Gå til innhold

Har du ADD?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Fikk 32 poeng,og jeg har kanskje borderline ADHD.

Hva er det for noe rør :frustrert:

Jeg fikk også noe sånt, og lurer på om du tolker ut fra svaret på testen, eller om det er motsetninger mellom utredning du har vært gjennom og testen?

Slik jeg leser svaret ser jeg for min del ikke noe problem eller at det er behov for diagnostisering :) Jeg vet at jeg er utålmodig og har lett for å la meg distrahere, og at hodet kan gå på høygir og gi meg innsovningsproblemer om jeg har mye å tenke på. Men ikke mer enn at jeg fungerer normalt og vel så det både med meg selv og i samfunnet, og jeg får alltid gjort arbeidsoppgaver, også utfordrende, med godt resultat - ved hjelp av noen skippertak, riktignok.

Folk har jo forskjellige personligheter også, behov for en diagnose og evt medisiner er for de som har problemer med å fungere med problemene. Det er litt interessant for meg å se at noen faktisk scorer 5 og 7 og sånt - det sier meg jo noe om at andre har et annet sinnelag enn meg. Men summer langt opp over 50 er vel faktisk innenfor "frisk". Kan nevne at jeg alltid har vært skoleflink, selv om jeg gjerne kikket ut av vinduet eller tegnet i margen på skolebøkene i timene.

Ellers er alltid slike selvtester litt tvilsomme - det er jo ikke sikkert en vurderer seg selv slik en lege/psykiater eller andre ville gjort. Om jeg selv synes jeg har "moderat lett for å miste konsentrasjonen under en forelesning", kan det hende andre oppfatter det annerledes fordi jeg faktisk får med med stoffet likevel? Man opplever nok seg selv ganske subjektivt, selvsagt :ler: Dessuten er vel ikke ADD og ADHD helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På an igjen... Du har tydeligvis ikke skjønt det. De med ADHD kan også fint skjønne hva alt som de jobber med i skolen. Forskjellen er at barn med ADHD ikke KLARER å sitte stille. Det har ingenting med at de ikke forstår eller kjeder seg. De har en indre motor som aldri går på tomgang, men kjører i 120 km/t. uten bremser....

Si meg, hvor har du sett noen si at de med ADHD er mindre intelligente? Sitér gjerne. Det eneste jeg har sett er noen som forteller at for deres vedkommede ble en mistanke om ADHD lagt vekk med konklusjonen om at uroen skyldtes høy intelligens. Dette er langt fra det samme som å hevde at de med ADHD har mindre intelligens! Noen er urolige fordi de har ADHD, noen er urolige fordi de ikke får krevende nok utfordringer, noen er urolige fordi de har ADHD og ikke får nok krevende utfordringer.

Jeg har selv nevnt småfolk i slekta med diagnosen (som jeg har mye til felles med), denne ungen presterte ingenting på skolen på grunn av uro, men har likevel klart seg godt faglig - nettopp på grunn av høy intelligens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er vel ikke ADD og ADHD helt det samme.

Når man snakker om ADD i USA mener man ofte (etter hva jeg har erfart) ADD og ADHD samlet. Diagnosene er i stor grad like, men med noen variasjoner. Forøvrig mener jeg å huske ADD ikke brukes som diagnose her til lands lenger, og er erstattet av en underkategori av ADHD.

Jepp, fant dette via google:

ADHD-diagnosen deles inn i tre undergrupper:

ADHD kombinert type

ADHD overveiende uoppmerksomhetstype (engelsk: inattentive type)

ADHD overveiende hyperktiv-imppulsiv type.

ADD brukes av mange i stedet for ADHD inattentive type. Det er forvirrende. Det korrekte er de tre undergruppene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, hvor har du sett noen si at de med ADHD er mindre intelligente? Sitér gjerne. Det eneste jeg har sett er noen som forteller at for deres vedkommede ble en mistanke om ADHD lagt vekk med konklusjonen om at uroen skyldtes høy intelligens. Dette er langt fra det samme som å hevde at de med ADHD har mindre intelligens! Noen er urolige fordi de har ADHD, noen er urolige fordi de ikke får krevende nok utfordringer, noen er urolige fordi de har ADHD og ikke får nok krevende utfordringer.

Jeg har selv nevnt småfolk i slekta med diagnosen (som jeg har mye til felles med), denne ungen presterte ingenting på skolen på grunn av uro, men har likevel klart seg godt faglig - nettopp på grunn av høy intelligens.

Jeg forstod det også slik av det innlegget at innlegger mente at de hadde konludert med at hun ikke hadde ADHD fordi at hun scorte så høyt på intelligenstestene... Godt mulig jeg tar feil, men slik tolket altså jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man snakker om ADD i USA mener man ofte (etter hva jeg har erfart) ADD og ADHD samlet. Diagnosene er i stor grad like, men med noen variasjoner. Forøvrig mener jeg å huske ADD ikke brukes som diagnose her til lands lenger, og er erstattet av en underkategori av ADHD.

Jepp, fant dette via google:

Slik jeg har lest det:

ADHD = Attention Deficit/Hyperactive Disorder

ADD = Attention Deficit Disorder

Altså ADD er ADHD uten hyperaktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har lest det:

ADHD = Attention Deficit/Hyperactive Disorder

ADD = Attention Deficit Disorder

Altså ADD er ADHD uten hyperaktivitet.

Jepp, min mann har diagnosen ADD - fikk den for 5år siden, så det er ikke så lenge siden liksom.

Han har alle "symptomene" - til ADHD, bortsett fra hyperaktiviteten. Han har ikke fått noen beskjed om at hans diagnose er forandret til ADHD pga at det ikke brukes lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, min mann har diagnosen ADD - fikk den for 5år siden, så det er ikke så lenge siden liksom.

Han har alle "symptomene" - til ADHD, bortsett fra hyperaktiviteten. Han har ikke fått noen beskjed om at hans diagnose er forandret til ADHD pga at det ikke brukes lenger.

Min unge slektning har også ADD som diagnose, jeg ser ikke for meg at han kommer til å bli "re-diagnostisert", den manglende H-en betyr da lite i så måte. Selv om enkelte fortsatt bruker denne betegnelsen, opererer man nå i større grad med de betegnelsene jeg siterte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unge slektning har også ADD som diagnose, jeg ser ikke for meg at han kommer til å bli "re-diagnostisert", den manglende H-en betyr da lite i så måte. Selv om enkelte fortsatt bruker denne betegnelsen, opererer man nå i større grad med de betegnelsene jeg siterte over.

Dette synes jeg høres rart ut... Skal de liksom ha fjernet/ lagt til en svært viktig del av diagnosen bare fordi det er vanskelig å forholde seg til?

ADD er jo ADHD, men disse er ikke hyperaktive

ADHD er ADD med hyperaktivitet i tillegg.

Må være vanskelig for fagpersonell og andre dersom en slik viktig del blir utelatt..

Det er jo stor forskjell på en med ADD og en med ADHD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er da mange diagnoser som i utgangspunkt har samme navn, men som kan komme i ulike varianter og arte seg på ganske ulikt vis. Jeg tar ikke stilling til tankegangen som ligger bak en slik modifisering, jeg bare siterer en barnepsykiater (og en annen bekjent som har endel tær innenfor området).

Forskjellen er ikke nødvendig vis så stor heller. For igjen å referere til min unge venn, så var han bare såvidt under grensen for å få H med i sin diagnose. Og det var alt som skulle til.

Endret av Orestes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :vinke:

Jeg har lurt på om jeg har AD/HD i snart 4 år. Har oppsøkt lege med mine symptomer, uten og nevne at jeg lurer på om det kan være AD/HD. Liker liksom ikke å ta opp slike temaer, da jeg er redd for at legen skal tro jeg er hypokonder som sitter og leser om slike ting på egenhånd... :tristbla: Legen var veldig ivrig i starten. Jeg ble sendt på MR og EEG, uten andre resultater enn at de har konstatert at jeg FAKTISK har en hjerne... :-D Men så ble det slutt. Har ikke hørt fra legen min angående videre utredning av problemet siden den gang, og siden jeg sprudler over av tiltakslyst så har det ikke blitt mer fra min side heller... :sur: Sliter med å gå til legen og legge fram om det kan være AD/HD, føler jeg maser på noe hun ikke klarer å konstatere! Er det noen som vet om klinikker eller leger i Oslo-området som er flinke på dette området, og hvor jeg kan henvende meg til å få hjelp med dette??? :sjenert:

Tok førøvrig testen... Resultat; 109. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! :vinke:

Jeg har lurt på om jeg har AD/HD i snart 4 år. Har oppsøkt lege med mine symptomer, uten og nevne at jeg lurer på om det kan være AD/HD. Liker liksom ikke å ta opp slike temaer, da jeg er redd for at legen skal tro jeg er hypokonder som sitter og leser om slike ting på egenhånd... :tristbla: Legen var veldig ivrig i starten. Jeg ble sendt på MR og EEG, uten andre resultater enn at de har konstatert at jeg FAKTISK har en hjerne... :-D Men så ble det slutt. Har ikke hørt fra legen min angående videre utredning av problemet siden den gang, og siden jeg sprudler over av tiltakslyst så har det ikke blitt mer fra min side heller... :sur: Sliter med å gå til legen og legge fram om det kan være AD/HD, føler jeg maser på noe hun ikke klarer å konstatere! Er det noen som vet om klinikker eller leger i Oslo-området som er flinke på dette området, og hvor jeg kan henvende meg til å få hjelp med dette??? :sjenert:

Tok førøvrig testen... Resultat; 109. :klappe:

Jeg synes ikke du skal kvie deg for å ta det opp med fastlegen og fortelle henne dine bekymringer. Hun kan riktignok ikke sette en diagnose, men henviser deg til en psykolog som kan hjelpe deg videre. Kanskje du kan printe ut resultatene dine og ta dem med? Eller finne noen annen info, en liste over symptomer, du kan printe ut og krysse av på hva som stemmer med deg. Hun er nødt å ta deg seriøst uansett, så ikke vær redd for det.

Lykke til!

PS: Godt de fant at du hadde hjerne da! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :vinke:

Jeg har lurt på om jeg har AD/HD i snart 4 år. Har oppsøkt lege med mine symptomer, uten og nevne at jeg lurer på om det kan være AD/HD. Liker liksom ikke å ta opp slike temaer, da jeg er redd for at legen skal tro jeg er hypokonder som sitter og leser om slike ting på egenhånd... :tristbla: Legen var veldig ivrig i starten. Jeg ble sendt på MR og EEG, uten andre resultater enn at de har konstatert at jeg FAKTISK har en hjerne... :-D Men så ble det slutt. Har ikke hørt fra legen min angående videre utredning av problemet siden den gang, og siden jeg sprudler over av tiltakslyst så har det ikke blitt mer fra min side heller... :sur: Sliter med å gå til legen og legge fram om det kan være AD/HD, føler jeg maser på noe hun ikke klarer å konstatere! Er det noen som vet om klinikker eller leger i Oslo-området som er flinke på dette området, og hvor jeg kan henvende meg til å få hjelp med dette??? :sjenert:

Tok førøvrig testen... Resultat; 109. :klappe:

105 med Ritalin

Først ... Ritalin fjerner ikke AD/HD, men bedrer evne til konsentrasjon og oppmerksomhet og øker dermed evnen til mer målrettet og selektiv vedvarende aktivitet. Derfor vil slike tester, som til en viss grad er et mål for aktivitetsnivå, ikke gi vesentlig mindre utslag selv om personen bruker medisin. Man blir ikke mindre aktiv av Ritalin, men aktiviteten blir mer organisert. Vi kan kanskje si at hyperaktivitet er uorganisert aktivitet som organiseres ved hjelp av eks. Ritalin.

MR og EEG kan på ingen måte brukes som diagnostisk verktøy for å bestemme om en person har AD/HD eller ikke, men kan derimot avsløre andre sykdommer/skader som kan gi AD/HD symptomer. Mindre hjerneskader kan også gi AD/HD symptomer og derfor brukes i enkelte land Ritalin som medisinsk hjelp for mennesker med slike skader.

Diagnostisering blir gjort av de fleste sykehus med psykiatrisk poliklinikk. Henvendelsen må gå via fastlegen og legen må søke sykehuset om å foreta diagnostisering. Det er viktig at en god epikrise vedlegges slik at sykehuset ikke avslår søknaden på grunnlag av manglende forundersøkelser. Søk hjelp hos en likemann i ADHD Norge (tidligere ADHD-foreningen) - likemennene kjenner til systemet og hvilke veier man må gå for å få en diagnose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det mitt innlegg det reageres på her?

Hvis du sikter til innlegget over deg så siterer hun ADHDmann sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sikter til smådisputtene tidligere i tråden, og ja, det var nok ditt innlegg det ble diskutert rundt, Frysepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...