Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye over frikortgrensen må jeg tjene før det begynner å lønne seg å betale skatt igjen?

Og hvor høy skatteprosent må jeg ha hvis jeg tjener 50 000? Frikortgrensen er jo på 39 997 kroner.

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg aldri å betale skatt. ;)

Skrevet (endret)

Er det ikke sånn at en betaler for hele beløpet om en tjener en krone over frikortgrensen?

Men hør på ligningskontoret så får du rett skattekort!

Endret av liv
Skrevet

Hvilket skattekort du skaffer deg har jo bare betydning for forskuddsbetalingen av skatten. Når selvangivelsen kommer blir jo skatten du skal betale beregnet for hele beløpet du har tjent. Og det er ikke du som velger beregningsmåte for skatten.

Du kan beregne hvor mye skatt du skal betale skatteetatens hjemmesider

Hvis man er flink til å sette av penger kan man selvsagt ha skattekort som gjør at man betaler for lite skatt og regne med å betale restkskatt. dette er vel noe man egentlig ikke skal gjøre, siden det utsetter skatteinntekten til myndighetene. Likeledes kan man med "vilje" betale for mye skatt og heller få det igjen ved likningsoppgjøret. Men man skal altså oppgi riktig beløp til likningsmyndighetene, siden penger har en tidsverdi og derfor ønsker myndighetene å få inn så korrekt beløp løpende gjennom året.

Skrevet

Tror jeg skrev opp at jeg skulle tjene mellom 50- og 60 tusen. Jeg har 10% trekk.. Skrev opp i fjor at jeg skulle tjene over det som jeg kom til å tjene, sånn for sikkerhetsskyld, og jeg fikk igjen penger i restskatt ;)

Skrevet

Det er jo snakk om hvor mye jeg skal skatte for å slippe restskatt. Vil heller ha igjen noe fra skatten enn å restskatte, for å si det slik.

Jeg kan velge å tjene under 39 997 (som er frikort-grensen), og i den forbindelse lurer jeg på hvor mye over det beløpet jeg skal tjene før det lønner seg å jobbe mer og betale skatt fremfor å holde meg under frikort-grensen? Det er jo ikke særlig lurt å tjene f.eks 45 000, for da må du skatte av hele beløpet og kunne fått mer penger utav jobbingen i det lange løp om man holdt seg under frikort-grensen. Derfor lurer jeg altså på hvor grensen går for når det begynner å lønne seg å jobbe og betale skatt fremfor å holde seg under frikortgrensen.

Håper det er litt forståelig :)

Skrevet (endret)

Du betaler vel uansett kun skatt av det du tjener mer enn frikortgrensen? Altså; Tjener du 45000 kr, betaler du bare skatt av de siste 5003 kr? Jeg tjente endel over grensa i fjor, og betalte 23% skatt, og jeg fikk fradrag på 31800 kr på selvangivelsen min.

Endret av Tuddelidu
Skrevet

Du betaler kun trygdeavgift på 7,8 % på inntekter opp til 68800. Dvs at du tjener 1493 mer med 45000 og skattetrekk, enn om du holder deg til frikortgrensa.

Skrevet

Jeg ville satset på å jobber mer en frikortgrensen. Tenk om du i desember akkurat er under og må bli satt på på vakt fordi mange er syke på jobben. Tenk om du tilfeldigvis går over, da er det bedre å gå ordentlig over, om du skjønner? Litt kjipt om du trenger penger og ikke kan jobbe fordi da går du litt over grensa..

Skrevet

Takk for svar. Så man skatter bare av de pengene som er over frikort-grensen, sånn å forstå? (De første 39 997 er skattefrie?)

Skrevet

Jeg trodde ikke det var slik at de første 39000 var skattefrie, dersom man kommer over, da skatter man for hele beløpet? Men det er ikke mye man skatter da, dersom man bare er litt over.

Opp til 60000 beregens 10% skatt av hele beløpet, altså 6000 i skatt det året. Jeg skal tjene 55000 i år, og skatter hele tiden 10% (som er pittelitt mye, skulle sikkert skattet 8 eller noe sånnt)

Det er vel bare å sette seg ned å regne, dersom du sier 10% skatt ca, da kan det jo hende du tar litt gdt i. Tjener du da 50 000, som er 10 000 over vil du betale ca 5000 i skatt og gå i pluss med 5000 over grensa.

Dette må du jo burdere selv hvor mye det er verdt. Men som noen her sier kan det være lurt å passe på å enten jobbe en del over eller ikke jobbe over i det hele tatt om man har muligeht til å styre det.

Men hvorfor ikke bare ringe ligningskontoret og spørre? Vi ser jo ikke ut til å være helt enige her inne i alle fall.

Skrevet (endret)

Dersom man tjener under frikortbløpet betaler man ingenting, ei heller trygdeavgift.

Tjener man mer enn 39.997 og mindre enn 68.800, betaler man trygdeavgift (7,8%) av hele beløpet, men ingen inntektsskatt.

På alt man tjener over 68.800 betaler man både trygdeavgift (7.8%) og inntektsskatt (28%).

Endret av Wadjet
Skrevet
På alt man tjener over 68.800 betaler man både trygdeavgift (7.8%) og inntektsskatt (28%).

Gjelder det fra kronene over 68.800 eller må du betale for HELE beløpet, inkludert de 68.800, om du skulle komme over beløpet? :klø:

Skrevet

Man betaler trygdeavgift av hele beløpet, og inntektsskatt på inntekt over 68.800 (minstefradraget)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...