Gå til innhold

Bør man innføre en-bils-politilkk?


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det egoistisk at jeg ikke har tid? Hva vet noen om hva jeg bruker tiden min til? Dersom jeg minimerer tiden for å kunne tilbringe tid med min bestemor som forventer besøk flere ganger i uka, besøke fadderbarn, venninner og familie. Er det egoistisk? er det ikke viktig at jeg tar vare på menneskene rundt meg?

Fordi du sa nettopp selv at du ikke hadde tid fordi du prioriterte venner, husarbeid, shopping, trening og internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampyra
Fordi du sa nettopp selv at du ikke hadde tid fordi du prioriterte venner, husarbeid, shopping, trening og internett.

Ja, men venner OG familie er noen av de viktigste tingene i livet mitt. Og jeg antar at de synes også det er viktig av jeg bruker tid på dem. Ergo synes jeg ikke det er egoistisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du enten få nye interesser (hvis du er interessert i trening og shopping så kan du jo kjøpe slike magasiner?), eller du kan la være og ikke gjøre noen av delene. Det er uansett ikke et argument for ikke å kjøre kollektivt. ;)

Nei, ærlig talt, altså. Du mener da at man skal droppe venner slik at man kan kjøre tog i stedetfor bil. Det var da virkelig litt av et argument. For mange av oss unge barnløse har vennekretsen tatt en del av funksjonene som familien hadde da man bodde tett på foreldre og søsken og fikk barn tidlig. Mener du også at jeg da ikke bør få barn, fordi jeg da faktisk må kjøre bil til og fra jobb for i det hele tatt få sett barna mine våkne?

Mine største interesser er trening, korps og puslespill. Ingen av de er forenelige med togpendling. Eller - jeg kan jo alltids dra fram tubaen og øve på toget, men jeg tviler på at det blir så veldig populært blant de andre pasasjerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne aldri syklet eller gått til jobben pga veinettet. (motorvei)

Jeg kjenner ikke til en eneste motorvei som ikke har en annen (om enn noe lenger/omvei) vei der man kan sykle eller gå for å forflytte seg distansen... om man vil...

Det er vel heller spørsmål om tid og krefter og prioriteringer, dette som alt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle for øvrig gjerne syklet til jobb, men det er 3 mil hver vei. Ergo uaktuelt. Så sprek er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Jeg kjenner ikke til en eneste motorvei som ikke har en annen (om enn noe lenger/omvei) vei der man kan sykle eller gå for å forflytte seg distansen... om man vil...

Det er vel heller spørsmål om tid og krefter og prioriteringer, dette som alt annet ;)

Så du mener virkelig at man skal bruke 2-3 timer på å sykle til jobben hver morgen og ettermiddag for å ikke være egoistisk? :overrasket:

Nei ærlig talt, da finnes det tusen andre ting man bør gjøre først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Jeg synes det høres ut som et godt tiltak. Man lager seg et behov med to biler, på samme måte som man lager seg et behov når man har en mobil.

Jeg tror også at man lager seg behov. Jeg vokste opp med to biler, fordi foreldrene mine syns det var greit å ha. Likevel pleide min far å sykle til jobben, så det var egentlig helt meningsløst. Vi hadde helt fint klart oss med en bil, men det var så "kjekt å ha" to biler.

Jeg har ikke bil, og sykler eller går med mindre jeg skal veldig langt. Har fått mange kommentarer på det, men det er noe med at hvis man først begynner å gjøre det, så innstiller man seg på det. Hvis man sykler hver gang man skal noe, så gjør man det. Hvis man pleier å kjøre, så virker det helt uoverkommerlig å sykle eller busse.

I Oslo syns jeg at kollektivtilbudet virker mye bedre enn her jeg bor nå. Her er det nesten uaktuelt for meg å ta bussen, med mindre jeg skal langt av sted. Selv på moderate strekninger, tar det kortere tid å sykle. Bussene kommer aldri når de skal; de kan enten komme to minutter for tidlig eller 20 minutter for seint. Poenget med bussruter forsvinner helt, og man kan aldri vite når man kommer fram. I tillegg syns jeg det er alt for mange stopp på en del av rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Tabris; her syns jeg det blir litt feil å kritisere enkeltpersoner fordi de ikke ønsker å sykle 3 mil hver vei. Det er flott at folk sykler, men man kan ikke forvente at man gir opp all sin fritid heller. Her bør man rette fokus mot utbygging av kollektivtilbudet, sånn at det ikke er noe tid å spare på å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden på bussen trenger slett ikke å være bortkastet. Man kan f.eks lese en bok. Hvis man blir bilsyk av det - noe jeg i blant blir - så kan høre på lydbok. Man kan høre på musikk og koble av, man kan sove hvis man er trett slik at man slipper å hvile på sofaen, man kan planlegge dagen etc.

Jada, alt det der er sikkert greit nok hvis man bare har seg selv å tenke på. For veldig mange småbarnsforeldre derimot, meg selv inkludert, er bilen en av bitene som får puslespillet med barnehage, SFO og jobb til å gå opp ;)

Bilkjøring har fått en enorm miljøfokus, men det er jo andre ting man kan gjøre også, som det snakkes langt mindre om (hjelp, nå høres jeg virkelig ut som en FRP'er!). For eksempel forurenser vedfyringen i Oslo mer enn bilkjøringen her, hvis jeg ikke husker feil. Og det var akkurat en reportasje om hvor mye kuer (!) forurenser, så storfekjøtt kan man slutte med/kutte kraftig ned på.

Endelig kan man jo kjøpe seg en elbil eller en hybrydbil. Jeg har tenkt såvidt på sistnevnte, men jeg tror vi ser an teknologien i et par år til, i alle fall.

Endret av cand.intet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener virkelig at man skal bruke 2-3 timer på å sykle til jobben hver morgen og ettermiddag for å ikke være egoistisk? :overrasket:

Nei ærlig talt, da finnes det tusen andre ting man bør gjøre først!

Nei, som jeg har sagt, så er det gjerne ikke aktuelt å sykle 2-3 timer.

Og jeg mener ikke at du personlig nødvendigvis er en av de mange som kan det, men svært mange KAN faktisk det, om de vil. Mange kjører bil i 15-20 minutter, noe de fint somregel kan sykle på 30-45 minutter, avhengig av veinett og fysisk form (den bedrer seg jo etterhvert da) Og visp, så kar de spart inn den turen på treningssenteret i tillegg, og gjerne spart tid i forhold til å kjøre. Men, mange tenker ikke på dette som et reelt alternativ.

Mange syntes det var helt "uhørt" da jeg gikk til jobb. Det var for meg utenkelig å kjøre (ikke hadde jeg bil hele tiden heller) så mitt alternativ var bussen. 600 kroner i måneden og 20-25 minutter i kø på bussen, eller å bruke "et månedskort" på å kjøpe en regndress (trengte ny) og 30-35 minutter å gå... jeg var ikke i tvil. Det tok meg bare 15 minutter på sykkel, så lenge syklet jeg også, det var jo egentlig mer effektivt for meg enn å gå, men da min kjære begynte å jobbe i samme retning som meg, valgt vi å gå, så snakket vi sammen, planla middagen, ferien og løste små og store verdensproblemer på veien (egentlig gikk vi fordi han ikke hadde sykkel, og ikke hadde lyst til å skaffe seg en heller, og jeg hadde ikke noe problem med å gå)

Men som jeg allerede har sagt: Dette funket for oss fordi vi bodde såpass nært arbeidsstedet at det ikke tok oss mer enn en drøy halvtime å gå. Det funker ikke i dag, da vi bor mye lenger unna (Over en time i kø om man tar bil, men genialt nok bare 7 miutter med tog :) ) Jeg skjønner at det ikke funker for dem som arbeider langt unna hjemmet. Jeg bare poengterer at det er et alternativ for mange. Men at svært få av dem vil vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en-bils-politikk er en glimrende idé så lenge det er mulig å få dispensasjon for de som virkelig trenger to biler.

Vi har ikke bil. Ikke så mye av miljøhensyn, men derimot fordi vi trives med å sykle og gå. Det gjør dessuten at vi har en romsligere økonomi enn vi ellers ville hatt. Masse gratis mosjon får vi også.

I korte perioder har vi lånt bil, og det er veldig lettvint. Jeg trives allikevel bedre med en billøs tilværelse, da det fører til at vi bruker butikkene i nærmiljøet i stedet for å kjøre til horrible shoppingsentra som ligger i amerikansk-lignende områder.

Kollektivtilbudet i Norge synes jeg generelt sett er elendig. Jeg var i to middels store byer i Frankrike i fjor, og i begge disse byene hadde de en massiv satsning på moderne, stillegående trikker som kjørte i egne traséer og som hadde hyppige avganger og svært lave billettpriser. Jeg synes at en slik satsning også er på sin plass i de største norske byene. Toget burde også bygges ut mer og få mye hyppigere avganger. I mer grisgrendte strøk lønner det seg kanskje ikke like mye å bygge ut kollektivtransporten, verken økonomisk eller av miljøhensyn. Hvis det er slik at mange avganger ikke har passasjerer vil det heller innebære en belastning på miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har en bil, som samboeren min mest bruker, siden han har lengst vei til jobben. Uten bil hadde han ikke kunne hatt den jobben, pga dårlig utbygd kollektivtrafikk, så akkurat den bilen kan vi ikke klare oss uten.

Mine jobber er spredt, men selv om det går med en del tid til kollektivtrafikk, lønner det seg ikke å kjøre bil. Flere steder er det ganske håpløst å parkere, så det hadde både blitt dyrere og av og til tatt lengre tid. En dag i uka kommer samboeren min litt tidligere slik at jeg kan ta bilen til en jobb. Da sparer jeg tid, vi rekker å spise sammen og miljøet lider ikke mer enn om de jeg jobber oss skulle ha kjørt meg hjem etterpå. Mindre, siden samboers bil bruker 0,4 l liter, mens de har en diger bil med et mye større forbruk.

Min kjære var en overbevist bilkjører, men i helgene har vi begynt å ta tog og buss når vi drar på utflukter. Kjempekoselig, vi kan spille kort, prate sammen, tulle, spise og ha det fint sammen uten å bli stresset av trafikken på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det er eit godt poeng. Kollektivtilbudet børe vere sopass godt at ein knapt sparar noke tid på å ta bilen! Hadde eg brukt like lang tid i bilen som på bussen hadde eg like godt tatt bussen. Eg syns kollektivt er heilt greit, sjølv om bussen er overfylt og klam og

mange lukter svette og surt.

Og ideelt sett burde kollektivtilbudet vært så godt at man sparte tid ved å reise kollektivt i forhold til å kjøre bil. Det er det de har klart å oppnå i disse franske byene. Trikkene kjører i egne traséer slik at de slipper å stå i kø, og hver gang de nærmer seg et lyskryss blir det grønt. Man må kjøpe billett på fohånd (det står automater på alle holdeplassene), og det gjør at påstigningen går ganske kjapt. Trikkene kjører ikke etter rutetabeller, men på alle holdeplassene er det skilt som opplyser om hvor lenge det er til neste trikk (vanligvis et par minutter). Dette gjør at de kan tilpasse tilbudet etter hvor stor trafikk det er.

Resultatet av dette er at majoriteten av de som har muligheten lar bilen stå og tar trikken i stedet, da det er mye raskere og mer behagelig. Og så har man selvfølgelig fått en stor miljøgevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris; her syns jeg det blir litt feil å kritisere enkeltpersoner fordi de ikke ønsker å sykle 3 mil hver vei. Det er flott at folk sykler, men man kan ikke forvente at man gir opp all sin fritid heller. Her bør man rette fokus mot utbygging av kollektivtilbudet, sånn at det ikke er noe tid å spare på å kjøre.

Jeg har slett ikke kritisert noen fordi de ikke ønsker å sykle 3 mil hver vei - overhodet ikke. Det jeg kritiserer er at man ikke velger kollektivt fordi man "kjeder seg", mener det er "bortkastet tid" og at man da "ikke får tid til venner". For meg blir det overdrivinger og snakk om en veldig egoistisk tankegang.

Igjen så snakker jeg ikke om de som har barn som skal til barnehage, de som bor langt fra kollektive muligheter eller som hadde kommet hjem 19 i stedet for 15 hvis de hadde tatt buss. Jeg snakker om alle dem som faktisk kan ta buss, men som lar være av bekvemmlighetsgrunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Jeg har slett ikke kritisert noen fordi de ikke ønsker å sykle 3 mil hver vei - overhodet ikke. Det jeg kritiserer er at man ikke velger kollektivt fordi man "kjeder seg", mener det er "bortkastet tid" og at man da "ikke får tid til venner". For meg blir det overdrivinger og snakk om en veldig egoistisk tankegang.

Igjen så snakker jeg ikke om de som har barn som skal til barnehage, de som bor langt fra kollektive muligheter eller som hadde kommet hjem 19 i stedet for 15 hvis de hadde tatt buss. Jeg snakker om alle dem som faktisk kan ta buss, men som lar være av bekvemmlighetsgrunner.

Ok, da tror jeg vi er enige. Jeg syns også at man må tenke alternatuvt, og spørre seg selv om man har mulighet for å gjøre noen endringer på det man har tatt for gitt.

Jeg syns alle har et ansvar for å gjøre det de kan for miljøet. Men man kommer også til et punkt hvor det blir såpass vanskelig for enkeltmennesket, at jeg syns det offentlige har et større ansvar for å legge til rette slik at det blir lettere å være mijløvennlig.

Her jeg bor, må man gå ganske langt om man skal kaste papir i en papirbeholder. Jeg vet at resultatet blir at mange bare kaster papiret i søpla. Jeg syns man kan gå de ekstra minuttene for å kaste papiret, men samtidig så mener jeg at det er kommunen som svikter mest. Det er hårreisende egentlig, at de ikke legger forholdene bedre til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle har et ansvar for å gjøre det de kan for miljøet. Men man kommer også til et punkt hvor det blir såpass vanskelig for enkeltmennesket, at jeg syns det offentlige har et større ansvar for å legge til rette slik at det blir lettere å være mijløvennlig.

Helt enig. Det offentlige bør utvilsomt forbedre kollektivtilbudet mange steder i Norge. Men jeg synes terskelen for når det blir for vanskelig blir satt ganske så lavt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bodillen

Så morsomt å lese alle innspill her.

Jeg tror virkelig jeg skal begynne med meg selv i denne saken. Akkurat nå jobber jeg, og bilen er en nødvendighet i den jobben jeg har. Jeg bor og jobber i et område hvor kollektivtrafikken har blitt sterkt nedbygget i løpet av de siste 10 årene. Jeg beveger meg mellom A, B og C i løpet av en arbeidsdag, og har en type jobb som gjør det umulig å benytte kollektiv også hvis det hadde vært tilgjengelig.

Fra høsten skal jeg imidlertid ha ett års permisjon, og da har jeg innmari lyst til å selge nr 2-bilen! Mannen får ta bilen på jobb. Her vi bor nå er det gangavstand til både skole, post, frisør og butikk. Og skal vi ærend utenfor nærmiljøet får vi bare planlegge, rett og slett.

Noen som blir med???

Føler at jeg oppfører meg litt som en nypult teddybjørn nå, men...

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne blitt med, men vi solgte bilen vår for litt over et år siden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunden låter det både som en fin idé och som något som aldrig kommer gå...

Vi sålde vår bil för 6-7 veckor sedan och det går bra för oss. Vi bor där det är bra kollektivtrafik och vi har ändrat våra vanor lite. I stället för att storhandla handlar vi varje dag. Lite mjölk och grönsaker ena dagen. Frysta varor nästa dag. Lite billig pasta på väg hem från dagis. Lite frukt på torget. Och så vidare.

Maten blir lite dyrare (ca 400 kr på en månad) men det är ingenting mot kostnaden att ha en bil.

Visst hade det varit bekvämt men jag ser också att vi och våra barn vänjer oss/sig vid att ta bussen till butiken, gå och cykla till dagis.

I går tog vi en kvällspromenad efter middagen hela familjen och gick upp för backen bort till parkeringen där vi kan lämna kartonger, burkar, glas och tidningar. Lämnade sådant, gick sedan på butiken och pantade flaskor och köpte lite mjölk, müsli och grönsaker.

Skillnaden hemma är att det sällan är helt tomt i skåpen men heller aldrig så där fullpackat och överfullt som det kunde vara efter en storhandling.

Nu "fuskar" vi väl lite då eftersom jag åker motorcykel till jobbet på andra sidan stan. I vinter blir det tunnelbana och buss. 40-45 minuters resväg men med mp3-spelare och bok blir det "me-time".

Det är VI och VÅRA val. Alla bor vi och jobbar vi på olika ställen, olika tider och under olika förhållanden.

Dock tycker jag att Glow skrev lite klokt, särskilt det sista:

Eg syns at

- Kollektivtilbudet bør utbedrast

- Staten bør redusere avgitene på miljøvennlege bilar

- Folk blir litt meir bevisste, både for miljøet og si eiga helse sin del

Tänk om "vår granne" kunde tänka lite och i stället för att ta bilen 400 meter bort till videobutiken för att köpa lördagsgodis med 4 åringen hade gått eller cyklat?

Eller om "den andre grannen" hade tittat efter och upptäkt att bussen som går runt hörnan faktiskt går till Centrum X på under 15 minuter. Likvärdigt mer än vad bilfärd + parkering tar. Bussen går visserligen bara en gång i halvtimmen på helgerna men på vardagarna går den ca var 10:e minut.

Eller använde cykeln till träningen i stället för bilen (tar lika lång tid att cykla till gymmet som att åka bil dit pga omvägar).

Fiktiva personer men reella betänkligheter.

Jag menar att man måste inte göra sig av med bilen men kanske försöka ta den lite mer sällan. Kanske parkera den lite längre bort, eller i ett låst garage med manuell port (=krångligare att ta ut den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de sluppet ut metanol til bensinstasjonene kunne jeg vært med på å spare miljøet betraktelig, i mitt hus har vi 3 biler vi kunne justert til å gå på det. Har for lite kunnskap om den siste om det funker på den :forvirret:

men for meg blir det ikke aktuelt å selge noen av dem.

og jeg kan dessverre ikke ta buss eller sykle til skole og jobb. men det hadde hjulpet hadde jeg fått den papirposen, til papir innsamling som jeg har bedt om, nå må jeg kaste det i vanlig søppel!

Så syns jeg at vi kunne hatt matavfall, som de har mange andre steder i landet, for det er jo ikke alle (inkl meg selv) som har mulighet til å lage kompost haug

Endret av Amalie_85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...