Gå til innhold

Noen svigemødre her?


VinterFru

Anbefalte innlegg

Vet at 40 kanskje er litt tidlig for å bli svigemor, men jeg forsøker. -Kanskje jeg får noen kloke svar alikevel. icon_smile.gif

Hvorfor har mødre det så vanskelig med å slippe sine sønner når de har blitt voksne?

Hvorfor har svigemødre så vanskelig for å akseptere sine svigerdøttre?

Hvorfor kan ikke svigemødre akseptere deres sønners valg av livsledsager?

Hvorfor kan ikke svigemødre holde kjeft, og forstå hva som ikke er deres område å bry seg på?

Vil svigemødre helst flytte inn hos sin sønn og svigerdatter så dere kan ha full kontroll med hva vi forferdelig svigedøttre gjør?

Vil dere helst at deres sønner blir boende hjemme hos dere og aldrig vokser helt opp?

Og hvordan passer denne logikken inn med at dere ønsker barnebarn ?

Og til sist:

Hvordan kan jeg ungå å bli slik en hurpe som jeg selv har fått utdelt til svigemor?

Takknemlig for kloke ord1212[ Dette Innlegg er endret av: VinterFru den 2002-03-29 17:55 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss Gemini

Huff da..dette hørtes ille ut.

Jeg er så heldig at jeg har en flott svigermor som tok imot meg med åpne armer og som sier jeg er en del av familien hennes selv om vi ikke er gift.

Jeg reagerer litt på at du kaller din svigermor for hurpe. Hadde det ikke vært bedre å ta opp problemet med henne? Hva er det egentlig som er problemet foresten?

At hun legger seg borti deres saker?

Kanskje du skulle endre litt på din innstilling til svigermor? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke kalle henne en hurpe. Jeg kan godt si SvigerTiger i stede. icon_smile.gif

Jeg hadde ikke tenkt å gå inn på detaljene i dette innlegget for de er det så mange av.

Det eneste jeg kan si er at vi overhodet ikke går sammen.

Så mine spørsmål er nok mer av generell art.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterfru,

du har alle muligheter til å bli en slik svigermor som du selv kaller Hurpe. Viser seg nemlig at er du kritisk overfor din svigermor, blir du kritisk overfor dine svigerdøtre.....

_________________

rosaengel.gif

Sussi med stjerne1212[ Dette Innlegg er endret av: Sussi* den 2002-04-02 01:34 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære VinterFru

Du vil aldri bli en dårlig svigermor. Ihvertfall ikke hvis du husker at sønnen/datteren din er et selvstendig individ med rett til egne meninger og egen familie.

Selv har jeg verdens beste svigermor. Hun er faktisk blitt en god venninne! Så heldig er dessverre ikke mannen min. Hans svigermor er ganske vanskelig. Men det har hun vært hele livet! Det vet jeg, - ettersom hun selvsagt er min mor. icon_smile.gif

Tror ikke svigerforeldre skifter personlighet når barna deres gifter seg. Er de vriene og vrange ellers i livet så blir de også det som svigermødre.

Synd at du har det så trist med svigermoren din. Hvis jeg får gi et råd (du har ikke bedt om det tror jeg) så prøv å være den voksne i forholdet. Vær alltid smilende og blid, men høflig bestemt når det gjelder deg og ditt. Da får hun ikke noe "på" deg!

Det hjelper ihvertfall litt på min manns svigermor.....

Lykke til!

icon_smile.gif Litago

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Det hørtes ille ut. Jeg vil tro med den måten du skriver ditt innlegg på så er det mere enn bare svigermor her.

Du høres veldig negativ ut. Det at du skriver: Kan de ikke holde kjeft+ Bare det sier mye om deg.

Alle vil det beste for sine barn. Selv om sønnen flytter sammen med en jente så vil ikke sønn/mor forhold opphøre.

Er du som svigerdatter så negativ som du skriver, ja da kan du gjøre mye selv for å rette opp.

kansje du syns at svigers er noe skeptisk til din måte å være på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv mor til fire sønner i alderen 20 - 29. Jeg er 48.

Har hatt en fatastisk svigermor og vi har i dag et kjempefint vennskapsforhold på tross av at hennes sønn og jeg er skilt for snart 5 år siden.

Ingen av mine sønner er gift ennå, men to har samboer.

For en tid tilbake hadde min eldste sønn et samboerforhold som tok slutt. Denne jenta har jeg fremdeles veldig god kontakt med, vi møtes, tar en kaffe og har det veldig hyggelig sammen.

Så til det jeg vil si til "vanskelige svigermødre".

Da vi var ung fikk vi ta våre egne valg og måtte ta ansvar. Det er vel ikke så mye som har forandret seg på menn i dag og for 20 år siden, heller ikke jentene, men ta f.eks. dette med farsrollen. Unge menn i dag er veldig flinke med barna sine. De tar mer del i det daglige ansvar og legger ikke alt over på jentene.

Før var det en selvfølge at det var vi jenter som tok det meste av ansvar både for barn og de huslige forpliktelsene. I tillegg hadde noen full jobb.

Nei, la gutta få bestemme sitt eget liv. Syns vi skal støtte opp og legge forholdene til rette slik at livet blir levelig for både de som skal stifte familie og for oss som har det. Gi dem heller litt gode råd og vink hvis de ber om det. Ikke dytt på dem meninger i hytt og pine.

Tror ikke vi alltid er så fornuftige selv om vi har noen år mer med livserfaring.

Vi må bare innse at vi er forskjellig selv om vi er mødre og vil det beste.

Kanskje vi må bli bedre til å lytte og innse at vi også fremdeles har litt å lære.

Hva mener dere andre?

Er jeg helt på "jordet" ? Mener ikke det selv i hvertfall.

Jeg er i dag en lykkelig og glad mor til 4 herlige sønner og venter på å bli bestemor.

Uff....blir litt opphisset av disse svigermorsyndromene.

Vi har vel ingen status som dommer og burde heller vise litt forstålse og respekt for våre sønner og tilkomne svigerdøtre.

Ved nedlatende holdning skaper vi avstand. Det tror jeg alle vet.

--Klem fra Mara--12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...