Tari Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Vi har for en liten stund siden fått en liten Hermelinkanin, ca. 7 uker. Den virker veldig rolig og tillitsfull og vil gjerne sleike på oss om vi har den ved siden av oss i sofaen. Det er forsåvidt helt greit, men den napper/biter også. Det er ikke spesielt hardt, men vi er jo redd for at den skal fortsette med dette når den blir stor. Har noen erfaring med dette? Klør den i tennene tro, vil det hjelpe om vi legger inn noe mer den kan bite på i buret? Håper noen vet
Trampe Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 Min gjorde også det der som liten, nå er han bare stor og bøllete Han forsvarer buret sitt med tenner og klør, vi får ikke lov til å ta på han lenger. Håper din ikke blir sånn, det er ikke noe kos å ha en sånn kanin! Det kan jo hende den klør i tennene. Har du vedkubber eller noe slikt i buret? Hvis ikke bør du prøve. Kanskje greiner fra trær gjør susen om du ikke har ved. Noen kaniner småbiter for å kose, bare den ikke begynner å bite hardere er det forsåvidt greit. Kanskje den vokser det av seg...
dront Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 (endret) Mange kaniner liker å grave og "rydde" litt, også på eieren... Det dere kan prøve er å dytte ham bort når han gjør det, og kanskje prøve å lede oppmerksomheten bort på andre "lovlige" ting. Det også alltid lurt å ha litt greiner av f eks bjørk, or, rogn eller eple i buret, også om vinteren. Høy skal den også alltidg ha. Men det er ikke alltid dette hindrer ryddeatferd. Et par av mine kaniner har vært fæle til å rydde og grave som ungdyr, men har roet seg som voksne. Men de er av en rase som generelt er mer bedagelig enn hermeliner. (Uansett; hvis det er hermelin fra dyrebutikk er det stor sjanse for at det er en blanding, dermed er det vanskelig å si noe særlig om at rasen er sånn eller slik) Endret 17. mars 2007 av dront
la Flaca Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Så kos at han slikker dere! Det er ikke spesielt mange kaniner som gjør det, men utrolig koselig er det. Og et tegn på at han underordner seg dere i rang. Så det er heller tvilsomt at han vil bli sjefete, og drive med biting som voksen. Babykaniner smaker på alt med tennene, noen mer enn andre. Så det er nok ikke noe å bekymre seg for. Regelen er ihvertfall at man aldri skal straffe en kanin. Heller skryte når han er flink, og distrahere når han ikke er det. Det er også viktig at han ikke får det som han vil når han biter. Noen kaniner napper når de vil ned av armen, eller når de vil ha kos. Men de fortsetter ikke med det dersom det ikke gir dem fordeler; foreks. at de faktisk settes ned på gulvet igjen, eller får kosen de ber om. Når han biter på ting, si "vennlig" nei, og gi han noe å bite på. En kosebamse eller en kvist etc. Biter han i huden, vis han at det gjør vondt: skvett litt (sikkert ikke vanskelig å fake) og si "auu". Så gjør du det motsatte av det han prøver å oppnå med bitingen. Virker ikke det, overse fullstendig at han biter og se om han forandrer seg da. Lykke til! Har forresten en liten guttekanin nå som var fæl til å bite fra han var liten.(er født hos meg) Men siden han aldri har fått noe utav bitingen har han sluttet helt nå. Veldig lett å plukke av kaniner sånt, etter min erfaring.
Gjest Gjest_Trudelutt_* Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Hei Jeg har fått meg løvehode hermelin på 8 uker. Den har også begynt å nappe i genserarmen / bite. Når den sitter i armkroken min i sofan. Fordi hemelinen vil gå i sofan. Er det lett å sette grenser for den. Kommer den til å bite til den får viljen sin?... ______________________________________________________________ Vi har for en liten stund siden fått en liten Hermelinkanin, ca. 7 uker. Den virker veldig rolig og tillitsfull og vil gjerne sleike på oss om vi har den ved siden av oss i sofaen. Det er forsåvidt helt greit, men den napper/biter også. Det er ikke spesielt hardt, men vi er jo redd for at den skal fortsette med dette når den blir stor. Har noen erfaring med dette? Klør den i tennene tro, vil det hjelpe om vi legger inn noe mer den kan bite på i buret? Håper noen vet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå