Gå til innhold

Personlig forbedring - hva?


dront

Anbefalte innlegg

Det er jo veldig populært å tenke miljøvern og klima for tiden, og de fleste av oss gjør vel noe for å lette samvittigheten. Men hvor "store" ting gjør dere?

Selv prøver jeg å handle mest mulig økologisk og kortreist, og tenker også litt på typen råvarer. Men hvis vi handler i "feil" butikk pga andre ærender, kommer jeg gjerne ut med det motsatte av "riktige" varer, de har knapt et eneste Max Havelaar-produkt og kanskje to økologiske varer. Klær har jeg ikke endret innkjøpsvaner på. Jeg reiser lite, og har bestemt meg for å ta tog/buss når jeg ikke "må" fly. Strøm - vi har nok relativt lavt forbruk, men jeg gidder ikke å fryse heller, og her går det like mye på økonomi som miljø for vår det. Vi kjører lite og lite bensinslukende bil.

Det jeg tenker på er om det monner eller ei, eller om vi mest gjør dette for å lette samvittigheten? Hvor store endringer er man egentlig villig til å gjøre frivillig? Min samvittighet føles nesten like bra om jeg går ut av butikken med 1 kg økologisk hvetemel som når jeg har gjort noe "større"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har nok ulike motiver for å bli mer miljøbevisst. Noen gjør det fordi det er "in i tiden" og man gjerne vil følge strømmen, noen gjør det for å lette samvittigheten, andre gjør av en personlig overbevisning/idealisme.

Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til menneskeheten, og tror ikke for mange vil gjøre for store inngripen i sine liv - de kan gjerne sortere papiravfall og plukke med seg en økologisk kaffe når de nå tilfeldigvis går forbi, men vil ikke gjøre noe som har en reell innvirkning/endring på deres liv. (Ingenting er selvsagt bedre enn om min noe kritiske holdning til mennesker her viser seg å være feil og at mange faktisk endrer livsstil!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg føler at det er så er det en livsstilsgreie mer enn noe annet, egentlig. Jeg har vel vært litt opptatt av miljøvern osvosv lenge, og kjøpt endel etiske eller økologiske varer når jeg har bodd steder det har vært tilgjengelig - stort sett mat og kosmetikk, vel og merke. På andre områder er jeg ikke så bevisst, og kanskje ikke så villig til f eks å la være å handle eller gjøre visse ting - så lenge det ikke er gode alternativer tilgjengelig (klær, f eks, tildels reiser, elektrisk og elektronisk utstyr). Derfor kjennes det litt dobbeltmoralsk ut - eller BARE som en avgrenset vane som faktisk har endel med nytelse å gjøre - å handle økologiske matvarer for en tusenlapp (i stedet for konvensjonelle til hmm.. 300?), når vi i tillegg rasker med oss Pepsi og et par unødvendige sko produsert av unger et eller annet sted, bor i stort hus og bruker "masse" strøm osv...

Men jeg tror nok folk kan tilpasse seg og rette seg etter flere miljøhensyn dersom man "må", om det blir tilrettelagt eller pålagt en...

For å presisere: Vi endrer livsstil litt; det siste året har vi begynt å kjøpe mange flere "bra" varer i stedet for konvensjonelle, selv om det koster litt og for vår del også krever litt planlegging. Men ikke på alle områder, og jeg tror vi gjør det mer fordi det føles bra og sunt for oss selv, ikke så mye fordi jeg klarer å leve meg inn i klodens tilstand :forvirret: Og enda mer presisering: Så lenge vi ikke er i nærheten av å klare å gjennomføre en bærekraftig livsstil må vi vel nesten innrømme at det er mest for vår egen del, ikke altruismen?

Endret av dront
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør av "miljøvennlige handlinger" er nok både motivert av å få god samvittighet, og det at jeg tror at "små bekker gjør en stor å". ;)

Men store endringer i livet? Jeg er nok ikke villig til å ikke reise med fly, og jeg har ikke råd til å kjøpe 100% økologisk. Oppvarming av leiligheten har jeg ingen mulighet til å endre på, og vi var heller ikke økonomisk i stand til å kjøpe en moderne, miljøvennlig leilighet.

Men å kjøpe økologisk, kortreist "frilandsmat" er noe jeg ønsker å gjøre. Vi forsøker å spare strøm, og å velge miljøvennlig når vi gjør innkjøp av større ting. Shopping begrenser seg, litt pga dårlig råd, men også fordi jeg ikke ønsker 200 par sko sydd i Kina som går i stykker etter 3 måneders bruk.

Men snart er min samboer ferdig med studiene. Det vil bety at vi kommer til å nesten doble månedsinntekten. Og det blir vår store prøve på hvor dypt "miljøvennligheten" stikker... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver vi litt, men er ikke villige til og endre på alt.

Vi varmer med vannbåren varme som blir hentet fra jorda. Så her sparer vi en del strøm. Alle hvitevarer vi har er klasse A eller hva det heter, ihvertfall de som bruker minst strøm.

Vi har bare en bil og holder oss til det, det er en økonomisk liten familiebil.

Skulle gjerne brukt mer offentlig transport, men det passer dårlig da mannen vil bruke 1,5 time på og komme seg på jobb med buss, med bil tar det 30 min.

Vi har blitt litt mer bevisste det og kjøpe kvalitet framfor kvantitet og at det da varer lenger og vi trenger mindre.

Vi reiser til syden ca 1 gang i året, det er eneste gang vi tar fly og vi er ikke villige til og ofre denne turen.

Prøver og kjøpe økologisk mat, men er veldig dårlig utvalg her vi bor, så det begrenser seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...