Gå til innhold

Mors og fosterets vektøkning


Litjtuppa

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 26 og lurer på sånn ca hvor mye mor helst bør legge på seg i uka i tiden framover mot terminen? Og hvor mye legger barnet på seg pr uke framover?

Jeg skjønner at dette er veldig individuelt og at noen gravide legger på seg masse i starten og noen alt på slutten, men siden fosteret vokser mye og skal bygge opp fettlagrene framover, er det kanskje bra med en jevn vektøkning?

Ikke at det er så viktig å gå opp mest mulig eller minst mulig, bare lurer på hva som er best med tanke på barnet og dets utvikling. Vet så lite om akkurat dette.. :sjenert:

Kanskje noen vet om noen nettsider hvor det står noe om dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe

babyverden.no er en bra side med info om fosterets størrelse og vekt fra uke til uke. Selv har jeg lagt på meg i rykk og napp, noe som visstnok er veldig vanlig. Etter jeg kom i andre trimester har jeg økt mye mer enn jeg gjorde i første trimester.

Er snart 21 uker på vei og har gått opp ca 5,5 kg, de siste to har kommet den siste måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, så er det jo veldig individuelt.. Jeg har visstnok et stort barn i magen (skjønnet til 2200 da jeg var til JM 32+3), men vektøkningen min har likevel begrenset seg til 3kg, totalt. Jeg har ikke gjort en døyt for å "hindre" vektoppgang, jeg har bare levd normalt, og kroppen har så regulert det hithen. Legene og JM sier det er helt fint, så lenge magen og ungen vokser.

Ellers så har jeg dette fra et dansk forum.. Det er jo ikke helt gjeldende for deg, ennå. Men uke 30 er ikke så langt unna, heller:

Babys vægt (og mors) fra 30. uge (29+0 - 29+6) og frem:

30. uge 1380 g Mor: BMI 18,5-24,9 (normal vægtig) 9 kg BMI 25-29,9 6 kg

31. uge 1560 g

32. uge 1750 g Mor: 10 kg / 7 kg

33. uge 1950 g

34. uge 2160 g Mor: 11 kg / 7 kg

35. uge 2380 g

36. uge 2600 g Mor: 11 kg / 8 kg

37. uge 2815 g

38. uge 3030 g Mor: 12 kg / 8 kg

39. uge 3240 g

40. uge 3430 g Mor: 13 kg / 9 kg

Så håper jeg det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos jordmor fikk jeg høre at før "skulle" man gå opp så og så mye, la du ikke på deg ble du nesten innlagt. Det er vanlig å gå opp 15 kg, men nå klapper de i hendene om du IKKE gjør det ;)

Endret av Opa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Vet ikke hva som er best medisinsk sett, men jeg vet at blant folk jeg kjenner har det vært enorme variasjoner.

Selv la jeg på meg ca 6 kilo totalt, noe som gjorde at jeg fikk beskjed av legen min om å spise mer på slutten. Ei jeg kjenner la på seg hele 34 kilo, men hun hadde svangerskapsforgiftning og masse vann i kroppen. Andre jeg vet om har ligget rundt 10-15 kilo.

Jordmora mi sa at det var like normalt å legge på seg fem kilo som 20. Man kan uansett føde et friskt barn på 3,5 kg.

Og når man ammer og triller vogn flere timer hver dag, renner kiloene ganske raskt av uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...