Gå til innhold

Truser-> 60 - 40

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte en sak med en jeg kjenner. Han mente at underbukser ikke trengte å bli vasket på 60 grader.

Jeg sa JO, det skal de!

Han er mann, så kanskje det er annerledes med boksere, selv om jeg alltid vasker de på 60.

Hva gjør dere? 60 eller 40

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vasker bomullstrusene mine på 95 grader.. resten på 60 som regel.

Gjest sexysadie
Skrevet

Hvor skitne truser har dere da...

Skifter dere bar en gang i uka eller? :oops:

40 grader skal da vel holde??

Skrevet

40 grader... vel, det hjelper ikke mye mot bakterier, men hver sin lyst. det er jo bare du som skal bruke dem, antar jeg.

her i gården er det minst 60 som gjelder. og jeg skifter selvfølgelig truser hver bidige dag.

Skrevet

Jeg vasker nesten alt på 60 grader jeg.

Men så har jeg både undertøy og andre klær som skal vaskes på 40 eller 30 grader.

Er ikke så veldig redd for sånne bakterier jeg egentlig.

Om trusa mi er merket med 30 grader, så vasker jeg den på 30 grader og tror likevel at jeg overlever.

Skrevet

Truser på 30 grader :sjokk: Da blir de hvert fall ikke rene.

Jeg kjøper rett og slett ikke truser som ikke kan vaskes på minimum 60 grader jeg...

Skrevet

Pleier å vaske klærne mine på det som står på lappen jeg... Så hvis det står 40 på trusa får den en tur på 40... Har forøvrig lært av min mor at den henvisningen på vaskelappen ikke står der for moro skyld :blunke: Til dere som sverger til koking? Disse bakteriene dere skal ta livet av kommer tross alt fra deres egen kropp!!! Og dere har overlevd med den kroppen hittil har dere ikke???

Jennifer

Skrevet

Har ikke noe anstrengt forhold til "saker og ting" som kommer ut av kroppen min, jeg, men jeg kan jo godt se at rester av disse "tingene" blir igjen hvis trusa vaskes på 30 grader. (Veldig lett å se på hvit bomull!). Når jeg skifter truse, noe jeg gjør morgen og kveld, så vil jeg at den skal være ren!

Skrevet

jada, bakteriene kommer fra min egen kropp. det betyr ikke at alt kroppen min produserer er sunt.

jeg er en av dem som sverger til bomullstruser, og da er det ikke noe spørsmål om de tåler å vaskes på 60. vasker all bomull på minst 60 uansett.

Skrevet

Hva som er rett og galt her er sikkert noe som kan diskuteres i evigheter. Sånn rent bortsett fra det så viser det seg igjen og igjen at mange av de problemene jenter har med underlivet skyldes overdreven renslighet, ikke overdreven urenslighet....

Jennifer

Skrevet

Har ikke hørt om en eneste lidelse som skyldes for rene truser... Tarmbakterier som får lov til å formere seg og vandre til steder hvor de absolutt ikke har noe å gjøre derimot...

Skrevet
Truser på 30 grader :sjokk: Da blir de hvert fall ikke rene.

Kommer vel an på hvor mye du har "grisa" i trusa også det da....

Jeg har EN slik truse.. sjelden brukt!

Skrevet

Vel, det er ikke alle detaljer som egner seg på trykk, men alle som bruker stringtruser vet nok hva jeg mener. Innrømmer også lett at jeg ikke alltid har full kontroll på hvor mye hu' griser... :ler2:

Skrevet

Håper dere ikke havner på sykehus.

Der blir alle uniformer og sengeklær som ikke har vært i kontakt med "spesiell"smitte vasket på 60 grader.

Bare litt mer spesielle ting blir vasket på kokevask.

60 grader C dreper de aller fleste bakterier og når tøyet tørker tas det knekken på resten.

Tørke/tørt miljø er de fleste bakteriers største fiende.

Skrevet

Dette vasker jeg på 40 (utenom topper osv som har 30 gr. eller håndvask-lapper på seg):

T-skjorter, bukser, gensere

Dette på 60:

truser, BH, boxere, håndklær, sengetøy, sokker.

Hmm, kommer ikke på mer i farta.

Skrevet

Det hjelper gjerne å lese på plaggene hva som er anbefalt.

Jeg ville ikke prøve å vaske silketruser/boxere på 60 grader...ikke alltid like greit, nei.

40 grader:

gensre, bukser, topper, og lignende

60 grader:

undertøy ( truse, bh, boxer, osv ), sokker, sengeklær, og lignende.

30 grader:

"spesielle klær" , "håndvask", og lignende.

Ull:

..det sier seg vel selv?

Uff, har vært uheldig med det et par ganger. hadde fått en helt ny ullgenser...vasket den..da den kom ut av maskinen var den en del størrelser for liten. Passet helt perfekt til min kjære sin lillesøster på 10 år! Hun ble kjempeglad :D hehe!

Håndvask:

ting man _vet_ av erfaring, helst andres erfaring, at ikke tåler maskin.

Tørketrommel:

om man har en bra tørketrommel med forskjellige valg, bør man kunne putte det meste inn uten at det krymper. Jeg har aldri klart å krympe noe i tørketrommelen.

Bestemødre:

ikke la dem vaske klærne dine...jeg hadde en del hvite topper og hvite undertøy...ene bestemoren min kom på besøk en helg og tenkte hun skulle vaske litt klær. Helt greit, tenkte jeg, hun har vel lang erfaring, er ikke noe farlig å overlate sånt til henne. Har hun noe å styre på med.

Vel...i et par uker etterpå hadde jeg en stor mengde rosa undertøy og topper...og jeg som ikke var noe glad i rosa...uff...*grøsse*

Skrevet
Har ikke hørt om en eneste lidelse som skyldes for rene truser... Tarmbakterier som får lov til å formere seg og vandre til steder hvor de absolutt ikke har noe å gjøre derimot...

nettopp.

altså, å vaske underbuksene sine på 60 er bare ikke 'overdreven renslighet'. skal det være noe poeng i å vaske tøyet sitt, må det jo være for å få det rent. kroppsnær bomull blir ikke rent under 60.

glad det er jeg som vasker underbuksene mine, jeg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Leste for noen uker siden en som sa at den "magiske" temperaturen var 50 grader! Nå husker jeg selvfølgelig ikke alle detaljene om hva som sto i artikkelen, men det var en fyr á la professor som sa dette. Det var ikke nødvendig med 60 grader og 40 kunne kanskje bli litt lite. Hadde jeg husket hvor jeg leste dette, skulle jeg gjerne dokumentert det litt bedre! (Mener å huske at artikkelen egentlig handlet om sengetøy, så det blir kanskje litt urelevant til denne diskusjonen)

For min egen del vasker jeg vanlig bomullstruser på 60, mens mørkt undertøy går på 40 for ikke å ta for mye av fargen, og penere lyst undertøy går også på 40 grader. Føler meg ikke urenslig for det.

Hilsen Lille meg.

Skrevet

Mulig ingen har dødd av overdrevent rene truser, men overdreven renslighet på det ene området henger ofte sammen med overdreven renslighet på andre områder...

Forøvrig... Glad jeg ikke bruker stringstruser jeg :o

Jennifer

Skrevet

Lurer litt på hvordan det ser ut hjemme hos folk som synes det er overdreven renslighet å vaske trusene sine på 60 grader, jeg... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...