Gå til innhold

Har du ADD?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

32

Ja, jeg føler av og til at det er mange tanker samtidig i hodet mitt, men jeg føler at jeg har kontroll på de.

Ja, jeg har mange "prosjekter" jeg ikke fullfører .. men disse er hobbybaserte, og det spiller ikke så stor rolle om de fullføres eller ikke .. blir jeg lei, så blir jeg lei.

Og jeg rister på foten når jeg sitter, vet ikke hvorfor ...

Også andre småting ... men jeg er veldig sikker på at jeg ikke har ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 6

Ikke overraskende, men håper ikke andre med høyere poengsum lar seg diagnostisere av denne testen...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

110 selv på ritalin :ler: Tror neppe dere trenger uroe dere ;)

Har du prøvd Concerta? Synes 110 med Ritalin hørtes veldig mye ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll
Har du prøvd Concerta? Synes 110 med Ritalin hørtes veldig mye ut..

Tror det er fordi jeg har gått over fra vanlig til depot, må prøve det ut litt med dosestyrke og slikt. Ikke prøvd concerta nei, skal røve disse først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordi jeg har gått over fra vanlig til depot, må prøve det ut litt med dosestyrke og slikt. Ikke prøvd concerta nei, skal røve disse først.

Okei. Ikke meningen å blande meg altså, men det hørtes umiddelbart ut som om medisinen ikke funket pga scoren, til tross for at det er en nettest.

Endret av Lassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

72 og det kom ikke som et sjokk. ;) Er ikke utredet, men har fått et par såkalte a-ha-opplevelser i forbindelse med småfolk i slekta som ble utredet og fikk diagnose (add - ikke hyperaktiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk 48.

og kjenner meg veldig igjen i en del.

men tar det ikke så seriøst : ) har da klart meg bra til nå så! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

You scored a total of 49

You appear to suffer from mild attention and concentration difficulties according to your responses to this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, you may want to look into seeking further consultation with a trained mental health professional if you are experiencing any difficulties in daily functioning due to these difficulties or if you'd like a more in-depth answer.

Ble sjekket opp, ned og i mente for ADHD som barn og kom ut som "mer intelligent enn gjennomsnittet" og "langt fremme for min alder", så tipper jeg stoler litt mer på det ;) Likevel føler jeg meg av og til litt "ADHD", så hvem vet? ;)

Jeg tror alle har "litt ADHD" iblant :)

Noen sliter mer med det enn andre, beklageligvis.

Det er absolutt ikke noe å kimse av, men om man ikke plages av det, så tror jeg ikke man behøver å legge så mye i resultatet på en "quiz" :hallo:

Ville også hørt på det du ble fortalt som barn! Smarting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koffein

:ler: Haha:

You scored a total of 97 :sprettoy:

It is highly likely that you are presently suffering from adult attention deficit disorder, according to your responses on this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional immediately.

Så har jeg blitt annbefalt å få det sjekket før, men det ble det ikke noe av. Kanskje jeg børr tenke på å få det sjekket? Men meg om det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest provosert
You scored a total of 49

You appear to suffer from mild attention and concentration difficulties according to your responses to this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, you may want to look into seeking further consultation with a trained mental health professional if you are experiencing any difficulties in daily functioning due to these difficulties or if you'd like a more in-depth answer.

Ble sjekket opp, ned og i mente for ADHD som barn og kom ut som "mer intelligent enn gjennomsnittet" og "langt fremme for min alder", så tipper jeg stoler litt mer på det ;) Likevel føler jeg meg av og til litt "ADHD", så hvem vet? ;)

Sånne uttalelser blir jeg kvalm av! "Er over gjennomsnittet itelligent og derfor har jeg ikke ADD/ ADHD" Hvordan tror du det får oss med ADHD seg til å føle oss, og hva gjør det med vårt omdømme? Mindre intelligente? Da kan jeg fortelle deg at de fleste med ADD/ADHD er OVER gjennomsnittet intelligente. Dette er et handicap, ikke psykisk utviklingshemming!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert igjen
Vel, for å svare dere begge:

Det ble tatt intelligenstester av meg og man kom frem til at jeg var urolig i timene etc fordi jeg kjedet meg. Jeg skjønte alt vi jobbet med og ble raskt ferdig og da lagde jeg spillopper for å få tiden til å gå

På an igjen... Du har tydeligvis ikke skjønt det. De med ADHD kan også fint skjønne hva alt som de jobber med i skolen. Forskjellen er at barn med ADHD ikke KLARER å sitte stille. Det har ingenting med at de ikke forstår eller kjeder seg. De har en indre motor som aldri går på tomgang, men kjører i 120 km/t. uten bremser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Provosert ADHD'er

Det er jeg som er Provosert overfor.

Jeg blir så utrolig skuffa over mange av disse uttalelsene folk kommer med her. Er det virkelig så lite kunnskap der ute om dette emnet at folk tror at vi med ADHD er mindre intelligente? Altså psykisk utviklingshemmet? Er det så få som vet at dette er et handicap på lik linje med blindhet og døvhet?

Jeg har ADHD og fikk diagnosen mens jeg gikk på barneskolen. Fikk mye kjeft i timene fordi jeg ikke klarte å sitte stille og holde kjeft. Ble satt til tilleggstimer i matte med to som var mindre intelligente, og dette gjorde ikke akkurat sitt for å forbedre selvtilliten. Karakterene raste, jeg ble også mobbet fordi jeg var satt i t-timer med mindre intelligente. Gikk ut av grunskolen med dårlig selvfølelse og dårlige karakterer, med en tro på at jeg var idiot og ikke kunne noe som helst. Jeg fortrengte det faktum at jeg hadde ADHD. Ville ikke ha det, ville ikke tenke på det. Slik levde jeg i over ti år, og fornektet meg selv og den jeg var fordi jeg ikke ville bli oppfattet som mindre intelligent.

Jeg var godt voksen før jeg fant ut at i dagens samfunn må man ha utdanning for å kunne få seg en ok betalt jobb, og søkte meg derfor inn på ett års generell studiekompetanse. Det skremte vettet av meg å skulle sette seg på skolebenken igjen, men jeg hadde et barn å forsørge, så det var ingen vei utenom. Det ble et knalltøft år. Pga mine konsentrasjonsvansker satt jeg med lekser minst 3-4 timer hver eneste dag, også i helgene. Da jeg fikk min første A på en prøve tidlig på høsten trodde jeg at jeg skulle gråte av glede. Jeg var ikke mindre intelligent allikevel!!!! Noe jeg hadde gått rundt og trodd i nesten 20 år... Jeg fullførte studiet med glans og supre karakterer og hadde endelig fått den bekreftelsen jeg skulle ha fått for 20 år siden.

Så søkte jeg meg på høgskole og omsorgsfag. Der hadde vi en dag en forelesning i psykiatri, og om ADHD. Blodet forsvant fra hodet mitt... Han snakket om meg! det ble en tøff tid med masse selvransakelse og det dukket opp mange vonde minner fra fortiden som jeg hadde fortrengt. Bitterheten over at jeg aldri fikk noe som helst form for hjelp, utenom t-timer i matte, kom også til overfalten. jeg bestilte sporenstreks time hos fastlegen. Nå skulle jeg jammen få den hjelpa jeg aldri fikk. Jeg ble henvist til psykolog som ikke gjorde noe for meg. Klarte ikke å snakke om vonde minner fordi jeg fant ikke tonen med ham. Han henviste meg videre til psykiater, spesialist i ADHD. Allerede før jeg møtte ham hadde han bekreftet at jeg hadde ADHD. Bare ved å lese psykologens notater hadde han sett tydelige tegn og at det ikke var noen tvil.

Livet mitt har ikke vært enkelt, men jeg er ikke bitter lenger. Det var lite kunnskap om dette emnet da jeg vokste opp og ingen kan klandres. MEN det som provoserer meg at det er like lite kunnskap om dette nå til dags og tydeligvis! Ikke blandt fagpersonell, men blandt befolkningen. Jeg fatter bare ikke hvordan folk fortsatt kan tro at vi med ADHD er mindre intelligente! Så mye informasjon om ADHD som det ligger på nettet, og så mye det blir snakket om i media og ennå tror folk vi er dumme som brød!

Er det rart at mange folk med ADHD ikke tør å snakke åpent om sin lidelse?

SKJERP DERE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...