidelines are a starting point," commented John Rego, Live Earth's Environmental Advisor. "They give us roadmap to focus our efforts, goals by which to grade ourselves, and a way to track improvements over time." Rego continued: "The guidelines are breaking new ground for the live event industry, so it's going to be a learning process for us all. Beyond improving our actual environmental footprint, I expect our greatest contribution will be educating the thousands of people who are involved in an event of this scale on how to do better - knowledge that we're confident they'll take to their next event."

http://liveearth.org/green_policy.php

Spesielt siste avsnitt der tror jeg vil være mye i og teksten er uthevet av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette visste jeg ikke. Lønner seg å sette seg skikkelig inn i en sak før jeg starter en slik tråd. ;)

Takk for quote, Blondie65, dette endrer jo en del av kritikken min. Jeg er likevel skeptisk til a) alle flyreisene for artistene, crewet og publikum og b) om artistene virkelig mener dette, eller gjør det hovedsakelig fordi det er PR og et "hypet" tema. Tenker de miljø i sine flotte, energikrevende villaer, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Dette visste jeg ikke. Lønner seg å sette seg skikkelig inn i en sak før jeg starter en slik tråd. ;)

Takk for quote, Blondie65, dette endrer jo en del av kritikken min. Jeg er likevel skeptisk til a) alle flyreisene for artistene, crewet og publikum og b) om artistene virkelig mener dette, eller gjør det hovedsakelig fordi det er PR og et "hypet" tema. Tenker de miljø i sine flotte, energikrevende villaer, f.eks?

Så da går jeg ut fra at hver gang du er på konsert eller lytter til musikk så sjekker du på forhånd om

A) artisten har flydd dit

B) artisten har et miljøvennlig hjem

...?

Hvis ikke er ikke dette noe argument.

Duran Duran ba alle som ikke ankom konserten i privatfly rekke opp hånden og Simon Lebon rakte begge sine i været. De er kanskje ikke så til de grader i koma miljømessig alle de heller? Det er ikke dermed sagt at alle er miljøvennlige, men like lite som alle av dem hver eneste dag hjelper sultne barn i Afrika har alle her stilt opp til en konsert der det ikke er de selv som er i fokus men miljøsaken (de får bare et par sanger hver).

Jeg velger å se på dette som en GIGANT markedsføring av saken. NRK har valgt å bruke hele lørdagen til dette, og det er 2 sanger max i strekk mellom hver miljøfilm (nesten så det er for mye). Det er mulig at artistene også tjener på dette, selvsagt gjør de det. Men jeg TROR likevel at den største gevinsten her er markedsføring.

Vi skal heller ikke glemme at de tingene som markedsføres kraftigst er ting vi kanskje tar veldig selvfølgelig her hjemme: retur ordning for plast (vi har flaskepant), spare strøm ved å slå av lys, gå/ta buss/sykle istedenfor bil på korte turer, temperatursenking. Alt sammen er ting som ikke koster noe å gjøre i kroner og øre, og som alle kan få til.

Du skal heller ikke se bort fra at en del av artistene også får noen tips til mer miljøvennlig livsstil.

Jeg sitter og ser på dette pga musikken og irriterer meg over vekslende lydkvalitet (i Australia gikk lyset på scenen midt i en sang, noe Crowded House tok pent og lagde en vits av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da går jeg ut fra at hver gang du er på konsert eller lytter til musikk så sjekker du på forhånd om

A) artisten har flydd dit

B) artisten har et miljøvennlig hjem

...?

Det er ikke alle konserter som markedsføres som en miljøkonsert. Hvis man først skal fronte miljøtiltak, så er det ikke særlig troverdig hvis man allerede har gjort flere miljøfiendlige ting bare for i det hele tatt å opptre. Hadde du hørt på meg hvis jeg fortalte hvor negativ jeg synes kjøttindustrien var hvis jeg fortsatt spiste kjøtt? Hadde jeg ikke mistet litt troverdighet for det jeg sa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hadde du hørt på meg hvis jeg fortalte hvor negativ jeg synes kjøttindustrien var hvis jeg fortsatt spiste kjøtt?
Absolutt, hvis du hadde byttet til vilt/økologisk kjøtt o.l. så hadde jeg det.

Det er vel ikke artistene som skal bli mer miljøvennlige, de er der for å trekke seere og publikum til et arrangement som sees av millioner av mennesker. Mens de ser på kan man benytte anledningen til å informere om enkle ting hver og en kan gjøre for miljøet. Syns det er en knall idé jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte
Det er ikke alle konserter som markedsføres som en miljøkonsert. Hvis man først skal fronte miljøtiltak, så er det ikke særlig troverdig hvis man allerede har gjort flere miljøfiendlige ting bare for i det hele tatt å opptre. Hadde du hørt på meg hvis jeg fortalte hvor negativ jeg synes kjøttindustrien var hvis jeg fortsatt spiste kjøtt? Hadde jeg ikke mistet litt troverdighet for det jeg sa da?

Men jeg trodde at du som er så miljøbevisst ikke brukte PC`en mer enn høyst nødvendig. Få hverdagsprodukter medfører større miljøbelastninger enn datamaskinen, spesielt under produksjon og som avfall. Trodde ikke ekte miljøvernere hadde PC, tørketrommel, Playstation, ol .. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det er ikke alle konserter som markedsføres som en miljøkonsert. Hvis man først skal fronte miljøtiltak, så er det ikke særlig troverdig hvis man allerede har gjort flere miljøfiendlige ting bare for i det hele tatt å opptre. Hadde du hørt på meg hvis jeg fortalte hvor negativ jeg synes kjøttindustrien var hvis jeg fortsatt spiste kjøtt? Hadde jeg ikke mistet litt troverdighet for det jeg sa da?

Selvsagt skal du stå for det du sier selv. Og selvsagt er jeg helt enig i at det hadde vært bedre hvis ALLE artistene gjorde noe med sin livsstil. Jeg vet ikke om noen av dem har gjort det.

Imidlertid synes jeg det er fantastisk at noen har satt i gang dette markedsføringstiltaket. Og det hadde aldri blitt noe av det hvis man skulle forlangt at bare artister som var 100% grønne skulle opptrådt. Så da må vi veie ting litt opp mot hverandre, hva oppnår vi av markedsføringseffekt med denne kampanjen med artister som kanskje ikke er bevisst nok kontra kun grønne artister?

Og så er det vel litt slik i mine øyne at målet - markedsføring og kanskje større mulighet til å arrangere mer miljøvennlige konserter i fremtiden - helliger middelet? Vi må faktisk prøve å unngå "all or nothing" tankegang for saken er alt for viktig til å tenke at dersom vi ikke kan bidra litt så kan vi bare la være. Etter min mening er den ENESTE måten å få gjort noe er at vi alle bidrar litt for å endre global tankegang. Hvis man resirkulerer daglig hjemme og går på jobb som politiker så er det vel større sjanse for at man har med seg en tanke om dette også på jobben?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampyra

Jeg synes det er et supert opplegg jeg!! Jeg som trodde jeg visste mye har lært eller blitt minnet på en del enkle ting som man ikke tenker på. Som å fylle ekstra luft i dekkene, ikke bruke engangsfiltere til kaffen osv. Ja det er små ting, men om flere tenker som meg utgjør det fort mye!

Jeg har akkurat vært og fylt ekstra luft i dekkene mine, og fikk sambo til å skru av sin pc før han gikk på jobb.

baby steps....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trodde at du som er så miljøbevisst ikke brukte PC`en mer enn høyst nødvendig. Få hverdagsprodukter medfører større miljøbelastninger enn datamaskinen, spesielt under produksjon og som avfall. Trodde ikke ekte miljøvernere hadde PC, tørketrommel, Playstation, ol .. ?

Hva er en "ekte" miljøverner? Tørketrommel har vi ikke, ei heller oppvaskmaskin eller bil. Jeg er bevisst mitt forbruk og går veien mot mindre forbruk og mindre ressursbruk - det er en evig prosess og vei, ikke et ferdig oppnådd mål. :)

For all del - jeg er for alle tiltak som kan gjøre folk mer bevisste, og som kan føre til flere tiltak, både små og store. Hvis dette fører til at flere folk faktisk gjør slike forbedringer i hverdagen - kjempeflott! Ingenting er bedre! Men det er fortsatt enkelte elementer i denne konserten som jeg stiller meg kritisk til.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Litt info. fra dem selv om deres energiforbruk:

http://liveearth.org/green_policy.php

- Replace incandescent bulbs with CFLs

Det siste der kunne de kanskje spart seg, heller mer strømforbruk enn haugevis med kvikksølv ! Skal det være bra for miljøet ?

Bedre å slå av lysene mest mulig da, kan spare en god del på det.

Samt LED lys ! Har stor tro på LED teknologien etterhvert som lysutbyttet øker. Det bli allerede mye brukt i biler og nybygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampyra
Det siste der kunne de kanskje spart seg, heller mer strømforbruk enn haugevis med kvikksølv ! Skal det være bra for miljøet ?

Bedre å slå av lysene mest mulig da, kan spare en god del på det.

Samt LED lys ! Har stor tro på LED teknologien etterhvert som lysutbyttet øker. Det bli allerede mye brukt i biler og nybygg.

De oppmuntrer selvsagt til å minimere lysbruken, men dersom man absolutt skal ha på lys er det bedre bytte ut de gamle pærene som ryker med slike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...