Adonia Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 mormor til kjæresten min ringte akkurat. for en ukes tid når de var på hytta skulle vi ta inn litt post for dem, og lånte samtidig vaskemaskinen. det de fant ut når de kom hjem var at kontakten var dratt ut av fryseren (som står ved siden av vaskemaskina). fryseren var full av kjøtt osv, så det er STORE mengder mat som er ødelagt. jeg er 100% sikker på at jeg ikke dro ut kontakta, rørte ingenting bortsett fra knappene på vaskemaskina. men føler samtidig litt at de tror det var oss som gjorde det.. det jeg lurer på; dekke forsikring tilfeller som dette? er det avgjørende om det er de som bor der eller utenforstående som evt har trukket ut kontakten?
aline Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 skal ikke påstå å være noen forsikringsekspert, men vil vel ikke tro at man får dekket ødelagt mat i frysern når det er ødelagt fordi enten huseier eller gjester med fri tilgang til huset, har fysisk trukket ut støpselet som tilfører fryseren strømmen den trenger. Fryseren er jo i fin stand og ingen har brutt seg inn for å gjøre noe.
Gjest prestekrage Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Tror dessverre du må se langt etter noen forsiktig som kan dekke dette. Vil tro du vil få til svar at dette var en uaktsom handling... Nærmeste du kommer er vel dersom fryseren hadde røket, en superdekning på innbo ville da (i de fleste tilfeller) dekt både fryser og innhold. Endret 10. mai 2007 av prestekrage
Pnin Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 Og uansett ville vel egenandelen spist opp det meste av summen?
Adonia Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2007 egenandelen var på 3000, og er sikker på at det var mye større verdier i den fryseren.. men hun hadde prata med forsikringsselskapet, og fikk i hvertfall inntrykk at det var verdt å prøve. jeg tror at de sikkert dro ut feil kontakt (for de pleier å dra ut den til vaskemaskinen når de reiser bort..) men samtidig føler jeg meg litt som syndebukk, siden de tror sikkert det samme om meg..
Amalie_85 Skrevet 10. mai 2007 #6 Skrevet 10. mai 2007 "jeg skulle forsikra kjøttet i fryseren min jeg!" sorry....måtte bare Jeg kan aldri tenke meg at det er noe forsikringen dekker. Hvorfor skal de dekke at noen har dratt ut en støpsel. I så fall så skal det stå i avtalevilkårene.
Adonia Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2007 er jo vanlig at innboforsikring dekker varer i fryseren da, men det er i tillfeller ved f.eks strømbrudd. så jeg lurte på om det også ble dekket når strømmen ble dratt ut ved et uhell.. synes heller ikke at det er spesielt morsomt at mat for mange tusen kroner er ødelagt....
Amalie_85 Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 Sant nok. Det er jo kjempe kjipt. Det er jo ikke bare å kjøpe inn igjen heller når det er snakk om en del penger. Men det er jo bare å prøve seg på forsikrings selvskapet det. Enten så går det, eller så går det ikke. Bare huske egenandelen da hvor mye den er på og om det da lønner seg! Lykke til!
Gjest Eir Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Noen forsikringer dekker uhell også, så da kommer det an på hvilken type de har. Dersom forsikringsselskapet mener det er mulighet går jeg utifra at de har en forsikring som dekker slike ting, og da er det jo bare å prøve. Endret 10. mai 2007 av Eir
Cilla Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 En jeg kjenner tenkte ikke før de skulle på ferie og trakk ut støpselettil fryseren De fikk det dekket av forsikringen, men egenandelen ville slukt omtrent alt sammen så det var ingen vits. Hun synes det spesielt kjedelig med all jordbærsyltetøyet hun hadde laget rett før hun reiste som hun nesten ikke fikk noen pris for. Men har hun mat for f.eks 10000 kr få vil det sikkert lønne seg. Men hvilken pris går de etter når de setter verdi? Gamle damer har ofte mengder med selvplukket bær, hva skal de koste?
Grønt blad Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Tror det kommer litt an på forsikringsselskapet. En bekjent av meg fikk dekket ny bærbar datamaskin fordi den ble ødelagt da h*n spydde på den i løpet av natta etter å ha hatt en ordentlig fyllekule. H*n skrev en ærlig e-post til forsikringsselskapet, og fikk dekket det. Tror h*n var forsikret av if... . Endret 10. mai 2007 av Grønt blad
Amalie_85 Skrevet 10. mai 2007 #12 Skrevet 10. mai 2007 har man forsikring på dataen har man ofte idiot forsikring. Den dekker alt. Mister du dataen i bakken. Ja vel. Da får man erstatning. Samme gjelder å søle på den.
Adonia Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 10. mai 2007 En jeg kjenner tenkte ikke før de skulle på ferie og trakk ut støpselettil fryseren De fikk det dekket av forsikringen, men egenandelen ville slukt omtrent alt sammen så det var ingen vits. Hun synes det spesielt kjedelig med all jordbærsyltetøyet hun hadde laget rett før hun reiste som hun nesten ikke fikk noen pris for. Men har hun mat for f.eks 10000 kr få vil det sikkert lønne seg. Men hvilken pris går de etter når de setter verdi? Gamle damer har ofte mengder med selvplukket bær, hva skal de koste? ← da er det kanskje en mulighet.. håper det i hvertfall for dems skyld! sant det der med at gamle damer har mye bær og lignende i frysern! tviler ikke på at hun hadde det også.. men det er en jaktfamilie, så de hadde masse elgkjøtt og lignende. og det får du jo omtrent ikke tak i i butikken heller. så det er utrolig kjedelig! får håpe på det beste
ToveM Skrevet 10. mai 2007 #14 Skrevet 10. mai 2007 Vi fikk dekket innholdet i fryseren, da mannen dro ut stikkontakten ved et uhell, men vi haar en toppsikring i tillegg slapp vi egenandel, siden både jeg og mannen har innbo via fagforening
Frk. Stella Skrevet 10. mai 2007 #15 Skrevet 10. mai 2007 Det er mange som har en egen "toppforsikring" på innboforsikringen sin - som gjelder ved egenforskyldt ulykke. F eks at du mister tv'n i gulvet når du skal tørke støv bak den osv. Da kan det tenkes mormor får tilbake litt... Forøvrig stemmer det mange sier at mat i frys er forsikret - f eks ved strømbrudd osv. Jeg har selv brukt forsikringen på det - det lønte seg for meg siden både fryseren gikk (og den var ikke et år gammel engang) og den var ganske full av både vilt, molter (dette var på høsten ja)og annen mat etter harrytur helgen før... Utrolig kjipt da det skjedde, utrolig deilig å være forsikret....
Gjest Elastica Skrevet 10. mai 2007 #16 Skrevet 10. mai 2007 Herr Utrolig trakk feilaktig ut kontakten til fryseren, da vaskemaskinstøpselet skulle ut før ferien. Dette førte til masse ødelagt mat i fryseren, som vi fikk dekket over den vanlige innboforsikringen. På grunn av mye vilt og annet kjøtt fikk vi også utbetalt noe, da det oversteg egenandelen. Jeg ringte en delikatesseforretning og fikk oppgitt kilopris på rådyr, hjort, elg, ender, ryper osv. På hjemmelaget jordbærsyltetøy brukte jeg tilsvarende metode. Så det er absolutt verdt et forsøk. Han innrømmet til og med at det var en feiltakelse...
Gjest Eir Skrevet 10. mai 2007 #17 Skrevet 10. mai 2007 Men hvilken pris går de etter når de setter verdi? Gamle damer har ofte mengder med selvplukket bær, hva skal de koste? ← De skal gå etter hva det ville kostet å kjøpe inn tilsvarende vare. Dvs at man får mye igjen for både vilt og ville bær, og verdien på en full fryser vil i de aller fleste tilfeller overstige egenandelen. Lønner seg også å knipse noen bilder av innholdet, før man kaster det, i tilfelle man trenger dokumentasjon. Spesielt hvis man har mye dyre ting.
Gjest Elastica Skrevet 11. mai 2007 #18 Skrevet 11. mai 2007 Finn ut kilopris på feks rørte jordbær eller pris pr. jordbærkurv. Multer selges også, men det er dyrt. Når det gjelder kjøtt fra dyr som er skutt selv, finnes det stort sett slikt kjøtt til salgs i enkelte butikker. Disse oppgir kilopris (Smør-Pettersen, Helgø, Jacobs). På de hjemmebakte kakene oppga jeg pris for tilsvarende kaker til salgs hos et hjemmebakeri. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå