Gå til innhold

Pengegave i bryllup


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Jeg er nok ikke så veldig materialistisk av meg, men er det bare jeg som synes det er MYE å gi 1000 kr i gave? (til de som gjør det) Er 1000 kr ingenting lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er mye å gi gave for 1000 kr, i hvert fall pr person (ikke som par). Men jeg kunne (og har) gitt såpass til søsken og bestevenn; det er tross alt stort sett én gang i livet de gifter seg, og det er ikke så ofte jeg gir dyre gaver til vanlige bursdager, jul eller ellers, så da er det en anledning til å gi noe nyttig/fint som varer.

Ville ikke hatt som utgangspunkt å gi så mye til andre (søskenbarn, litt mindre nære venner osv) i det hele tatt, da tenker jeg ca 3-500 pr pers, men jeg er jo en gnien bryllupshater pr definisjon... :) Og selvsagt kan man gi mer om man har råd til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skikken har jeg ALDRI hørt om. Må være et KG-fenomen det også, som så mange anre skikker.

Nei!!

Dette har alltid vært en uskreven regle både der jeg kommer i fra og blant alle mine/våre kjente.

Så jeg stusser over at folk her virkelig ikke har fått med seg dette!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel egentlig bare signere på alt det *Emma* og DonPedro har skrevet..

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som det har vært nevnt her koster det ofte mye å dra i bryllup. Noen har f.eks. utgifter  til reise, overnatting, nye klær, frisør, fritak fra jobb, osv. Jeg synes det er direkte frekt å forvente gaver i 1.500-kronersklassen, i hvertfall om man ikke er veldig nære venner eller nær familie.

Jeg må bare kommentere det over her, man bruker vel ikke tusenvis av kroner på seg selv (frisør, klær osv) i forbindelse med bryllupet, hvis man ikke har råd til å gi den gaven man egentlig har lyst til å gi?

Nå er jeg veldig glad i å gi gaver, jeg synes det er morsommere å gi enn å få, jeg elsker å se ansiktsuttrykkene til folk når de får en gave de ikke hadde forventet el.l. OG jeg setter mye mer pris på en personlig gave enn et gavekort på 1000 kr. Og det hadde jeg regnet med at brudeparet satte pris på også, dersom jeg var gjest med dårlig økonomi.

Men gave til brudeparet før klær og frisør til meg selv, helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada
Men gave til brudeparet før klær og frisør til meg selv, helt klart!

Jeg er blant de mange som liker å se bra ut og være passende kledd og fin på håret når jeg skal i bryllup. Og ettersom jeg går svært lite i kjoler til vanlig er det sjelden at jeg har noe i skapet som jeg bare kan bruke. Ofte kan man ikke bruke kjolen man brukte i det forrige bryllupet man var i, da det er forskjell på hvilke kjoler som passer i sommerbryllup, vinterbryllup, uformelle bryllup, stive bryllup, osv. Jeg synes det er urimelig å kreve at gjester skal gå sjuskete kledd slik at de har råd til å kjøpe dyre gaver.

Jeg gir gaver etter lommeboka og etter hvilket forhold jeg har til brudeparet. Jeg har heldigvis sluppet å måtte velge mellom dyr gave til brudeparet og klær/frisør til meg selv, men hvis jeg hadde hatt virkelig dårlig råd og trengte ny kjole til bryllupet, ville jeg ha prioritert det og heller kjøpt en rimeligere gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Piper
Men gave til brudeparet før klær og frisør til meg selv, helt klart!

Og jeg gjør det motsatt, for jeg nekter å komme i noe som ikke passer, bare fordi brudeparet skal prioriteres. Mine penger har jeg jobbet og slitt for, og da blir det en selvfølgelighet at en eventuell kjole til meg selv blir prioritert fremfor en dyr gave til brudeparet.

Og hadde jeg ikke hatt økonomi til begge deler, ville jeg takket pent nei til å komme i bryllupet om det ikke var nærmeste familie eller nærmeste venner. Jeg har i mange år slitt med økonomien, og da er det ikke lett å få endene til å møtes når vi snakker om bryllup, bursdager ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är väl olika i olika kulturer och familjer vad som är "vanligt".

Det kan väl aldrig vara meningen att gäster i ett bröllop ska förväntas ge gåvor som motsvarar kuvertkostnaden?

Om man inte bjuder in till ett "självkostnadsbröllop" (jag var på ett sådant, vi fick i förväg välja mat från restaurangens meny + dricka i stället för presenter till brudparet som bodde i en liten lägenhet och inte behövde alla dessa onödiga gåvor - eller hade råd med en stor och dyr fest)

Man ger väl gåvor för att GLÄDJA BRUDPARET?

Inte för att betala maten?

Inte för att komma upp i en viss summa?

En gåvolista tycker jag är superbra. Då kan jag som gäst välja en gåva jag vet att brudparet vill ha. En gång köpte jag och min man två eller tre tallrikar från en sådan. Jag minns inte vad de kostade per styck och brudparet önskade sig hela denna servisen. Jag är glad att vi kunde bidra till detta.

En gåva för 50 kr, eller 125, kanske en kaffekopp kan man säkert köpa fler av för att komma upp i en summa eller total storlek på gåvan som känns bra.

Jag ger bröllopspresenter för att gläda, efter min plånboks förmåga och efter min relation till brudparet - inte efter en gissning över hur dyr middag de tänkt bjuda på. Lika lite som JAG som gäst ska fundera över vad de betalat för maten ska väl de fundera på priset på min gåva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Föresten kan jag tillföra att jag är otroligt glad att min egen far faktiskt KOM till mitt bröllop, och jag vet att han skämdes över att han inte hade förmåga att ge oss mer i bröllopspresent. Men med hans "ekonomiska läge" just då var det kämpigt att bara få till att resa till vårt bröllop.

Mina svärföräldrar bidrog mer än jag någonsin skulle haft mage att be dem om eller önska. Både i arbete och "pengar".

De övriga gästernas gåvor funderade jag faktiskt inte över mer än så. Jag var dock otroligt förvånad och stort tacksam över att vi faktiskt fick gåvor av bekanta som inte var bjudna till vårt lilla familjebröllop. Och besviken över vänner som inte ens kostade på sig ett gratulationskort...

Gåva eller gratulation ska glädja - och ges efter förmåga. Hade min far köpt en gåva för flera tusen vet jag att han hade behövt skuldsätta sig för det - och det hade jag tyckt var riktigt fel och olustigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da være litt kreativ når det gjelder antrekket også? Låne av noen? Bunad? Dersom man har dårlig råd, så har man ikke 2000 å bruke på antrekk for en spesiell anledning, i så fall handler det ikke om dårlig økonomi, men om prioritering. Jeg vet hva det vil si å ha dårlig råd, da har man faktisk ikke en krone til overs når regningene er betalt.

Jeg er helt enig i at man gir gave etter lommeboka og forholdet til brudeparet, men for meg blir det feil å gi en gave til 100 kr "fordi man ikke har råd til mer", for så å bruke tusenvis av kroner på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furstina: Ja, hvis man vet at personen som kjøper gave til deg, virkelig har dårlig økonomi, så gir det dårligere sammvittighet enn glede, hvis man mottar en kjempedyr gave.

Jeg vil bare understreke nok en gang, at vi langt i fra fokuserer på gavene vi får til vårt bryllup. En annen brud jeg kjenner, skal derimot invitere en i slekten kun for å sikre arven.. Det synes jeg blir for drøyt.

Poenget mitt er uansett, at jeg er som Tez. Jeg elsker å gi gaver, og legger mye omtanke i hva jeg gir. Jeg synes 300kr er lite å gi, og ville nok følt meg smålig hvis mannen min og jeg kun ga en gave til 300kr til et brudepar som inviterte oss til middag.

Forøvrig så tror jeg skikken med å gi til ca kuvertpris (da tenker jeg rundt 500-1000kr) er satt fordi det skal være enklere for folk å vite sånn ca hva man skal kjøpe for. Hvis alle skulle gi etter evne, så tilsier jo det også at de som har mye penger bør kjøpe en dyrere gave. Det blir jo litt rart igjen. Det er jo ikke noe konkurranse om å gi mest.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel egentlig bare signere på alt det *Emma* og DonPedro har skrevet..

Jeg og :ler:

I tillegg kan jeg jo legge til at jeg tror mange av de gaveopptatte-som-påstår-å-ikke-være-gaveopptatte her er unge og uten familie. Med samboer og 4 barn måtte ihvertfall jeg takket nei til bryllup hvis det da var forvnetet at jeg skulle kjøpe gave til 6000 kroner...Folk må få gi det de vil, og betale det de ønsker for en evt gave.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få gi det de vil, og betale det de ønsker for en evt gave.

Helt enig her... Det er da ikke gavene som teller, men det at gjestene er der for å dele gleden med brudeparet. De aller fleste brudepar forventer da ikke at gjestene skal gi en gave for å "gjøre opp for" det middagen deres koster. Har folk dårlig økonomi, må det da være full forståelse for at gaven ikke kan være så dyr. Da er det jo flott bare at gjestene kommer i selskapet, særlig hvis det er lang reisevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan feiret man bryllup før i tiden, da? Stort sett ikke som i dag med flere retters restaurantmiddager og leide lokaler; kuvertprisen/prisen pr gjest er ikke bare akkurat prisen på middagen. Det var vanligere å ha bryllupsfesten hjemme, evt i grendehus, menighetshus o.l, og man slaktet egne dyr om man hadde, og lagde maten selv.. Ikke var det så mye å få kjøpt heller; så jeg vil tro flere gaver var hjemmelagde - og at bare nær familie ga større gaver, kanskje unntatt langt oppe i borgerskapet...

:Nikke: Gjestene tok med "sendinger" til bryllupet - dvs maten. Kanskje det er fra disse bondebryllupene i tidligere tider at skikken med "kuvertprisgave" har oppstått?

Jeg kjente ikke til skikken med kuvertprisgaven før jeg så det her på KG. Det er ganske stor forskjell på gavetradisjoner fra familie til familie, så det er jo ikke rart at det blir heftige diskusjoner her! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Nei!!

Dette har alltid vært en uskreven regle både der jeg kommer i fra og blant alle mine/våre kjente.

Så jeg stusser over at folk her virkelig ikke har fått med seg dette!?

Nå har jeg levd noen år og vært i en del bryllup og har ikke hørt om denne skikken før nå. Skikker er forskjellige fra sted til sted, og kanskje du er fra et sted hvor denne skikken gjelder. Men den skikken eksisterer ikke der jeg kommer fra. Så stuss i vei, det finnes ikke en regel som er den eneste rette noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvem du snakker til her, men slik tenker ihvertfall ikke jeg. Hvem er "dere"? Er det alle som ikke mener det samme som deg?

Jeg prater om de som heller går til frisør, kjøper ny dyr kjole, og generelt sett bruker penger på å se fin ut, fremfor å legge litt i en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er helt fremmed for meg. Betyr det da at de som har enkle, uformelle bryllup skal få mye rimeligere gaver enn de som slår på stortromma og har kostbare bryllup? :overrasket:

Tydligvis... :klø: Egentlig burde det jo vært omvendt -har man råd til et svindyrt bryllup, trenger man ikke så dyre gaver... Synes den skikken er helt på viddene -hvor mye jeg gir i gave kommer primært an på hvilket forhold jeg har til brudeparet, ikke hvor mye penger de har valgt å legge i bryllupet. Det viktigste er da dessuten at gaven faktisk faller i smak, heller enn at den kostet det "riktige" beløpet...

Jeg er nok ikke så veldig materialistisk av meg, men er det bare jeg som synes det er MYE å gi 1000 kr i gave? (til de som gjør det) Er 1000 kr ingenting lenger?

Jeg synes 1000kr er mye i gave i de fleste sammenhenger. Men i min familie er det ikke vanlig med dyre gaver, så der er det ingen som forventer det heller.

Så du går i bryllup for å se fin ut?

Jeg synes faktisk det er mer respektløs overnfor brudeparet å se ut som en dass i bryllupet, enn å komme med en billig gave. Har da sett nok av tråder her om dresskode, bekymring over gjesters antrekk osv til å skjønne at det også er et minefelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om den regelen om å gi presang som tilsvarte prisen på kuverten for mange år siden. En eldre kollega av meg var invitert i bryllup og ringte til og med til hotellet hvor bryllupet skulle holdes, for å forhøre seg om kuvertprisen... :overrasket:

Synes regelen er hårreisende, men ifølge henne var det skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg nå til sommeren og har lagt inn ønsker i alle ulike pris klasser. alt fra 39 kr(bestikk) til bort i mot 2000 kr. Det er dermed noe som burde dekke alle lommebøker og alle kan føle de gir noe vi ønsker oss.

Jeg gav i fjor gave til et brudepar jeg ikke var invitert i bryllup til men det var søstren til en kamerat av meg og vi gav for 150-200 kr. Dersom vi var invitert til kaffe ville jeg nok gitt for ca 300-400 kr og middag ville nok vært ca 500-700 kr. Alt avhenger selvsagt om hvor nære venner man er og hvor gos øknomi en har. Jeg er selv student men ville nok ikke gitt noe mindre enn det jeg har sagt over uansett, er bryllup vet man som oftest om på forhånd så det går ann å spare. men det er vel heller hva en føler er riktig å gi som setter grensene. Min kjære var forlover for 4 år siden og da gav han for ca 1000kr. Føler at man som forlover gir i samme klasse som tantene kanskje, har jo dessuten endel kostander og arbeid med utdrikkningslaget.

Vi skal ikke ha kaffegjester i vårt bryllup da vi synes det var vanskelig å avgjøre hvem som ikke var gode nok til middagen, og da vi heller ville bruke litt mer på at alle fikk være med hele festen. Vi følte osgå at kaffe gjester er en måte å få gjester til å gi litt mer enn om de ikke hadde kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter dette. Vi har utrolig mye dilldall allerede, så hvis det er mulig ser jeg heller at folk går sammen om noe litt større. Det betyr ikke at vi bare ønsker oss kjmepedyre gaver, vi har mange ting som koster rundt 400 kr. Skjønner godt at det er mer enn kanskje noen kan gi, men da setter jeg pris på at de prøver å spleise med noen.

Vurderer å si at de som ikke finner noe på ønskelisten heller kan gi penger til en god sak e.l. Tror det kommer bedre med der enn å få telysholder nr 50 som er litt søt akkurat der og da, men som ikke passer inn med andre ting vi har og som det rett og slett ikke er plass til noe sted. Men det er kanskje frekt å be om penger til en god sak fremfor smånips...?

Vi kommer bare til å ønske oss penger til gode formål (har valgt ut to), og kommer til å begrunne det med at skapene våre er fulle nok som det er.

Som gjest i bryllup bruker jeg (vi) mellom 500-100 kr, som regel på noe fra listen.

men generelt vil jeg si at denne tråden gjør meg litt svett. Det er ikke lett å være gjest i 2007, det er helt sikkert...

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...