Gå til innhold

Pengegave i bryllup


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Dette er helt fremmed for meg. Betyr det da at de som har enkle, uformelle bryllup skal få mye rimeligere gaver enn de som slår på stortromma og har kostbare bryllup? :overrasket:

Nei, jeg sier jo at man ikke skal behøve å trenge å spekulere i hvor mye de bruker - men kuvertpris pleier uansett å ligge på ca 500-1000kr, så da er det en vanlig sum å gi for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baby-E
Det er vanlig skikk og bruk å gi gave til ca kuvertpris.

Denne skikken har jeg ALDRI hørt om. Må være et KG-fenomen det også, som så mange anre skikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skikken har jeg ALDRI hørt om. Må være et KG-fenomen det også, som så mange anre skikker.

Nope, denne uskrevne regelen hørte jeg første gang lenge før KG i det hele tatt eksisterte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skikken har jeg ALDRI hørt om. Må være et KG-fenomen det også, som så mange anre skikker.

Dette er noe jeg har hørt om lenge før jeg joinet KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greit å gi når man er kaffegjester da? Jeg skal gå sammen med ei venninne og spleise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Vel det er jo vanlig folkesikk å gi gave for en sum som i det minste ligner den brudeparet har som utgift pr gjest.

Det er ikke mitt problem om brudeparet velger et dyrt bryllup framfor et billig, det er opp til dem og ikke noe jeg som gjest skal behøve å forholde meg til. Jeg gir etter lommeboken. Er jeg invitert bryllup til min kusine som jeg ikke har særlig kontakt med så får hun en gave tilsvarende 500 kroner, som forlover gir jeg det dobbelte og til mine søsken mer.

Jeg pleier å kjøpe noe som står på ønskelisten fra brudeparet og kan ikke forstå at de blir snurt hvis tante Gunda eller studinen Rita gir fra den billigste delen av ønskelisten.

Sitter brudeparet etter bryllupet og legger sammen det gavene er verdt for å sjekke om de går opp i opp med utgiftene til bryllupet?

Gifte seg er noe man velger, ikke noe man må. Og det er brudeparets utgifter, ikke mine.

Endret av Miss Guided
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig skikk og bruk å gi gave til ca kuvertpris. Det betyr ikke at man skal drive og spekulere i hvor mye kuvertprisen blir, men i 99% av tilfellene koster det i hvert fall mer enn 300kr til sammen med velkomstdrink, forrett, hovedrett, dessert, kaffe, kaker, avec, drikkevarer.

Jeg sier ikke at man skal betale hele gildet, men det er vanlig å gi ca kuvertpris. Da mener jeg at man bør legge seg på et sted mellom 500 og 1000kr, alt ettersom hvor nær man er og hvor mye man har råd til.

Er man forlover gir man vel gjerne litt mer.

Jeg vet også at dette er en slags skikk - vet dog ikke hvor den stammer fra, bryllupsskikkene har forandret seg MYE de siste 30 årene i Norge, både med hvem man inviterer og hvor mye det koster.

På den annen side - hvorfor skal jeg som gjest dekke utgiftene til bryllupet gjennom gaven? Når jeg totalt har utgifter på 2-4 000 for i det hele tatt å kunne dukke opp, burde ikke brudeparet betale for meg, da, hvis man skal få det til å gå i null? Om jeg i tillegg til å betale en slik sum (eller det dobbelte når samboern er med), "bør" ha med gave til en tusenlapp fra husstanden, er det nærliggende å heller takke nei. Og folk lurer på hvorfor noen av oss tenker "oj, huff" år vi får bryllupsinvitasjon nummer fire i år :ler:

Edit: Jeg kan legge til at jeg uten problemer kjøper gave til rundt 500 kr (mer som par) om bryllupet er i nærheten og det er nære venner/familie. Når jeg tenker meg om gjerne oppi 1000 kr til søsken o.l - særlig hvis gaven kan bli et minne fra meg/oss. Ikke "juhu, fire tallerkner som er like de ti andre"...

Endret av dront
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Har også hørt om denne skikken, men jeg synes gjestene må få gi gaver ut ifra sin egen økonomi, uten at brudeparet skal bli snurt fordi gaven ikke dekker kuvertprisen.

Som student har jeg og min samboer gitt gaver for ca 500-600 til sammen i de bryllupene vi har vært i, og det har jeg aldri hørt at ikke er bra nok. I miljøene jeg ferdes i gir vi gaver etter evne, og etter hvor nært man er, men det er ikke slik at det forventes at hver bryllupsgjest som er bedt til middag skal gi gaver for 1000 kr hver, slik jeg har hørt enkelte lenger bak i tråden si at man må.

Det viktigste er at man kommer og deler dagen med brudeparet, ikke om brudeparet får "dekket sine utgifter" gjennom gavene.. :forvirret:

Må også legge til at det er ikke helt gratis å gå i bryllup heller, for man må jo ha transport, noen ganger overnatting, også må man ha på seg noe som er fint nok.. :sjenert:

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen kommet med en gave til 50kr tror jeg at jeg hadde begynt å lure^^

Det er jo mindre enn det koster å ta bussen hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg om hva jeg selv gir. Gaver er det siste jeg har tenkt på når det gjelder vårt eget bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i bryllup. Da jeg gikk for å kjøpe gave etter ønskelisten, var alle gavene i prisklassen jeg hadde tenkt, rundt 500,- kjøpt. Det var igjen noen gaver som kostet rundt tusenlappen, og endel billige. Siden brudeparet ikke er så veldig nære venner, og vi måtte ta fri fra jobb, reise og overnatte borte, valgte jeg derfor en gave til rundt 300.

Syntes det var bedre å kjøpe noe de ønsket seg (fra listen) enn å kjøpe noe litt dyrere de kanskje ikke likte.

Jeg syns forøvrig opplegget med å gi tilsvarende kuvertprisen er helt urimelig. Jeg velger å gi etter lyst og evne, etter hvilket forhold jeg har til brudeparet, etter sedvane i familie/omgangskrets osv. Viktigst syns jeg det er at brudeparet får noe de setter pris på, og forhåpentligvis kan ha glede av i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Piper
Jeg bryr meg om hva jeg selv gir. Gaver er det siste jeg har tenkt på når det gjelder vårt eget bryllup.

Du bryr deg om hva du gir, men du bryr deg jo også om hva andre gir. Hadde du ikke brydd deg om hva andre ga, ville du ikke sagt at det var smålig å gi 300 kr.

Du kan si at du ikke bryr deg om gavene du får til ditt eget bryllup, men du mener at det er smålig at gjestene kommer med en gave til kr 300. Når man er gjest, syns du det er smålig å gi en gave til 300 kr, og det inkluderer også dine gjester. For de er jo gjester de også, selv om du prøver å si at det ikke betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hvem brudeparet er, så hadde JEG følt meg smålig hvis jeg ga 300kr i et bryllup jeg var invitert til middag i. For det første så har jeg ikke for sedvane å gå i bryllup til noen jeg ikke står nær, og for det andre, så hadde jeg nok uansett gått opp til 500kr uansett.

Hva andre gjør, det får dere stå for. Jeg gjør det jeg føler er rett for meg. Hva gjestene mine, eller hva gjestene til et annet brudepar gjør, det er ikke min business. Men, når noen spør på et forum hva andre mener, så svarer jeg hva jeg mener, og da kan jeg ikke svare for andre enn meg selv.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så kan man si hvor mye man vil "huff, så materialistisk vi har blitt". Men så vidt jeg vet så er dette en GAMMEL skikk som stammer fra mange generasjoner tilbake i tid.

Hvordan feiret man bryllup før i tiden, da? Stort sett ikke som i dag med flere retters restaurantmiddager og leide lokaler; kuvertprisen/prisen pr gjest er ikke bare akkurat prisen på middagen. Det var vanligere å ha bryllupsfesten hjemme, evt i grendehus, menighetshus o.l, og man slaktet egne dyr om man hadde, og lagde maten selv.. Ikke var det så mye å få kjøpt heller; så jeg vil tro flere gaver var hjemmelagde - og at bare nær familie ga større gaver, kanskje unntatt langt oppe i borgerskapet...

Det er klart bryllup er en fin anledning til å gi noe brudeparet kan ta med seg videre i livet, det tror jeg de fleste er enige om. Samtidig er det mange faktorer som gjør det mer urimelig å tenke at én måte å gjøre det på, eller ett beløp, er riktig. Noen vi skal i bryllup til har bodd sammen i ca femten år og har alt de trenger av porselen og hvitevarer... Tror ikke det er så viktig at vi legger mye penger i gaven til disse, f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja - faktisk; jeg har ikke så mange års erfaring med å gå i bryllup, men begynner å merke at det utgjør et innhogg i kassa; så vi kommer til å begynne å takke nei med mindre det er helt nære venner og nær familie, eller det er spesielt lettvint å komme seg til og fra. Men så langt har jeg inntrykk av at det er greit å gi en mindre sum også, bare en kommer.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trådstarter:syntes summene dine var bra....

vi skal gifte oss i utlandet og har sagt til gjester at de ikke skal tenke på noe gave,turen er dyr osv men de forventer at vi ligger ut lister eller sier hva vi ønsker,vi går ikke å forventer oss dyre ting.....

det blir helt opp til gjestene selv hva de gjør.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så lurer jeg på hva man får for 300kr. En kaffekopp?

:overrasket: Så dyre kaffikopper? Jeg som syns de vi fikk til 120 kr/stk var svindyre :overrasket: Og hva skal man egentlig med så dyre kopper? De kan ihvertfall ikke brukes, for man har jo ikke råd til nye om de knuses?

For 300 kr får man blant annet:

-masse kjekke elektroniske ting

-masse forskjellige greie kjøkkenting, kanskje ikke de mest fancy-schmansie, men helt ok ting

-en tre

-ulltepper eller duker

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fra gammelt av var det også vanlig at bruden strikket votter til prest og klokker og gjester. Så om jeg som gjest skal gi en gave tilsvarende kuvertprisen for å følge gamle skikker forventer jeg også hjemmestikkede votter som gjestegave! ;)

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...