Gå til innhold

Bør man innføre en-bils-politilkk?


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

I Kina har de ett-barns-politikk. Hva med å innføre en-bils-politikk? Vi har to biler, men jeg er ganske sikker på at vi kan greie oss fint med en. Klart det vil by på utfordringer av og til, men ikke oftere enn at det ville være til å leve med. Skal man gjøre noe for miljøet må man jo i hvert fall begynne hos seg selv!

Jeg innser at noe sånt ville vært vanskelig for folk som bor på steder der avstandene er lange og kollektivtrafikken er nærmest fraværende, så det måtte vært mulig å få dispensasjoner.

En annen forutsetning ville være at kollektivtrafikken ble utbygget.

Hva mener andre her? Kan folk flest greie seg med en bil? Bør vi kanskje rett og slett tvinges til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som et godt tiltak. Man lager seg et behov med to biler, på samme måte som man lager seg et behov når man har en mobil. Menneskeheten har klart seg kjempeflott uten bil i flere tusen år, så jeg tror nok de fleste skulle overleve med èn bil.

Ellers er jeg enig i dispensasjoner og kraftig utbygging av det kollektive.

Jeg liker egentlig ikke forbud, men jeg ser at noen ganger kan det faktisk være nødvendig. F.eks så ser jeg mange færre røykere i gatene nå enn jeg gjorde før (og jeg tar buss - med venting og busskifte - flere ganger i uken). Før sto det mange flere og røykte mens de ventet på bussen, evt. bare satt på en benk og røykte. Nå legger jeg merke til de få som gjør det, nettopp fordi det er så få.

Så selv om jeg egentlig er i mot forbud, så ser jeg som sagt at det kan være nødvendig - og jeg ser på miljøet som viktigere enn alt annet, for uten et godt miljø har vi ikke noe sted å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bil, og klarer oss fint med det. Men det er takket være at samboeren min jobber kun få kilometer unna hjemmet. Dersom han hadde hatt bortimot like lang reisevei som meg (3 mil) hadde behovet for to biler straks vært der, selv om vi bor i Oslo kommune. Jeg kjører bil til jobb av én grunn - jeg har mer enn halvert jobbreisetiden i forhold til å ta t-bane og tog. Dessuten er ikke NSB til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bil, og klarer oss fint med det. Men det er takket være at samboeren min jobber kun få kilometer unna hjemmet. Dersom han hadde hatt bortimot like lang reisevei som meg (3 mil) hadde behovet for to biler straks vært der, selv om vi bor i Oslo kommune. Jeg kjører bil til jobb av én grunn - jeg har mer enn halvert jobbreisetiden i forhold til å ta t-bane og tog. Dessuten er ikke NSB til å stole på.

Jobb og skole ligger ca. 2,5 mil fra der jeg bor, og jeg har jobbet flere år på steder som ligger 3 mil fra meg. Har ikke hatt noen problem med å ta buss ut dit.

Men, klart, hvis det ikke er kollektivt tilbud til der man jobber, så nytter det ikke hvor mye man vil. Bortsett fra det, så synes jeg ikke en time med kollektivtrafikk hver vei gjør at man har behov for en ekstra bil. Det kan gjøre at man har lyst på ekstra bil, men et behov mener jeg ikke at det er.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb og skole ligger ca. 2,5 mil fra der jeg bor, og jeg har jobbet flere år på steder som ligger 3 mil fra meg. Har ikke hatt noen problem med å ta buss ut dit.

Men, klart, hvis det ikke er kollektivt tilbud til der man jobber, så nytter det ikke hvor mye man vil. Bortsett fra det, så synes jeg ikke en time med kollektivtrafikk hver vei gjør at man har behov for en ekstra bil. Det kan gjøre at man har lyst på ekstra bil, men et behov mener jeg ikke at det er.

Spørs hvor mye tid man gidder å bruke på jobb. En time reisevei hver dag vs nesten tre timer utgjør mye tid jeg foretrekker å kunne bruke på noe annet. Så jo - jeg vil faktisk si at det er et behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye tid man gidder å bruke på jobb. En time reisevei hver dag vs nesten tre timer utgjør mye tid jeg foretrekker å kunne bruke på noe annet. Så jo - jeg vil faktisk si at det er et behov.

Det er nettopp her jeg mener vi i Norge har blitt for bortskjemte, og setter våre krav til alt skal være raskt og effektivt foran miljøet og andre mennesker. Vi lever ikke på en liten øy - alt vi gjør får konsekvenser for både andre mennesker og kloden vi lever på. Det er ikke bare våre daglige vaner som må endres, det er først og fremst våre holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp her jeg mener vi i Norge har blitt for bortskjemte, og setter våre krav til alt skal være raskt og effektivt foran miljøet og andre mennesker. Vi lever ikke på en liten øy - alt vi gjør får konsekvenser for både andre mennesker og kloden vi lever på. Det er ikke bare våre daglige vaner som må endres, det er først og fremst våre holdninger.

For all del - jeg hadde fint fortsatt å kjøre kollektivt dersom NSB fungerte på en tilfredsstillende måte. Men når de innstiller tog i hytt og pine, og alt er veldig forsinket ofte, så kan jeg faktisk ikke gjøre det. For da jeg brukte bane og tog, gikk det med 11 timer dagen på jobb inkl. reisetid de dagene jeg ikke jobbet overtid og alt var i rute. Og jeg har også noen interesser utenom jobb og hus jeg gjerne vil kunne drive med - bl.a. endel trening. Hadde jeg hatt barn hadde en så lang arbeidsdag vært helt uaktuelt, da jeg ikke ville kunnet fulgt opp barna mine på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosatt i Bergen har vi bare en bil, og klarte oss utemerket godt før vi fikk den også...

Nå har jeg blitt NSB-reisende også til daglig, og det funker utmerket.

Vi har uansett ikke bruk for to biler, da det bare er jeg som har førerkort. Men det hadde kanskje vært greit med to førerkort...

(men ja, bussene var til tider et lite mareritt, så vi valgte etterhvert å droppe bussen, og gikk i en halvtime hver vei i stedet. Men, det fungerte jo bare fordi vi bodde en halvtimes gange fra jobb da, å gå i 3-4 timre funker jo gjerne ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Jeg synes tiltaket hadde vært bra i storbyene! Men da må kollektivtilbudet bedres betraktelig! Selv om jeg bor i Oslo halverer jeg reisen ved å benytte bil. Nå bor jeg utenfor bomringen, men i fjor bodde jeg innenfor, og selv om arbeidsplassen også lå innenfor så brukte jeg faktisk en time til jobb med kollektivt (som jeg gjør nå og), mot 15-20 min med bil. så faktisk bruker jeg 1/3 av tiden med bil.

Joda, jeg er nok bortskjemt. Men så lenge ikke tilbudet bedres kommer jeg ikke til å bytte bilen mot bussen. Kanskje dersom bensinprisene økes drastisk og bussbilletten holder seg der den er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke klart oss med en bil. Reisetiden hjem for meg ville tatt nesten 3 timer (bytte av buss som akkurat ikke passer sammen) og det tar bare 30 min med bil. og med sambo er det akkurat det samme med han når han skal på jobb. Bare at han har 1 1/2 time reise tid visst han ikke skulle kjørt! Og han bruker kanskje 20 min å kjøre. Og så må vi bare ha de to ekstra bilene våre :sjenert: det er jo hobby så visst noen hadde kommet å tatt dem vekk fra oss tror jeg at jeg hadde gått inn i en depresjon. (jeg må ha en hobby for å ikke gå på veggene) :sjenert:

Så jeg er imot å rasjonere til 1 bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden på bussen trenger slett ikke å være bortkastet. Man kan f.eks lese en bok. Hvis man blir bilsyk av det - noe jeg i blant blir - så kan høre på lydbok. Man kan høre på musikk og koble av, man kan sove hvis man er trett slik at man slipper å hvile på sofaen, man kan planlegge dagen etc. Alt blir hva man gjør det til. Igjen så mener jeg at det er holdningene som trenger å endres noe som nesten er viktigere enn å endre kollektivtilbudet (selv om det selvsagt også bør prioriteres meget høyt).

Vi er at de rikeste landene i verden, og vårt forbruk - både av olje og gass - og produkter er ekstremt høyt. Vi må endre vår livsstil, og vi må være klar over at vi vil merke det. Det blir feil å tro at regjeringen kan "ordne dette" uten at vi skal merke det.

Flykvotering blir feil, høye bensinpriser blir feil, bilkvotering blir feil - vi vil at miljøet skal ordne seg, men det skal ordne seg selv, og det skal i hvertfall ikke gå ut over oss. Det er en holdning jeg mener det er veldig viktig å endre på.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
Tiden på bussen trenger slett ikke å være bortkastet. Man kan f.eks lese en bok. Hvis man blir bilsyk av det - noe jeg i blant blir - så kan høre på lydbok. Man kan høre på musikk og koble av, man kan sove hvis man er trett slik at man slipper å hvile på sofaen, man kan planlegge dagen etc. Alt blir hva man gjør det til. Igjen så mener jeg at det er holdningene som trenger å endres noe som nesten er viktigere enn å endre kollektivtilbudet (selv om det selvsagt også bør prioriteres meget høyt).

Men det er ting jeg vanligvis ikke gjør likevel (bortsett fra å sove litt på soffan, men jeg får ikke sove på buss/tog). Jeg bruker fritiden min på venner, husarbeid, trening, shopping og internett. Ingen av disse tingene er spesielt forenelige med kollektivtrafikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ting jeg vanligvis ikke gjør likevel (bortsett fra å sove litt på soffan, men jeg får ikke sove på buss/tog). Jeg bruker fritiden min på venner, husarbeid, trening, shopping og internett. Ingen av disse tingene er spesielt forenelige med kollektivtrafikk ;)

Da kan du enten få nye interesser (hvis du er interessert i trening og shopping så kan du jo kjøpe slike magasiner?), eller du kan la være og ikke gjøre noen av delene. Det er uansett ikke et argument for ikke å kjøre kollektivt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampyra
Da kan du enten få nye interesser (hvis du er interessert i trening og shopping så kan du jo kjøpe slike magasiner?), eller du kan la være og ikke gjøre noen av delene. Det er uansett ikke et argument for ikke å kjøre kollektivt. ;)

Hvorfor mener du at det ikke er et argument? Så klart det er det! Jeg har ikke mer tid enn at jeg klarer å bruke den opp på andre ting. Ergo: jeg mener at det tiden det tar ekstra er mer enn nok grunn til å ikke benytte meg av kollektiv.

Dersom jeg kunne spart tid ville det vært aktuelt.

Blader leser jeg lite av, bortsett fra når jeg er på ferie ;) Dessuten koster det masse penger å kjøpe dem, og det ønsker jeg ikke å prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, men da må kollektivtilbudet bli kraftig utbedret. Vi pendler/har pendlet begge to, 5-6 mil hver vei, og begynner til helt forskjellige tider, og det går ikke med en bil eller kollektivt.

Da vi bodde i Oslo brukte jeg t-banen selv om jeg da brukte 45 min istedet for 10-15 min som jeg ville gjort med bil.

Jeg har også pendlet -med tog og bane-de første årene jeg jobbet; da brukte jeg 2,5 TIMER hver vei! Kunne brukt 40 min med bil...

Nå bor vi på landet og her "må" man ha bil. Skulle gjerne reist kollektivt om det var billigere og bedre/gikk oftere.

Vedder jo på at om dette skulle blitt en realitet hadde "en-bils politikken" blitt satt i verk _lenge_ før de hadde klart å få til en tilfredsstillende kollektivtilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Det er alltid folk som ikke kan ta kollektivt - de har barn som skal i barnehage først, de reiser mye i møter osv. på selve jobben, det vil ta flere timer bare en vei, det går ikke buss osv.

Men det er mange som faktisk kan ta buss (evt. tog og t-bane). Da spesielt de som bor i og rundt storbyer. Jeg bor selv 3 mil fra Stavanger, og det går buss fra mitt hjemsted hver halvtime. Det er ingen problem i det hele tatt.

At noen faktisk mener det er helt ok å ikke ta kollektivt fordi det er "bortkastet tid" vitner litt om egoismen som råder i samfunnet vårt i dag. At man faktisk, helt oppriktig, mener at det er helt i orden og fortsette forurensingen av kloden når tilstanden er slik den er i dag, fordi man vil "kjede seg" eller finner det "bortkastet tid" ombord en buss. Jeg finner det både skremmende og fascinerende, men håper egentlig en slik holdning er i mindretall.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og mange kan faktisk gå eller sykle også (særlig argument for de som snakker om trening...)

Det som tar en time med bil er nok ofte for langt til å gå, men en som bruker 15-20 minutter i bil kan normalt sett gjerne sykle denne distansen. (regndress, og et tørt skifte med klær i en ryggsekk eller oppbevart på jobb. Og en god vaskeklut i sekken, dersom jobben ikke har muligehten for en kjapp dusj, slik mange har. Sykle rolig til jobb, og heller ta seg litt mer ut på vei hjem da)

Det er somregel snakk om prioriteringer. Og vi er bortskjemte, og prioriterer derfor fritiden vår over miljøet.

Selvsagt, noen trenger faktisk bilen sin. Men mange flere "trenger" den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

I utgangspuntet et bra forslag, men jeg må le litt med tanke på hvordan min/vår hverdag da hadde blitt...

En bil.

Den måtte mannen hatt, siden bringig/henting i barnehagen passer best med hans arbeidstider (barnehagen ligger ca 1 mil herifra - i motsatt retning av hvor jeg jobber) :forvirret:

Jeg måtte reist med buss.

Første buss som kommer dit hvor jeg jobber er 08.25. (så vi får da håpe at jeg ikke hadde hatt tidlig-vaktene i barnehagen) :ler:

Dersom jeg er ferdig på jobb etter kl 15, så går første buss i retning hjem kl 18. Er da hjemme kl 19.

Altså hadde jeg ikke sett barna mange minuttene hver dag.

(Men dette hadde jo ikke latt seg gjøre heller, så det er jo bare en tanke)

Jeg tviler på at kollektivtrafikken blir utbedret så mye i HELE NORGE at det lar seg gjøre å ha bare en bil.

Men tanken er god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner egentlig at folk velger bil når det tar mye lengre tid (dvs dobbelt, tredobbelt eller mer) å velge kollektivt. Det har selvsagt sammenheng med at man ikke føler et så stort personlig ansvar at man SELV skal velge mjølkerutebuss så lenge det går strak motorvei til og fra arbeidsplassen, som "alle de andre" kjører på. Det er vel ikke så rart?

Jeg har selv ikke førerkort, så for meg er ikke den problemstillingen interessant - og da gjør det meg ikke så mye om bussen bruker lang tid. Den er eneste framkomstmiddel uansett. Om det var restriksjoner på bilkjøring eller antall biler, er jeg ganske sikker på at folks holdninger og tanker rundt det å "kaste bort tid" på buss eller tog ville endret seg av samme grunn. Men pr i dag skjønner jeg at den enkelte tenker som i første avsnitt. Det er vel derfor slike begrensninger må komme "ovenfra", det skjer nok ikke helt av seg selv at flertallet setter fra seg bilen for å få lengre reisevei.

Dessuten måtte kollektivtilbudet forbedres, kanskje ikke så mye inne i byene (annet enn flere direkteruter på kryss og tvers i byen så man slapp å bytte så mye, men det er et luksusproblem faktisk), men i tilliggende områder og andre tettbygde strøk. Jeg bor selv i en nabokommune til en norsk "storby" ( mindre enn tre mil utenfor), og selv om det er veldig god bussforbindelse fra kommunesentrum og inn til byen, er tilbudet ellers innad i kommunen til å le av, med én og to bussavganger daglig. Fordi det er en stor kommune i utstrekning blir det slik at bare de som bor i bygdesentrumet kan basere seg på buss, de som bor 6-7 km unna, kjører bil. Kombinert med bratte, smale og ofte glatte veier er det også få som tør basere seg på sykkel.

Så; jeg støtter i grunn lovbestemt restriksjon av bilbruk, så lenge det samtidig blir bygd ut ok kollektivtilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

jeg kunne aldri syklet eller gått til jobben pga veinettet. (motorvei)

Hvorfor er det egoistisk at jeg ikke har tid? Hva vet noen om hva jeg bruker tiden min til? Dersom jeg minimerer tiden for å kunne tilbringe tid med min bestemor som forventer besøk flere ganger i uka, besøke fadderbarn, venninner og familie. Er det egoistisk? er det ikke viktig at jeg tar vare på menneskene rundt meg?

(setter det litt på spissen)

At jeg har bil gir meg faktisk muligheten til å kunne resirkulere mer ettersom jeg kan kjøre til de grønne boksene som står altfor få steder :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...