Gå til innhold

Jeg søker stillingen fordi...


Snupsi79

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med en søknad, men sliter med begrunnelsen om hvorfor jeg søker stillingen og hva jeg kan tilføre. Stikkord i annonsen er målrettet og relasjonsbygging (gjelder stilling som innkjøper). Kan noen hjelpe meg med et par klokt formulerte setninger?

Endret av Snupsi79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor søker du stillingen da?

Hehe, jeg tar poenget :)

Jeg søker stillingen fordi jeg ønsker mer utfordringer, samt en jobb som er mer relevant til min utdannelse.

Men det jeg sliter med hva jeg skal skrive om ordene"relasjonsbygging og målrettet", jeg ønsker et avsnitt som tar for seg disse ordene. Jeg har det på tunga, men jeg får det ikke ned på papiret.

Hjernen min er helt tom, det må være ferien sin skyld :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ser på ..........som en spennende bedrift. Jeg har funnet noe jeg er flink til, og ønsker å utvikle meg litt." enkelt.

Når de spør deg direkte kan du ikke nøle med ett godt svar.

Ting må være godt gjennomtenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker stillingen fordi jeg ønsker mer utfordringer, samt en jobb som er mer relevant til min utdannelse.Men det jeg sliter med hva jeg skal skrive om ordene"relasjonsbygging og målrettet", jeg ønsker et avsnitt som tar for seg disse ordene. Jeg har det på tunga, men jeg får det ikke ned på papiret.

Hjernen min er helt tom, det må være ferien sin skyld  :ler:

Dette er hva du skal skrive. Ærlig og relevant. Du trenger ikke skrive om relasjonsbygging, selv om det står i utlysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk et språk som ikke er deg. Jeg ler litt hver gang jeg leser fjonge søknader stappfulle av ord som relasjonsbygging, målrettethet og utviklingsfremming, løsningsorientert... Morer meg av og til ved å spørre konkret hva de mente med slike setninger på intervjuet. Det er mange som blir svar skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedr. relasjonsbygging skriver du noe om hvordan du er i forhold til å møte nye mennesker, dersom du fremstår spesielt troverdig skriver du det, dersom du har lett for å snakke i forsamlinger skriver du det, og dersom du er god i team skriver du det. Dette går på evnen til å knytte nettverk og få leverandører til å gi deg gode tilbud fordi de kjenner deg og firmaet, og er noe du jobber med over tid.

Om du er målrettet eller ikke vet du best selv. Er du flink til å definere mål for deg selv og nå dem i din eksisterende stilling? Har du løst en større oppgave ved å jobbe systematisk mot målet og klart det, kan du beskrive det kort (2linjer) som et case. Det holder ikke å si "jeg er målrettet", enten må du VISE at du er det gjennom referanser, eller la være å si noe i søknaden om det.

Jeg ville f.eks. skrevet noe som "jeg har alltid vært målrettet, fullførte utdanningen på kortest mulig tid, jobbet aktivt for å nå stillingstrinn x, og jobber nå med prosjekter som hovedområde, da det er målrettet og variert arbeid".

Du kan jo ikke skrive det, du må tilpasse det til egen situasjon og egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. relasjonsbygging skriver du noe om hvordan du er i forhold til å møte nye mennesker, dersom du fremstår spesielt troverdig skriver du det, dersom du har lett for å snakke i forsamlinger skriver du det, og dersom du er god i team skriver du det. Dette går på evnen til å knytte nettverk og få leverandører til å gi deg gode tilbud fordi de kjenner deg og firmaet, og er noe du jobber med over tid.

Om du er målrettet eller ikke vet du best selv. Er du flink til å definere mål for deg selv og nå dem i din eksisterende stilling? Har du løst en større oppgave ved å jobbe systematisk mot målet og klart det, kan du beskrive det kort (2linjer) som et case. Det holder ikke å si "jeg er målrettet", enten må du VISE at du er det gjennom referanser, eller la være å si noe i søknaden om det.

Jeg ville f.eks. skrevet noe som "jeg har alltid vært målrettet, fullførte utdanningen på kortest mulig tid, jobbet aktivt for å nå stillingstrinn x, og jobber nå med prosjekter som hovedområde, da det er målrettet og variert arbeid".

Du kan jo ikke skrive det, du må tilpasse det til egen situasjon og egenskaper.

Tusen takk, dette var det jeg også skrev.

Nå endte det med at jeg bestemte meg for å gå videre på skole istedet for å søke på denne stillingen, men da vet jeg at jeg skrev på riktig måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...