Gå til innhold

vi trenger flere feminister!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lott@

Jeg har allerede lagt mine synspunkter om feminisme i denne tråden - og i andre tråder tidligere. Temaet er fra min side utdebattert :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg har allerede lagt mine synspunkter om feminisme i denne tråden -

du mener dette; (?)

Jeg grøsser på ryggen av folk som er feminister på sin hals.

Jeg mener at kvinner skal være kvinner og menn skal være MENN :enig:

Ok.. er det noen ute der som har MENINGER om feminisme-kritikken her på KG og mangelen på feminisme blant dagens kvinner osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminismedebatten er interessant og bør være aktuell hele tiden. Kvinner som blir flaue av feminister, tror jeg ikke har skjønt hva det dreier seg om. Det handler ikke om at man skal bli lik mannen, men få de samme rettigheten som mannen har. I dagens Norge har vi kvinner det bra, men vi har ikke oppnådd likestilling bla når det gjelder å få lønn for den samme jobben som menn gjør.

Jeg mener alle kvinner bør være feminister. Jeg fikk hakeslepp da Celine Midelfarth på Skavland en gang sa at hun ikke var feminist fordi hun aldri hadde opplevd diskriminering. Vel, dette sier mer om CM, enn om samfunnet. Ja, vi har det bedre enn mange andre kvinner rundt om i verden, men i SOLIDARITET til andre kvinner rundt om i verden, så bør vi kjempe for kvinnesaker.

Dette handler om solidaritet og rettigheter, hvis noen skulle være i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er så kjempebra Care!

Jeg har litt "ekstar oppgira" feminisme tanker for tida..

Var nettop to uker i Egypt.. og der opplevde jeg mer diskriminering pr time enn jeg har gjort hittill i mitt liv i Norge.. (ca, da)

Men likevel kan vi jo ikke sette oss ned å være fornøyd med situasjonen her når vi ser hvor mye som fortsatt henger igjen..

Her i langdet har vi kommet langt når det gjelder formelle rettigheter osv, men det er myyye som mangler når det gjelder holdninger osv

holdninger til barn, til arbeid, til måter å opptre i samfunnet på osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

fortsetter her, jeg..

jeg tror også at vi hjelper kvinner i land som er virkelig diskriminert (bla gjennom lovverk osv) beder med å fortsette framover her i Norge også..

dersom vi gir oss nå og sier at vi har oppnådd "nok" så aksepterer vi jo på en måte at det er greit at kvinner ikke har like store muligheter i samfunnet (mht kariære osv)

så hvorfor skal da kvinner i andre land ikke akseptere sin posisjon.. når vi her til og med aksepterer å være "under" ?

nei.. vi har kommet langt.. vi kan ikke gi oss like før mål.. hva ville da skje med moralen til de lengere bak i løypa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig. Vi har mye å jobbe med både her i Norge meg også ute i verden der kvinner, hver dag blir undertrykt.

Vi kan jo ta et eksempel her hjemme. Såkalte "kvinneyrker", og hvor dårlig de blir betalte bare fordi det er et yrke som kvinner orienterer seg mot. Men dette er jo egentlig en bagatell i motsetning til Russland og tyrkia, der de voldtar og misbruker kvinner i fengsel.

Undertrykking og mishandling av kvinner står i sterk sammenheng med de landene der kvinner har få rettigheter og staten har sterk kontroll. Derfor må man være med på å påvirke holdninger og vise solidaritet med disse kvinnene. Svake grupper er de som er mest utsatt for dette.

Men vi må aldri sette oss på rompa her hjemme heller, jeg vil tro at det er endel kvinner som enda ikke har fått noen rettigheter og da tenker jeg på de som kommer fra en undertrykkende kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Ja jeg har hjerne, jeg er feminist og spiser ikke mark! Jeg mener ikke at kvinner og menn skal være helt like. Den argumentasjonen der Lott@ er typisk for den norske debatten (er ikke rart Marklund blir oppgitt). Et helt håpløst argument. Vi ønsker ikke å bli menn, vi vil ha like muligheter. Jeg er ikke flau over å være feminist, det er større grunn til å være flau over å ikke være feminist.

Leste i helgen at lønnsforskjellen mellom kvinner og menn hadde økt de siste årene. Kvinnerepresentasjonen blant toppene i næringslivet blir ikke større. Ser man ut over Norges grenser, så ser man et stort behov for solidaritet med kvinner som blir undertrykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er for at kvinner skal ha samme mulighetene som menn, og lik betaling for likt arbeid!!!

MEN jeg synes det går langt over streken når de forandrer skrivebøkene fordi de er diskriminerende, slik at Ola blir sykepleier og Lise blir skipsreder.

og jeg synes det går VEEEL langt når det diskuteres om kvinnen skal gi HALVE barselpermisjonen til mannen fordi det skal være likestilling.

vi må ikke glemme at det ER forskjell på mann og kvinne fra NATURENS side. jeg har fått mye kritikk fordi jeg vil velge å være hjemmeværende med barn og stelle for mannen. det synes jeg er trist.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mere opptatt av likestilling, jeg!

Ser ingen kvinner som skriker opp om at vi også skal ha førstegangstjeneste. Er likestilling bare viktig når det gjelderpositive ting (som lønn), eller?

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops:

Er lærerstudent..og reagerer kraftig på hvorfor det er, selv for lynende inteligente jenter, så viktig å spille ut bimbo faktoren i klasserommet. De ser jo nesten beskjemmet ut når de svarer riktig på et spørsmål der de sitter barmavet og 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[email protected] greier ikke helt å dy meg...

Det er jo greit nok at du, og sikkert en haug med andre, ikke er hva du kaller en feminist "på sin hals". Ikke ukjent argumentasjon det der. Men får jeg stille deg ett spørsmål? Hva, synes du, skiller en feminist fra en "bare-sånn-passe-feminist" eller for den saks skyld det du (kanskje) definerer som en ekte kvinne? Ble nysgjerrig på dette.

(håper veldig at det ikke kommer et svar som dreier seg om ubarberte legger, flate sko og sånt noe)

Kvinne skal være kvinne, og mann skal være mann, sier du. Mener du å si at en feminist er mindre kvinnelig enn en som velger å kalle seg en ikke-feminist?

By the way...småvittig avatar du har. Klassisk samleie-posisjon det der... Skikkelig kvinnelig, med mannen på topp.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med Lott@ her altså! det mange av de mer ekstreme feministene glemmer, er at det fra naturens side er forskjell på mann og kvinne. hjernene er forskjellige. har noen lest "hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart"? den anbefaler jeg dere alle på det sterkeste!!!! den tar for seg kvinner og menns gener fra urtiden.

vi ER forskjellige, ikke glem det!

nå mener jeg ikke at kvinner skal ha mindre rettigheter enn menn, det skal være like muligheter. men vi må ikke prøve å smelte sammen kvinnen og mannen til ett kjønn, slik mange nå prøver å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grøsser på ryggen av folk som er feminister på sin hals.

Jeg mener at kvinner skal være kvinner og menn skal være MENN :enig:

Takk Lott@. Ikke bare jeg som begynner å bli lei av alt styret rundt dette da... Syns det er litt overdrevent til tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gotthard

vil først si at jeg er for likestilling på alle områder , men feilen mange gjør er at de blir for ekstreme.

i 2001 var det ei som prøvde og forandre snømannen våres , det var så diskrimenerene at det het snø mann og ikke snøpersjon!!!!!!!!!

da begynner liksom hele greia og bli laterlig synes nå jeg....

og slikt ødelegger synet på likestilling og det de sloss for , noe som hovedsakeli er en god sak (det de sloss for altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som skidrow her sier,for ekstremt mange ganger. bla har likestillingsombudet endel hårreiseisende ideer, som feks å dele opp barselpermisjonen 50/50 til mannen og kvinnen, de ville ta bort mannen på "overgangs-skiltet" på veiene fordi det var en mann.... :roll:

og de har brukt tusenvis på tusenvis av kroner på å forandre på skolebøker fordi det står at Kari er sykepleier og Ola er skipsreder, og de har forandret dem til motsatt. herregud sier jeg bare. er det virkelig noen her som er enig i disse fremgangsmåtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at mange har problemer med å svelge det litt overdrevne feministbegrepet. Mange ihuga "feminister" tenderer mer mot mannehat, eller utvisking av de naturlige forskjellene mellom de to kjønnene enn hva jeg finner sunt og naturlig.

Vi er fra naturens side noe ulikt utstyrt, både hva gjelder fysikk og grunnleggende personlige egenskaper. Dette betyr ikke dermed at det ene er noe mer verdt enn det andre. (Eller for den saks skyld at vi ikke kan gjøre den samme jobben for samme lønn, eller at enkelte kvinner kan utføre typiske manneting på en like god måte, og vise verca...)

Kanskje er det på sin plass at vi som brenner for like muligheter og rettigheter mellom kjønnene døper oss om til humanister? :o

Ani :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal alle kvinner være ærlig opptatt av den urettferdigheten som fortsatt finnes og som sikkert vi menn ikke ser så lett. Man skal selvfølgelig ikke godta å måtte ta en omvei, uansett situasjon, bare fordi man ikke ble født med en liten egosentrisk kjøttpølse mellom bena.

Men det jeg merker meg hos noen av de mer "lidenskaplige kvinnesoldatene," er en ganske skuffende generalisering an hva det vil si å være mann.

Jeg skal ikke si mye her inne eller der ute, før jeg merker en godt innarbeidet forsvarsposisjon som går til angrep med at alle menn er like og at vi er smådumme, småkåte, lite reflekterte og helt uten smak og er generelt sett ganske ekle.

Grunnen til at feministbegrepet er lite i vinden i Norge, tror jeg er fordi forkjemperne er så forbanna at selv andre jenter skygger unna og overhode ikke kjenner seg igjen. Og deretter blir da forkjemperne enda mer forbanna og så har vi da den onde sirkelen som har vart her siden.. tja- 79?

Kunne gjerne tanke meg flere kvinnelige ledere, jeg. Og kanske spesielt flere kvinnelige grundere. De er som regel gode.

Men det hjelper liksom ikke å kjefte dem frem og i tilegg på samme tid, bruke alle muligheter til å stadfeste hvor håpløse og falske alle menn egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pinocchio. Synes det av og til virker som enkelte ikke er ute etter likestilling, men at kvinnen skal erstatte mannen som det sterke kjønn. Det er mange forskjeller på menn og kvinner, forskjeller som skal være der. Men vi er også like når det kommer til selvstendighet, intelligens og omsorg for medmennesker. De fleste mennene mennene jeg kjenner er herlige og fornuftige mennesker, og jeg har flere guttevenner enn jentevenner:) Kjempeglad i guttene mine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er for likestilling, lik lønn for likt arbeid og alt det der...Men jeg er ikke og kaller meg ikke feminist av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...