Gå til innhold

Avliving av friske hundevalper med "skjønnhetsfeil&quot


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Skuffa

Jeg har til min store forferdelse blitt klar over at folk med "min" rase gjør det - er det "forsvarlig"?

Jeg sov nesten ikke de par første nettene etter at jeg fikk vite det, syns det er aldeles fryktelig, det er snakk om rent eksteriørmessig "feil", og hundene blir jo like gode familiehunder om de har denne.

De vi kjøpte hunden av selger slike valper til redusert pris - naive lille meg trodde alle gjorde det....

I hvilken utstrekning forekommer slik? Noen som vet om flere raser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, dette skjer.

Blant annet avlives "jakthunder" som ikke kan brukes til jakt. Ikke bare valper, men voksne dyr også. De er et redskap som ikke fungerer og da avlives de.

I tillegg avles det på dyr som ikke er "bra nok". Særlig populære familiehunder. Mange oppdrettere tenker KUN på penger og gir blaffen i at rasen blir avlet ihjæl og at valpene kan bli uegnet som familiehunder.

Det er mye sykt som foregår, men jeg vet at avlivning er akseptert jaktmiljøer. De rikeste jegerene "oppbevarer" hundene sine på en kennel, utenom de ukene i året de brukes til jakt. De har et helt annet forhold til dette med hund. Hunden er ikke et familiemedlem for dem.

Vanskelig å skjønne for oss som elsker hunden vår over alt i hele verden, men slik er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja.

Jeg har hørt noe om en rase jeg ikke husker navnet på, var den hvit når den ble født, skal den bli avlivet, da det ikke er en "utstillings"-art. Har selv en dobermann valp. Og på utstillingfronten aksepteres bare sorte og brune dobermanner. Og den hvite og blå dobermannen er ikke særlig likt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg avles det på dyr som ikke er "bra nok". Særlig populære familiehunder. Mange oppdrettere tenker KUN på penger og gir blaffen i at rasen blir avlet ihjæl og at valpene kan bli uegnet som familiehunder.

Nettopp det. En jeg har snakket med på IRC har en GJD (great japanese dog). Og oppdretteren var på utstilling med hunden, og den havnet på andre plass. Da han kom hjem gikk han ut i skogen og skaut hunden ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Det er kjempetragisk! Boxere f.eks .....tidligere - mulig nå også - ble alle hvite valper avlivet - selv om de var friske - pga at det var feil farge.

Gule flat coated retriver valper har også blitt avlivet - flattene skal kun være sorte eller leverfarget......

En valp med feil farger kan inneha bedre familiehundegenskaper enn en med riktige farger - så derfor mener jeg det er helt feil å avlive de med feil farger. De har også rett på et liv - for den de er - ikke utseende. Tror nå at de fleste selges til reduserte priser - (HÅPER iallefall det!!!). De kan bli fine familiehunder - men man bør avtale med kjøper at de ikke setter valper på hunden - siden den er "feilvare" så ungår man kanskje å avle på de "dåelige"genene.

Uansett - det er FÆLT å avlive friske valper pga farge! :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv eier av en hund med skjønnhetsfeil som gjør at han er avskrevet som utstillings- og avlshund. Feilen er ikke så stor; han mangler en hjørnetann, så dette er jo en feil som ikke har noen særlig betydning hverken for ham eller meg. Jeg må imidlertid innrømme at jeg syntes det var litt ergerlig i og med at jeg kunne ha tenkt meg å reise på utstilliger med ham, men det kunne jo aldri ha falt meg inn å avlive ham p.g.a. dette. (Jeg har dessuten kjøpt ham av en oppdretter som ville ha kvalt meg dersom jeg så mye som tenkte tanken :lol:)

Er vel i utgangspunktet enig i at en ellers frisk hund som er litt for stor, litt for liten eller har feil farve ikke bør avlives. Det finnes jo mange som "bare" skal ha en kosehund og da spiller jo ikke dette noen rolle.

Jeg vet imidlertid at mange avler på hunder med utstillingsfeil på tross av Kennel- og raseklubbens anbefalinger. Hvis dette får lov å fortsette vil man med tid og stunder få en offisiell rase og en uoffisiell. Jeg vil anta at det er dette oppdretterne forsøker å unngå når de avliver hunder med feil. Dere må huske på at dette er mennesker som ofte har brukt mange år av sitt liv på å få frem det perfekte i "sin" hunderase.

Noen feil, som f.eks. halefeil, er dessuten indikasjon på at det er noe annet galt med hunden som kan gi den store plager senere. I slike tilfeller synes jeg det er helt greit at hvalpen avlives med en gang.

...hos bl.a. boxere regnes for mye hvitt i pelsen som en utstillingsfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også dette med at mange jegere har hunden på kennel hele året bortsett fra når det er jakt er en myte. Jeg kjenner mange såkalt rike jegere (Jeg kaller dem "champagnejegere" og litt liten respekt for den jaktformen de bedriver, men det var ikke det vi snakket om nå...), men ingen som ikke har hunden sin som en helt alminnelig familiehund resten av året. Det jeg imidlertid vet om er jegere som leier eller låner hund når de skal på jakt. Akkurat det kan jeg ikke se noe galt i. Jakthunder elsker å gå på jakt og de er mindre interessert i hvem som bærer geværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at flertallet av "rike" jegere oppbavarer hundene sine på kennel, men det er ENKELTE velstående jegere som gjør dette. Har en kamerat som har jobbet på kennel i flere år og de hadde flere faste "gjester" som bodde på kennelen.

Hundene har det sikkert kjempebra på kennel, for de blir behandlet på en flott måte av folk som bryr seg og som vet mye om hunder (i alle fall på den omtalte kennelen), men jeg synes likevel synd på dem jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliving av friske hundevalper med "skjønnhetsfeil"

Dette gjør meg ufattelig kvalm. Får nok ikke sove i natt jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Lea! Tror at hunder har det best hos en familie! (Trenger ikke å være så stor :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har gjort det selv enda, så blir jeg alltid imponert og får alltid en stor respekt for mennesker som henter sin nye hund på steder for bortkommne eller eierløse hunder. De har lyst på en hund! Ikke en perfekt hale..

I en pefekt verden så hadde alle gjort det. Hentet hundene sine der og så hadde vi fått en slutt på "showdog- hysteriet."

Hundeutstillinger vil aldri bli min greie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vurdert å hente en hund fra FOD-gården... altså en hund nr 2.

Men jeg er skeptisk. Redd for at hunden skal ha fått varige mèn etter å ha opplevd mishandlig eller forsømmelse.

Kjenner flere som har hentet hunder der. Alle er rolige, snille og har en utrolig personlighet, men mange er nervøse og redde.

Vi har hatt vår hund siden den var 8 uker gammel. Valpetiden er jo utrolig morsom (og slitsom). Men skal vi ha en hund til er FOD-gården absolutt et alternativ.

Beundrer også de som henter disse hundene og kattene som ikke har fått den oppmerksomheten og kjærligheten de fortjente. Og jeg beundrer de som driver disse omplasserings-stedene.

Har hatt med hunden på utstilling.. likte det ikke. Jeg er for myk, reagerer på folk som driver aktivt med utstilling, hvordan de reagerer når de taper.

Selv om jeg ikke driver med utpreget myk dressur selv, så nekter jeg å godta at folk oppfører seg sånn ovenfor hundene sine.

Har ingen "perfekt" hund selv. Hun er ikke helt etter standarden, men det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, Pinocchio! Har selv vurdert dette hvis jeg en gang skal ha hund... (men foreløpig bor jeg i en liten hybel i en stor by, og det er ikke aktuelt å anskaffe noe dyr med det første...)

Syns denne jakten på 'det perfekte' viser igjen overalt i samfunnet, jeg... Er man misfornøyd med nesa, kjøper man en ny en. Har man for lite hår, bruker man en tusenvis på å prøve å få mer. Finner man ut (vha. en eller annen syk utregningsmetode) at man har to kg. for mye, kjøper man årsmedlemsskap på SATS, og investerer samtidig i en hjemmegym... Skjønner dere hva jeg mener? I mine øyne er det sykt. Rett og slett sykt! At noen skal få fortelle oss hva som er 'rett' - og at vi skal rette oss etter det!?! Herlighet...

Og - når det gjelder disse hundene - hvorfor i all verden skal ikke hunden min kunne få hvalper for det om den har 'feil' farge?? Det er jo tydeligvis ikke naturen som har bestemt det sånn - da hadde den vel ikke fått den fargen da?? Men jeg har aldri skjønt meg på det dere med utstillinger av dyr jeg da... Det blir liksom litt i samme gata som Frøken Norge... Hehe...

Og - apropos skjønnhetsfeil - hørte en dag at i Storbritannia blir det hvert år foretatt over 100 aborter (tror jeg det var) pga. opplysninger om at barnet har hareskår!!! Hallo!!!!!!!!

(Stopp verden - jeg vil av)

Takk for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten paaminnelse:

FOD og andre "omplasserings-grupper" har til en hver tid masse flotte dyr som trenger hjem. Jeg vet at mange er skeptiske til aa adoptere dyr de ikke vet bakgrunnen til, men min personlige erfaring er at de aller fleste dyra er kjempefine dyr som blir de beste familiehunder (og katter.) Og ser du en hund som har blitt mishandlet eller vanskjottet- jo bedre grunn har du til aa gi denne din kjaerlighet.

Jeg jobber for en omplasserings-organisasjon her i USA- og gir frivillig

15-25 timer i lopet av uken til denne jobben: vasking, adopsjon, veterinaer besok, fanging, foring av villkatter...og ikke minst tid til kos og lek. I 2002 tok vi inn 901 katter- av disse var 490 villkatter som ble sterilisert/kastrert, 411 ble "reddet" og adoptert til nye hjem. Det er veldig hard jobbing, men resultatet viser at det nytter.

Anbefaler alle aa ta en tur til FOD eller katte-huset neste gang dere vil ha et dyr. Over-populasjon av kjaeledyr er et menneske-skapt problem. Vi faar til en hver tid ogsaa inn rene rasedyr av ulike aarsaker.

Ikke stott opp om oppdrettere som avler hunder eller katter til utstilling/business!

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det kjapt mange bra innlegg. Godt å vite. Innimellom ser jeg de mest slitne damene vandre rundt på friserte kongepudler. Kanskje på tide å frisere seg selv istedenfor?

Men fra spøk til anthrax:

Helt enig. La oss få bort disse avlestedene for "akkurat nok passe tykk pels."

Mennesker er mennesker.

Og dyr er dyr.

Men, må innrømme at jeg ler litt godt når jeg får møte en slik sliten dame i døsen dongeri og joggesko og en perfekt oppfrisert kongepuddel..

- Hmm! Frisere meg selv? Hva mener du???

Jeg har bare foreslått det en fire, fem ganger men det koser meg like mye hver gang..

Ok. Min sans for humor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

For meg betyr ikke f.eks feil farge på pelsen noe som helst (ja, vi vurderer å anskaffe en flat med tid og stunder. Jeg liker godt sort pels, og kan tenke meg en sort, men altså, jeg ser absoutt ikke NOE i veien med å kjøpe en "blond" som jeg kaller det, for redusert pris. Men da noen i min familie skulle kjøpe hund (første gang) ville oppdretteren selge dem en med slik "utseendemessig feil" til full pris, i håp om at de, naive førstegangskjøpere, ikke skulle vite/tenke på det (den var usymetrisk i ansiktet, noe rasen ikke skal være). Ok, det er ikke en stor feil, og en like god hund (de bruker den til agility, men ikke utstilling så vidt jeg vet), men å selge den slik for å "lure" kjøpere, det synes jeg heller ikke noe om da!

Nei, selg dem gjerne, og gjerne redusert pris, avliv dem ikke for små detaljer, det er slemt! (Men, opplys nå kjøperen om dette da, for det er etter min mening uetisk å forsøke å lure dem!)

Men huff, nei, jeg fikk nesten lyst på en "blond" flat jeg nå, ene og alene for å "redde" den. (må løpe, antakelig fikk dette innlegget meg til å miste bussen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så at Lea skrev at hun hadde tenkt å skaffe seg hund fra FOD-gården! Et bra alternativ! :) Jeg har en venninne som skaffet seg en hund derfra, og ja, den tipper jeg er verdens snilleste! Og den har hatt en utrolig trist historie bak seg. :cry: Så flott at du vil hjelpe disse hundene. Er stolt av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Personlig så synes jeg det er synd at valpene blir avlivet pga av feil farge, men faren min gjorde det bare hvis kullene ble for store.

Han ville aldrig ha større kull enn 6-8 valper og da var det de feilfargede og små som måtte møte Regnbuen.

Mye godt gjorde han dette fordi han avlet rene brukslinjer innen Rottweiler og av den grunn ikke ville gå på akkord med valpekjøperne bare for å bli kvitt valpene. Dette var hobbyen hans og ikke hans erverv.

En ting vil jeg si til de som kan tenke seg feilfarget hund pga valpeprisen: Har man ikke råd til den valpepris som Raseklubbene har satt. Har man heller ikke råd til å holde hund.

Man får som oftest det man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg har ikke lyst på en "feil farget hund" pga prisen, men pga at jeg synes det er bedre at jeg som bare vil ha en "kosehund" har en som er feil farge, enn at den må dø..

Og det jeg skrev i forrige innlegg, om en selger som ikke ville "lure" noen til å kjøpe en med rasestandard-feil, var heller ikke ment som at de ikke ville betale full pris, selvsagt ville de det (og valgte en "rett" valp også, forsåvidt) men jeg synes bare det er feil av selgere å forsøke å lure valper med "feil" på uerfarne kjøpere. De kunne i det minste innrømmet at "denne er ikke helt etter rasestandarden...." (og da synes jeg det er naturlig å selge den til redusert pris, fordi det ikke er en "fullgod vare", tross alt, men det er en annen sak) Men å satse på at de ikke skjønner at den har en "feil" fordi de er uerfarne med hunder, det synes jeg er svært uetisk av en oppdretter!

Men, dette med rasevalg og rasestandard, rett eller feil, er for min del noe som ligger et godt stykke frem i tid. Utstilling har jeg ikke lyst å bruke hunden til, men muligens agility eller lydighet. (I så fall ikke for konkurransens del, men for å gi hunden treningen. Er da like glad i den selv om den taper....) Rett og slett altså vil jeg ha en lydig familiehund som får den aktiviteten den fortjener. Sånn sett betyr det jo ikke noe om den har feil farge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...