Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gloria
Skrevet

Lurer på om skattepengene kommer på samme dato som lønninga, eller om det er en egen dato for utbetaling av disse pengene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er så mange forskjellige lønnsutbetalingsdatoer. Stat og kommune har lønn den 12 i hver mnd, andre bedrifter har den 15, 20 eller den siste i mnd. Så skattepengene kommer nok ikke på lønningsdagen. De pleier å komme rundt sangthans.

Gjest gloria
Skrevet

Sikker på det? Kjenner til noen som har fått skattepengene sine allerede....

Skrevet

Skattepengene har overhodet ingen sammenheng med lønnsutbetaling og hvilken avtale man har med arbeidsgiver om dato for utbetaling av lønn har ingen betydning. Penger man evt. har til gode etter at skatteoppgjøret er klart, vil bli utbetalt fra Skatteetaten etter denne datoen som i år er satt til 22. juni i følge Skatteetatens hjemmesider

Sikker på det? Kjenner til noen som har fått skattepengene sine allerede....
Høres svært merkelig ut med tanke på at Skatteetaten da altså oppgir at skatteoppgjøret ikke er klart ennå...
Gjest gloria
Skrevet
Skattepengene har overhodet ingen sammenheng med lønnsutbetaling og hvilken avtale man har med arbeidsgiver om dato for utbetaling av lønn har ingen betydning. Penger man evt. har til gode etter at skatteoppgjøret er klart, vil bli utbetalt fra Skatteetaten etter denne datoen som i år er satt til 22. juni i følge Skatteetatens hjemmesider

Høres svært merkelig ut med tanke på at Skatteetaten da altså oppgir at skatteoppgjøret ikke er klart ennå...

Hm,ja, jeg vet ikke. Denne personen jobber i et flyttebyrå.

Men da får jeg vel mine den 22 juni :)

Gjest Gjest
Skrevet

Sikker på at det ikke er feriepenger denne personen har fått? For det er vel ikke noen som har fått skattepengene allerede.

Gjest prestekrage
Skrevet

"Skattepengene" har ingen ting med hva/ hvor en jobber, "skattepenger" er hva du har forskuddsbetalt for mye inn til staten- og det er staten som tilbakebetaler- ikke arbeidsgiver.

(Arbeidsgiver er (i skattesammenheng) bare en hjelpende hånd- som trekker oss for pålagte beløp før vi får lønningene inn på konto. Så "slipper" vi å betale en mnd regning til staten)

Mulig personen kan ha blandet sammen med feriepenger som de aller fleste får utbetalt nå i juni. De kommer som regel på lønningsdag i juni mnd...

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan variere fra kommune til kommune hvilken dato skattepengene sendes ut. Blir de ferdige med oppgjøret før den 22. kan de godt finne på å sende ut pengene - den 22. er bare siste frist for å være klare til å betale ut skattepengene, så man kan regne med å få dem noen dager i forkant eller noen dager etter den 22.

Men om det er noen som er ferdige så tidlig som nå vet jeg ikke :klø:

Skrevet

Litt rart at det ikke er samme dato for alle syns jeg!

Gjest Gjest
Skrevet
Det kan variere fra kommune til kommune hvilken dato skattepengene sendes ut. Blir de ferdige med oppgjøret før den 22. kan de godt finne på å sende ut pengene - den 22. er bare siste frist for å være klare til å betale ut skattepengene, så man kan regne med å få dem noen dager i forkant eller noen dager etter den 22.

Men om det er noen som er ferdige så tidlig som nå vet jeg ikke :klø:

Hvor har du dette fra? I min kommune er skatteoppgjøret kommet nå, pengene blir likevell ikke utbetalt før 22., i beste fall et par dager før. I tilfelle noen har rett til å gjøre trekk i tilgode skatt skal ikke pengene utbetales med en gang oppgjøret er ferdig. Det er jo heller ikke kommunene som gjør ferdig oppgjøret, det er ligningsetaten.

Gjest Gjest
Skrevet

Kommunen gjør ferdig oppgjøret; likningskontoret gjør utbetalingen.

I kommunen der jeg bor har avdelingen for skatt ved økonomienheten ansvar for (sitat):

"Ordinær og ekstraordinær innfordring av skatt og arbeidsgiveravgift. Føring og avslutning av skatteregnskapet."

Sitat fra DinSide Økonomi: "Nøyaktig hvor raskt pengene er deg i hende, vil variere fra kommune til kommune. De minste kommunene er normalt raskest" Link: http://www.dinside.no/php/art.php?id=24987&=katnav

Og et par andre linker:

http://skatteetaten.no/Templates/Artikkel....;epslanguage=NO

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...l=skattepengene

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber på kommunekassa selv så jeg vet hvordan dette foregår, og nei det er ikke kommunen som ligner deg men ligningskontoret. Kommunen betaler ut pengene ja, men ikke så tidlig som nå, det vanlige er maks et par dager før utbetalingsdato. Som jeg sa, skatteoppgjøret er akkurat kommet til kommunen min fra ligningsmyndighetene, men det vil ikke bli utbetalt før rundt 22. juni. Det er i spesielle tilfeller mulighet for enkeltpersoner å få forskudd på utbetalingen, men dette er sjelden.

Føring og avslutning av skatteregnskapet er forresten noe helt annet. Nå snakker vi om ligninga.

De linkene dine sa meg ikke noe mer enn jeg vet.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Skatten beregnes av likningskontoret, og når hvert enkelt kontor er ferdig med dette, er det Skattedirektoratet sentralt som foretar den maskinelle beregningen. Jeg kan ikke tenke meg at noen har kommet så langt at de har fått utbetalt eventuelt for mye betalt skatt ennå.

Som hovedregel kommer de rett etter at likningen er lagt ut, i år er dette 22. juni. Allerede nå er det muligheter for å få tallene oversendt pr. sms, eller hvis man logger seg på altinn eller via skatteetatens hjemmesider.

Men utbetaling allerede, nei det tror jeg er feil.

For øvrig henviste et innlegg til en side fra kvinneguiden i fjor hvor noen hadde fått utbetalt tilgodebeløp21. juni. Dette er noe helt annet enn 8. juni.

Skrevet

Det må da være feriepenger du mener!?

Skattepenger kan det da ikke være, for hvordan kan vel skatteetaten vite når "alle" nordmenn har lønningsdag ;) For en jobb de måtte ha da.

Feriepengene derimot: Når får man de? Jo det er så ymse, de kommer dog vanligvis i Juni, (de kan også utbetales lenge før den tid om man spør pent) når i juni varierer fra bedrift til bedrift.

Skrevet

Likningen min er ferdig nå. Fikk nettopp sms om at jeg kunne gå inn på skatteetaten sine sider og se likningen. Forstår det likevel slik at pengene ikke blir utbetalt før den 22. juni...

Folk skriver så mye forskjellig her. Får man pengene når likningen er ferdig eller får ALLE som har likning som er ferdig før den 22. pengene utbetalt den 22.?

Skrevet

Skatteetaten har skatteoppgjøret i kalenderen sin på nett. For de fleste kommer skatteoppgjøret 22. juni. Så om du får lønn 22. juni kan du få skattepengene på lønningsdagen. :)

Gjest skattejurist
Skrevet
Likningen min er ferdig nå. Fikk nettopp sms om at jeg kunne gå inn på skatteetaten sine sider og se likningen. Forstår det likevel slik at pengene ikke blir utbetalt før den 22. juni...

Folk skriver så mye forskjellig her. Får man pengene når likningen er ferdig eller får ALLE som har likning som er ferdig før den 22. pengene utbetalt den 22.?

Skatteoppgjøret, for de som har vårutlegg, er klart 22. juni. Likevel vil det være mulig å få vite, via sms eller på nettet, hva du har tilgode eller evnt. må betale i restskatt allerede fra idag - dette er bekreftet av de som har mottatt sms fra skatteetaten.

Det er kommunekassereren som utbetaler pengene, og ikke likningskontoret. De fleste får pengene sine i løpet av uka etter 22. juni, mens dersom man bor i en liten og effektiv kommune, kan man få utbetalt pengene noe før. Dette er opp til enhver kommune. Altså: som hovedregel får man oppgjøret i posten 22. juni, og pengene kommer uka etter.

Gjest Gjest
Skrevet

:klappe: Her var det mye fram og tilbake....

Gå inn på www.skatteetaten.no der får dere svar på alt dere lurer på.

Dette er "sakset" fra disse sidene: "OBS: Skattepengene blir overført til bankkonto eller sendt på utbetalingskort i løpet av uke 26 (25.juni – 29. juni). Vær oppmerksom på at ikke alle skattytere som får skatteoppgjøret i juni, noen vil først få det i oktober."

Dermed basta ;)

Gjest Gjest
Skrevet
:klappe: Her var det mye fram og tilbake....

Gå inn på www.skatteetaten.no der får dere svar på alt dere lurer på.

Dette er "sakset" fra disse sidene: "OBS: Skattepengene blir overført til bankkonto eller sendt på utbetalingskort i løpet av uke 26 (25.juni – 29. juni). Vær oppmerksom på at ikke alle skattytere som får skatteoppgjøret i juni, noen vil først få det i oktober."

Dermed basta ;)

Skatteoppgjøret er klart fredag 22. juni. Tilgodebeløp blir utbetalt kort tid etter. Første termin restskatt skal betales innen 20. august.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO

Hvor fant du dette?

Har du link?

• 1 år senere...
Gjest Hmmm?
Skrevet
Skatteoppgjøret er klart fredag 22. juni. Tilgodebeløp blir utbetalt kort tid etter. Første termin restskatt skal betales innen 20. august.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO

Hvor fant du dette?

Har du link?

Her var det mange klønete svar. Mye loff i nøtta rundt om her?

PÅ LINKEN I POSTEN OVER STÅR FØLGENDE:

"De fleste lønnstakere og pensjonister får skatteoppgjøret i juni. Dette er skattytere med forholdsvis enkle skatteforhold.

Skatteoppgjøret er klart onsdag 25. juni. Tilgodebeløp blir utbetalt kort tid etter. Første termin restskatt skal betales innen 20. august.

Fristen for å klage på likningen er 10. august.

De som får skatteoppgjøret til høsten får beskjed om dette i eget brev."

LES OG LÆR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...