Gå til innhold

Utvekslingsstudent i USA


Væren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man velger ikke stat selv, man kan bare ønske. Jeg havnet i California, i en vertsfamilie hvor jeg ble voldtatt, banket opp og ikke fikk mat. Da jeg dro hjem fikk jeg ikke pengene tilbake. Organisasjonen jeg reiste med heter STS. Dette er et år siden.

Og tråden er fra 2003... Det er 6 år siden det. Gutten har sikkert både reist og kommet hjem igjen, ferdig med utdannelse, i jobb og har startet familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var i Oregon, USA skoleåret 2005/2006=)

Du bør ikke la han velge noen stater i "bibelbeltet", her er de ofte veldig strenge og mange religiøse fanatikere....

Sånn som jeg har fått hørt er vetstkysten og østkysten absolutt de beste valgene... Der er folk mer liberale, og har ofte et verdisyn som er likt vårt eget=)

jeg reiste med EF, og det anbefaler jeg ingen! Det var mange jeg kjente som reiste med samme organisasjon som meg som reiste hjem igjen, byttet familie osv fordi vertsfamilien var fullstending gal!

Jeg har blandt annet venner som:

*ble låst inne på rommet sitt etter ni om kvelden

*fikk bare bruke vaskemaskinen en time i uken (under tillsyn)

*ikke fikk gå i kjøleskapet å hente seg mat eller drikke når de ville

*måtte jobbe i "familieselskapet"

*måtte fungere som aupair

og IEC'en, EF-representaten min (som hadde ansvaret for meg utenom vertsfamilen min), var klin sprø! og ikke på noen god måte...

HUn hadde selv to gutter boende hos seg, en tysker og en spanjol. Tyskeren hadde bare satt seg opp på et halvt år som utvekslingsstudent fordi han hadde måttet tatt året om igjen i Tyskland hvis han ble borte et år, da "Ivy" fant ut dette, ble hun kjempe irritert, fordi han kunne jo ikke forvente å lære noe og tilpasse seg den amerikanske kulturen på bare et halvt år! hun truet og var utrolig slem med han de siste tre månedene før han skulle hjem. Og tok inn en ny tysker 3 uker før han første reiste tilbake...

PÅ slutten av oppholdet til stakkaren varlgte han heller å være med meg og venninnene mine til frisøren og se på at vi fikk fikset håret vårt til ballet (det tok 4 timer!), og når en gutt velger det fremfor å være hjemme, da er det gale...

Selv ble jeg "advart" mot å få horerykte på meg da jeg fikk meg kjæreste der borte, hun gikk så langt som å kalle meg en Norwegian Quickie, noe som ikke er så langt fra å kalle meg en lett tøs.

De siste 4 månedene jeg var der borte sankket jeg ikke med henne, eneste gangen var sa hun ringte meg fordi hun hadde hørt at jeg hadde kalt henne en bitch. Jeg husker bare at jeg sa unnskyld for at jeg hadde sagt det til andre, men ikke et ord om at jeg angret på at jeg hadde kalt henne det. for større bitch skal du lete lenge etter!!!!

Jeg har mange andre historier om henne og, men syns jeg har delt nok om henne, du må jo få høre om alt det positive!

Jeg bodde altså i Oregon. Jeg hadde den herligste og greieste vertsfamilien på jord! De tok meg inn og jeg var som en av dem! Det var aldri snakk om noe penger og at de betalte for meg, jeg stilte nesten likt med deres to døtre (unntatt ting som klær, sminke og sånne ting)...

Jeg hadde en vertssøster som var like gammel som meg, Tina, og vi gikk på samme skole, hun andre var eldre og gikk på universitet=).

Tina og jeg ble bestevenner, alle hennes venner var mine, og vi gjorde det meste sammen, vi kjørte sammen til skolen, hjem, til kino, på shopping og til venner=) Det skal nevnes at vertsfamilien min var bra velstående. I oktober tok de meg med til New York i 5 dager, hvor vi bodde på hotel, spiste ute hver dag, så to Broadwayshow, og så det meste av det som var å se. Og de betalte alt!

I romjulen reiste vi til Mt. Bachlor, der de leide en utrolig fin hytte, og de tok med seg en annen utvekslingsstudent fra tyskland. Der kjøpte de heiskort og betalte for leie av snowboard og instruktør siden vi begge var nybegynnere. Springbreake tok vi fly til Salt Lake, der betalte de selvfølgelig også alt! Høres ut som jeg er veldig materialistisk her, men det var ikke det som var viktig i det heletatt!

De tok meg jo inn som en av sine, og tenkte ikke at jeg var en utenfra som måtte betale alt selv, sånn som mange ville tankt. De kunne jo fint ha latt meg være igjen i Oregon med Ivy når de reiste bort, takk gud for at de ikke gjorde det!

Når familien min kom bort til graduation på slutten av året så fikk mamma, pappa og søsteren min bo hos dem, selv om hele familien deres og var på besøk, vi var jo tross alt to i huset som skulle "graduate"! De bestilte en utrolig stilig kake med "fotoglasur" av meg og Tina, utroliig gøy!

Uansett, det var den beste opplevelsen i hele mitt liv! Jeg har fått venner for livet, og vokste virkelig på det året, for ikke å snakke om at jeg ble jævlig god i engelsk!

Jeg vil anbefale at dere velger organisasjonen AFS hvis sønnen dere skal reise=) det var en Japansk utvekslingsstudent på skolen min som reiste med dem, og de var mye mer seriøse enn EF. De hadde utflukter, møter og støttet alle elvene sine=)

Det er forresten ikke lov å betale vertsfamilier i USA for å bo der, eller rettere sagt, de har ikke låv å ta betalt. De skal betale for mat og husly for studenten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Petter fra nord

Vår eldste sønn ser for seg et år som utvekslingsstudent i USA. Det er to år til det er aktuelt for ham å ta et slikt år. Vi har lyst til å bruke litt tid på å innhente opplysninger og fakta om det å være utvekslingsstudent, og håper det finnes noen her på KG som kan tenke seg å dele sine erfaringer og tanker med oss.

F.eks. hvilke organisasjoner som anbefales?

Måter å komme i kontakt med vertsfamilie? Privat eller gjennom organisasjon?

Steder/stater i USA som anbefales? (Vår sønn ser for seg California)

Hva koster et slikt år? Får man stipend etc...

Takknemlig for alle tilbakemeldinger, smått og stort som det kan være verdt å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...