Gå til innhold

Endelig er det vår tur


Wit

Anbefalte innlegg

Må kanskje oppdatere her før jeg skifter uke igjen ja. Dette er uke 30 på barnimagen.com:

I dag er det tirsdag 26. august. Du går nå i 30. svangerskapsuke og har 72 dager (10 uker) til termin torsdag 6. november 2003.

UKE 30: Hjertet til barnet slår mellom 120 og 160 slag i minuttet

Babyen er nå ca 37 cm lang og veier rundt 1300 gram.

Lungene er ferdige og barnet ligger og trener pustemusklene ved å trekke vann ned i lungene for å fylle dem. Når babyen fødes klemmes dette vannet ut av lungene ved at brystet presses ned gjennom bekkenet slik at vannet skvises ut av babyen- ganske fantastisk innrettet!

Hjerterytmen til babyen ligger nå normalt mellom 120 og 160 slag pr minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når skal dere flytte? Gøy med nytt hus, vi har akkurat flyttet. Litt kaos hjemme, men det blir bra.

Ønsker deg fortsatt lykke til med magen, jeg håper på blå streker i slutten av september.

Kryss alt du har og send meg noen blå vibber!

Ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen snart mor til to?. Jeg har skrevet et lite svar til deg i dagboken din :D

Her kommer siste oppdatering fra barnimagen.com:

I dag er det fredag 29. august. Du går nå i 31. svangerskapsuke og har 69 dager (10 uker) til termin torsdag 6. november 2003.

UKE 31: Nå er du jamen flott!

Babyen er nå 38,5 centimeter lang og veier 1400 gram. Du vil kanskje merke ubehag dersom du blir liggende flatt på ryggen. Dette heter venacava syndromet. Det er rett og slett at livmoren nå begynner å bli så stor at den kan klemme av for hovedpulsårens tilbakeføring av blod slik at du blir svimmel og faktisk kan besvime.

Hvis du skal ligge på ryggen så pass på å ha en pute under den ene siden av ryggen slik at du tipper akkurat litt over på siden.

Hvis du er sliten og hoven i bena kan det være godt å kjøpe en litt god fotkrem og massere føttene litt og ligge og slappe av etterpå med bena litt høyere enn resten av kroppen.

Foreløpig er ikke magen den store hindringen og du føler deg ganske vel og flott og det er du!

Tiden er inne for å tenke på hvor du skal føde, om det er på det nærmeste fødestedet eller om du må flyttes til nærmeste store sykehus dersom du bor på en liten plass i Norge hvor det er lang vei til ekspertene.

Ellers er formen litt opp og ned. Blir utrolig fort sliten, og magen føles stinn så snart har jeg har spist en peanøtt... :-? Bekkenløsningen gjør fortsatt vondt, og jeg har litt høyt blodtrykk. Glykosebelastningsprøven var også rett over norm, så jeg skal være litt forsiktig med kosten. Men det var ikke noe krise mente legen min..

Klem fra Wit 30+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Ellers er formen litt opp og ned. Blir utrolig fort sliten, og magen føles stinn så snart har jeg har spist en peanøtt...

Kjenner til den ja... :-?

Orker nesten ikke mat for tiden...

Men med min kroppsvekt: er det jo bare en fordel... :wink:

Men du: nå er vi ferdig med 75% av svangerskapet...:hoppe::hoppe::hoppe:

Kan hoppe på skjermen, men ikke i levende live... :ler:

Ha en strålende helg...

Ikkesmittsomcyberklem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei min erfarne dagbokskrivernabo! Takk for hilsen i min nyoppstartede dagbok! Nå har jeg lest meg gjennom dine to første trimester, og det skal bli spennende å følge deg i gjennom innspurten i svangerskapet kombinert med innflyttingen i nytt hus! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener Maya og Veronal :D Alltid koselig å se at noen har giddet å skrive noen ord da... Føler meg ikke så ensom i den store vide cyber verdenen da :D

Denne helgen har magen vært et lite h**** Tror jeg spiste noe magen ikke likte på fredag, og som sagt har jeg jo ikke så mye plass lenger. Ihvertfall var magen vond som bare det på lørdag (ikke farlig vond altså...) og så måtte jeg bare krype til korset og spise det jeg overhodet ikke liker.... SVISKER!!!! :oops: Er nesten det verste jeg vet, men det hjalp faktisk, så idag føler jeg meg mye bedre, og Ida sparker som bare det..... Tror hun også syntes det bråkte fælt inni der en stund :hoho:

Nå har vi en uke igjen av ferien... Skal pakke en del. Er jo bare to uker til vi overtar rekkehuset vårt... Tenk så fort det går. Skal til legen igjen om en uke å få ny sykemelding. Regner med at jeg fortsatt vil jobbe 40% i 2-3 uker til, og så kaster jeg inn håndkleet. Ikke så morsomt at det blodtrykket stiger for mye heller.... Skal egentlig på kurs også om 2 uker, men vetta søren om jeg orker det. Da må jeg reise bort fra mandag til fredag og sitte på forelesninger hele dager..... Tror jeg dropper det, men... Er liksom så vanskelig å si det også da så lenge jeg vet at det er nyttig.... :oops: Er nok verdens dårligste til å si nei.

Men, for å avslutte med noe positivt da. Jeg har det ellers stort sett bra. Føler meg VELDIG gravid for tiden, og kjenner at Ida krever STOR plass, men ser frem nå mot november 8)

Klem fra Wit 30+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hejsan wit

det var länge sen jag var inne och läste i din dagbok ser jag. Skönt att se att Ida sparkar på, här är det likadant; det sparkar och blir trängre i magen för varje dag

Gratulerer till huset också, måste vara både härligt och stressigt med att flytta.

Klem fra Furstina i uke 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen i boka mi Furstina :D Koselig å høre fra deg igjen...

Her går det på det samme gamle vante.... Vogna mi er kommet til Baby Shop, men vi henter den ikke før i oktober. Venter til etter flyttingen...

Her hjemme pakker mannen min som bare det, og jeg dirigerer :hoho: Flott arbeidsfordeling....

I magen sparker Ida dag og natt.... Innimellom er hun utrolig aktiv. Særlig har hun fått det for seg at å slå i mammas lyske er veldig morsomt.... :-? Ikke like morsomt for meg da, men det går vel over... Heldigvis nærmer nå fødselene seg. Ikke så UTROLIG lenge til lenger... Nå er jeg ferdig med rferien :( og på mandag er det jobb igjen... For noen uker da....

Her er hva som står på barnimagen.com for uke 32:

I dag er det lørdag 6. september. Du går nå i 32. svangerskapsuke og har 61 dager (9 uker) til termin torsdag 6. november 2003.

UKE 32: Oljebad mot svangerskapskløe

Nå har babyen din blitt ca 40cm lang og veier ca 1500g. Babyens hud er rosa og begynner å bli glattere fordi underhudsfettet har begynt å komme. Pupillene reagerer på lys og babyen merker hvis det kommer sollys på mors mage.

Nå når livmoren din midt mellom navlen og brystbenet.

Svangerskapskløe er en ikke så vanlig plage, men plagsom. Man vet ikke hva det kommer av, men at man på noen kan finne forhøyede leverfunksjonsprøver, derfor bør du si fra til lege/jordmor dersom du er plaget. Min egen erfaring var at varme bad med olje i vannet om kvelden før jeg la meg hjalp noe, men mest hjalp det egentlig å gå til akupunktur en gang i uken. I tillegg satt jeg fra kl 24 til kl 04 hver natt og la kabal på datamaskinen, mitt første møte med data faktisk.

Har du herpesutbrudd i skjeden eller rett ved bør du si fra til jordmor eller lege nå slik at dere kan planlegge fødselen i forhold til dette.

Man ønsker å unngå utbrudd akkurat når du skal føde fordi du da kan gi smitten videre til babyen din. Du blir derfor tilbudt en Zovirax kur de siste ukene før termin for å hindre et utbrudd. Du vil i tillegg bli sjekket når du kommer inn for å føde dersom det er den minste mistanke om utbrudd. De fleste steder gjør de keisersnitt dersom du har utbrudd når du skal føde.

Wit 31+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen Tilde :D

Nå er jeg i uke 33..... Heldigvis nærmer det seg nå slutten... Ikke alt for lenge igjen da. Her er hva som står på barnimagen.com:

UKE 33: Ta kalk hvis du er plaget med leggkramper

Babyen er nå ca 41cm lang og veier rundt 1700 gram.

Leggkramper kan være et problem for noen. Da kan det hjelpe å ta kalktabletter, men for at dette skal bli tatt opp i kroppen trenger du også A og D vitaminer, disse får du gjennom tran for eksempel. Det kan også hjelpe å stå på foten hardt slik at krampen løsner, eller la noen ta tak i den og presse fotbladet bakover mens benet ditt er strakt. Litt god massasje etterpå kan også gjøre at du ikke blir så støl etterpå

Hvis du liker å svømme så er det ingenting i veien for det, det kan være en ganske behagelig opplevelse etter hvert som du blir tyngre å være litt mer vektløs for en kortere periode. Du kan svømme helt frem til fødselen eller til vannet går.

Klem fra Wit 32+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har jeg vært hos JM da... Skal nå gå over til besøk hver 2. uke...

Blir mye siden jeg også besøker legen ofte. Er nå 100% sykemeldt siden mitt blodtrykk varierer en del og ofte ligger litt i grenseland. Ellers er jo heller ikke bekkenet mitt helt bra da...

Her er tallene fra JM:

Uke 32 (29)

Vekt + 2 kg (- 2 kg totalt)

BT 125/75 (135/65)

HB 10 (10,7) tar nå selvagt jern da...

Urin blod spor (Neg)

Ødem 0 (0)

Leie/bevegelse H/B (H/B)

Fl/min 148 (142)

SF-mål 29 (25,5)

Ellers fikk jeg nå litt info om bedøvelse og smertelindring under fødselen. Vi skal på fødselsforberedende kurs på søndag og får da vite mer....

Klem fra Wit 32+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for velmenende formaninger... :kysse:

Er det nå vi skal begynne å gå 2.hver uke... :o

Synes det har gått litt fort nå i det siste, jeg...

Og godt er nå det... :ler:

Nærmer seg flytting med stormskritt...

Likte arbeidsfordelingen... :wink:

Får du noen behandling for bekkenet?

Jeg venter på telefon i dag...

Utålmodig...Jeg? :roll::ler:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen Maya :D Det er alltid så koselig å få hilsener fra deg....

Ja, nå begynner vi å gå til kontroll hver 2. uke...... Synes tiden går ganske fort jeg.

Flyttingen starter vi med på mandag. Da overtar vi vårt nye rekkehus. Mannen min har vært kjempeflink og pakket ca 20 esker allerede. Flink han :D Ellers har jeg nå snart shoppet alt jeg skal ha til Ida med unntak av bleier og stelleprodukter.... Det ordner mannen min mens jeg er på sykehuset. Mangler også ammeinnlegg som jeg skal ha med meg i bagen min til sykehuset. Mulig jeg trenger noen av de før det også... Får se.

Bekkenet mitt får ingen behandling. Fysioterapeuten mente at dette kun kom fra leddbåndene og ikke var muskulært, men at det selvsagt var meget smertefult. Jeg har derfor fått opplæring i hvordan gå, ut og inn av bil osv... I tillegg til hvile skal dette gjøre at alt blir bra etter fødselen. Tror på det da.

Idag kjeder jeg meg bare hjemme.. Neste uke skal mannen min også ha fri for å pusse litt opp i vårt nye hjem, så da har jeg ihvertfall selskap :ler:

Igår var jeg på besøk hos tidligere arbeidskollegaer. Kjempekoselig :D

Ellers "ruger" jeg vel mest... Gleder meg til å bli ferdig også da. Utrolig rart å tenke på at jeg ikke skal på jobb de neste 7 mnd.... Så lenge har jeg aldri vært borte fra jobb sammenhengende tidligere....

Klem fra Wit 32+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En rask tur innom og ønsker dere lykke til med flytting på mandag.

Slitsomt når det står på, men så deilig når en er ferdig... :wink:

Ha en strålende helg.

Klem fra Mayamor :kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei..

Misunnelig på deg som skal flytte inn

i nytt hus.. Jeg å vil .....

Hadde håpet å komme oss vekk herfra i god

tid før fødsel vi også, men neida...

Så vi får vel bo trangt til over jul ihvertall..

Du er jo snart i mål du nå..

Allerede i Uke 33 :o

Bare fire uker igjen til de magiske 37 ...

Spennende ..

Ida er så fint et navn..

Det skulle den ene tvillingen min ha hett,

hvis de hadde vært jenter..

(Emma og Ida)

Lykke til med flytting på mandag..

Du får kommandere du da :wink:

Klem Jinx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann wit!!!

Skal si meg du nærmer deg slutten med stormskritt.

Må være utrolig herlig og tenke at du snart skal se nuket.

Ja den arbeidsfordelingen var ikke dum hm kansje jeg må blir gravid jeg også he,he hadde det bare vært så lett.

Nei ville ikke reist på kurset jeg tenk hvor mye du må sitte i ro

ikke så lett med en stor mage snakker ikke om erfaring,men kan bare tenke meg hvordan det er.......

Håper du får en fantastisk uke klemmer fra pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for hilsener Maya, Jinx og Pia :D

Vi fikk nøklene tidligere (på fredag) så vi har malt en del i helgen (eller mannen min har da :D ). Deilig å komme i gang. Idag dro han oppover igjen for å male videre, og å begynne med å legge nytt gulv i stue og kjøkken. På lørdag går hoved flyttelasset, så nå må han bare stå på for å bli ferdig....

Igår var vi på fødsels- og foreldreforberedende kurs på Ullevål. Var mye jeg visste men allikevel interessant. Særlig for Wit-mannen som da også fikk vite litt mer om hva som faktisk skulle skje. Det viktigste vi lærte var kanskje det at man IKKE skal puste som man gjør på amerikanske filmer, og at man i utdrivningsfasen ikke trenger bruke så mange krefter som man tror. Da sliter man seg bare helt ut... Vi fikk også omvisning på fødeavd som jeg skal føde på, og hilse på et lite nurk som var 2,5 time gammel :o Så liten.... og så søt.........

Det ble en lang dag, men som sagt egentlig synes jeg det var litt verd det, for da følte vi begge at vi visste hva som skulle skje. Hadde både jordmor og fysioterapeut der, og jeg fikk også vite litt mer om hvilke føde stillinger jeg kunne velge....

Så nå er vi vel så klare som vi kan bli :D

Klem fra Wit 32+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wit!!

Ja nå nærmer det seg jammen for deg også. Hærlig følelse å vite at snart får man se den lille :hjerte:

Bare husk at når du kommer så langt som til fødselen så er det greit å være åpen for forslag angående både smertelindring og stillinger. Jeg hadde jo bestemte meninger om begge deler og ingenting av det ble sånn fordi det funka ikke :D Da var det godt å ha en flink Jordmor som hjalp meg :D

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselig hilsen Viwi :D

Ja, gjett om det nærmer seg, og heldigvis :D

Det med smertelindring og fødestillinger tar jeg nok litt som det kommer når jeg er midt oppi det. Det eneste jeg har bestemt meg for er at hvis muligheten er der og jeg synes det er for j**** skal jeg ha epidural. Dette har jeg også diskutert med JM som har ført det på kortet mitt.

Utover dette tar vi det som det kommer :D Ut kommer hun nok :lol:

Kos deg hjemme med nurket ditt. Misunner deg utrolig mye.

Klem fra Wit 33+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppmuntrende og betryggende hilsen... :kysse:

Det er bare det at jeg har en venninne som hadde en baby som ikke ville snu seg...

Jordmoren sa til henne at dersom ikke babyen var snudd seg innen uke 32

- ville den antagelig ikke gjøre det heller... :roll:

Jeg er nå 31+4... :o

Men jeg håper heller du har rett... :wink:

Så deilig da og ha noen dager før hovedlasset går...

Håper du klarer å ta det med ro...

Vet at det ikke er enkelt...

Sist svangerskap flyttet vi 10 september...

Termin 7 desember... :wink:

Så litt bedre enn deg da,men det var ikke lett å bare peke og være pyntedukke heller... :ler:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...