Gå til innhold

Pengegave i bryllup


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Jeg skal i bryllup om 2 uker. Kjolen kjøpte jeg på salg til 200 kroner (tror jeg) for 7 år siden. Frisør går jeg ikke til før bryllupet. Men jeg og sambo betaler nesten 6000 i flybilletter og hotellovernatting for å komme dit.

Et lite apropos: på et annet forum jeg er, har akkurat samme type tråd vært oppe. Men det er et foreldreforum -dvs bruder er ikke målgruppa. Der har trådstarter, som spurte om hvor dyr gave hun skulle kjøpe når hun var gjest, stort sett fått svar om 500,- fra de aller, aller fleste (og de er et par! TENK så mye penger brudeparet taper på å be dem! :ler: )

Og du som betviler det med kaffegjester: det kommer da helt an på type bryllup? Vi skal kun ha den aller nærmeste familien på middag (dvs våre barn, våre foreldre, våre besteforeldre og våre søsken) og ingen venner (bortsett fra forlovere). Jeg kan love deg at vi ikke har bedt alle andre til stor fest, kaffe, kaker og nattmat for å få gaver. Vi har invitert folk til vennefest fordi det er det vi ville ha -ikke stiv middag m/taler etc.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen har sagt at noen trenger å komme sjuskete i bryllupet, og ingen har sagt at gavene skal koste akkurat det samme som kuvertprisen. Hva kuvertprisen er, kan ikke gjestene vite. Men ca pris vil være på alt fra 500kr til 1000kr. Derfor synes jeg det er en passe sum å gi. Ingen har heller sagt at man skal gi gave for kuvertpris for alle i familien. Man trenger ikke være hjernekirurg for å vite at den jevne mannen i gata da aldri hadde hatt råd om man f.eks er 6 i familien.

Poenget er heller ikke å betale for bryllupet, men det er skikk og bruk å kjøpe en gave til CIRKA kuvertpris. Det hjelper å gi folk en pekepinn på sånn ca hvor mye man bør kjøpe gave for.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Ingen har sagt at noen trenger å komme sjuskete i bryllupet, og ingen har sagt at gavene skal koste akkurat det samme som kuvertprisen. Hva kuvertprisen er, kan ikke gjestene vite. Men ca pris vil være på alt fra 500kr til 1000kr. Derfor synes jeg det er en passe sum å gi. Ingen har heller sagt at man skal gi gave for kuvertpris for alle i familien. Man trenger ikke være hjernekirurg for å vite at den jevne mannen i gata da aldri hadde hatt råd om man f.eks er 6 i familien.

Poenget er heller ikke å betale for bryllupet, men det er skikk og bruk å kjøpe en gave til CIRKA kuvertpris. Det hjelper å gi folk en pekepinn på sånn ca hvor mye man bør kjøpe gave for.

Er det skikk og bruk å gi ca pris på kuvertpris, så bør alle brudepar skrive kuvertprisen i invitasjonen. Og en annen ting, her jeg er oppvokst er det IKKE vanlig id et hele tatt, for vi blir glad for at gjestene er der for oss, og da sier det seg selv at vi er kjempe takknemlige for den gaven vi måtte få. Uansett hvor mye den måtte koste.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada

Nå begynner denne diskusjonen å bevege seg langt ut i kveruleringsland. Jeg svarer allikevel, og bidrar på den måten til å holde tråden levende. :ler: Jeg synes overhodet ikke at det er en urimelig innstilling hun viser her. Selvfølgelig mener alle at man skal gi en fin og passende gave til brudeparet når man er bedt i bryllup. Det er det vel ingen som har bestridet. Det det var snakk om her var imidlertid tilfeller hvor gjesten har dårlig råd. Det koster vanligvis nemlig å gå i bryllup (jeg har vært i temmelig mange bryllup, og som regel har jeg store utgifter forbundet med det: Det kan dreie seg om reise, opphold, antrekk, tilbehør, osv.) Det at en person med dårlig økonomi da gir en gave som i dine øyne ikke er dyr nok, synes jeg er fullstendig forståelig, og til og med fornuftig. Jeg ville selv syntes at det var litt pinlig dersom jeg skulle få en dyr gave fra noen som jeg visste hadde dårlig råd.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bryllup jeg har vært i har ikke hatt kuverpris over 500. Men jeg bor på bygda jeg da, he he.

Vi bruker å gi dyrest gave om vi er bedt til middag, litt mindre hvis det er kaffe. Men dette avhenger jo også hvor nært man er brudeparet.

Synes folk skal gi det de føler er riktig selv, og det de har råd til. Som det er påpekt tidligere er det mange som må reise langt, noe som koster penger, og da er jo det viktigste at de kommer, ikke hva de har med.

Gjernest tenker man anderledes når man er giver enn mottaker, det er det ingen tvil om. Vi forventer ikke å få det store i gave når det gjelder oss selv, men føler vi må gi viss mye når vi er gjest... Rart det der ;)

Er man bedt i bryllup kjenner man jo de som skal gifte seg. Har man veldig dårlig råd kan man jo prate med brudeparet på forhånd og fortelle det som det er. Dette er kanskje ikke så lett, men jeg som brud hadde satt pris på det.

Jeg gifter meg ihvertfall ikke for å få gaver. Jeg gifter meg med mannen jeg elsker og som jeg vil dele resten av livet med :rødme:

For øvrig har vi bodd sammen noen år, pluss at vi hadde dobbelt opp av veldig mye da vi flyttet sammen, så jeg har store problemer med å skjønne hva vi skal sette på ønskelista... :overrasket: (Kanskje penger til et godt formål kan være noe å tenke på?)

Ja ja, svarte kanskje ikke helt på starten av tråden jeg heller, men.... Hadde jeg vært forlover hadde jeg helt sikkert strukket meg over 1000 kr i gave. Men som sakt, det avhenger av økonomien.

Veldig synd hvis noen takker nei til å være forlover fordi de ikke føler de har råd...

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Det høres sikkert ut som om jeg er negativ til brylluper, men det er jeg ikke. Jeg syns det er veldig hyggelig at folk gifter seg, jeg syns det er veldig hyggelig å bli invitert og å være gjest i bryllup og jeg har vært i mange hyggelige bryllup. Og jeg syns det er hyggelig å gi gaver. Det er når ordet "forventer" kommer inn i bildet at jeg reagerer negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig Miss Guided. Forventninger til gaver på en viss størrelse....

Hvis dette er en veldig viktig del av bryllupet har jeg heldigvis misforstått ;)

Har ikke oppfattelsen av at dette er gjengs heller. De brudeparene jeg kjenner har ikke spekulert i hva gavene har kostet i forhold til prisen på bryllupet nei.

Det er opp til hver enkelt å bestemme hvor dyrt de vil bryllupet skal være. Gjestene må vel slippe å svi for "stormannsgalskap"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å forvente gaver så gjør vi jo faktisk det alle sammen. Det er forventet at man kommer med gave når man er invitert i bryllup. Det er faktisk vanlig folkeskikk å gi en gave.

Der er også fullt mulig å forvente noe annet av seg selv enn av andre. Jeg hadde også følt meg smålig om jeg hadde gitt bort en kaffekopp i gave som middagsgjest. Ja, som kaffegjest også faktisk. Det betyr ikke at jeg synes mine gjester er smålige om de gjør det.

Kuvertprisregelen (om en skal kalle det det) er gammel. Den har kanskje utspilt sin rolle, men den brukes vel likevel som en slags retningslinje av mange. Og det er vel i utgangspunkt i den at man snakker om at 500-1000 er "normal" verdi på gavene.

Hva ville jeg (og min kjære) ha gitt? Som middagsgjest til familie og nære venner ca 2000, som kaffegjest eller litt mer perifer familie og venner ca 1000, søsken 3-5000, som forlover ca 2-3000.

At jeg ville lagt meg på slike summer betyr ikke at jeg forventer det av mine gjester dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuuuh, ble helt svett av å følge med på alle svarene her :ler:

Trådstarter her!

Nå er første bryllup overstått, og vi endte opp med å gi 1000 kr til reise.

Min samboer var forlover i dette bryllupet.

Til info: jeg tok en kikk (etter inspirasjon av denne tråden!) på gavebordet og registrerte at svært mange par hadde gitt 1000 kr. Gavene hadde også en cirkaverdi på det samme, evt mindre (fra venner/ikke nærmeste slektninger).

Så: jeg følte meg ikke "dum" når jeg så at jeg/vi hadde lagt oss på cirka samme linje som de andre :)

Til neste bryllup har vi kjøpt gave for 600 kr (etter ønskelisten). Ikke NÆRMESTE venner.

Ang. skikken om å gi ca. kuvertpris: aldri hørt om!!

Endret av Smørblomsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vi bedt i bryllup som par, så gjør vi det slik:

Innbys og takker ja.... gave ca 1000,-

Innbys og takker nei... gave ca 300-400,-

Brudepar som vi ikke innbys til bryllup, men alikevel har lyst til å gi en oppmerksomhet gir vi noe av verdi fra 50 opp til 200 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vi bedt i bryllup som par, så gjør vi det slik:

Innbys og takker ja.... gave ca 1000,-

Innbys og takker nei... gave ca 300-400,-

Brudepar som vi ikke innbys til bryllup, men alikevel har lyst til å gi en oppmerksomhet gir vi noe av verdi fra 50 opp til 200 :)

Oj, det var mye...

Vi bruker ca 500 på gave, vi. Uavhengig i om vi takker ja eller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart, men dersom det er så dyrt å dra dit/overnatte så er det vel neppe 500 kr ekstra som velter lasset!?

Den siste 500-lappen kan være det som avgjør om man har råd til å reise eller ikke, ja. Jeg har vært i bryllup hvor vi valgte å sove i bilen ene natta for å ha råd til å være med (80 mil en vei). Og da sier det seg selv at det ville vært stor forskjell for oss om vi skulle brukt 1000 kr i stedetfor 500 kr. Skulle vi brukt 1000 kr, måtte vi ha sovet i bilen begge nettene (eller latt være å dra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville gitt en gave for ca 1000 kr hvis samboeren min også var invitert. Skulle jeg dratt alene ville jeg gitt for ca 500 klr, men da kanskje spleiset med en vennine.

Vi har lagt ut liste med gaver fra ca 150 NOK og opp til 6000. Noe for enhver lommebok. Og gjester kan selvfølgelig kjøpe noe annet enn det som er fra listen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...